Syy miksi jenkkien koneet ei kestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja farmariusa, 18.8.2006.

  1. lumlum

    lumlum Gearhead

    Niinpä. Henkilökohtaisesti minua kiinnosti autoa ostettaessa lähinnä henkinen valmistusmaanosa, oma kikotinkin kun on tehty Kanadan puolella.

    P.S. Ei kai Alfoissakaan ole vikoja, vaan ominaisuuksia. 8)
     
  2. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    No piti penkoa niin wikipedia ties kertoa että muistin oikein eli Lotus ollut mukana prokkiksessa

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_C4#ZR-1
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Heitänpä minäkin oman lusikkani tähän soppaan, vain siksi että tätä on nyt jaksettu jauhaa näinkin pitkälle...
    Muutamia vuosia sitten olin työhommien takia kuusi viikkoa Australiassa ja jouduin ajamaan lähes päivittäin paikallisilla takseilla. Autot olivat päällepäin uudehkon näköisiä, mutta vilkuilin jokaisen matkamittareita ajon aikana ja... eka kerroilla olin pudota persuuksilleni (penkiltä;)!
    Keskimäärin pirsseillä oli ajettu 700000 km! Siis seitsemänsataatuhatta kilometriä! Nämä olivat GM- ja Ford -tuotteita, kasilla tietysti.
    Kyselin kuskilta, että WTF ja vastaus oli: Tehdas antaa moottorille miljoonan kilometrin takuun, ei kannata vaihtaa aikaisemmin uudempaan :eek:
    Siis, luulisin, että moottorin kestoon vaikuttaa:
    - Tilavuus
    - Raudan määrä
    - Voitelu = ei pakkaskäynnistyksiä
    Siellä ei muuten taksissa muita merkkejä paljon näkynyt, kaipa se laatu on selvinnyt kokeilemalla.

    Nythän tähän voisi laittaa pisteen, tai alan kertoa kuinka monta koneremonttia tein Ladoihin 16 vuoden ajohistorian aikana :rotfl:
     
  4. weripuo

    weripuo Gearhead

    onko sieltä lontoon saarelta tullut mitään hyvää? :mad:
     
  5. ripe

    ripe 1st gear


    No tätä nyt ei varmaan usko vannoutunut jenkki-fanaatiikkokaan :eek:

    Eiköhän sinne Austraaliaan kumminkin mene samalla tekniikallla olevia autoja kuin muuallekin päin maailmaa. Tosin ratti vaan on oikealla puolella ja mailimittari.

    Onko täälä foorumilla ainuttakaan henkilöä jonka jenkki-autossa olis toi kyseinen määrä taulussa edes kilometreinä?

    Miljoonan kilometrin takuu...herää jo :soosoo:
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Heh, Ausseissa on tietääkseni mailit käytössä........
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Australian GM:ssä eli Holdenissahan on 308c.i. V8 eli niiden omaa tuotantoa. Jos se takaa jotain...
    Ja mitenkä ne Falconit sun muut.
     
  8. ajomies

    ajomies Gearhead

    Omasta kokemuksesta sen verran tähän asiaan liittyen, Eli omat ynnä tutut ja sukulaiset. Keskimäärin 80 000 km jenkkivehkeillä on päässyt ilman remontteja, mutta sitten niitä on kyllä riittänyt. Sähkövehkeet, vaihteisto (Autom.) lukot, palloniveliä, lisäksi muita pikkuharmeja. Koneet yleensä kestäneet, joskin tiivisteet tahtoo pursua pois sijoiltaan ja sitten onkin öljyä konehuoneessa yllinkyllin. Mutta jos sen ottaa harrastuksena, mikä ettei niihinkin voi rahansa tuhlata.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ajoin Sebringillä 150 000 km ilman ensimmäistäkään ongelmaa, kaverin S80 Volvoon vaihdettiin samassa ajassa kahdesti iskunvaimentimen päätykumit ja kolisivat jo kolmatta kertaa siinä vaiheessa. Nyt olen ajanut 60 000km 300C:llä ilman yhtään ongelmaa, eli hyvältähän nuo jenkkiautot vaikuttaa.
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Do diin ... mitäs jos lopettaasitta sen paskan jauhamisen tälläkin erää, koko helvatan viesti-viltti ketju on täyttä provokatiivisten ääri-urpojen kohellusta, mitähän ihmettä tälläkin potaskalla saa aikaan ???
    :eek: :eek: :eek:

    Kuis nyt ollakkaan ajoon audilla B1,8L kone jostaan +200 tKm lähtien tonne 475 tKm ja myin Kittilään, auto kulkee yhä ...

