Taka-aks. valinta, Ford US 9-in , 8-in, yleist koettua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kari Rautaoja, 25.4.2006.

  1. revariver

    revariver Gearhead

    Ainakin tollanen Powertraxin palalukko käy heittämällä lukottomaan perää helppo ja nopea asentaa enkä oo huomannu suurempaa paukettakaan kun laitto ohjeen mukaset kohtalaisen paksut öljyt.

    ps. tallin nurkas on tasauspyörästön osia ja muutama kokonainen
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    US-Partsissa on kohtuu edullinen lukkopaketti kaupan.

    M-4204-F28S

    Levylukko Ford 9" 28-spline
    h.399,-

    Samalla kertaa kun vetarit ovat irti niin kannattaa uusia tarpeen mukaan laakereita. Vetarit tai koolit mukaan kun hakee uusia tilalle. Koolissa on useasti nrosarja jonka perusteella uudet sopivat löytyvät tilalle. Jos autossa on jerkkua ja painoa, niin ei ole huono idea ottaa vetareista tarkkoja mittoja ja hankkia teräsvetarit samantein.
     
  3. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead


    Näin on ,joudun vaan siirtymään 35 rihlaisiin akseleihin kun 28-31 ei kestä,
    vanhat systeemit tulee myyntiin myöhemmin!
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Mun käsittääkseni esimerkiksi aftermarket vetareilla toi 31 splinea pitäis kyllä kestää oikeasti aika isoja tehoja. Tietysti tää on suhteellista mutta juuri on tullut käytyä läpi yhtä 9-möykkyä joka on vuosien mittaan saanut sikaa ihan urakalla, ja se nyt oli kuin uusia osia olis katsellut. Case C7AW-E eli ei mikään erikois hip hop sekään, detroit locker, ja sitten siinä oli 4.11 välläri, curryn 31-spl vetarit. Tietääkseni on se ainakin 9.72 rykäisyn (ja kymmeniä ellei satoja sliksivetoja sitä aikaisemminkin parinkin eri mid-size korin alla). Siinä tais parhaimmillaan olla reilusti päälle 850 heppaa sitä rääkkäämässä ?

    Mulle siihen tuli nyt kuitenkin 3 tasan välläri, kun tehot ei tule olemaan tollaisia eikä autoa käytetä muuhun kuin kahville ja takaisin (140 km lenkki). Jokaiselle jotakin.

    Kotimaasta näyttää löytyvän esimerkiksi uuden 9" tekoon varsin päteviä heppuja hintatason ollessa asiallinen. (Suosi suomalaista !) Jos investoimaan lähtee ja uuteen perään tai sellaisen osiin merkittävässä määrin, jotenkin tuntuis siltä että oitis vaan 9 mieluummin kuin 8 tai 8.8.

    Tietysti nää on aina tapauskohtaisia, mitä sattuu olemaan tallissa tai jos törmää joihinkin olennaisiin osiin sopivasti.

    8.8 ja 9 periin saa esim. hopan moottorisportti osastolta aika käpsäkkää 11" levyjarrupakettia, eikä tosiaan ollu hinnalla pilattu 'Keravan miehellä'. http://www.mustangandfords.com/howto/28733/ toi ei ilmeisesti sovi ihan kaikkiin 8.8 periin kuitenkaan. On muuten sama paketti mitä nää curryt ja muut vast. myy. Alunperin taitaa olla voortin explorerista kotoisin.
     
  5. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Lienee muuten harvinaisen totta !
     
  7. samix

    samix 1st gear

    Perä ei ole vielä auki, niin tietääkö numerosarjoista mitenkään sitä, onko kyseessä 28 perä, että tuo lukko kävisi?
    Tälläisiä numeroita löytyy, ja äkkiseltään en osannut googlettaa oikeilla hakusanoilla:
    koodi " EB BH 8ED"
    ja tuon ala puolella oli "47 9 810C"

    Ikinä en ole perää tai noita lukkoja auki nähnyt, niin sisältääkö tuo lukko mitään tasauspyörästön osia. Että saako kaikki tarvittavat tuolla 399 lukkosatsilla, vai pitääkö erikseen hommata rikki menneet tasauspyörästön osat, ja sen päälle tuo lukko että jatkossa kestää?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Noiden perien valmistuskustannusten vertailusta.

