Taas traileri metsään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Ranex, 9.9.2006.

  1. Ranex

    Ranex 3rd gear

    tänään kun tulin Joensuusta etelään päin niin pakunperässä traileri ja trailerilla piilofarkku väärin päin kyydissä ja tietysti havaintopaikka oli metsähallituksen puolella. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen jenkki joka oli lastattu väärin ja liianpieneen yhdistelmään. Joten Nuoret harrastajat vähän järkeä päähän kun niitä liitereitä hinaatte.
     
  2. ripe

    ripe 1st gear

    Tää hinaus nopeus kannattas jättää siihen 80km/h.
    Me ollaan joskus hinattu G30 vanilla, avolava Chevyä jossa ei ollu teknikkaa.
    Nopeuden noustessa 90km/h hujakoille lähti traileri aina viemää meitä.(johtuko sitten trailerista?)

    Joten malttia noihin nopeuksiin, kun on painava kuorma :soosoo:

    Jos taas hinaatte Dollyllä niin jarrutuksissa voi Dolly lykätä veturin poikittain kuorman eteen ja hinattava tulee kyljestä sisään :odroll:
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vastaavasti meinas meille käydä vuos sitten kun tuota rotkea haettiin alastarolta, oli railerilla valmiiksi ja laitettiin jotain pikku romua haisun kyytiin ja lähdettiin, yli 60 vauhtia ja meinas lähtee yhdistelmä lapasesta. pyssättiin siilinpesän pihaan ja tyhjennettiin rotken takakontista kaikki roinat haisuun niin johan muuttui vakaaksi se yhdistelmä. ihmettelen vaan miten kentsu sai tuotua sen yhdistelmän pietarsaaresta ehjänä alastarolle.
    ei siis millään pahalla sua kohtaan kentsu.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Me kiskottiin pikuppi nyt kesäällä Motoparkkiin ja Alastaroon tolla kärrillä:
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Taphtumat+2006 ... jpg/medium
    Veturina oli 6.2 dieseli Chevy vani ja vaikka sekin on sentään jonkun verran jämerä auto niin kyllä toi tommonen 3-akselinen järeä kärri veteli ja tuuppi sitäkin jos tiessä oli vähänkään uria tai pomppuja. Oikeestaan toi paketti oli aika hirveä ajaa (etenkin Alastarosta tullessa pimeässä ja kaatosateessa :p ) ja ens kesäks pitää kyllä hommata parempi, tavoitteena on että jos sais vaikka hommattua oman 2-akselisen telikärrin. Tossa paras ja ainoa hyvä puoli oli että ton sai aina tarvittaessa ilmasiks käyttöön :wink:
     
  5. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    tällasella yhdistelmällä ollaan viimeksi liikuttu :

    http://s107.photobucket.com/albums/m313 ... h=imgAnch3

    hyvin tulti hyvinkäältä asti sotkamoon 550km.

    ja kuka sanoi että 5.7DX dieselit on perseestä 8) sellasta tasasta 100km/h vauhtia tultiin motarilla kun oli hyvät tietä mutta huonoimmilla pätkillä otettiin jopa järki käteen ja vähän hiljemmin tultiin.

    painopistehän se on tärkein tuossa traileria vetäessä. varsinkin tuollanen kevytlavainen pickuppi voisi hyvinkin nostaa perää ilmaan jos painopiste on yhtään liian takana kärryssä.
     
  6. Petri K

    Petri K 1st gear

    Aisapaino on SE juttu tuossa trailerilla hinattaessa, sitä pitää olla tarpeeksi. Mieluusti lähellä koukun maksimia.
    Näin ainakin oman kokemuksen mukaan.
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekin olen huomannut että kivempi on vetää kärryä(traileria) jossa on painoa mielummin enemmän kuin sallittu... Ei silti enempää kuin tehot sallii.
    Jos painopiste on kohdallaan, niin voi vetää kovempaakin, mutta jos ei painopiste ole hyvä, niin silloin pienikin kuorma tiputtaa nopeuden 60-70 km/tunti. Alkaa helposti kärry kiemurrella...
     
  8. Petri K

    Petri K 1st gear

    Tarkoitan aisapainolla tuota koukkuun kohdistuvaa painoa, eli jos aisapaino 90 kg max niin kuin tuossa mun vetoautossa jaksaa silloin just nostaa aisan koukkuun.
     