    Sitten tollaasella benssa pikkusella, moppe vanilla on nyt 368 tKm mittarissa, ja tai laskettuja km;jä, tuli noin 100 tKm ajettuna tämäkin, ei mitään vikaa ja taidan tuupata toisen mokoman ...

    Kaverilla, ihme hemmo hää peri -80 lukuisen marsun ja oli vielä tyytyväinen, on ollunna suvussa kolmella polvella kiisseli marsu, sai kun ol ajettu n, 600 tKm ja tuuppaa yhä täysillä ...

    Taloudellisin auto joka on ollut oli, parjatulla 5,7D koneella ollut Olds stw, ja vieläkin vit... kun menin hölmöyttäni myymään, vei pirun vähän dieseliä, ja oli kunnon luksus-kyyti, se ol kait noin 400 tKm ajettu kun meni eteen päin ja se ryssä ajaa sillä vielä ...

    Kaikki kestää ja säästää kun pitää autot kunnossa ja huoltaa säännöllisesti sekä oikein, sellaista autoa jossa ei vika sillon toinen tällön ilmaantuus, ei ole eikä vielä vähään aikaan tule ...
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mullakin työautossa pian 900 000 mittarissa ja vielä vaan komeesti työntää karvalakkeja putkentäydeltä. Ainiin, se on VOLVO. 8)
     
  12. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    In 1947 Australia signed the Metre Convention making metric units legal for use in Australia, and in 1970 passed the Metric Conversion Act with the aim of making the metric system the sole system of legal measurements in Australia.
    Lähde:
    http://www.measurement.gov.au
     
  13. mopari78

    mopari78 1st gear

    kiista jenkki vai euro?

    eiköhän totuus ole se että on vähän huono verrata kun aika vähän euro autoja toimii nyky päivänä jotka olis tehty joskus 1950 tai 1960 luvulla...vai onko joku nähny? jenkki koneet on aika kattava ja laaja käsite kun valmistajia on ollut monta ja työn laatu vaihtelevaa kun katsoo valupurseiden viimeistelyä lohkoissa ja kansissa. eiköhän suurin syy ole yleensä toi huollon puute ja kasissa on liikkuvia osia aika paljon verrattuna euromoottoriin. onhan noita jenkki koneita saatavana uusia nyky tekniikalla tehtynä joten jos vertaa saman ikäisiä koneita taitaa kuitenkin kääntyä jenkkilän puolelle tää vääntö.

    ja miehän en osta ku jenkkejä....tonnikala purkkeja saa kaupasta.
     
  14. Ahti

    Ahti 3rd gear

    WTF?
    Et voi olla tosissasi? Miten "rautaa ympärillä" liittyy moottorin kestävyyteen? Et mitä painavempi lohko sen kestävämpi kone? Eli joku T54 panssarivaunun V12 olis aika vahvoilla? No inttiaikana loppusodassa kuitenkin yks tällänen hajosi n. 100h ajettuna. Vaikka olikin rautaa lohkossa, tosin väärässä paikassa: veivinlaakerin ja akselin välissä. Tuli vähän kimalletta moottoriöljyyn. Pikkasen tainu olla koneistukset vähän sinne päin.
    Ihan sama noissa vanhoissa jenkkikoneissa. Joskus sattuu mitat kohilleen, raaka-aine sattuu olemaan suht tasalaatusta ja sitten kun vielä täällä pidetään kun kipeetä sitä, niin kyllähän sen kanssa saattaa pärjätä. Totta kai jenkkikone kestää kun harrastejenkkiin ei niitä kylmäkäynnistyksiä tule ja öljyt vaihdetaan 5000km välein. Ja toimiihan ne jos on perussysteemit, kaasari ja perinteinen jakaja. Ei ole paljon vikakohteita ei hajoavia antureita tai piuhavikoja. Mutta jos puhutaan että autolla oikeesti ajetaankin ympärivuoden ja tehdään vaan huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot niin kyllä kestävät koneet löytyy ihan muualta kuin jenkeistä. Ja kuten kaikki ne tietää jotka on jenkkikoneitaan viritelly: osan kun saa vauhtikaupan hyllyltä, niin saa varautua siihen että se on ihan kohtuullinen aihio. Työn laatu on keskimäärin aika ala-arvoista.
    Tuntus että kestävän koneen tunnusmerkkejä voisi olla: tasapainotus, mitoitus, toleranssit, raaka-aineet, suodatusjärjestelmien tehokkuus (ilma/öljy), jäähdytys ja voiteluainejärjestelmien toimivuus (esim ei toimi Ford V6 Köln). Se et on pirust rautaa koneessa ei varmaan toimi esim. pyörivien massojen suhteen, ajatellaan vaikka mäntiä.
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    No niin no täähän meni pilkunviilauksesks :lol: Pitäs vissiin kirjottaa vähän fiksummin toi edellisen viestin alku :odroll:

