sytytystulppien kärkivälistä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ajw, 12.7.2013.

  1. ajw

    ajw 3rd gear

    vaihdoin tuossa subun 350tbi:hin prännärit tulpat. säädin kärkivälin konehuoneesta löytyvän ohjeen mukaisesti 0,88 mm:iin (mittaamalla oltiin joka tulpalla välillä 0,88...0,90). mielestäni startin pyöritysaika piteni hiukan, mutta alavääntöä tuli selkeästi lisää. mittailin sitten nuo vanhat tulpat ja kas - niiden kärkivälit liikkuivat välillä 1,00...1,10 mm! ja autoliten tulpat oli vanhat ja on muuten uudetkin. en muuten olisi tulppia vaihtanut, mutta edellisen omistajan (tai sitä edellisen) toimesta sinne oli eksynyt yksi eri merkkinen tulppa.

    kertokaahan eli lähdenkö vielä säätämään kärkiväliä vai annanko olla?
     
  2. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Anna olla. Lisätietoa: Sytytysjärjestelmä pääsee helpommalla pienemmällä kärkivälillä suuremmilla kierroksilla ja kovemmilla puristussuhteilla, jolloin pienempi kärkiväli antaa varmemmin kipinän. Suurempi kärkiväli on käytössä uudemmissa moteissa, joiden päästöjä on haluttu moottorin yleisimmällä käyttöalueella alentaa.
     
  3. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Ja toinen het perään...: otin piruuttani pari sarjaa boschin platinakärkitulppia, päteekö semmosissa sama kärkiväli kuin perinteisemmissä?
    Niissä se keraami tulee samalle tasolle kuin keskielektrodin kärki, empä ollu ennen tuommosiakaan nähny.
    Vai pitäsköhän vaan antaa olla sorkkimati?
    305 TPI:in menee.
     
  4. ajw

    ajw 3rd gear

    joo. ehkäpä annan olla näin ja kahtotaan miten skulailee.
     
  5. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    1.2 mm,hei jakajalla ja tbissä sama.tosin moinen mielestä varmaan väärä mitta :) ja gmssä ei oikein toimi muut kun ac delco(ja taas olen väärässä?)
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    AC DELCO - CR43TS on oikea tulppa vakio tbi-koneeseen.

    Ei tartte säädellä mihinkään, Autolite:a kokeillu kanssa joskus, mutta niistä pimeni kummasti pari...
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Tartteeko HEIHEI oikeesti noin isot välykset? Oma foorti on vielä samalla kun perusjakajallakin oli, 0.9mm tjsp.
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla on ainakin omassa 350tbi Suburbanissa kärkiväli 0.035". Muistaakseni kyseinen kärkiväli lukee konehuoneen tarrassa.

    Edit: Ja sattuu olemaan Championit Suburbanissa, kun hyllyssä ei ollu AC Delcoja, sekä Impalassa on NGK Iridiumit. Kummastakaan merkistä ei ole vielä mitään pahaa sanottavaa...
     
  9. saresks

    saresks 3rd gear

    Ei se jakaja sitä kärkiväliä tartte vaan moottori. Sitä paremmat sytkävehkeet, mitä suuremmalla kärkivälillä kipunoi joka kerta ja oikeassa paikassa 8)
     
  10. ajw

    ajw 3rd gear


    sama juttu ja 1" = 25,4 mm --> 25,4 mm x 0,035 = 0,889 mm. eli tämän perusteella säädin kärkivälin.
     
  11. pujar

    pujar 1st gear

    Vielä kärkivälistä.Eli tarviiko sitä säädellä?Paketista otettuna delcoissa oli noin 1.7mm väli.Autona 91 astronautti 4.3tbi.Jos tarvii säätää mikä on oikea väli?Sen olen huomannu et jakajan nastat on kesän jälkeen aina sen näköset et kipinöintiä tapahtuis myös jakajassakin?
     
  12. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Milli on ollut kaikissa autoissa ja pyörissä kärkivälinä,onhan noi jotenkin toimineet.
     
  13. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Really? Voi hyvät hyssykät näitä esson-baari-pers-dyno-juttuja...

    Enivei, viihdyttävää silti - pidä toi :lol:
     
  14. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Tämä kuulostaa hyvältä.
     
  15. pujar

    pujar 1st gear

    Pistetään milliin!Thanks
     

Kerro tästä muillekin!