Täydellinen sähköjen uusiminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 0132, 3.4.2014.

  1. 0132

    0132 Gearhead

    Mielipiteitä asiasta El Caminon sähköt kokonaan uusiksi? Mikä paras ratkaisu? Budjettipuoli ja teeseitse-henkisyys sanoo että rahat ammattilaiselle vaihtoehto ei kelpaa.

    Elikkäs tein tänään päätöksen että Elkyyn vedetään kaikki sähköt uusiksi. Oli nimittäin sellasta patenttiratkasua, tyyliin neljän eri värisen johdon päät yhteen teippinippuun josta yksi johto pihalle ja paikkaan x.

    Kysymys kuuluukin että haetaanko paljon eriväristä johtoa, releet, katkaisijat ja sulakerasiat erikseen tarvikeosina vai turvaudutaanko sarjaan esim : http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=7128&p_id=7127&editmode=showprod

    Tarkoituksena on tehdä ns karvalakkimalli eli ainoastaan välttämättömät. Esim lämppärin unohdan tässä vaiheessa suosiolla. Eli kone ja apulaitteet (startti, laturi ja jakaja) valot, vilkut, pyyhkijät ja voltti-, kierros- ja lämpömittari.

    Ennen en oo sähköjä vetänyt mutta kai sekin ois tekemällä opeteltava 8)
     
  2. Lämppäri taitaa kuulua niihin välttämättömiin, koska autossa pitäs katsastuksessa olla "huurteen poisto".

    Tollanen sarja varmaan ihan hyvä vitutuksen minimoinnin suhteessa hintaan. En kyl kattonu linkkiä, mut luulen arvaavani et siinä on perussähköt plus parit valinnaiset lisävarusteet ja sulakerasia.

    Ekalla kerralla voi olla tarvetta tehdä kauhean hitaasti ja joka kohtaa useasti harkiten, mut kyl se siitä sit valmistuu. Jos sul olis vaik korjaamokirja, josta voisit ennalta katsella mitä autosi sähköjärjestelmä tehtaan jäljiltä pitää sisällään, ni siitä saisit vähän ennakkoaavistusta et kuinka iso homma sul on edessä. Ihan kauheasti siellä ei kuitenkaan ole mitä karsia, jonkin verran kuitenkin. Jos homma vaikuttaa edelleen siltä et luulet selviytyväsi, ni ei muuta ku tulta päin.
     
  3. 0132

    0132 Gearhead

    Aivan siinä tapauksessa pitääkin kai hankkia lämppäriin puuttuvaa osaa. Kytkentäkaavioita on tullut jo useempaan kertaan pyöriteltyä. Isäukon kanssa nuita selailtiin ja tultiin siihen tulokseen että kyllä nuo pystyy tekemään paljon yksinkertaisemminkin toimiviksi.

    Jos lähden ilman sarjaa liikkeelle, niin kannattanee aloittaa vetämällä koneen ja apulaitteiden sähköt sekä virtalukko, josta sitten lähtee vetämään valoja, vilkkuja yms. mistä katkeaa virta avainta kääntämällä? Jos nyt ilman sarjaa lähtee liikkeelle niin onko mitään järkeä lähteä tekemään bilteman tai vast johdoilla, releillä ja katkaisijoilla vai ettiä jostain kalliimpaa/laadukkaampaa?

    Vähemmän aiheeseen liittyen onkos muuten tilttiratti pakollinen?
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eih... Eikö noihin löydy ihan valmiita sarjojakin? Loppujen lopuksi, kun laskee yhteen johdot, liittimet hilut ja kilkkeet, sekä ihan vähänkään itselleen työpalkkaa, niin sillä summalla saa jo valmiin uuden johtosarjan. Itse en ole ikinä alkanut nollasta tekemään piuhoituksia, vaikka ammatinkin puolesta sähköhommat on ihan perusjuttua. Jos vanha johtosarja on vähänkään elvytettävässä kunnossa, niin kunnostaa sen tarvittavissa määrin ja hyvää tulee.

    Niin ja mikä tärkeintä. Auton alkuperäistä kytkentäkaavaa voi vielä hyödyntää.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samaa mieltä edellisen kanssa.

    Tuohon autoon saa melko varmasti uusia johtosarjoja, miksi ryhtyä tyhjästä aloittamaan?

    Itse tehdyn johtosarjan ongelmia on myös sopimattomat liittimet, kaikki joutuu tekemään "abikoilla", mikä ei varmasti ole yhtä luotettava kuin se alkuperäinen käytetty.
     
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

    ite elvyttäsin vanhan alkuperäsen johtosarjan.
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Itsellä samantapainen projekti tiedossa kuin viestiketjun aloittajalla.
    Projektiin uusitaan kaikki sähköt, koska mittaristo menee uusiksi, kone vaihdetaan moderniin ruiskutekniikkaan jne.
    Vanhat johdot on "rotansyömiä", haperoita.
    Muistaakseni esim. Painlessillä on ihan kilpailukykyiseen hintaan yleismallin johtosarjoja ohjeineen.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä on menossa sähköjen uusiminen tuommosella nippeli Tepon sarjalla.
    Ei ois itellä ollu mitään järkeä rueta tekemään
    alkuperäisen kaltaista sarjaa tyhjästä.
    Auto on -65 Fury laikka-avo mistä kaikki turha karsittu pois.
     
