Tais mennä vanin laturiremppa v******i!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja barfly, 26.3.2003.

  1. barfly

    barfly Gearhead

    Moi!

    Ehdotuksia vikadiagnostiikkaan, eli viikonloppuna Vanin laturin purin, vaihdoin hiilet, diodisillan, jännitteensäätimen ja lataus toimii vain 12,4 Voltilla (akun kaapelikenkien välistä mitattuna).:???:
    Akun ovat "brand new:t" huoltovapaat Hankookin sivunapa-akut.
    Maavika ei ole kyseessä, koska se on jo kokeiltu.
    Mistähän pitäisi aloittaa?
    Vastauksista etukäteen kiittäen.
    Pasi
     
  2. Yogi

    Yogi Gearhead

    Laturin+ohjtehostimen hihna löysällä?
    Tiedän vastaavan tapauksen, Buickin laturi temppuili, syy=ohjaustehostminen hihna löysällä, pitää olla kasissa kireänä.

    Oletko tarkistanut millä teholla virta lähtee laturin päästä? Se hukkahan voi tapahtua laturin ja akun välissä (liitoksissa haperumia Aarno Kasvin mainoksen mukaan - "voi mitä haperoa!").
     
  3. barfly

    barfly Gearhead

    Moi Yogi!

    Hihna on tarpeeksi kireällä, ja en ole mitannut laturin päästä tehoa.
    Voisiko tuossa olla sellainen vaihtoehto, että korjasin ko laturin väärillä osilla ja jännitteensäädin ei anna tarpeeksi jännitettä?
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Todennäköisesti korjasit laturin väärin.Joku pieni kasausvirhe?Pidä vaikka valot pois päältä ja mittaa akun navoista jännitemittarilla.Nosta kierroksia,niin jännitteen pitäisi nousta noin 14,4 volttiin.
     
  5. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Voi olla,että herätevirtajohto irti laturissa.
     
  6. barfly

    barfly Gearhead

    Moi1

    Kasausvirhe se ei ole, ellei väärät osat.
    Osat purkuvaiheessa laitettiin pöydälle niin, ettei sekoamisvaaraa ollut.
    Mistä se hereätevirta menee? Onko sen reitti se 2 napainen "abikoliittimen" mallinen plugi siinä laturin päällä?
    Se joka on jännitteensäätimessä kiinni?
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Sehän se on.Tulee muuten latausvalon kautta.Jos valo on rikki ei lataus toimi kunnolla muutaku tosi kovilla kierroksilla.
     
  8. barfly

    barfly Gearhead

    Moi!

    Mulla ei ole tuota latausvaloa ollenkaan, on vaan jännitemittari.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ota se laturin herätevirtajohto irti laturista ja mittaa tuleeko siihen jännite kun laitat virran päälle.Molemmissa johdoissa pitää olla plus jännite kun virta on päällä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi. mulla oli viime kesänä vastaanvanlaisia ongelmia, eli laturi latasi tosi heikosti, vein sen autosähkökorjaamolle jossa tutkittiin sitä, vaihdettiin KAIKKI vaihdettavissa olevat osat, mutta vikaa ei löytynyt. Asentaja epäili kentässä olevan vikaa. No hommasin sitten uuden vastaavan, ja taas lataa. Laturi oli AC delco 78A.
     
  11. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Niin se on että ei ne vaihtolaturit ole näihin kalliita, eli melkein suosittelisin aina vaihtilaturin vaihtamista kuin korjaamista jos ei löydy selvää vikaa esim aivan lopussa olevat hiilet.
     
  12. barfly

    barfly Gearhead

    Ja tarina jatkuu, sunnuntai-aamuna laitoin akut lataukseen ja maanataina käynnistyksen jälkeen kaikki toimi niinkuin pitikin.
    Eli a) jonkunsortin kosketushäiriö b)akut eivät suoraan laatikosta otettuna ottaneet virtaa vastaan.
    Että näin tälläerää....
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja mulle voi lähettää kaikki risat laturit joissa on muuta vikaa kuin hiilet. Maksan 5€ + pk. :smile:
     
  14. pannupää

    pannupää Gearhead

    Ite olen aina tehnyt niin, että lataan uudet akut ennen asennusta verkkolaturilla täyteen. Akuissahan on ns. "muistiefekti", eli jos käyttöönotettaessa lataus on vaikka 75%:nen, ei sieltä myöhemminkään saa enempää ulos - noin suurinpiirtein. Tunnustan, etten tiedä mihin tämä perustuu, mutta viisaammat ihmiset ja kirjallisuus näin sanovat.
    Jos mahdollista, ostan akun hapottamattomana ja hapotan itse. Kun saa akun, joka on seissyt varastossa 2 vuotta hapotettuna, ei siitä ole hupia kuin naapurille. Ja kun paska-akku hyytyy kuukauden kuluttua, on saman naapurin lemmikkimangusti nielaissut kuitin.
     
  15. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Akun muisti-ilmiö koskee vain metallihydridiakkuja,ei auton lyijyakkuja.Vanhassa akussa auttaa usein se,että purkaa akun rauhassa esim, lampulla ja sit lataa uudestaan täyteen.Ei kun harrastamaan.
     
  16. pannupää

    pannupää Gearhead

    En käy känäämään kun en ole atomikemisti. Totean vaan, että kokemusten mukaan uuden akun lataus ehdottomasti kannattaa ennen käyttöönottoa. Auton tai mp:n laturi ei yleensä kykene lataamaan akkua täyteen kohtuullisella matkalla. Ei liene vahingollista tai edes vaivalloista ladata uusi akku ennen ajoa...
    -Tieto lyijyakun "muistiefektistä" (ei varmaankaan verrattavissa minkään kännykkäakun vastaavaan) on saatu eräältä maahantuojalta, peräisin tehtaan teknisestä neuvonnasta.
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Pannupää! Olet oikeassa,että akut pitää ladata uutena,mutta ei niissä mitään muisti-ilmiötä ole.
     
  18. barfly

    barfly Gearhead

    eihän se missän nimessä vaivalloista olisikaan, varsinkin kun vanissani on takakontissa kiinteästi asennettu akkulaturi, johon virransyöttö lohkolämmitinpistoke-mallisesta plugista auton etupuskurista.
    Mutta kun ei kaikkea "lahopää" muista pistää toteutukseen. :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: barfly 2003-04-03 11:48 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: barfly 2003-04-03 11:48 ]</font>
     
  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Vähän asiasta poiketen,panin vanin seisomaan 15.11.2002 ja otin käyttöön 5.3.2003. Auto seisoi pihalla ja akut paikoillaan.Menin sisään ja panin virrat päälle,mitä kummaa,valothan on kirkkaat.Rupesin hehkuttaa ja annoin hehkuttaa neljä kertaa ja starttasin,lähti laakista käyntiin.Olin aika hölmistynyt,kun ei röpötellyt vaan kävi heti tasaisesti.20 vuotta vanha vani näyttää olevan kunnossa.Sit ajoin suoraan katsastukseen ja hölmistys vain kasvoi,kun auto meni laakista läpi,enkä käynyt edes pölläyttämässä nokia pois.On tää joskus niin ihmeellistä.
     

Kerro tästä muillekin!