taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. Squarebird

    Squarebird 1st gear

    Kyllä täällä Turussa harrastus voi ihan hyvin - autoja rakennetaan aktiivisesti, mutta kaikki eivät viitsi esim. vaivautua kesälauantaisin förin lähelle notkumaan. Jos harrastus tarkoittaa jonkun mielestä kartsalla pyörimistä eli näkyvyyttä, niin sitten varmaan täällä on hiljaista, mutta mielestäni se harrastus on paljon muutakin kuin vain kaupungilla tai kylillä pyörimistä...

    En ollut aikaisemmin kuullutkaan tuota Suomen suurinta hautausmaa juttua, mutta mahtunee mainiosti turkulaisia morkkaavien ilmaisujen joukkoon. Niillä ei vaan valitettavasti ole mitään vaikutusta turkulaisiin, koska ne on aina keksinyt joku pienellä tai tuoreella paikkakunnalla asusteleva hörhelö (Turkuhan on Suomen vanhin kaupunki, jollei joku vielä tiennyt tätä erityisesti helsinkiläisten inhoamaa faktaa) . :D

    Mukavaa joulua kaikille hörhöille :p
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän Turun ympäristössä ainakin drag race harrastus kukoistaa, katupuolesta en osaa sanoa mitään, kunhan leukojani loksuttelen.
     
  3. isäntä

    isäntä 1st gear

    Tämähän on vain oletus, mutta todennäköisesti tuon kaivatun palstan puuttuminen perustuu kotimaiseen Luterilaiseen ankeaan ajatusmaailmaan = ei passaa puhua omista jutuista joku voi vielä luulla sitä itsekehuksi. Kun autoa ei varsinaisesti "tunneta", niin ainakaan kaikki eivät tapahtumissa osaa yhdistää autoa ja sen omistajaa jonkin lehden toimittajaan/avustajaan. Se taas voi merkitä jonkilaista rauhaa, kun ei tarvitse mahdollisesti kertoa lehden toimituksellisesta linjasta, mistä ei välttämättä edes avustajat tiedä tarvittavaa määrää, kaikille palautteen antajille.

    Sitten esimerkki sivusta seurattuna, miten ette saa tapahtumasta juttua lehteen: Näin / kuulin kun yhdessä kivassa pikku tapahtumassa yksi nahkatukka aukoi päätään toimittajalle/avustajalle. Etsimällä koetti etsiä kaverin autosta virheitä yksityiskohdissa ja huuteli niistä kovaan ääneen (niitä virheitä ei ollut, vaan kuulapää oli vain tietämätön asioista). Auton omistaja jaksoi vielä kertoa faktat ja kuvasi tapahtuman, mutta sitten tämä kuulapää alkoi huutelemaan, että tuokin ottaa kuvia lehteen sen takia, että saisi oman autonsa esille! Katselin touhua sivusta kun toimittaja otti kuvat ja keräsi kamat todeten, että kuvat tulevat hänen omaan arkistoon ja kenenkään ei tarvitse pelätä niiden julkaisemista. Kysyin myöhemmin, että miten asia on todellisuudessa? Tomittaja kertoi kuvien jäävän hänen arkistoon, mutta ensin niiden oli tarkoitus ilmestyä "pikku-uutisena". Kerran paikallisen tapahtuman kuvaaminen aiheutti näin paljon närää, niin ei sitten edes tarjota niitä julkaistavaksi toimitukselle. Surullisinta tässä oli, että järjestäjät olisivat olleet varmasti tyytyväisiä julkisuuteen, mutta tapahtuman järjestämiseen mitenkään osallistunut huutelija/vi...lija teki tauottomalla pään aukomisella vain karhunpalveluksen kaikille.
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niinpä. Ja tulee vielä mieleen, että kehtaisiko suomipoika tai -tyttö kertoa julkisesti huolto/korjaus/virityskohelluksistaan. Tuossa mainitsemassani esimerkissä tuo viihteellisyys tulee aika paljon siitä, kun engelsmannitoimittajat paljastavat omat hölmöilynsä, jotka ovat tietysti ihan samanlaisia kuin lukijoiden omat hölmöilyt, kun eihän mikään remppa suju käytännössä niinkuin haynesin manuaalissa.
     
