Sytytysyksikön vaihtokelpoisuus Volvo 240 -> Audi 100

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja audiq, 31.1.2010.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Elvyttelen kolaroitua -86:sta Audi 100:sta ja ilmeisesti hajonnut hall-anturin liitin on rikkonut myös sytytysboksin. Boksin numero on 211 905 351 D.

    Naapurissa olisi jouten -86 240 2.0 Volvo K-jetillä.
    Linkistä katselin, että B200K moottorisessa Volvossa olisi vastaava boksi.
    Oliko jollain tietoa, mikähän moottori tuossa naapurissa seisovassa Volvossa todennäköisesti on?

    Ja jos se boksi sopii, niin missähän se mahtaa Volvossa sijaita? Audissa se on kuljettajan jalkatilassa sivumuovin alla.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  3. audiq

    audiq Gearhead

    Hyvä kuva, kiitos!

    Onko sinulla tietoa, että onko tuossa Volvossa kuitenkin hall-anturilla oleva jakaja?
    Meinaan, että boksi voisi silti toimia, vaikka ei numerot täsmäisikään. Eri osanumero kun voi ilmeisesti johtua myös pelkästään erilaisesta boksin pohjalevystä.
     
  4. Väne

    Väne Gearhead

    Tuon ikäisissä volvoissa on jo hall jakaja.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitoksia tiedoista!

    Boksi löytyi tosiaan akun takaata ja samalla purkasin Volvon jakajasta hall-anturin irti.

    Sen verran edistystä Audin kohdalla, että nyt saa hall-anturista johdot yhdistämällä bensapumpun hyrähtämään. Kipinää ei kuitenkaan startatessa edelleenkään tullut.

    Tarkempi tutkailu osoitti, että yksi hahlolevyn lirputin oli vääntynyt ja levy ei pyörinyt jakajan mukana. Katselin, että Volvon hall-anturikin on samanlainen kuin Audissa ja ylempi pohjalevy on muuten vastaava, mutta alipainekellon tappi on eri reiässä.
    Täytyy huomenna jatkaa tutkailuja. Luultavasti tuo Audin omakin hall-anturi on vielä toimiva, ei ole vaan tuosta hahlolevystä johtuen pyörintänopeustietoa antanut.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    volvotietäjät huomio

    740 volvossa b230k on jakaja koneen perässä, sinne tulee 3 napainen liitin eli onko sytkäyksikkö jakajassa ja mihin noista tulee puolan piuha, + ja - ?
     
  7. mke77

    mke77 3rd gear

    jos jakaja o kannen päässä , ei siel mitään sisällä ole muuta kuin pyörijä...

    puolan + tulee virtalukon takaa(tai siis "pääkäyttöreleeltä")ja - tulee ruiskuboksilta k-moottorissa
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kaasarimalli, eli jakajalta menee musta 3 napapiuha johtonippuun. missäs 740:ssä ois sytkäykskkö ja miten se irtaallaan kytketään kun kones tulee muuhun ku volvoon... :odroll:
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    kun nämä perustuu boschin rakentamaan hall-anturiin, suurimmassa osassa lienee noin suunnilleen samanlainen sytkan paateaste. Joka tapauksessa 80-luvun/90-luvun bosch-virranjakajan toiminta on näin:, 2-napa virranjakajan hall-anturilta on 0/5V kanttiaalto, 1 ja 3 napa virta +15 ja +31 (eli miinus, itseasiassa). Eli sytytysvirta ja maa.
     

Kerro tästä muillekin!