T5 vaihteisto lättäpään kaveriksi

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Simon Templar, 1.8.2019.

  1. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Tartteis saada tohon kuormuriin järkevämmät välitykset. Nyt on 6.67 perä ja 20 tuumaset renkaat niin ei se kule edes 80 kymppiä kun kaasu pohjassa. 5 vaihteisella sais kulkemaan mutta se pitää olla sillä 0.63 vitosella. Onko tuota välitystä muussa kuin camaro/firebird ja millanen jumppa se häntäpään vaihto on? Keppi pitäisi saada mahdollisimman eteen. Ja nykyiseen vauhtipyörään pitää tehdä uudet jengat paineasetelmalle kun tossa on toi 11" kytkin. Lisäksi täytyy askarrella uusi kardaanijarru jos laatikon vaihtaa.

    Noita laatikoita on kovin vaikea löytää niin entäs jos laittais getrag 265? Kovin eksoottinen on se kepin paikka siinäkin. Oma pikku puuha on sitten adapterin väsäämisessä...

    Kolmas vaihtoehto olisi vaihtaa perä mutta kiitos lainsäädännön sen kantavuus pitää olla aika iso. Nyt on kokonaismassa 13500lbs ja tohon kokoluokkaan menee f450 super duty. Sellasen akselin rahti on melko arvokas. Silläkään ei saa järkeviä nopeuksia kun se on 4.88.

    Millasia ratkaisuja arvon palstalaiset on tehneet lättiksiin?
     
  2. Lassi

    Lassi Gearhead

    Oliko se niin, että S-10 chevyn ja mazda? pikupin lootissa on vaihdekeppi edempänä mitä camaro mallisessa..

    Ihan suomestakin näyttäs saavan adapterin väliin https://vintagemotors.fi/shop/flathead-t-5-transmission-adapter-used/

    Tuolla näytti olevan myös joku vaihteistokin. Muutama vuosi sitten kaveri tais oman laatikkonsa ostaa trade partsilta. Saiskohan sieltä vielä niitä rempattuja laatikoita.
     
  3. Kalu

    Kalu Gearhead

    No tee vitosen purkaneena ja kasanneena hännän vaihdon ei pitäs kummonen homma olla. S10:n häntiä pitis sillointällöin ebayssa olla myynnis. Lootan kannesta häntään menevä siirtäjän tanko kait pitää vaihtaa myös, vai voisko ihan katkasta ja porata vaihekepin mötikälle uus sokan reikä? Ainakin siihen tiheempi booriseen lootaan on 11" levyä olemassa. Mulla sellanen ylimääräsenä kun laitoinkin vähän racemman koko kytkimen. Painelaakerikin käy orkkis, kun sorvaa holkin siihen missä se siinä lootan kärsässä liikkuu. Mulla on myös truckki mallin kytkinkoppa, t5 oli helppo naittaa pelkällä välilevyllä siihen, tod.näk toi toinenkin loota, mist mul ei kyl mitää tiatoo...
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Arveluttaa aika paljonkin kyllä T5 kestävyys ison massa siirtimenä.
     
  5. Kalu

    Kalu Gearhead

    ^olikohan mul joku 470nm ja en oo saanu rikki vaikka yritetty on, tosin melko kevyessä kopassa.
     
  6. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Tuo nv4500 on kuiteskin pari tonnia + adapterit jne.

    t5 adapteriin ei mahdu 11" asetelma ainakaan speedway motorssin mukaan.
     
  7. Kalu

    Kalu Gearhead

    Mutta kun voit hyödyntää nykystä kytkinkoppaa ja välilevyllä loota siihe kiinni. Siis sikälimikäli minun tietojen mukaan ja sulla on truck, niin siinä on loota pultattu kytkinkoppaan, eli erillises kytkinkopas on se kytkimen käyttöakseli, henkilömalleis koppa ja loota samaa valua
     
  8. Minä nyt unohtaisin niin T5:n ja Getragin 265:n. Ja katselisin askeleen raskaammasta vekottimesta lootan. Mites esim. joku Canterin loota. Tässä 500 e ja näyttäisi, että olisi erillinen kytkinkoppa (korjatkaa jos olen väärässä):

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin omassa 2wd Cossu laatikossa on erillinen loota ja kytkinkoppa.
     