  9. M

    M Gearhead

    muistetaan kuitenkin noita kärryjä vedettäessä, että suurin sallittu nopeus on 80km/h. ei oo yks eikä kaks kertaa nähty kuinka homma karkaa käsistä ja sitten ei oo pelkästään omat terveys ja kalusto vaarassa. se kärry lähtee helposti viemään vetoautoa ja sitten ollaankin matkustajana. ja myös hyvällä tiellä...

    aika moni vatipää tuolla tiellä laskettelee kärry perässä sitä satasta, motarilla 120km/h...
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    raskaampi keulanen auto joka on myös pitkä(kuten vani), ni siin huomaa hyvin jos aisa painoa on liikaa.... kyl rupee hakemaan perällä ajolinjaa!

    pienellä veto autolla saa hauskoja ajotuntumia kun kärryn aisa on "nostavaksi" kuormattu :rotfl:

    virmalla on huolto auto mis on 6t painoa ja sihen kun laittaa kärryn perään ja auton kyytiin ni siinä huomaa yllättävän hyvin jos "kuorma on väärin kyydissä" varsinkin jos kuorman paino menee yli 1500kg... muutamankin keran olen topannu ja siirtänyt autoa lavalla eteen/taakse ett ei tarttis niin kauheesti "ajaa" sitä veto autoa!!!
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Näin juuri, vittuako sitä muista ... jo joku urpo kerran, ja näitä on nähty, viluttelee valoja takan 100 km rajoituksella, jotta kärriä pois edestä, näytä sille kansainvälisiä käsimerkkejä, jos käy jumittaan tai muuten vaan, helsinkiin päin turkkusesta kerran ajellessa, oli kärri perässä ja -63 cadi tosin kevyt eli pelkkä rullaava hylsy, vedeltiin kaikessa rauhassa sellaasta 70-90 vauhtia, range putki punasena, ja kuis ollakkaan se jurbo, baijerin motor wärkki tais olla, het sen sumpun tai hitaan ja kapian tien jälkeen ottaa ja pamauttaa ohi, no se olis luullu olevan siin, kun kerran pääsi lopulta ohi, mutta ei tämä apina tai sen lähi sukulainen ottaa ja lyö jarrut edessä kiinni, oli tekemistä jotta en kiivenny takapaksin päälle, sitten se appana pani käden ulos ja näytti käsimerkkiä, paino kaasun pohjaan ja poistui punasella sakasn seisojalla kumit käryten edestä ...

    Omituinen sälli kait sitä joku sitten jurppi, meinaasin jotta kun tuo kilven numero on tiedossa jota soitan sile tai kerron mitä mieltä herran tempusta olin, mutta antaa olla jos kalju keski-ikäinen saamaton pelle, vielä vanhempa kuin mie pien, saa tuolla jotain seisoon tai jotain ... onnea omaan kotiin. ???

    Tässä on jokunen auto tullu roudattua, pien ja kevyt kuin suuri ja painava, mutta joka tapauksessa, väliäkö tolla kokemuksen rintavalla äänellä sanottuna, aisa paino aina max, mielummin vielä yli, ja kärryn tai veto yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80km/h eikä sitä ole siksi huvin tai kiusan vuoksi laitettu.

    Joka kerta kun se keskiverto yhdistelmä traikku ja auto, oli sama oliko nelikkoa tai takatuuppari - etuveto vetoautoa, menee kuorman tai yhdistelmän ominaispainon rajoilla olevaa vauhtia alkaa se heittelehtiä, ja jos painat jarrua liiaan kevyesti se heitto tuplaantuu, se jarrutetaan siinä vaiheessa joko moottori jarrutuksella tai polkaisemalla kaikki seis heti, kevyt korjaus liikkeeseen tai liiaan kevyt jarrutus on pahempa, nelikolla jolla sallitaan suuremmat kuormat homma perustuu siihen jotta neljä vetävää rinkulaa pitää liikeet aisoissa paremmin kuin kaksi, eli se ei ole niin herkkä eikä tarkka mm, korjauksesta.

    Sitten toinen asia joka jää aina väärin tai heikolle ymmärrykselle, on kuorman sidonta, aina akseleistaan kiinni, tai jos se on koristaan ja aksilat vääntää alla kuin sattuu, heikko on lopputulos, akselit se auton pitää liikenteessäkin kiinni, omiin kokemuksiin nojaten jos siinä on akselit ne pannaan etu ja taka aksilat ristiin kahdella liinalla kiinni ja sen jälkeen vielä kori, eli käytössä on 6-8 kunnon kiinnitys liinaa, tavalliseen rullaavaan tai kunnossa olevaan autoon, romukasat sitten vielä lujemmin kiinni ....

    Kun se paketti kerää takke jonoa, aina se kerää, olis välillä pitkällä ajomatkalla, siis aina välillä, päästää jurpot ohi, samoin ammattiliikenteelle on turha tehdä kiusaa ne tekee leipää siellä, ihan sama mitä ne siellä ajattelee mutta olisko syytä olla fiksumpa, samoin merkejä jotta pääsee tai ei pääse ohi vois käyttää, vaikka niitä ei kukaan nykyään enään osaa ...
     
  12. Geebe

    Geebe Gearhead

    Mielenkiintoista että näissä vetoyhdistelmäkuvissa esiintyy kisapeleinä trailerilla lavapakettiautoja joille myöskin joku ihminen on määritellyt maksimi turvalliseksi nopeudeksi 80 km/h.
    Millaisia loppunopeuksia noilla vedetään ?
    Tietysti saattaahan olla että se määrittelijä-ihminen on ollut tyhmä.
    Ja toisaalta kaikki traileriyhdistelmät eivät ole turvallisia edes alle 80 nopeuksissa.
    Eli järki mukana eikä ne liinat ja kiinnitykset ole vain poliiseja varten vaikka siihenkin joskus syyllistytty. Ollaan viksusti siellä tiellä...
     
