Tämä on sitten varmaan joku huijari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tylsä Rautasaha, 26.8.2005.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Joku "englantilainen" yrittää ostaa mun piilofarmaria ja meinaa maksaa shekillä. On lähetellyt sähköpostia, vastasinkin sille kerran piruuttani. Laitan näkyviin noita viestejä ilman nimiä, että tämmöstä.
    En siis tiedä onko tämä joku huijari vai mikä mutta hullulta kuulostaa että joku englannista haluaisi ostaa tonnin piilofarmarin Suomesta.

    Thanks for the email..i really appreciate you getting back to me on time...i will also want you to send me some pictures of the car and also i only pay with a certified cashier check will be sent to you asap..
    best regards


    Hello,

    It sounds a bit silly for me that you want to buy a 1000â‚ car from Finland. The condition is just what you would expect of 1000â‚ Caprice. But still, it's just passed the inspection and is totally driveable as far as you ever want drive.
    The price is 1000â‚, cash.
    But still, you must be fooling me with this.
    BR

    Sent: Wednesday, August 24, 2005 1:39 PM
    Subject: Ready To Purchase Ur Chevrolet Caprice Caprice Classic
    Good Day,
    This is ………….. From London England Uk. Due to your online advert , Am intrested in purchasing Chevrolet Caprice Caprice Classic . .car , you placed for sell which am intrested in and willing to buy .i deal in buying and resell of new and used cars here in Uk. i buy and sell cars across the country and overseas deals. so this is no new business ..all what i need to know about these car is just the present conditions of the car and also if you could send me more pictures of the car .that will be much appreciated ..include the last price you are willing to sell the car excluding the shipping fee ,becos i will be handling the shipping of the car my self .onced the payment is made out to you for the car and confirmed by you then will my local shipping agent comes for the pick up of the car at onced..so there is nothing to worry about these transaction just send me details of what i asked and we look forward for a successfull business transaction....
    Best Regards
     
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eikös täällä OD:n sivuilla sekä Nettiautossa oo varoitus just tollaisista huijausyrityksistä?
     
  3. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Niin on, ja tiesin niistä ennen kuin sain tuon viestin. Tässä tapauksessa nyt Sokea Reettakin näkee mistä on kysymys.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mikäs siinä, jos se kerran etukäteen maksaa. Tajuaakohan se, että nämä meidän Caprice Cargo Vanimme ovat takapenkittömiä? :D
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Sanooko muka syntyperäinen britti Good Day, eikös se tarkoita niinku hyvää päivänjatkoa eli tylympi näkemiin...
     
  6. Make2

    Make2 3rd gear

    Olisi parasta jos näihin ei kukaan vastaisi niin menettäisivät mielenkiinnon ja painuisivat joillekin muille markkinoille kun harrasteautoihin tuollaiset huijarit.
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mun mielestä tää eroaa hieman noista kusetusyrityksistä, joista on varotettu. Tai ainakaan tätä lausetta en ole ennen nähnyt: "onced the payment is made out to you for the car and confirmed by you then will my local shipping agent comes for the pick up of the car at onced"

    Mutta tietty, varovaisuus kannattaa eli money order tai raaka käteinen ois parasta.

    -JJ-
     
  8. Bob

    Bob 1st gear

    Yleensä nämä huijarit toimivat kai Nigeriasta käsin. Sieltäpäin on rahojaan sitten aivan turha yrittää saada takaisin. Maa on maailam korruptoituneimpia.
    Googlella hakusanoinana Nigerian letters tai 419 scam saa lukea tämäntyylisestä toiminnasta. Varmaankin iso osa maan bruttokansantuotteesta tulee näistä.
    Maahan myös houkutellaan huijattavaksi liikemiehiä jotka pääsevät siellä helposti rahoistaan ja hengestään. Poliisin ja tullin avustuksella.
     
  9. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Minä vastasinkin siten, että oletin kaverin olevan rehellinen ja tuovan tullessaan tukun aitoja euroseteleitä joita vastaan sitten auton ja paperit hänelle luovuttaisin.
     
  10. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo ei toi kaveri ainakaan mikään syntyperänen britti ole, tosta englannin kielestä sen huomaa. Liikaa kielioppi-, kirjoitus- ja sanajärjestysvirheitä. Tai sitten se on sellanen perusbritti maalaistollo, joka ei osaa lukea eikä kirjottaa. Eiköhän se oo taas Yön Timo Nigeriasta, joka yrittää osingoille.

    Jos on energiaa, vedätä sitä, jos ei, anna olla.
     
  11. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Ei sitä mun mielestä voi mistään kirjotuksesta päätellä mistä kukin on kotoisin. Jenkit varsinkin kirjottaa monesti huonommin englantia kuin esim. allekirjoittanut. Ehkä sitä ite miettii niin tarkaan kun joutuu vierasta kieltä kirjottamaan.