  5. rakkari

    rakkari 3rd gear

    joo en kiellä etteikö täällä turussa kalustoa piisaisi mutta täytyyhän niitä välillä ulkoiluttaakkin eikä vaan aina kiillotella ja vahailla tallien kätköissä ja olishan se mukavaa ottaa hienona kesä iltana suunta kohti kaupunkia ja hiljaa lipua pitkin turun katuja ikkunat alhaalla kuunnellen v8sin matalaa löpinää ja odottaen että tapaisi jotain muita "ulkoiluttajia" ja pysähtyä ja vaihtamaan pari sanaa ja polttamaan tupakkia................... mutta kun näin ei ole yksinäs saat ajella ja yksinäs saat poltella tupakkia ei ristin sielua ei ketään missään niin kyllä aika turhauttavalta tuntuu!!! :(
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Nyt puhun omista kokemuksista.
    Suomen Turussa loppui raggarit tai heidän kaupungilla liikkuminen siihen kun Yliopistonkadulle tuli läpiajokielto viikonloppuisin (1989) ja Rike muuttui Heseksi. Sitä ennen myös itse tuli poltettua kumia niin poliisin silmien edessä kuin kerran jalan ylikin.

    Myös Vaasantien tapahtuman loppuminen ja Nesteentien öisten kisojen loppuminen johti siihen että into katosi (noh eihän sitä iloa kestänyt kun pari vuotta Nesteentiellä) "kaikilta".
    Jannuista osa on jo kuollut ketkä kadulla liikkui laitteineen ikää meillä on jokaisella 40+ joten intressit on muualla mm. veneilyä monella ja itsellä aina ollut muita juttuja kun renkaitten potkiskelu ja ikuisena räkänokkana olo etelävaltiotakki päällä jokirannassa...tai nahkaliivit ja HD. Erityisesti kesäviikonloppuisin.
    Toki kun asun 50m päässä jokirannasta niin eiköhän tuota ole katteltu...

    * Raggarina oleminenhan ei ole mitään muuta kuin naisten jahtaamista sitähän raggaaminen tarkoittaa alunperin ja kun böönat on hoidettu niin mitä sitä enään hillua ( E´du på raggen voi nainenkin kysyä mieheltä ruotsissa eli oletko pantavana....)
    Kaveripiiritkin on samat joten ymmärrän kyllä että nuoremman ikäryhmän mielestä täällä ei tapahdu mitään eikä laitteita ole.

    Tässä jos luettelen niin tuttavapiiristä löytyy 70½ mallinen Z/28, 340 Swinger, 69 GTO avo ,57 Soto, 57 avo Belair, 73 Vette 355+M22, Monza Spyder manuaalilla, 93ZR-1, 63 Vette 427lla, 2X60 Caddy avoja, 73 Eldo avo,67 Vette avo plus omat 61 vette, 65 GS avo, 70 SS396 Camino, 82 Z/28, 86 Vette, 87 GTA 5.7 ja sitten on veneitä V8seilla.Moni tutun auto jäi poiskin mutta ne lienee pyörivän vielä nurkissa. Nämä niitä jotka harvemmin näkyy/nyt.
    Minä kuuntelen sitä V8sin löpinää veneen putkista mielummin kesällä ja merellä/saaristossa kuten 90%:i tututkin esim kesämökille ajaminen on paljon kivempaa kuin nurkissa röpöttäminen..tällaisesta puhumattakaan...

    http://media.putfile.com/Stretchs-SJ-Boat

    PS kuka tahansa saa tulla ostamaan kalustoni pois, Jos massi on kunnossa!
    Kommunistibyrokraatit kun ei saa näppejänsä veneilyyn asti ulottumaan (eikä koske viranomaisia pelkästään)
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    joopa joo.. tätä mä just tarkotin tää on just tätä aitoa turkua parhaimmillaan.. vai että veekasitkin laulaa nykyään vetten päällä eipä tartte enää ihmetellä mihin ne maamoottorit on kaikonnu....
     
  8. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Oisko parempi ettet puhuis yhtään mitään...? :rotfl:

    A'la PT:n kesämökillä tehty suom.urgilainen metsäremontti? Viihdytti, vaikken painelaakeria ollut edes tuolloin nähnyt mopopoikana. Ja viihdyttää yhä jos lehtivintille päädyn selailemaan.

