taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    buahaha nuoret ja amerikan autoilu, vuosisadan vitsi. Harmaapäät on vallitseva trendi tapahtumissa, miten ikinä nuoret enää pääsiskään harrastukseen sisään kun buy in- taso on jo niin huumaava ja kalusto mitä sillä saa vähemmän huumaavaa; vero, vakuutus ja bensakin maksaa törkeesti ja kellään ei ole edes töitä saati rahaa nykysin. 2000- luvun edes vähän järkevän amerikan auto hinta >10 000, audi-bmw-mersu 1000-1500 hinta. Kosketuspintaakaan ei amerikanautoon ole ellei perheessä tai jollain tutulla sellasta satu olemaan, niitä kun ei hirveemmin teillä näe tai ole 2000- luvun lopullakaan nähnyt (poislukien lava-autot). Joku satunnainen escalade, navigator tai suburban välillä näkyy mutta harvoin ja PT-cruiseri mutta niitä tuskin haluaa kukaan (lienee enemmänkin sukupolvitrauma).

    Enemmän voisi alkaa tekemään "autoharrastaja ystävällisemmät kunnalliskodit", "mistä etutukka fiftari kampaukseen", "lääkäri ei anna korttia---miten nyt käy harrastuksen", "aukeama eturauhasvaivojen vaikutuksesta cruisailuun-kun pidättäminen cruisingin ajan on mahdotonta?"- juttuja. Olis varmaan enemmän lukijakuntaa kun nuorille suunnatuissa jutuissa.
     
    Muokattu: 18.4.2017
    leivonharri tykkää tästä.
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pari juttua ihan näin lyhyesti.
    On totta että nää romut maksaa aika perkeleesti nykyää, hankala enää saada kesätyörahoilla kuuskytluvun autoa. Kyllä niitä uusia nuoria harrastajia silti kuitenkin ilmaantuu aina vähän väliä.
    Ja jos on lompakko kunnossa, niin mikä voisi olla parempi sijoitus rahoille kuin vanhat autot? Jos ja kun ei itse osaa tehdä, niin siitä voi maksaa jollekkin joka osaa tehdä ja näin siitä tekijä saa vaikka elannon itselleensä. Ei minun mielestä ollenkaan huono juttu?

    Ei mulla muuta.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hankala saada edes 20 vuotta vanhaa jollasen kaikki muut paitti mun kaltaset uuspussihousu-vänkyrät ostaa ekoiksi autoikseen jollain 1000-2000 eurolla, siis niitä joiden hinnan pitäs olla aallonpohjassa. Halvin escalade tällä hetkellä -99 mallinen 13 000, cadillacci DTS, De ville yms. jotain kympin luokkaa. BMW 5 series 1500 euroa vertaukseksi. En silti väitä etteikö kukaan alkaisi harrastamaan, olenhan minäkin alkanut mutta vähissä on ne ihmiset

    Olen puhunut tästä ennenkin mutta jos nuorille annetaan vaihtoehdoksi joku 1500 euron etuvetocadillac, vaikka -89 mallinen ja 2001 mallin 525i bemari, kumpaan suurin osa todennäkösesti päätyy?

    Kaluston hinta ja saatavuus rajaa monet tulevaisuuden jenkkiharrastajat ulos heti. Se on valitettavaa muttei sille vaan voi mitään. Surkee taloustilanne ei totakaan asiaa ainakaan paranna.

    Ennustan että jossain vaiheessa kun aika näistä harmaapäistä jättää tulee paaljon myyntiin tollasta "ei haluttua" jenkkikalustoa (turvapuskuri ja saastemallit ja ehkä jotain tuntemattomampia ja vanhempia autoja kun muskeliautot)

    Itteensä huijaa jos minkään ikästä autoaan pitää sijoituksena.
     
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Joo voi olla, että tulee näihin jenkkeihinkin pörssiromahdus, ku ei löydykkää niitä ostajia. Käy niinku asuntokaupoillekkin "no money no funny".
     
  5. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Kyllähän se niin on että nuorella jolla on käytössä hyvinkin rajallinen määrä rahaa ja harrasteautoilu kiinnostaa, todennäköisin valinta on joku ihan muu kuin jenkkiauto. Monet kyllä haaveilevat siitä jenkistä mutta todellisuus kun iskee vasten kasvoja, valinta on joku muu. Niitä tonnin dartteja ja valiantteja joilla moni harrastustaipaleensa on aloittanut, ei vaan juurikaan ole. Kyllähän hinnat väkisin tulevat alaspäin siinä kohtaa kun kauppa ei enää käy. Mutta harrastuksen ukkoutuminen estää sen aika tehokkaasti. Keski-ikäiset ja sen ylittäneet asuntolainansa jo maksaneet alkavat kuluttamaan rahojaan ja harrastamaan. Se tietää kysynnän pysymistä korkealla, samoin hintojen. Onneksi on vielä piilojameksia melkein kohtuu hintaan + etuveto cadillacit jne joita aloittava voi hankkia kesätöistä säästetyillä rahoilla.

