taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    ^ Pitäisiköhän lähettää ihan haasteena sulle viimosin Fiat-kerholehden numero? :p

    terv, Päätoimittaja.
     
  2. oolanti

    oolanti Gearhead

    Nyt on pakko esittää pahoittelut "vuosisadan mokasta" eli tosiaan oli "toinen tissinpuolikas jäänyt pois", kun painovirhepaholainen oli iskenyt lonkeronsa mukaan soppaan. Kyseessähän oli siis luonnollisesti TBI-moottori :D:D:D

    PS. Seuraavakin vanikuvaus on jo lyöty lukkoon eli vanien invaasio sen kun jatkuu :)

    PSS. Toimittajan pasmat menee sekaisin harva se päivä, kun nämä rakkaat vanhat jenkkiautot aiheuttavat niin voimakkaita positiivisuuden tuntemuksia hela kropassa ;)
     
  3. oolanti

    oolanti Gearhead

    Harrastuksen pariin tulee jatkuvasti lisää esim. nuoria, joille ne öljyasiat eivät välttämättä ole entuudestaan tuttuja asioita. Eikä heillä välttämättä ole käytössään niitä vanhoja aviiseja, joissa on ollut "jaarittelua" öljyistä ;)
     
  4. oolanti

    oolanti Gearhead

    Tää on kyllä ihan höpöhöpö juttua ;) Lehdessä esiteltävät autot ovat likimain kaikki ihan tavallisten harrastajien autoja, ennemmän tai vähemmän "viimeisen päälle" laitettuja. Uusimmassakin oleva ´28 Hupmobile on melko karunnäköinen laitos. Rustyn ehdotus muutaman tonnin kieseistä kuulostaa omaan korvaan ihan suunnitelmalta :) Tehdäänpä siis sellainen ja markkinoidaan eteenpäin...
     
  5. oolanti

    oolanti Gearhead

    Ihan hyvä idea, koitetaan toteuttaa ;)
     
  6. oolanti

    oolanti Gearhead

    Listaappa piruuttasi ne sadantonnin autot, joita on viime aikoina esitelty ;) Jenkkiautoista saa tykätä ja niitä saa harrastaa, vaikka ei osaisi itse vaihtaa edes öljyjä tai renkaita. Totta mooses sitä antaa mielellään respektiä sellaiselle, joka tekee kaiken omilla käsillään. Mutta todellisuudessa niitä, jotka tekisivät aina moottorikoneistuksista maalaukseen saakka omin käsin, löytyy Suomesta ehkä yksi kourallinen tai ei sitäkään. Ei se tekemättömyys tee toisesta harrastajasta yhtään sen huonompaa harrastajaa. Välillä tuntuu siltä, ettei harrastekentällä todellakaan puhalleta samaan hiileen, vaikka nämä piirit on aika pienet Suomessa. Syytä en tähän tiedä, mutta näin asia on. Itselleni on jokainen harrastaja samanarvoinen, tekipä hän sitten itse tai teetti muilla - sillä on aina myös se työllistävä vaikutus kun teettää muilla, Suomessa kun osa harrastajista toimii myös yrittäjinä toistenkin harrastajien iloksi juuri autonrakentelualalla, winks winks...
     
    belair1965 ja arskazone tykkäävät tästä.
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kun noita ehdotuksia nyt on tullut niin laitetaampa yksi lisää. Eli siis kaipailisin tarinoita lehteen harrastajista myös eikä vain autoista. Joskus aiemmin on juttuja ollutkin missä käydään läpi nykyiset ja menneet autot ja kertoillaan tarinoita mitä on sattunut matkan varrella. Siis otetaan koko nykyinen kalusto mukaan siihen juttuun, eikä kerrota vaan yhdestä autosta. Työläämpää se toki on mutta tekee jutusta paljon mielenkiintoisemman. Nykyäänkin toki yritystä on siihen suuntaan mutta voisi olla enemmänkin. En ota kantaa sen enempää pitääkö auton olla kiiltävä vai ei mutta jos autolla tai omistajalla on tarinaa kerrottavanaan niin silloin esittely lehdessä on aina paikallaan. En nyt tiedä tuliko kirjoitettua riittävän selkeästi mutta esimerkkinä nuo esittelyt autoista, jotka on tuotu ulkomailta ja sit kilpiin ja ajoon, ei tuo ainakaan mulle hirveästi mitään iloa. Vaikka auto olisi kuinka hieno. Eriasia sitten, jos sen auton historia on tiedossa ja kerrotaan jutun yhteydessä.
     