    Toinen mieleenpainunut on pääkirjoitus Ruotsista korjauksesta tulleen Harrikan nouto Turusta. Taisi juttu kyllä koskea kokonaisuutena vanhan ykköstien paikkojen spottaamista levinneiden vehkeiden muistelulla.

    Voi olla, että nyt menee 65-nimimerkistä pahasti pieleen, mutta sammakkoluisut Euroopan motarilla oli myös itselleni mieleen painuva kappale eräässä 70's Musse-artikkelissa.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kaima Kylmänenhän sen hauskasti sanaili ja edelleen näkyy kyseinen isoMusti tapahtumissa.
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Minkästyyppisellä kalustolla rakkari kurvailee Turun seudulla? 8)
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jaanhans, minkäslaisella kasalla kahisevaa tuo Camino vaihtaa omistajaa? Vai myytkö vain köntässä?
     
  12. rakkari

    rakkari 3rd gear

    no just tuli ennen lumia hankittua 60-pontiac bonneville 4dht ja tallissa valmistuu hyvää vauhtia 61- cadillac... :D kesällä oli alla edustus chrysleriä,siipi moparia ja myrsky lintua....
     
  13. chevystw

    chevystw 1st gear

    Turku on suomen persereikä... Onhan sitä harrastustoimintaa täällä, kattokaas vaan koulukadun nesteen pihalle. Lumiauraa ja proileria sun muuta kuituviritystä, iso pakoputki.,,, :mad: Jenkit vaan pysyy tallis, vois kait niitäkin välillä ulkoiluttaa, ei nyt tarkoita mitään "räkänokkaraggaritoimintaa" vaan sitä ettei niitä näy edes kauniina kesäpäivänä enempää kuin yhden käden sormilla voi laskea. No joo, eipä mullakaan mitään kehumista kalustossa, kaikki ruosteenraiskaamia romuja mut ne liikkuu melkein ympärivuotisesti.. Tässon pohdittu et on tainnu jenkkiharrastus ukkoutua turun suunnalla, nuoria ei kiinnosta kun laittaa tojotaa,,, iso turpo ja levikkeet.

    Eikä sitten palkokasvia sieraimeen, pilke silmäkulmassa näitä juttuja sepitän kun kokemuksesta tiedän et jollain menee koko viljelmä ja sit ahistaa :poff: :rotfl:
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Ukkoutuminenhan se on koko maassa tän jenkkiautotouhun jarruna, mutta eiköhän se kohta ala taas elpymään kun vanhojen harrastajien kersat lentää pesästä omiin kuvioihinsa ja taas jää aikaa ja monella varsinkin sitä nuoruudessa puuttunutta rahaa käytettäväksijohonkin. Niinhän se on jenkeissäkin. Harrastajakunta alkaa olla rodi ja kustom puolella aika ikääntynyttä.
     
  15. shark

    shark 3rd gear

    Se mikä kiinnosti kakskymppisenä ei ehkä säväytä samassa määrin enää viiskymppisenä.Tuntuu välillä että kaikki on nähty ja kadut koluttu.Tallissa viihtyy kuitenkin hyvin uusia kepposia suunnittelemassa vaikka se ottaakin kakskertaa enemmän aikaa ja maksaa viiskertaa enemmän kuin kakskymppisenä.
    Onhan tuossa 30 vuodessa tullut koluttua monta mailia teitä jenkillä ja kadut on tuttuja.Monta cruisinkia on muistissa ja monta on unohdettu(monenlaisista syistä)
    Kaupunkikuva on muuttunut paljon.Monet keskustat ja torit on suljettu ja yksisuuntaisia katuja joka nurkalla.Ei kovin kiva kurvailla jonkun Volvon perässä yhteen suuntaan.
    Ennen pystyi pistään viiskaveria kärryyn ja painua Osloon cruisaileen yhdeksi illaksi ja jakaa bensakulut.Nyt pitää muija ja kakarat ängätä samaan kärryyn ja samasta pussista revitään pelimerkit :lol:
    Tulee sitä vielä 3000-5000 km jenkillä ajettua per vuosi joten ei ne nivelet(auton) ihan jumitu kii.Kuiteski useimmiten tollaset kokoontumiset vetää enemmän koska tietää että katsottavaa on enemmän kuin kuolleella kylällä Keskivikkona.
    Mutta joka ikinen kevät, kun aurinko alkaa lämmittää, niin se TUNNE ,kun väännät kasin käyntiin, rätin alas, rokki soimaan ja baanalle niin silloin...Jos olis sellainen hyvänolonmittari se löis pohjaan ja tulee taatusti tekemään niin kauan kuin henki pihisee ja öljy virtaa suolistossa. 8)
     