  9. solar4

    solar4 2nd gear

    Täältäkin ääni uudelle johtosarjalle tai vanhan kunnostamiselle. El Caminokaan ei montaa johtoa vaadi, mutta silti homma voi mennä monimutkaiseksi. Ylipäätään useamman kuin neljän johtovärin löytäminen asianmukaisina paksuuksina voi olla yllättävän haastavaa. Liian ohut kaapeli suhteessa kuormaan voi aiheuttaa jännitehäviötä ja johtojen sulamisen. Huonot ja huonosti prässätyt abikot voivat aiheuttaa myös jännitehäviötä, johdon irtoamista (oikosulkuja) jne jne.

    Jos kustannuksia ajattelee niin 10m kaapelia (per väri) on vain näyttää. Motonetin hinnastolla 10 metriä 2,5mm2 on 8eur. Sanottaisiinko että niitä kieppejä menisi vaikka viisi (lyhyet, pitkät, solenoidi, äänimerkki, maa) jolloin ollaan neljässäkympissä. Toiset viisi rullaa 1,5mm2 (parkit, vilkut, sytkävirta ym) on kolmekymppiä. Siinä vaiheessa autossa menee jo kahdet samanväriset johdot. Pari relettä, relekantaa, sulakerasia, vilkkurele kolmekymppiä, liittimiä parillakympillä. 120e tähän mennessä ja eikä kytkettynä ole vielä mitään mittareita, sisävaloja, lämppäriä eikä edes päävirran syöttöä akulta/laturilta kabiiniin.

    Jos johtosarja on oikeasti pahan näköinen, lähtisin itse Rebel Wiren settiin http://herstiautoshop.valmiskauppa.fi/r ... p-786.html perustuen kahteen pointtiin
    1) Rebelin sarjassa johdossa lukee 15cm välein mihin se on menossa, esim "brake light"
    2) halvempi sarja näytti olevan Nippeli-Tepolta loppu :)

    Tosin Herstin sivuilta puuttuu yksi Rebelin oleellinen huomio "WARNING THIS KIT DOES NOT HAVE A HEATER WIRE."
     
  10. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuo Tepon sarja sisältää lämppärinjohdon. Lisänä on myös rele joko föektille/bensapumpulle.
    Lisäksi joka johto merkattu.
     
  12. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Tuolta löysin A-Fordiin: www.ezwiring.com

    Letukan sulakerasia sulakkeineen ja releineen valmiiksi kytkettynä,
    samoin riviliitin GM rattitolppaan, jolloin vanhaa piuhaa jäi vain
    tilttitolpassa olevat johdot. Joka piuhassa 20-30cm välein merkintä
    minne on menossa. Helppo ja nopea asentaa. Sieltä löytyy myös
    valokytkimet, valonvaihtajat lattialle, ym.
     
  13. 0132

    0132 Gearhead

    Ehkä olen saita tai sitten vaan köyhä mutta 500$ on meikäläisen budjetissa suuri lovi. Tosiaan noissa halvemmissa sarjoissa varmaan pääsee samoihin hintoihin kun metritavarasta tehden, ellei jopa halvemmallakin. Tuo nippeli-sarja tai sitten linkattu Rebelwiren sarja vaikuttais hyvältä. Ilmeisesti molemmat sisältää tarvittavat releet?

    Onko noissa kaikissa EZwiringin sarjoissa kytkimet mukana? Niistä tuo 12 Standard vaikuittais äkkiseltään parhaalta vaihtoehdolta. Minkäs hintainen oli toimitus tuolta ison veden takaa tuollaiselle sarjalle?

    Ja tosiaan vanhan kunnostaminen vaikuttais melkeenpä huonoimmalta vaihtoehdolta. On vedetty niin monta sähköteippipantenttia, kytkimiä ja liittimiä hajalla ja niin kuin toisaalla joskus kirjoittelin niin tosiaan nämä johtoviritelmät meinannu kahteen kertaan polttaa koko auton...

    Sitten jos vielä mielipiteitä että mitä tehdä kun virtalukon reikä nussittu paskaksi niin ettei lukko pysy paikoillaan? Toimii kyllä, mutta kun yrität vetää avaimen ulos tulee koko lukko mukana?
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä teen piuhat yleensä siten, että purkaa ensi reilusti kaikki "pantentit", viritykset ja huonot johdot pois ja tutkii mitä jää jäljelle. Sitten johto kerrallaan uusimaan. Yleensä ensimmäiseltä ehjältä liittimeltä tai sopivasta liitoksesta. Liittimiä voi uusia, jos ne on rikki jne.

    Ei taida noissa valmiissa sarjoissa tulla katkaisijoita, eli ne menee uusiksi myös.

    Onko lukko kiinni pellissä vai muovissa? Siihen pitää tehdä sitten joku korjauspala, missä reikä on sopivan kokoinen.