  8. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Ei ole mitään höpöhöpöä, vaan ihan omin silmin nähtyä...."tavallinen" harrastaja ei pysty ostamaan edes 15k€ laitetta, saati sitten 50k€...suurin osa ajaa 2-10k€ vehkeillä ja näitä on vähänlaisesti ollut lehdessä.
     
  9. G20

    G20 Gearhead

    Kun kaikelle kerran löytyy selitys ja "Harrastuksen pariin tulee jatkuvasti lisää esim. nuoria", niin kannattaisko jutut oikolukea niin ettei sinne eksy näitä "4.6-litraisia TPI V6-moottoreita". Tota puutaheinää kun juniorit lukee niin alkaa olla kohta alan termistö melko hukassa. Ei, en itse tekisi lehteä paremmin mutta en myöskään tilaajana eli asiakkaana nykyisestä sisällöstä maksa 89€/vuosi.
     
  10. spinout

    spinout Gearhead

    Missähän on se rima, kun harrastaja ei ole enää "tavallinen"? Ostin aikanaan eväauton, jonka arvo on vuosien saatossa triplaantunut. Aikakin tekee tehtäviään ilman, että tiliä on revitellyt.

    Meinaat pitää jalat maassa ja näkisit lehdessä mieluummin enimmäkseen autoja, joita pystyt itse ostamaan ennen kuin tympimisreaktiot iskevät. Minä meinaan olla taivaanrannanmaalari. Luen ja haaveilen mielelläni myös ajopeleistä, joita en pysty itse ostamaan.. Hyvä, että sellaisia on rikastuttamassa maan kansallisomaisuutta.
     
    Muokattu: 11.4.2017
    toyopet tykkää tästä.
  11. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Se oli minun näkemys syistä miksi lehti ei enää kiinnosta niin paljoa että tilaisin sitä enää. Pilvilinnojen rakentelu ei ole minun juttu.
     
    MK1 tykkää tästä.
  12. oolanti

    oolanti Gearhead

    Eipäs nyt sorruta yleistämään asioita, kuten jo edesmennyt äidinkielen opettajani Matti Peltonen aikanaan neuvoi ainekirjoituksen tiimoilta ;) Esim. kahdessa viimeisessä aviisissa ei ollut mielestäni ainuttakaan "edes" ns. viidenpympin autoa, saati satkun autoa. Ja monet esiteltävistä autoista on ollut alle mainitsemasi 10K siinä vaiheessa, kun nykyinen omistaja on sen hankkinut ja sen jälkeen rakentanut. Siinä vaiheessa kun tämän auton rakentaja pistää kiesin myyntiin, niin hinta on useinkin siinä 15K:n tienoilla ja kyllä ne autot vaan vaihtaa ennemmin tai myöhemmin omistajaa. On toki runsaasti niitäkin, jotka sijoittuvat mainitsemasi 2-10K:n välille (omastakin tallista löytyy pari), mutta runsaasti myös niitä, joiden ns. arvo on jossakin 15-25K.n välillä. Eli ei se suurin osa aja mainitsemallasi 2-10K:n välillä olevilla autoilla, mutta monet kuitenkin. Itse kiertelen laajalti Suomea ja olen aika hyvin selvillä mielestäni kotimaisesta harrastekentästä kolmen vuosikymmenen kokemuksella :) Mutta kuten jo edellä mainitsin, niin itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että tuodaan esiteltäväksi myös niitä parin tonnin autoja - jokaisesta autosta kun pystyy tekemään stoorin eli se ei ole mikään ongelma...
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Itse yritin tuoda erilaista näkökantaa ja kirjoitustyyliä V8-magazineen ja toivottavasti olen ollut mukana nostamassa lehden tasoa, lukijat sen päättää. Ei toimitus, ei omistajat, ei kustantaja..