  11. timojamsen

    timojamsen 3rd gear

    Suosittelen tota T5 lootaa. Niitä on ollut monenlaisten vehkeiden perässä ja adapterin saa helposti sekä mekaaniselle että hydrauliselle kytkimelle. Kestää myös voimaa. Meillä on noita vaihteistoja kokoajan muutama sekä adapteria myös. Soita: 041 523 9794 / Timo.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Mullakin ois T5:n häntä, jossa keppi edessä. Kotoisin Astro Vanista. Siihen käy vielä "suora" keppi, kun se laatikko ei ole kallistettu niin kuin Camaroiden ja Firebirdien. Eli takapalkin kumityynyn paikka on suorassa. Lisäksi mulla on siihen myös kepinsiirtokulissi, jolla saa kepin lähemmäs kuskia jos on tarve, esim. kolmen hengen etupenkillä. T5a on kahta eri versiota. Vahvemmassa, World Classisa, on ryhmäpyörässä kartiorullalaakerit, se kestää vakionakin paremmin vääntöä, kun ryhmäpyörä ei pääse liikkumaan päittäin ja kapeat rattaat pitää hampaansa paremmin kohdakkain. Laita yv:tä tai soita jos kiinnostaa. Kokonaista laatikkoa ei oo tällä hetkellä, mutta osia jonkun verran. T5n on aina ilman kytkinkoppaa. Niitähän löytyy vaikka mistä alkujaan. Jenkeistäkin Ford, GM ja AMC ja vaikka mitä muita Nissania, SangYongia yms...

    Tosta löydät Identtitaulukon, millä löydät sopivan
    http://www.britishv8.org/Articles/Borg-Warner-T5-ID-Tags.htm

    t. AM o5o 460 7993
     
    Muokattu: 2.8.2019
  13. Minusta tämä on tässä se pointti. Jos on 6 tonnin kuorma-auto, niin ei se oikea ratkaisu ole 1,5 tonnin ha-laatikko. Jos olis, niin miksiköhän ne kuormurin laatikot on paljon tukevampaa tekoa..
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Toisaalta laatikolle ei tule yhtään sen suurempaa rasitusta kuin mitä moottorista vääntöä irtoaa. Eli samalla moottorilla ei rasitus ole yhtään pienempi kevyessä autossa, ellei sitten sutiminenrajoita. Rasitus toki hitaamman kiihtyvyyden vuoksi pitempikestoista joten lämpenemisen kautta voi tulla pientä ongelmaa.

    Mutta miten välitykset sopii? yleensä hyötyajoneuvoissa on pajon hitaammat liikkeelle lähtövaihteet kuin henkilöautoissa, joten liikkeelle lähtö voi vaikeutua.

    Tuo canterin laatikon etuihin voinee laskea sen että siinä olisi se seisontajarrukin valmiiksi. Tai siis ainakin osassa on, noissa kuvissa se näyttää puuttuvan.
     
    Muokattu: 2.8.2019
  15. Hiukan offtopickina, niin Retroridesissa on sekopäinen projekti, jossa Supraan tungetaan Cumminsin kone ja vaihdelaatikko on ZF:n raskaankaluston laatikko. Hiukan sovittelemista..

    [​IMG]
     
  16. Niin juu, tosta lootasta vielä se tyyppi on kai ZF:n S5-42:

    [​IMG]
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Niinpä niin. Lättiksen perään on noita T5a laitettu aika paljon, varsinkin jenkeissä. Tuo loikkari 5n on se juttu niissä ja laatikko on aika pieni kooltaan ja kevyt. Kestoakin siihen saa kovemmilla akseleilla ja rattailla. Myös yli 4n ykkös vaihteen välityksiä löytyy, että saa sen 6 tonnia kevyemmin liikkeelle ilman kytkimen sulatusta. Ovat kyllä mainettaan kestävämpiä, kunhan ei mitään yltiöpäistä sudittamista harrasta. Kovaakin niillä on vartilla menty ihan vakio kamoilla, kunhan ovat tuota WC versiota. On myös vakiona varsin nopea vaihtaa, toisin kuin monet 5- ja 6-vaihteiset jenkkilootat joita yleisesti käytetään. Mutta ei varmasti pitkän päälle ole noiden pikku kuormureiden veroisia, vaan tuleekohan tuolle laitteelle paljon kilsoja vuodessa (kesässä ??) ??

    t. AM
     
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Eihän tämä koskaan tule olemaan 6 tonnin painoinen oikeasti, ehkä 2,5 tonnia maks. Lättiksen vääntö on aika onneton joten periaatteessa kestää melkein minkä tahansa auton laatikko. Toi miguelin linkaamassa laatikkossa näyttää olevan melko erikoinen vaihdekeppisysteemi.
     
  19. Noissa raskaamissa laatikoissa on monesti tommoinen. Jos en ihan väärässä ole, niin se idea on, että sillä saa siirrettyä keppiä eteenpäin cob-kuormureissa. Tässä kuva:

    [​IMG]

    Tässä on kuva siitä:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!