    No mä niinku puhuin tossa lohkojen kestävyydestä virikäytossä......kyllähän mä sen tiedän että ei sillä ole mitään tekemistä kuin paljon laakerit kuluu tai kampura ja veivit kestää(sen tietää tällänen tyhmepikin jätkä)...mutta noin yleisesti lohkon kesto. En kyllä tarkoita että se painavempi lohko on automaattisesti kestävämpi...ei paljon rauta auta jos se on laitettu vika paikkaan ja laatu on sekundaa(nninkuin tossa itsekkin kertoilit) :lol: ja alulohkot onkin sitten ihan oma juttunsa.

    Jos ottaa orkkis mopsin sb lohkon ja sitte jonkun R3 race lohkon ja iskee puntariin niin kyllä siinä pieni painoero on :lol:
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että esim mersun 80-90 luvun tuotteet kestävät sen 1 000 000 km ilman suurempia koneremontteja, ja nimenomaan diisselit ovat niin idioottivarmoja käyttöautoja että jenkkein suunnalta on tällaista ilmiötä turha etsiä. Itäsuunnan riisikuppeja en ole koskaan arvostanut, enkä sen paremmin omistanut, enkä tule omistamaankaan eli niihin en ota minkäänlaista kantaa. Mistä tämä moottorien eri toiminta-aika johtuu? Olisiko työn laadulla osuutta asiaan? :odroll:

    Eräs sukulaiseni kertoi, kuinka oli ollut vuonna jeesus ja remmikenkä bemarin tehtaalla autoja kasaamassa ja jossain elämänvaiheessaan muuttanut jenkkeihin saman alan hommiin. Oli katsonut äimän käkenä että minkälaista romua tehtaalta lähtee, koskaan eivät kuulemma olisi jenkkiautot päässeet bemarin tehtaan laatutarkastuksesta läpi.

    Itselläni on kyllä 60 luvun jenkki, ja en sitä vaihtaisi mutta järkevää sen auton pitäminen ei missään nimessä ole. Toisaalta mitä järkeä on laittaa tuhansia euroja lasikuidun muodossa hondan typeRään?

    Ja onhan asia aivan eri jos puhutaan vanhemmista autoista, jenkkilässä autoteollisuus on ollut 40 luvulta lähtien edellä muita, nykypäivänä ei tosin välttämättä enää. Eikä esim 60 luvun jenkkiautoja voi edes verrata saman vuosikymmenen euroihin. Vielä vähemmän sitä voi tehdä uudempiin euroihin, ja ihmettelenkin miten näin itsestään selvästä asiasta voi edes keskustella. Kun lukee juttuja kuinka 2.0 litrainen opelixin kone on paljon parempi kuin iso paska kuluttava jenkki, niin kysynpä vain millainen oli ooppelin kone 50 luvulla? Omistuksessa on nimittäin 30 luvun ooppeli sekä 50 luvun mersu eikä näitten tekniikka ole paskan hääviä. Vaikka kyseessä onkin ässämersu. 8)

    En 8sia kuitenkaan vaihtaisi. Ne joihin on iskenyt kasikärpänen tietävät kyllä mistä puhun. 8)
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kerrotaanpa tarinoita.

    Ensimmäinen autokokemus (ja aika pitkään) oli isän Toyota Crown RS40 sedanista. 1.85l suora nelonen, työntötankovehje. Se oli meillä ajossa 1975-1989 ja mittari meni kuulemma (isän mukaan) 7 kertaa ympäri. Silloin alkuvaiheessa toyotan kone tykkäsi vähän huonoa ja hajosi, yksi mäntä katkesi öljyrengasurasta. Isäukko vaihtoi toisen koneen (käytetyn), jonka jälkeen sillä autolla ajettiin vielä ~400 000km (tästä on vihkokirjanpito; kulutus välillä 8.3-19l/100km :eek: ). 16 vuoden seisotuksen jälkeen, viime kesänä, auto ajettiin uuden omistajan trailerille ihan siis omin konein.