    Nytkin olen talven mittaan tarjonnut paria mielenkiintoista jenkkijuttua, mutta ei ole tilaa niille oli vastaus. Harmi homma, mutta jos on kysymyksessä esim. GNRS (grand national roaster show), en suostunut tekemään siitä yhden aukeaman juttua. Se olisi häpeä kyseistä vanhaa ja arvostettua tapahtumaa kohtaan. Siellä on niin paljon muutakin kuin ne autot näyttelyssä sisällä,..... mutta 6sivua ei mene läpi, kun on niin täyttä, niin täyttä ja vielä kerran täyttä.

    No, antaa toisten tehdä jutut, jos ei mene läpi Auliksen kirjoitukset. Eihän tämä elämä kenenkään juttuihin kaadu ei yhteen lehteen eikä kahteenkaan.

    AH
     
  14. oolanti

    oolanti Gearhead

    Juu oikoluvun pitää olla tietysti tarkkana, mutta kerroppa se lehti, jossa ei ole ainuttakaan virhettä? Suomen johtavat sanomalehdet, kuten Hesari, Turun Sanomat ja Aamulehti - niissäkin on jatkuvasti korjauksia (jopa päivittäin), kun pikku virheitä vaan sattuu muailmassa niin kauan kuin inhimillinen ihminen ylipäätään toimii ja tekee jotakin. Ehkä tuossa P--->B tapauksesa ei nyt ollut kyse siitä maailman suurimmasta mokasta - tosin jokainen kokee asiat omalla tavallaan ;)

    Ja mitä tulee lehtien tilaushintoihin, niin niiden pitäisi ihan aikuisten oikeasti olla jotain aivan muuta eli selvästi korkeammalla tasolla. Ymmärrän toki sen, ettei asiaanperehtymätön välttämättä "ymmärrä" lehden kulurakennetta, mutta kun ajatellaan näin lyhyesti yksinkertaistettuna, että lehteä tekee useita henkilöitä suoraan ja välillisesti, paperin valmistaja ottaa oman osansa, kuten myös paino, verottajasta puhumattakaan. Ja kun näitä lehtiäkään ei tehdä mestsässä, niin kuluja tulee myös kiinteistöistä/toimitiloista jne. Se onko 89 euroa vähän vai paljon on jokaisen oma mielipide. Mutta jos tuon mainitsemasi 89 egeä jakaa per lehti, niin lehti kustantaa sen 8,90 euroa 10 kertaa vuodessa - jos se on jonkun mielestä paljon, niin sitten se on... Otetaan vertailun vuoksi mukaan nyt esimerkkinä viikottaiset tai kuukausittaiset baarikeikat, joissa palaa rahhoo kerralla joko pikkuisen vähemmän tai enemmän kuin on sen lehden vuositilaushinta. Ja kun näitä baarikeikkoja voi olla vuodessa kymmeniä, niin puhutaan jo melkoisen erikokoisesta summasta. Mutta kukapa sitä saivartelisi tai kyseenalaistaisi näitä menoja ;)o_O;)o_O Joskus toivoisi sellaista pientä suhteellisuuden tajua näihin yksinkertaisiin asioihin. Olisitko itse muuten valmis ns. leikkaamaan omista ansioistasi vaikka 50 prosenttia? Niinpä tuskin, mutta lehden tilaushinta pitäisi olla monen mielestä puolet nykyisestä. Ei näitä lehtiä vaan voi yksinkertaisesti tehdä edullisemmin Suomessa, muista maista en tiedä. Yksi vaihtoehto on toki se, että loptetetaan kotimaiset julkaisut ja luetaan vaan englanninkielisiä. Ja turha on tässä kohtaa verrata jenkkiläisiin lehtiin, joiden painosmäärät ovat jotain aivan muuta, mikä ilmeisesti mahdollistaa niiden teon "pilkkahintaan". Mutta ovathan ne moneet Jenkkilehdet esim. paperin suhteen totaalista "vessapaperia" ja useissa lehdissä käytetään vielä 2010-luvulla (!!!) mustavalkosivuja, mikä myös pienentää kuluja, mutta ei kyllä tarjoa lukijalle rahalle vastinetta, ainakaan painomateriaalin suhteen. UGH!