    Mitä taas tähän aiheen aviisiin tulee, onhan sitä kivaa katsella ja haaveilla, ihailla upeasti rahalla rakennettuja laitteita numerosta toiseen jne. Mutta enemmän kyllä kaipaisin sellaista tee-se-itse menoa, pienellä tai ainakin rajallisella bujetilla ja silti laadulla ja tyylillä. Amerikan raudassa sellaisia on ollut enemmän kuin V8:ssa.
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Miks se harrastus pitää Jenkillä aloittaa? Itse ostin 16 -vuotiaana Volvo Amazonin, oli silloin 14 vuotta vanha auto eli about juuri sitä ikäluokkaa mitä nytkin saa halvalla. Siitä se pikku hiljaa lähti ja nyt setämiehenä on Jenkkiautoja ollut ihan riittämiin omistuksessa.
     
    karhu01 tykkää tästä.
  7. JS78

    JS78 3rd gear

    Vanhojen autojen testauksessa on vaan se ongelma että ne ovat niin yksilöitä joiden suoritusarvot ovat riippuvaisia auton hoidosta, historiasta jne. joten vertailukelpoisia arvoja vaikea saada.. ja kuka nyt haluaa antaa harrasteautonsa rääkättäväksi ?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei tarttekkaan. En tiiä millasta sillon oli mutta oliko sillon tuo kuilu noin iso hinnassa valiantissa ja volvossa mitä se nykysin on tonnin bemarissa ja kympin jenkissä?

    Toi on niin iso kuilu ettei välttämättä se toinen, kolmas tai neljäskään auto ole jenkkiauto ja sitten yleensä jämähtääkin paikalleen ja ostaa todennäkösemmin niitä mitä ennenkin kuin että ostais erilaista@
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta, toi pitää kyllä paikkaansa että kovin objektiivista testiä einsaa.


    Varmaan joku sellanen antaa kuka on autonsa tehnyt sillain että tietää ettei se laukee jarrutuksesta tai täyskaasukiihdytyksestä saati pujottelusta.
     
  10. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Puhut asiaa. Mullakin oli 74 MARKII. Oli siinäkin vähä jenkkimuotoilua ja kromia perkuleesti ja ei ollu kylällä muilla. Sitten vaihtui siihen perus darttiin, ku toyota alkoi kyllästyttää.
     
  11. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Kyllä se melkein niin on että kun juuri kortin saanut ostaa harraste-/ensiautokseen nykypäivänä jonkun euron tai japsin, jämähtää siihen kohtuu helposti. Syy liittyy ihan puhtaasti siihen että nuoret opiskelevat, menevät töihin, muuttavat omilleen, ostavat jossain kohtaa ehkäpä ensiasunnon, sitten päälle seurustelut, perheet jne. Lopputuloksena se jämähdys sitten kestää seuraavat 15-20 vuotta jolloin mahdollista harrasteautoilua jatketaan taas vasta kun ikää on taulussa reilusti yli 4-kympin.

    Alkaa vaan muukin vanhempi kalusto olla hiljalleen hinnoissaan, joten entistä harvempi taitaa vanhojen autojen harrastuksen pariin siirtyä. Samaa oikeastaan ajaa laajemmin koko yhteiskunnallinen kehitys. Ihmiset halutaan kasvukeskuksiin kerrostaloihin, kulkemaan jopoilla ja busseilla tai sitten kimppakäyttöisillä sähkömööpeleillä. Jos pidemmällä aikavälillä ajattelee, niin taitaa tämän harrastuksen parissa möyrivät olla oman lajinsa viimeisiä dinosauruksia...
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, aika huonolta näyttää.

    Euro-japsi autoille on harrastajia täällä tulevaisuudessakin mut jenkit ikävästi paitsiossa.
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Amazon maksoi 8000 mk 1.5.1982, näyttäis olevan nykyrahassa noin 4000 eur. Sais sillä nyt Valiantin, jopa 2 d ht Signetin.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä valiant tai halvin jenkki makso tollon noin?

    80 000mk?



    Amazon oli sillon 20 vuotta vanha auto, nyt 50 vuotta. Jos nykyset nuoret olis eläneet 80 luvulla ne olis varmaan ihan ilosia amatsonistnaan mutta nykyään vaaditaan enemmän autolta. Nykyään niille kelpaa ne 20 vuotta vanhat 525 bemarit ja jos amatsoonin saa/saisi samaan hintaan, hyvin harva sen valittis. Kuitenkin yleensä on vaan yks auto jolla ajetaan kaikki ajot.
     