    Kyllä minä vähän sitä kiusaan mutta eiköhän se lopeta kun tajuaa ettei mulle käy kuin riihikuiva. Tai jos ei, niin sittenhän saan auton myytyä.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Samaa mieltä hyytiäisen kanssa. Toihan on kirjoitettu aivan päin helvettiä. Pilkut seuraavassa sanassa kiinni, sanoja puuttuu välistä ja ihan missä sattuu järjestyksessä. Isoja kirjaimia se ei osaa käyttää, ei kirjoittaa sanoja oikein, eikä ole kuullut prepositioista. Argh! Jos tuo on britin kirjoittama, niin minä olen paavi.

    "becos i will be handling the shipping of the car my self .onced... " :rotfl:

    "Am intrested in purchasing Chevrolet Caprice Caprice Classic . .car , you placed for sell which am intrested in and willing to buy .i deal... " :rotfl: :rotfl:
     
  13. lisol

    lisol Gearhead

    Tämä kaveri epäilemättä on huijari, mutta tuota kieltä en käyttäisi kovin herkästi todisteena. Olin joskus hommassa missä sai enemmänkin tavailla brittien kirjeitä / s-posteja, ja on heillä syytäkin käydä ottamassa suomen kouluista oppia. Munkaan englanti kovin kummoista ole, mutta heidän jutunsa olivat niin täynnä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä yms. älyttömyyksiä ettei kauaa jaksanut edes nauraa. Oli kyllä enimmäkseen tuollaisten 15 - 20 kesäisten raapustuksia.
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tuosta kielestä ei kyllä voi tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä, vilkaiskaapa huvikseen sieltä täältä pitkiä Vieraiden kirjoittamia tarinoita...ei välimerkkejä, tai jos onkin, niin ne on räiskitty sattumanvaraisesti sinne tänne. Isoja kirjaimia ei käytetä lauseiden alussa, eikä turhia muutenkaan siihen kieliasuun panosteta. Lopputuloksena on aika tismalleen yhtä paskaa suomea kuin mitä on tuon "ei-britin" englanti :D

    Mutta anyway, yhdyn kyllä edellisiin, että haisee kusetus.

    -JJ-
     
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulle kans tuli ostotarjous joltain "engelsmannilta" kun chevyä kauppasin.Lupas lähettää sekin ja kaveri tulee hakemaan sen auton muutaman viikon päästä, itse ei pääse kun on kiinassa työmatkalla ja sen jälkeen se tais joutua sairaalaan tai jotain. Mailasin että se on ihan ok mutta käyn tarkastuttamassa sekin pankissa, sitä ennen en autoa luovuta.Ei ole sekkiä näkynyt... :odroll:
     
  16. Make2

    Make2 3rd gear

    Joo tarkoitinkin sellaisia tapauksia missä selvästi huijataan. Kukapa sitä viitsii kovin kauan ilmoitella kun kukaan ei vaivaudu edes vastaamaan.
     
  17. tha022

    tha022 Gearhead

    Sano herra (britille??) että heti ku sun diileris laskee mulle tonnin kouraan niin auto tulee. En kyllä luottais mihinkään shekki juttuihin.
    Olen kohta 10v. työn puolesta sahannu ympäri maapalloa ja joku tos "britin" kirjoitukses häirittee, ei oikeen kuulosta britiltä.
     
  18. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Niin mä jo tänä aamuna sille vastasinkin.
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo totta on että englanninkieliset heebot ei ole yleensä tossa kirjottamisessa kovin paljoa taidokkaampia kuin seiskaluokkalainen englanninopiskelija. Muutamat kohdat tekstistä vaan pisti silmään siten, että en usko kaverin olevan britti. esim tuo "onced" kirjoitettuna väärin kaksi kertaa ja lause jossa sanat on ihan ihme järjestyksessä. "These" siinä missä pitäisi olla "this" taas on virhe, jota esim vähän hölmömmät jenkit tekee aina sillon tällön. Varmaksi ei voi mennä sanomaan mitään.

    Ja tosiaankin, joidenkin overdriven vieraiden (ja joskus ei-vieraiden) kirjoitustaito on tätä brittikirjettä huomattavasti huonommalla tasolla. Tuosta sentään ymmärtää ensilukemalta mitä siinä halutaan sanoa, toisin kuin joidenkin äidinkielen ihmelapsien kirjoituksista.

    Mut mä olenkin ikuinen kielipoliisi ja nipottaja. Pitäis kai löysätä nutturaa.
     
  20. kape

    kape 3rd gear

    huijaus

    Huijari, sano että saat satasella jos tuut ite hakemaan.
     

Kerro tästä muillekin!