    PS.
    Jos siltä tuntuu, niin tulkaa ihmeessä heittämään läppää American Car Showhun vaikka näistä lehtien kulurakenteista Veekasin osastolle, jossa koitan päivystää pääsiäisen autoni läheisyydessä. Olen siis ihan tavallinen lehden avustaja ja tavallinen harrastaja, joten mitään kynnystä ei ole edessäni ;)
     
    rdlf tykkää tästä.
  15. oolanti

    oolanti Gearhead

    Aulis on kyllä siinä suhteessa ihan oikeassa, että erilaisia kirjoitustyylejä ja näkökulmia tarvitaan. Eikä yksikään kirjoittaja voi miellyttää kaikkia, se on vaan raaka totuus. Joku tykkää Auliksen jutusta ja joku toinen vaikka omastani - your choice! Aina voi jättää lukematta sen avustajan/toimittajan jutun, jonka kirjoitustyylistä ei pidä, winks winks. Tälläkin forumilla on eräs henkilö, joka suorastaan vihaa juttujani, vaikka en ole edes syönyt hänen näkkileipäänsä (muistaakseni), kjiäh kjiäh ;)

    Yksi ongelma on siinä, että harrastuskenttä on valitettavan ukkoutunutta, joten kun on ollut harrastuksen parissa vuosikymmeniä, niin näille sotaveljille on hyvin vaikea tuoda esiin enää mitään maata mullistavaa. Sama pätee autonrakentelussakin, aika vaikea tuoda enää tänä päivänä framille jotain todella "mullistavaa", kun kaikki on jo enemmän tai vähemmän apinoitua. Mutta itseäni eivät nämä asiat ole koskaan häirinneet, sillä tämä parantumaton "sairaus" ei ole edes vuosikymmenten aikana saanut intoani laantumaan, ei vähääkään. Olen siinä suhteessa ehkä poikkeus tai sitten en. Ja luen myös muiden kirjoittajien juttuja runsaasti...

    Noista raporttistooreista antaisin sellaisen vinkin, että kannattanee tiedustella etukäteen, onko lehdessä tilaa ko. raportille. Siinä vaiheessa kun niitä lähtee tarjoamaan lehdelle, voi lehti olla jo ns. valmiiksi taitettuna. Itse ainakin pyrin kysymään etukäteen, tosin aika usein yhteydenotto tulee juuri lehden puolelta eli tekisitkö raportin siitä ja siitä...

    Summa summarum, erilaiset kirjoitustyylit/näkökulmat rikastuttavat lehteä yhtä paljon kuin erilaiset autotkin, UGH!
     
    arskazone tykkää tästä.
  16. G20

    G20 Gearhead

    Nimimerkille oolanti.. Topicin nimihän on "taas pukkas uutta veekasia..." eikä varmaan liity mitenkään siihen miten muissa lehdissä on virheitä. Muihin kuluihin voin kertoa että en enää tupakkia polttele eikä ravintoloissa ole huvittanu juosta kymmeneen vuoteen joten se siitä. Kuka mitäkin kokee kalliina tms. mutta ajatuksena on koko "valituksessani" se että nykyisellään se "ainoa oikea suomen vanhin" ei vaan tarjoa hinnalleen vastinetta.

