T-Bird 58-60 Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja MR.T-BIRD, 23.3.2004.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tampereella tuli puheeksi, että T-birdeille voisi varailla taas omaa tonttia Big Wheelsistä Pieksämäeltä 17.7.2010 ...onkos sinne ketään tulossa? Ainakin yksi T-bird on varmasti paikalla =)
     
  2. arrakis

    arrakis 1st gear

    Ei kai kukaan nyt sinne, sehän on niin kaukanakin... :odroll:
     
  3. tb60

    tb60 3rd gear

    Omaan 60:een hommasin jo loppukesästä 14" vanteet väärien 15":sten tilalle ja alle uudet valkosivurenkaat Vammalan rengaspalvelusta. Talvella irrotin ratin, kunnostin rääkän ja vilkkujen palautuksen. Uustuotanto pölykapselit ja etupäähän palloniveliä ja puslia tuli Bird Nestistä. Huomenna takaisin liikennekäyttöön ja baanalle. Lämppärin kenno vähän vuotaa, taidan alkuun ohittaa sen. Eihän kesällä lämppäriä tarvitse.
     
  4. Bullet Bird

    Bullet Bird Gearhead

  5. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Kun jotain purkaa ja laittaa kasaan uudestaan, niin aina jää joitakin osia yli, tässä tapauksessa peltikatto. 80-luvun alussa, ennen uustuontia löysin Floridasta ruostuneen avon ja toin sen tänne osiksi. Kun AU-84 myöhemmin kävi läpi täydellisen kunnostuksen muutin sitä esikuvan mukaan avoksi. Nehän tehtiin eri pajassa keskeneräisistä hardtopeista uutenakin. Sen takia kaikissa autoissa on valmiina takaluukun sarananpaikat sekä etu-että takareunoissa, sisusta ja lasit ovat samat jne. Eihän tuossa mitään järkeä ollut, kun myöhemmin pystyi ostamaan valmiita autoja jenkeistä. Tulikin hankittua erinomainen HT-aihio sieltä. Mutta eihän näissä asioissa muutenkaan ole järjelle sijaa.
     
  6. timothy

    timothy 1st gear

    Thunderbird

    Oho...ompas kiva nähdä, että perinteikäs AU-84 on edelleen kuosissa ja hyvävoimaisen näköisenä, vaikka katon onkin menettänyt. Autot on näköjään kuin ihmisetkin Katto lähtee jossain vaiheessa, kun ikää tulee lisää. Takana on ne ajat, kun tukkakin hulmusi tuulessa. Nykyään ei hulmua enää, ei, vaikka ajaisi moottoripyörällä ilman kypärää, mutta sehän on muutenkin kiellettyä. :lol:
    Muuten...tuo Fiskiksen Thunderbird kolahti 80 luvun alussa yhtä paljon, kuin vaahtosammuttimen kokoisena muropaketin Taunus. Makuasioista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin minusta tuo Thunderbird on eräs onnistuneisimmista malleista mitä koskaan on tehty.
     
  7. tb60

    tb60 3rd gear

    Millaisia äänenvaimentimia olette Birdissä käyttäneet? Tässähän on vain yksi vaimennin takapäässä. Pyöreä pitäisi olla, pituus n. 500 mm ja halkaisija n. 160 mm. Alkaa jo toinen alkuperäinen pönttö olla heikossa kunnossa. Purin mädän vaippapellin pois ja sisäkalut on vielä suht kovat. Hätäapuna manklaan tuohon uuden pellin ja hitsaan kiinni.
    Kokeilin viimekesänä läpivirtausvaimentimia, mutta oli niin kovat ja rumat äänet ja kumisi koko vehje. Leimalle kelpasi, mutta vaihdoin heti alkuperäiset takaisin.
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Meikäläisellä on Marteliukselta tullut putkisto, johon on itse sovitettu keskelle alustaa Smithy'sin pitkät vanhan ajan viritysvaimentajat... eihän ne toki originaalit ole, mutta äänet on sopivat ja omakohtaista nostalgiaa niihin liittyy sillä autossa oli viimeisiään vetelevät kunnosta päätellen kenties jo joskus 60-luvulla alle sorvatut Smithy's pöntöt silloin kuin sen ostin.