  13. Chevi

    Chevi Gearhead

    Senverran on tullu omalla G20 vanilla(6,2D)vedettyä sekä traileria että isoa telivaunua että maltti on valttia, ei kannata rueta urheileen ISOLLA D:llä eikä satasen vauhdilla....N:80kmh/h lasissa ja sopiva vaihde lodjussa päällä niin perässä tulee vaikka juna ilman akseleita.... :lol: Eikä keitä öölit lodjussa.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    Näin juuri, vittuako sitä muista ... jo joku urpo kerran, ja näitä on nähty, viluttelee valoja takan 100 km rajoituksella, jotta kärriä pois edestä, näytä sille kansainvälisiä käsimerkkejä, jos käy jumittaan tai muuten vaan, helsinkiin päin turkkusesta kerran ajellessa, oli kärri perässä ja -63 cadi tosin kevyt eli pelkkä rullaava hylsy, vedeltiin kaikessa rauhassa sellaasta 70-90 vauhtia, range putki punasena, ja kuis ollakkaan se jurbo, baijerin motor wärkki tais olla, het sen sumpun tai hitaan ja kapian tien jälkeen ottaa ja pamauttaa ohi, no se olis luullu olevan siin, kun kerran pääsi lopulta ohi, mutta ei tämä apina tai sen lähi sukulainen ottaa ja lyö jarrut edessä kiinni, oli tekemistä jotta en kiivenny takapaksin päälle, sitten se appana pani käden ulos ja näytti käsimerkkiä, paino kaasun pohjaan ja poistui punasella sakasn seisojalla kumit käryten edestä ...


    ....... juur tämmöstä!! ite olisin varmaan jo menny puhelin lankoja pitkin!!

    ei sen puoleen ei ollu yks vastaava tapauskaan uskaltanu mennä tankkaamaan, ja kaveri peräs(ku hänt ei muuten vituttanu tarpeeks olla ylitöis vesisatees) yhdistelmäl viereen parkkiin ....kumma juttu jatko tankkaamati matkaa
     
  15. jylhä

    jylhä 1st gear

    hyvällä tuurilla tulitte, jos ainoat liinat menee yli auton? siinä kun jouset vähän pumppaa ylösalas niin saattaa kärri keventyä auton verran.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Paljonko arvelisit olevan yhtäläisyyttä kilpuriks rakennetun ja vakion lavapakun alustassa ja muissakaan jutuissa? Eipä kuorien lisäks paljon mitään :wink:
    Ja siks toiseks, aika useassa tapauksessa toi määritelty 80 km/h on vaan Suomessa keksitty verokiusa, eipä sillä oo mitään tekemistä ite auton tai valmistajan suositusten tai minkään muun sellasen kanssa.
    Ja tohon kysyttyyn varttimailin lopunopeuteenhan vaikuttaa auton suorituskyky eli kiihtyvyys mut useimmilla se on jossain 160-200 välillä, joku lie saanut lavavehkeelläkin kelattua reilusti ylikin ton kaks markkaa mut mitä kovempi laite aina vähemmän sillä on tekniikaltaan (mukaanlukien kaikki alustaan liittyvä) enää siis mitään tekemistä kaupassa myytävien vakiolaitteiden kanssa. Ja jos asiaa oikein ajattelee niin noissa lavavehkeissä on yleensä jämerämpi runko kuin henkilöautoissa ja jos siihen muuttaa sit vielä paremman ja kiihdyttelyyn oikeanlaisen jousituksen niin niiltäosin semmonen on jopa vakaampi vietävä kuin henkilöautot. Yks ratkaiseva syy miks lavavehkeitä on vähemmän kiihotteluissa on se että tukeva runko on sit myös painava.
     
  17. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Liinat aina kiinni akseleihin/renkaisiin ja sopivasti vielä vetoa niihin ni ei kuorma tee mitään yllättävää :soosoo:
     
  18. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Näyttäshän tuossa kärryn sivullaki kulkevan ainaki yks liina :odroll:
     
  19. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    ja kun älyää katsoa tarkemmin niin näkee taljat menevän etu ja taka-runkon kohdalta puolelta toiselle, edessä vielä varmuuden vuoksi toinen talja vetämässä autoa eteenpäin.

    tuo ylimenevä talja vetää vain takapääväh vähän tiukemmalle alaspäin ettei perä pompi.
     
  20. ASSERI

    ASSERI 1st gear

    Camino oli vedetty edestä ja takaa rungon yli taljoilla TIUKKAAN
    ON sitä traileria vedetty ennenkin .Liinoihin ei ole luottamista.
    Ketjutalja ja ketjuvantit niin pysyy
     

Kerro tästä muillekin!