    Offtopikkina mikä ei liity mihinkään mitenkään..

    Työelämässä on jo vuosia vallinnut vastaava suuntaus erityisesti pääkaupunkiseudulta töihin hakeutuvilla insinöörin puolikkailla. Kun jostain annetaan kritiikkiä, ensin etsitään syyllisiä muista ja selitetään täyttä hevonpaskaa ummet ja lammet. Näiden puheista voi sanoa että "kuulostaa kuin hevonen veteen paskantaisi".
     
  17. BBC

    BBC Guest

    Totta puhuu 440! Pitää muistaa että juttujen taso on kirjoittajista itsestään kiinni, oli sitten kyseessä halpa auto, kallis auto, entisöity, rakennettu tai käyttökunnossa oleva.

    Siitä kirjoittaja saa hyvän korvauksen että tekee työn sen mukaisesti ja juttujen eteen on nähty vaivaa eikä vain rahastamis tarkoituksessa nopeasti väsättyjä. En nyt tässä osoita ketään sormella, mutta kyllähän sen näkee kun lukee jutun että onko "pyyhkäisty" vai onko tehty asiallisen korvauksen eteen töitä. Amen.
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Veikkaan että purnaus V8:n hinnasta tulee siitä kun kallein mahdollinen tapa ostaa V8 lehti on kestotilaus. Marketin irtomyynnissä on useampi numero vuodessa puoleen hintaan tai tulee 2 numeroa yhden hinnalla ja ensimmäisen vuoden kestotilaus on aina puoleen hintaan + tilaajalahja kaupanpäälle. Se on mun mielestä kestotilaajien aliarvioimista.

    Esimerkiksi mobilisti ei harrasta tälläistä markkinointia ja purnaus sen lehden hinnasta on melkoisen vähäistä.
     
    sämpy, jariha ja isoatlas tykkäävät tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei mullekkaan ole mitään väliä miten kukin autoaan harrastaa mutta ylipäätään jutut jossa omistaja on pihalla autostaan kun lumiukko ja auto teetetty kokonaan tai lähes kokonaan muilla ei ainakaan omaa mielenkiintoa herätä ollenkaan, vaikken heitä mitenkään alempana kastina pitäisikään tai ylipäätään olisi muuten kiinnostunut kuka auton maalasi ja kuka alustan asensi ja ruostesuojasi.

    Tietty kuvat voi kattoa että "hieno auto" mutta siihen se jääkin
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    siinä jos se ajaa sillä ns. harrasteautollaan yli 1500km/vuosi, sen jälkeen harrastaja on epätavallinen.

    Seinfeldiä mukaillen "Not that theres anything wrong with that"


    Samaa mieltä tosta, en itse ainakaan haluis kattoa lehdestä toiseen samanlaisia juttuja jostain tonnin romuista joitten kanssa joka tapauksessa niin sanottu köyhä harrastaja joutuu olemaan tekemississä.



    Enemmän itteä vaivaa se että sellasta lehteä ei oikeen ole joka testais vanhoja autoja mitenkään fiksulla tavalla, siis sellanen vanhojen autojen TM- tyylinen (tai ei välttämättä vanhojenkaan jos ollaan amerikan auto kategoriassa, myös uudet/uudehkot pickupit voisi testata, tai SUV:t yms.) missä vertailtaisiin esim. saman vuoden lincoln, cadillac ja imperiaal, (tehdään niille kiihdytyskoe, jarrutuskoe, pujottelua yms.). Mobilistissa sorrutaan siihen että autoa kehutaan joko syystä, tai säälistä ja sitten onkin hämärän peitossa että oliko toi auto nyt hyvä vai ei. V8 ei taida edes koe ajaa mitään autoja sen suuremmin.

    Mutta en tiiä haluuko kukaan muu tollasta lukea tai kiinostaako tollanen edes ketään muuta.
     
    Muokattu: 18.4.2017

Kerro tästä muillekin!