    [​IMG]

    Tässä muuten lähiaikoina on vuosipäivä edessä, tulee kuluneeksi 20 vuotta saman T-birdin omistajana :)
     
  9. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Keskelle auton alle mahtuu huonosti vaimentimia, mutta jotain litteätä mallia olen joskus käyttänyt. Alunperin vain takana on pöntöt. Niiden ei tarvitse olla läpileikkaukseltaan pyöreät. Takalokasuojan takaosan sisäpuolella olevaan tilaan sopii aika iso ovaalilla profiililla oleva pönttö molemmalle puolelle. Kävin maanantaina katsastamassa Birdiä, mutta unohdin ottaa kuva nosturilla pöntöistä.
     
  10. tb60

    tb60 3rd gear

    Juha tuolta Alavieskasta tilasi muiden tavaroiden ohessa Headquartersilta takapöntöt. Katotaan millaiset ovat.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Meikäläisellä on taas T-birdin vaihdelaatikosta pakki kateissa. Toinen laatikko putkeen, josta pakki häviää... mikähän ne oikein rikkoo? Ajoja on ollut vähänlaisesti eikä tuo ajotyylikään mitenkään rasittava pitäisi olla...

    Jos jollain on toimiva (eteen ja taakse :D) heittämällä 352:sen jatkoksi käyvä Cruise-O-Matic joutavana nyt heti, niin tarjousta voi laitella vaikkapa YV:llä... pitäisi saada auto Big Wheelsiin mennessä liikkumaan molempiin suuntiin...

    Ja kunhan nuo nykyiset laatikot ehtii käyttää korjattavana niin multa löytyy sitten yksi ylimääräinen Cruise-O-Matic. Toki pakkivikaisenakin voi ostaa jos haluaa...
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Yleisin syy pakin katoamiseen on kuoren katkeaminen siitä pakin servon pultin kohdalta :cry:
    Koita ensin säätää pantaa:Apparin puolella loodan päälipuolella säätöruuvi.
    Kiinni kevyesti ja kierros ja vartti auki.Toi kuoren korjaus pitäis olla mahdollista ilman loodan purkua.Eli öpohja irti, pakin servo irti jolloin vauriokohta jo näkyykin keskikannaksessa.Nyt otetaan bfh(big fucking hammer) Ja napautetaan päät kohdallleen (yleensä on onnistunut)Jonka jälkeen porataan reikä halkeaman poikkisuunnassa ja vedetään jengat ja asennetaan kova pultti pitämään päät yhdessä.Ja taas pitäis pelata!
     
  13. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tulipa kurkittua laatikkoon ja tällaista poikkeavaa sieltä löytyi...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Yläkuvassa on tuo panta murtunut ja alakuvassa on kai etuservo (?) ja sen sisältä näyttäisi puuttuvan jotain?
     
  14. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Ostin tän takasin 8) Eli rekkari JHG-59 on nyt mulla ja vaimolla... ja pysyy :wink:
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    En ole satavarma mutta muistasin ettei kaikissa loodissa ole tuossa etuservon paineakussa mitään sisäkaluja.Anyway jos tarvit osia niin pistä yv:tä
     
  16. Bullet Bird

    Bullet Bird Gearhead

  17. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Siis näinkö:

    [​IMG]

    eli laita ton urlin eteen hakasulkeissa ensin img ja linkin perään hakasulkeissa /img

    eli näin

    [​IMG]
     
  18. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    TB

    Missäspäin on öbaut parikyt vuotta sitte stadissa ollu helmiäisvalkoinen 60nen?
     
  19. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Lukaisin tänään vasta koko topicin kunnolla läpi ja tsekatessani tuota sun listaa 1959 mallisten osalta, soi ns. kellot päässä. Joten korjaus tuohon listaan on seuraava. Rek. nrot JHG-59 ja NPU-65 ovat yksi ja sama auto. Kyseessä on vaalenapunainen T-Bird "Tipunen", joka oli maahantuotaessa täysin vaalenapunainen ja sai sittemmin nuo NPU-65 kilvet. Kun Tipunen poistui kilvistä 90-luvun loppupuolella ja vaihtoi omistajaa pari kertaa päätyen lopulta Espooseen, rekisteröitiin Tipunen uudestaan alkuperäismmällä vaalenpunaisella ja valkoisella katolla, noilla JHG-59 kilvillä.
     
  20. Bullet Bird

    Bullet Bird Gearhead

    Kiitos. Hyvää perinnetietoa :) . Muutan listani tiedot.
     

Kerro tästä muillekin!