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Eipäs tuo veneilyyn siirtyminen taida olla lainkaan pelkästään Turun ongelma.
    Tapasin viime viikonloppuna baarissa kaverin, joka on harrastanut prätkiä ja jenkkejä 80-luvun alusta asti (Vette, Challenger jne jne)
    Kysyin, omistaako Autoa nykyään; vastaus oli ei.
    Selitys oli, että on siirtynyt veneilyyn... on vielä vapautta mennä merellä saaresta toiseen...
    Otimme tuopit.....
     
  17. shark

    shark 3rd gear

    Veneily ja prätkällä ajo sopii hyvin Californiaan kun toi ilmasto on "vähän" lämpimämpi ja kuivempi.
    .Pari kaveriani kokeili pari vuotta sitten tuota veneilyn hurmaa.Sattui vaan olemaan "normaali"Pohjolan kesä eli vettä tuli taivaalta yhtä paljon kuin veneen alla oli ja lämpömittari näytti kummia lukemia.Siinä sitten kiikuttiin vesisateessa edestakas, täristiin hytissä ja nautittiin merielämästä.Sitten toi kasi hörppii vesillä useamman tuopillisen soppaa(enemmän kuin viritetty isolohko maalla).Sitten sitä paattia raahattiin edestakaisin ja jäi kerran ulapallekin hinattavaksi.Lopulta tulivat siihen tulokseen että neljä pyörää on parempi kuin propeli. :lol:
    Ei siinä mitään,voi sitä parit venereisut heittää kesässä jos keli suosii, mutta ei se autolla ajoa voita pitemmällä tähtäimellä.Helpompi se on maalla liikkua ja tavata kohtalotovereita.
     
  18. RA-HA

    RA-HA 1st gear

    :eek: :eek: Älkäähän nyt, onhan Turussa joka lauantai jokirantameeting ja ihan mukavaa porukkaa ja jopa perheitä, meillä ainakin on melkein aina lapset mukana, ei sitä harrastusta siihen tarvii lopettaa kun lapsia tulee, meille hankittiin jenkki kun lapset oli pieniä, sinne mahtuu.
    Niin että sinne vaan, aika vähän siellä nuorisoa näkyy. 8) 8)
     
  19. rakkari

    rakkari 3rd gear

    vieläkö sinne jokirantaan sais edes vähän enemmän rytmiryhmää kun ne vakiot yhdenkäden sormilla laskettavat autot... asiasta saappaaseen oltiin tosa kuukaus sitten imatralta hakemassa taas utta aarretta pihaa koristamaan niin siinä ohimennen kysäsin siltä kaverilta että onko täällä imatralla paljonkin tätä jenkkiauto toimintaa no kaveri vastas et tossa jokuviikko sitten järjestettiin tommonen pien muotonen kruisinki/kokoontuminen ja he vähän petty ku ei ollukku jotain 70JENKKIÄ................ :eek:
     
  20. shark

    shark 3rd gear

    Joo ei se perhe estä liikkumista ,mutta voi joskus rajoittaa syystä sun toisesta.Muksut viihtyy aina paremmin jenkin kyydissä kuin pakkopaidassa jossain kinnerissä.Tuttu Turkulainen kertoi kun likka oli pieni niin ei millään saanut nukkumaan ja aina kitisi talvikadetin kyydissä ,mutta auta armas kun väänti Soton käyntiin ja kartsalle niin tuli peräpenkillä hiljaista ,vain pieni tuhina kuului välillä kun huulet läplätti hiljaa :p
    Kyllä US Cruisers oli aktiivinen ennen muinoin.Nyt kun on uusi sauna/video-osasto valmis niin ei vanhat pierut enää pääse sohvalta irti. :-?
    Kiitos muuten kerhokirjeestä ja hyvät joulut sinne toisell puol lätäkköö 8)
     

Kerro tästä muillekin!