Tänne Chevrolet Caprice sedanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja NPP, 21.9.2008.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Cruiseproject: jossain on varmasti näistä, mutta tässä lyhyesti:

    Vuosina 1971-1976 tehtiin ISOJA Capriceja ja johtuen '70 -luvun öljykriisistä jne. GM:n oli pakko tehdä jotain. Se sijoitti paljon rahaa uuden B-bodyn tuotekehitykseen ja näin esiteltiin uudet piennenetyt (tosi pienet) "täyskoriset" vuodelle 1977. Siis Buick, Olds, Pontiac ja Chevy. (En puhu nyt mitään Cadillacin Sevillestä, joka esiteltiin vuonna 1975. Ei ole ihan selvinnyt itsellekään, onko siinäkin jo sama runko)

    Vuosina 1977-1979 Caprice oli yhdennäköinen,
    vuosina 1980 - 1990 lievästi muutettu.

    Eroina noissa siis '77-'79 "suorempi" konepelti ja loivempi takalasin kulma.

    1980 auto periaatteessa keveni vajaa sata kg ilmeisesti kevyemmistä puskuri-iskareista ja joistain vastaavista muutoksista - tähän joku tiennee täsmällisemmänkin vastauksen. Konepelti muuttui "aerodynaamisemmaksi" ja kuvittelen takalasin kulman pystymmäksi ihan muotisyistä - kaikissa '80-luvun alun jenkeissä on takalasit ihan pystyssä.

    Omaa silmää on miellyttänyt kuitenkin eniten juuri tuo vanhemman näkö. Eihän ne erot isoja lopulta ole, mutta kuitenkin. On nyt sitten sivutuuliherkempi ja epätaloudellisempi, mutta kivemman näköinen.

    1991 - 1996 "Sämpylä" sitten käytti siis edelleen samaa runkoa ja tekniikkaa, kori oli siis uusi.
    Jotain minusta kertoo vuoden 1977 hyvin suunnitellusta alustasta, että samaa alustaa käytettiin omalla tavallaan urheilullisessa SS Impalassa vielä vuonna 1996. Tai muutenkin, että neljä GM-merkkiä käytti tätä perustaa niinkin paljon v.1977-1996.

    Näytti olevan mitat:
    pituus 1977: 538,2 "vanha"(Auto Motor und Sport)
    pituus 1988: 540,5 "tuoreempi laatikko"(Tuulilasi)
    pituus 1992: 544,0 "sämpylä" (Auto Revue)

    Ja siis mittaerojahan syntyy todella helposti - tallissa on 560 cm pitkä Buick, joka on siis miltei sama auto eri keulakappaleella.

    Montako autoa muutenkaan on, joka kelpaa sama automalli sekä taksiksi, poliisiautoksi että edustusautoksi?
     
  2. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    ^ Alright kiitoksia. Tosiaan noita mittaeroja näköjään syntyy sitten aikas helposti. Paljon hyödyllistä tietoa. Sainkin tänään jo kuulla, että sämpylä käytti samaa runkoa kun tuli kaverin kanssa asia aikaisemmin puheeksi.
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  4. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Vautsivau! :eek: Toihan on siistissä kunnossa. Olispa munkin sisusta (samanvärinen) noin komiassa kunnossa. Tosin on jo liian hieno peli mun käyttöön. :lol: Toi perä on muuten hienompi ku 78-mallissa!
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    mitäpä tuohon sanois, niinpä on parhaat... nimim. 1979:n omistava... (mutta Delta 88:ssa '78-'79 on silti paras näistä B-bodyistä omasta mielestäni eikä minulla sellaista ole).
    Onneksi on tuollaisia 100% A1-autoja olemassa, niin voi hyvällä omallatunnolla ajella talvisuolassa siistillä '79:llä. Kenelle näitä nyt sitten säästäisi? On kuitenkin lämmin auto, todella hyvä jousitus, toimiva tuulilasinpesusysteemi ja "tuplalyhyillä" valotkin ovat hyvät. Lukkoperällä ja isoilla 235/75x15" pallorenkailla etenee lumessa ja jäällä. Hiljainen. Ihan just' niitä käyttöauton ominaisuuksia. Kesällä taasen on vanhempaakin kalustoa eikä puuttuvalla kompuralla ilman ilmastointia tuo "comfortron" ole kovin kiva, kun ei niin minkään sortin viileää tai normaalia läpivirtausta löydy tuuletuksesta. Musta katto, joten auto on kuin sauna seistyään missä tahansa.

    Walkerin luettelo ei näytäkään tuntevan tuplaputkimallia ennen '94-'96 Impalaa? Eli laatikkoon ei saanutkaan tuplaputkia? Pitänee siis tehdä tuon myöhemmän Impalan osilla. Enkä laita Marteliusta nyt, vaan 2" orggiskokoa.
     