    No siinä sivussa oli muutama lada (muutama, 100tkm on kova saavutus itänaapurin autoille).

    1991 lada oli liian pieni ja crowni ei ollut kahteen vuoteen ollut liikenteessä takajousen katkeamisen takia (ei sitä sitten kukaan siihen vaihtanut enää). Isä osti transitin, 1983 mallia york 2.4 dieselillä. Auto oli valtion käytöstä poistettu bussi ja ajettu vain 160tkm mutta vei öljyä aivan hirveästi. tehtiin siihen koneremontti (vieläkin polvi vähän vihoittelee sivussa tapahtuneen tapaturman seurauksena) ja vaihdettiin modernimpi 4+2 sähköloikkarilaatikko. Auto oli 1995-1999 pääasiassa minun käytössä. Siitä meni ~150tkm koneremontista kannentiiviste, syy ei koskaan selvinnyt ja kone ei keittänyt. 1999 vaihdoin buickkiin mutta transitin tarina jatkuu. Isä pääsi autolla vuoteen 2000, ainoastaan se 4+2 laycock de normanville loota hajosi. Kesällä 2000 hajosi se 1991 korjattu moottori, öljyn ja dieselin kulutus oli lähes yhtä suurta ja savu sen mukainen. Ei ole tähän päivään mennessä tutkittu, mikä siihen oikein tuli. No vanha alkuperäinen kone hoonauksen ja rengastuksen jälkeen keulille. Sehän meni monta vuotta. 2005 talvella se alkuperäinen 1999/2000 talvella takaisin heitetty 4-vaihteinen loota hajosi totaalisesti (ja vielä minä ajoin). No varalaatikko löytyi helposti ja kaksi viikkoa lootan vaihdon jälkeen katkesi nokkaremmi 10000km ennen suositeltua vaihtoväliä. muutama työntötanko ja keinuvipu. Kone käy edelleen. Auto on telakalla ruosteen takia.

    No siinä sivussa oli taas niitä ladoja (ne oli halpoja siihen aikaan). Minä siis 1999 vaihdoin dsl-buickkiin (350DX). Koneeseen oli tehty remontti 50tkm sitten ja kaikkea hienoa. 15tkm sillä pääsin ja mäntä halki. Täysremppa koneeseen ja matka jatkui 100 000km. Kerran meni kannentiiviste ja sen syy istui ratin ja penkin välissä. Autossa oli vedenlämpömittari ja termari oireili mutta mitäs sitä vaihtamaan, kun ainahan se lopulta on auennut. Vaan eipä sitten kerran auennutkaan. Ja kerran se oli pajalla peruutusvaihteen katoamisen takia. Ja kahdesti vaihdoin vesipumpun tiivisteet, kun ne pultit ei vaan pysyneet kahta vuotta pitempään tiukalla. Oli se huollossa useamminkin, kun joskus laiskotti vaihtaa öljyjä tai jarrupaloja/kenkiä. Mutta nehän taas kuluu kaikissa autoissa.

    Vaimolla oli Lada ( :odroll: ) siitä meni kannentiiviste.

    Pari vuotta sitten ostimme toyotan 1.6l 4A-F koneella. Mittarissa oli silloin 278tkm ja nyt 340tkm. Remontteja on ollut bensatankin vaihto, jarrukenkien uusiminen taaksi ja iskarien vaihto noin kuukausi sitten. Niin no helmaan piti hitsata viime kesänä pieni pätkä uutta. Öljynvaihdot 10000 välein.
    Ostimme toisen carinan ja siihen on nyt puolessa vuodessa pitänyt uusia eteen jarrulevyt, -palat ja -kilvet sekä pakoputki. Kansiremontti siihen on joskus tehty. Mittarissa 395tkm.

    En minä tiedä, miksi jenkkien koneet ei kestä.
     
  18. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Miten työ jaksatte...? :eek:
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hyvin myö jaksetaan, mites itse?
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vähän alkaa jo väsyttää mutta aamulla jaksaa taas paremmin :D
     

Kerro tästä muillekin!