"Syvät vanteet"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja nikke92, 6.7.2008.

  1. nikke92

    nikke92 1st gear

    Haluisin pt-cruiseriin cragarin tms. "syvät" vanteet, mutta kun esimerkiksi uspartsilla kaikki pulttijaot on tuumilla merkattu, niin mistä tiedän mitkä sopii pt-cruiseriin? Pt-cruiserin pulttijako on 5x100. :-?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Meniskö moparin pikkujako vanteet. eli 5X4" jako on aika lähellä.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    PT Cruser kun on etuveto auto, niin edessä "syvät" vanteet tekee sen ajokäytöksestä "mielenkiintoisen".
    5x100 jakoon ei osu riittävän lähelle mikään tuuma jako. 4x4" = 101,6
    Sopivia vanteita voi katella esim. American Racingin haku systeemillä.
    http://www.americanracing.com/appguide/index.asp
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Aivan, tuo parisen milliähän siitä tulee väkisin..
    Etuveto autossa on tosiaan se ongelma että pyörännavat ovat niin ulkona että leveäkanttinen vanne pakottaa renkaan aika hulluun asentoon .
     
  5. nikke92

    nikke92 1st gear

    aijaa, no ehkä sitten jonkinlaiset muut vanteet siihen :rotfl: kiitoksia opastuksesta ja linkistä 8)
     
  6. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    [​IMG]
    tuossahan ois aika makiat fillarit..
    taakse sitten leveemmät. 8)

    ei noiden nyt luulisi ajo-omituisuuksia pilaavan..
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko se nimenomaan niin, että etuvetoisessa ei saisi offsettiä suurentaa ajo-ominaisuuksien takia. Kääntövarsi/raidetangon pää nivel pitää olla mahdollisimman ulkona renkaaseen nähden. Tämä kuulemma oli Audin suuri uutuus ja "keksintö" 70 -luvulla, luki Mobilistissa.
    Vähän niinkuin Oldsmobile Toronadossa oli jo kymmenen vuotta aikaisemmin.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Suurentaa tai pienentää, plussaa tai miinusta!? Ofsettiä.
    PT:ssä näköjään noin 40mm plussaa. Perinteiset takavetoiset lähellä nollaa, tai jopa miinusta, kun halutaan laittaa levikettä ym.
    Oleellisinta on, että jos renkaan keskilinja siirtyy (yleensä ulommas) (Takaveto auton vanteet etuvetoautossa) riittävästi alkuperäisestä alkaa auto heti "käymään käsille" kun pyörien kesken pito vaihtelee.
     
  9. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    joo, mutta taitaa mennä hifistelyksi tuollanen..
    ei ainakaan A4 Audissa jossa alunperin et40, ja johon oli laitettu eeteellä 20 olevat alupallot, ajettavuus ei ollut millään lailla huono.
    eroa noissa varmaankin on, varsinkin ääritilanteissa, mutta ei siitä nyt mun nähdäkseni mikään hirvitys tullut.

    tuo eeteen muutos 20:llä tekee jo oikeanlaisilla vanteilla ihan huomattavan ulkonäön paranemisen. riippuen tietysti vanteen leveydestä ja sopivuudesta lokarin sisään.
     
  10. Jasca

    Jasca 1st gear

    Offsethan tarkottaa vanteen keskilinjan poikkeamaa sen kiinnityslinjasta. Kun linja on yks ja sama, on offset 0. Kun keskilinja on ulompana, puhutaan miinus-offsetista ja kun sisempänä, plus-offsetista. Etuvetosis kyl poikkeuksetta reippaasti plussalla. Takatuuppareis voi olla sit jopa miinuksella, ihan niinku joku jo totes.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead


    Miksi täällä höpötetään offsetista jos halutaan vanteeseen "syvyyttä" :-? Keskiön muotohan sen ulkonäön ratkaisee.

    Katsokaa tuota Fleetsiderin linkittämää kuvaa. Eipä siinä vanne tule lokarin aukosta ulospäin vaikka reunaa vanteessa on enemmän kun tarpeeksi.
    Tarkempi kaveri huomannee että puolat eivät käänny vanteen ulkoreunaan vaan kääntyvät sisäänpäin ja "vapauttavat" näin lisää reunaa.

    Jos jollain on tietoa hyvistä vanteen sovitus "configuraattoreista" kuten tuo American Racingin niin laittakaa tänne linkkejä.

    - Jani -
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotenkin vaan tuli sellainen ajatus että "syvä vanne" voisi tarkoittaa sitä että vanteen keskiosa on syvemmällä kuin alunperin. Tietystihän sitä voi syvyydellä tarkoittaa myös että vanteen kehää on enemmän näkyvissä kun puolat kääntyvät päistään syvemmälle.
     
  13. BoogieC

    BoogieC 1st gear

    Itselle tuli just Summitilta Cragarin smoothiet, joihin valkosivut (leveet) hakusessa. Kokoluokassa 215/60R16 taitaa mennä rapakontakaa tilaamiseksi.

    Tällä hetkellä Pt:ssä alla 8x18 Artec AV:t 225/40R18 kumeilla.
     
  14. Jouko

    Jouko 1st gear

    Onko ne sun Cragarit samanlaiset kuin myyntikuvassa?
     
  15. Disturbed1

    Disturbed1 1st gear

    Jep eli wannabehuulivanne aka Valehuulivanne:D
    Harvoin ovat järkevän näköisiä tuollaiset vanteet mutta jos etuvetoon pitää huulivanteet saada niin pakko se on tällä keinolla toteuttaa.
    Eli pieni offset on ainoa keino saada OIKEA huulivanne.

    näin:
    [​IMG]
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kumma juttu että noi huulivanteet on tullu muotiin tuuninkipiireissä... eikös ne oo kasarijuttuja?? Voi vaan kuvitella minkälainen ajettava on joku golffi 9" leveillä vanteilla joissa on ET 20 pintaan! :lol: :wc: No, eihän ne autot ookkaan ajamista varten..
     
  17. muggo

    muggo 1st gear

    Eipä se ajomukavuus muutu muuten kuin ehkä kovuuden osalta kun profiilirenkaassa pienenee. Tosin, etuvetovessoista ei ole ollut kuin yhdessä huulivannetta, takapotkusaksantuotteissa sitten useammassakin 8->11".
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No etuvetoa just meinasin... että saattaapi vetely yms. ilmiöt olla aika hurjia. kun tuntuu että vähän kun madaltaa ja laittaa leveempää/matalampaa kumia niin tuloo ihan hirviä!! :(
     
  19. BoogieC

    BoogieC 1st gear

    Joo, sellaiset ne on. Vanteen nurjalta puolelta kromaus ei ole ollut aivan sataprosenttinen, joten ehkäpä jotain pohjamaalia noihin vedettävä. Offsettihan noissa on vain 32, joten ainakin ulos (ehkä ulommaksikin) nuo tulee kuin nykyiset aluvanteet. Kärsivällisyys ei riittänyt etsimään isommalla offsetilla olevia smoothieita.
     
  20. BoogieC

    BoogieC 1st gear

    No tuota joo, kyllähän sitä vetelyä vähän ilmenee tuolla nykyiselläkin 8x18+ 225/40R18 systeemillä. Madallettuna muuuten aika vakaa ajettava tuo Pt on ollut.
     

Kerro tästä muillekin!