  15. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    90-luvun alkuvuosiin kun vertaa, niin 5000 sen aikaista markkaa vastaa nyt 1200€:tä. Sillä rahalla sai ihan hyviä pelejä El Caminoista Dartteihin ja Valiantteihin jne. 30 000 90-luvun alun markkaa on n. 7k€ nykyvaluutassa. Sillä sai jo hiton hyvän kiesin. Olikohan n. `94 tai `95 kun Kaijalaisen putiikissa Nummelassa oli 1 vuosikerran Charger. Ruosteeton Texas tai California-tuonti jonka maalauttivat täällä uusiksi. Hintapyynti oli 37500 markkaa, eli karvan alta 9 k€ nykyrahaa. Ja oli ihan hyvässä käyttökunnossa, sisältäkin siisti ja ehjä. Mistäkö muistan, no siitä kun kyrsinyt jälkikäteen ettei tullut kaivettua rahoja jostain turpeesta ja ostettua sitä pois.......

    Vanhimman muksun kavereita kun katsoo, niin ei niistä monesta tule autoharrastajaa, edes eurovehkeiden kohdalla.... Muutama joilla on sen verran bensaa verenkierrossa että mahdollisuudet on, loput siirtyvät mopoiän jälkeen vaivattomiin uudempiin vehkeisiin ja taantuvat tilanteeseen jossa auto vie paikasta a paikkaan b ja sitä hikisesti osataan tankata. Mikään muu ei edes kiinnosta, kuten suurimman osan kohdalla on. Auto on vain pakollinen paha jota ilman olisivat mieluusti jos voisivat.

    Toi kotiin palannut dartti oli 25 vuotias kun se tuli mulle. Oli läpimätä mutta halpa. Nykynuori tosiaan ostaa sen 20-25 vuotta vanhan volvon tai bemun ja ropaa sitä. 1 auto jolla ajetaan kaikki ajot, se auton omistaminenkin kun maksaa jo jokusen latin rahaa. Reilulla parilla tontulla saa jo 8-koneisen bemun, jos kutonen ei riitä. Sellainen tarjoaa ihan kivasti potkua ja väittäisin että lippispäinen kaveriporukka katsoo enemmän innoissaan sitä vanhaa bemua, kuin halvimmalla hinnalla nettiautosta kaivettua Aspenia tai piilojamesta.

    Noh, valintojahan nuokin ovat, kuten kaikki muukin.
     
  16. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kaikesta synkistelystä huolimatta kannattaa muistaa että maailmassa autoharrastus on tänä päivänä suositumpaa kun koskaan ennen ja hinnat sen mukaisia. Jos tilanne muuttuu niin hinnatkin tulee muuttumaan. Ja ne suosituimmat mallit ovat olleet kalliita jo 80-luvulla. Silloin 90-luvulla kun lama iski, oli täällä monen auton arvo ihan pohjamudissa. Ruotsalaiset haki täältä herkut pois, joka sitten aiheutti sen, että pikkuhiljaa täälläkin hinnat lähti nousuun ja on nyt nousseet viimeiset 15 vuotta.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    80- luvulla suosituimmat mallit olleet kalliita, nyt kaikki amerikkalainen on tasasen kallista.

    Ei sillä etteikö autoharrastus jatkuisi, se vaan siirtyy täällä euro-japsi linjalle kun hinnat määrää. 10 000 ekua 2000- luvun devillestä on uskomattoman paska diili koska samalla rahalla saa 3 V12 tai V8 seiska bemaria.
     
  18. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    740 Bemu ei edes ole huono valinta käyttöharrasteeksi sellaiselle joka jollain 4 k€:llä etsii peliä alleen. Kuitenkin V8, ihan kivasti potkua ja siedettävä kulutus isossa autossa. Lisäks vielä takapotku... Sama homma jonkun 540:n kanssa. Tai sitten T5 volvot, 4-vedolla/ilman. Kohtuu hintaan pirteä peli.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja kaikki noista noin 4-5000 autoja. Ei mitään saman ikästä amerikkalaista saa tohon rahaan.
     
  20. MK1

    MK1 Gearhead

    Entäs japanin jenkkiä,vaikka -60 luvun crowni,niitä on nytkin nettiautos muutama,toiset ehjempiä ja toiset vähä vähemmän,kaverin 19 vuotias jannu tekee just -66 itelleen,hyvä siitä tulee :)
     

Kerro tästä muillekin!