    Olisko suunnilleen tuon ikäistä purettua Chevelleä kenelläkään? Sieltä vois löytyä ehjempi johtosarja.
     
  15. solar4

    solar4 2nd gear

    Painlessin sarja on itseasiassa aika hieno. Ei sillä välttämättä ihan museotasoon päästä, mutta tehty selkeästi korvaamaan suoraan alkuperäinen yleensä hapettunut tulipellin liitin / sulakepaneli. $500 on paljon, mutta jos omankin johtonipun ja noiden liittimen kunnostukseen käytetyn ajan perusteella laskisi tuntipalkan, tulisi toi oikeastaan aika halvaksi. En silti sellaista ostaisi, mutta jos sähköt teettää uusiksi jossain pajassa tuntityönä, olis toi varsin varteenotettava vaihtoehto. Voisi jopa säästää rahaa noihin "tee-se-itse" sarjoihin verrattuna. Mitä autosähkömiehet veloittaa, joku 70e/tunti?

    Niin, takaisin aiheeseen. Ei noissa missään sarjoissa kytkimiä tule mukana, mutta kannattaa niihin vanhoihin silti kurkata sisälle ennenkuin laittaa hylkyyn. Tuon ikäiset valokatkaisijat yms on aika yksinkertaisia mekaanisia laitteita eikä niiden huoltaminen ole mitään rakettikirurgiaa. Vaihtoehtona on toki korvata kytkin jollain tökerön näköisellä Bilteman keinukytkimellä tai alkuperäisen näköisellä, mutta orggis-look osat tuppaa maksamaan riittoisasti. Jos katkaisijat saa kunnostettua (ja uuden johtosarjan asentaa), saattaa katkaisijoissa olla abikon näköiset liittimet, mutta isommat. Niitä saa nippelit.fi:stä, ainakin '68:n liittimiä etsiessä paikallisten autosähköliikkeiden tarjoamat "isommat abikot" oli millimitoitettuja eivätkä sopineet muovikehyksiin paikalleen.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kun ne vanhat johtosarjat irrottaa ja nätisti asettelee levälleen, niin ei se niiden korjaaminen enää näytäkään niin kovin vaikealta. Yleensä näkee johtojen väreistä että mitä on katkottu ja liittimistä että mitkä on huonoja tai rikki. Liittimiä pystyy korjaamaan aika pitkälle ja caminoon luulisi löytyvän ehjiä johtosarjan osia purkuautoista.
    Arvelen, että tämä tapa on huomattavasti helpompi ja ainakin edullisempi juttu kuin rakentaa uusia ja lopputulos parempi.
    Viat näkee ihan silmällä kun aikansa tutkii.
    Sitten kun hommaa kunnolliset räikkämalliset muutaman kympin puristuspihdit, niin ihan jatkoholkeillakin pystyy hyvää jälkeä tekemään. Sitten vaikka kutistesukkaa jatkopätkien päälle vielä.
     
  17. Jupe

    Jupe Gearhead

    Purin toissa talvena Buickin konehuoneen johtosarjan, poistin puolalle menevän vastusjohdon, laitoin tilalle alkuperäisen värisen pinkin johdon ja vedin kangasteipillä uudelleen nippuun. Juu, jätkät kyllä muisti / muistaa edelleen mainita pinkin värisistä jutuista ja pussihousuista, mutta noin tehden alkuperäisen kytkentäkaavion värit pitävät edelleen paikkaansa ja olen itse tyytyväinen. Eikös se liene tämän harrastamisen tärkein pointti?

    Eli jos ei ole kiire ja haluat harrastaa, markkaa nykyisiin johtoihin minne ne menevät, pura koko sarja irti autosta, levitä se johonkin laakealle alustalle ja vaihda johto kerrallaan. Liitokset tinaamalla ja sitten se kutistesukka päälle, kyllä siitä rauhassa tehden ihan hyvän saa noinkin.
     
  18. 0132

    0132 Gearhead

    Pitääpäs tuota nyt tässä miettiä ja suunnittela tilipäivää ootellessa että miten lähen tekemään. Kiitoksia vinkeistä ja mielipiteistä.

    Tällä hetkellä tuntuu siltä että rebelwiren tai ezwiren sarjalla lähen koittamaan, mutta pitääpä vielä tutkailla lisää nuita orggispiuhoja että oisko ne pelastettavissa.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    orkkis liittimiä saa aika hyvin uusia,1-3 € kpl
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Puuttuuko sieltä sen lukon lukitusruuvi? :eek:
    Noin lähellä kun vaikutat, niin multa löytyy koko rattitolppa, ehjällä virtalukolla.. Pannaanko pakettiin? :wc:
    On vanista, mutta ainakin osat on vaihtokelpoisia, jos ei kokonaan.

    Ja aiheeseen:
    Kyllä tuollanen 125€ setti on erittäin hyvä lähtökohta ja vielä halpakin..
    500$ kuulostaa jo korvaan auton hintaiselta Suolen Euvostotasavaltaan tuotuna/verotettuna/tullattuna. :poff: :eek:
    Eri asia jos on tekemässä sähköjä johonkin arvoautoon..
     

Kerro tästä muillekin!