  6. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ite pidän noista oman Capricen tuplalyhdyistä ja lukkoperäkin löytyy ja renkaat totta kai 235/75x15". Nyt pitäis alkaa talvipyöriä kattelemaan. Tuplaputket joku tohon on joskus ihan fiksusti tehny.
     
  7. jallu81

    jallu81 3rd gear

    raision lidl:n pihalla aika siisti sedan caprice. tumma väriltään ja kromivanteet alla. eipä oo ennen raisiossa näkyny...
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Etujalkatilaan apukuskin puolelle tiputtaa vettä kovan sateen jäljiltä. Kun auto on seisonut sateessa ja lähtee ajamaan kuuluu että on kertynyt vettä johonkin kun kuuluu sellainen loriseva ääni. Mikähän vuotaa? Onko joku tyyppivuoto?
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kato tuulilasin yläreunan tiiviys sielt listan alta.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    80 luvun capricessa etulokarin päällä teleskooppiantenni. Onkohan sähköantenni? Ei toimi ainakaan automaattisesti. Tarkoitus ottaa tuo pois, miten tuohon pääse käsiksi?
     
  11. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    rälläkällä! 8)
     
  12. Cnn

    Cnn 3rd gear


    Mulla teki kuskin puolella tuon saman homman. Tutkiskelin hommaa siten että otin jalkatilan maton sivuun ja valutin vettä etulasille. Ainakin tässä omassa tapauksessa vuoto oli tuulilasin alareunan tiivistys saumassa. Rapsutin vanhat tiivisteet pois ja laitoin uudet massat tilalle, ja siihen loppui vuodot. Eli minun tapauksessa vuoto oli lasin alareunassa, mutta voi se toki olla tuolla ylälistan/sivulistankin alla.
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kattelin samaa eilen, pitää vissiin ottaa sisä/ulkolokari irti?
     
  14. A/C

    A/C 1st gear

    Omani teki samaa. Enemmän meni tosin maton alle, mutta lopulta kondensoitui myös maton päälle.

    Syylliseksi paljastui lämppärin kotelo. 30 vuotta vanhat saumatiivisteet olivat kuivuneet korpuiksi ja päästivät näin sopivasti vettä sateen ajan apukuskin jalkatilaan. Ota vähän mattoa pois edestä ja katso saumat läpi sisätiloista - huomaat kyllä, jos sieltä saumasta tulee vuoto. Itse varmistin vielä vuotokohdat yksinkertaisesti "simuloimalla" sadetta: kastelin lämppärikotelon reunoja/saumoja konehuoneen puolelta ja niin vain se vesi sisätiloihin tuli.

    Vinkki jos takakontti kostuu: kannattaa ottaa se takalasin ja takakontin välissä kulkeva peltinen lista ylös. Sitten tarkistaa saumojen kunto. Enemmän kuin varmasti ovat isoilla halkeamilla ja päästävät näin vettä takakonttiin. Vanhat saumausaineet pois, ruostevahinkojen korjaus ja uudet tilalle.
     
  15. KurtzZz

    KurtzZz 1st gear

    Onko kellään käynyt näitten autojen kanssa niin, että vilkun kytkin ei toimi? Ja jos toimii, niin ratin on oltava tietyssä asennossa, varsinki vasemmalle vilkuttaessa. Tämmöinen ongelma ilmeni eilen.
     
  16. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mulla syttyy välillä mittaristossa vasemman vilku vihreä nuoli ja välillä ei. Vilkku ei myöskään palaudu. Johtuu varmaan siitä, että ratti on ihan päin vittua asennossa ja sähköt aivan sekasin. :D
     
  17. KurtzZz

    KurtzZz 1st gear

    No noi sähköt on kyl ville 5-vuotta tasoa :D lähinnä häiritsee se, kun vilkku ei välillä kytkeydy päälle, noh audimies ajoa.. Pitäs vaan saada tuo korjattua, ihan turvallisuuden takia.
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ei se sitä tarkota, että meikä niistä tietäis yhtää mitää! :D
     
  19. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Tuanoinnii...Sellasta kysyisin et käykö farmarin taka-akseli tukivarsineen päivineen sedaniin? Sillä ny ei oo väliä jos pulttijako pyörästä muuttuu tai kardaanin laippa on erilainen, pointti vaan että on kiinnityskorvat yms samat? Tätä kyselin joltain itteäni viisaammalta ja joku arveli ettei menis? Kuinkahan on?
     
  20. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Minkälaisia iskareita porukka käyttää? Itsellä on Monroen ilmaiskarisetti ja päästää ilman pois ja koko paska tuntuu jämähtävän talvella. Mielessä olis vaihtaa alkuperäset mahd. heavy duty mallia olevat alle.
     

Kerro tästä muillekin!