    Valmistuslähtöisessä suunnittelussa yksi pää idea on vähentää osien lukumäärää ja sitä kautta kustannuksia.
    Toisaalta yhtä tärkeää on, että tuote sopii yrityksen konekannalle.

    Verrataanpa vaikka GM:n 10/12pulttisia ja Fordin 9" periä.

    ValuosaGM:ssä banjon keskiosa, Fordissa Case.

    -Fordissa enemmän ja vaikeampia koneistuksia. mm. poskilaakereiden säädön kierteet.
    -Fordissa pinionsupport jota GM:ssä ei ole.


    Banjo GM:ssä valuosa muodostaa akseliputkien kanssa banjon, Fordissa valmistettu ohutlevystä.

    -GM:ssä kootaan parilla tulppahitsillä.
    -Fordissa metrikaupalla saumaa.
    -Forsissa peltiosia, joita GM:ssä ei ole.
    -Fordissa koneistettu kiinnityspinta
    -Valmistetaan hyvin erilaisilla koneilla.


    Kokoonpano tehtaalla
    Kaikki perät kootaan tehtaalla käyttäen juuri oikeita erikoistyökaluja. Se, että fordin pinionin syvyys on helppo säätää talli oloissa ei paljoa tehtaalla lämmitä, kun mittalaitteilta saadaan suoraan oikea shimmin arvo (molemmille perä tyypeille) kokoonpanoa varten.

    -Fordissa tulee ylimääräisenä työvaiheena pinionsupportin kokoaminen.

    Poskilaakereiden preloadin asettamiseen GM-tyyppisissä perissä tehtaat käyttää "perän levittäjää" (taaksepäin aukeavissa on ne 10-10mm reiät luukun tiiivistepinnassa tätä varten) jolla on helppo venyttää banjoa sopivan preloadin saamiseksi paksummalla shimmillä.
    -Fordin säätöpyörien valmistaminen on kalliimpaa, kuin valurautaisten shimmien.
    -Fordissa backlashin säätö on kuitenkin "shimmi perää" helpompaa, koska osia ei tarvitse vaihdella vaan pelkkä säätöpyörän kiertäminen riittää.

    Siinä muutamia mietteitä valmistuskustannuksiin vaikuttavista tekijöistä.
    Mikäänhän ei muuta sitä, että eteenpäin aukeava perä on helpompi koota ja huoltaa talli/varikko olosuhteissa.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eli Mazda.

    Jostain olin lukevinani, että 28-rihlainen akseli kestäisi n. 400lbs puhdasta eteenpäin sysäävää voimaa. Jos osa väännöstä menee kumien pyörittämiseen, niin silloin kestää jonkun verran tai hieman himpan enemmän.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olisko pilkku virhe? 400lbs=182kg
    Jos tämän vielä jakaa per 1 pyörä->91kg. ???? Kovin pientä
    Toi 182kg on aika vähän kun vertaa akselipainoihin.
    Eli veikkaisin 4000lbs.
    Tuokin voi olla alakanttiin.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Onkohan tuossa tarkoitettu lähinnä moottorin jalkapaunoja (ft-lbs) siinä kontekstissa missä se on ?
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Juu, eli koneen vääntöä.

    Totta akselihan saa kestää välityksen verran enemmän.

    Tosin löysin sen kommentin ja se oli kyllä pikkuisen hämärä, eli otetaanpa takaisin harkintaan tuo väite.
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

  14. samix

    samix 1st gear

    Onko tiedossa, sisältääkö tuo paketti koko sen keskusmötikän, jonka sisällä tasauspyörästö on?
    Tälläiseltä sivulta löytyi selitys/tekstit tuosta lukosta:
    http://www.performanceparts.ford.com/pa ... Field=7535

    Ja ison kuvan perusteella:
    [​IMG]
    näyttäisi siltä, että tuo tosiaan sisältää tasauspyörästön rattaatkin. Senkun vaihtaa tuon keskusmötikän? Ei tarvitsisi vaihtaa niitä nyt atomeiksi menneitä tasauspyörästön rattaitakaan, kun uudet tulisi tuon sisällä.
     
  15. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    [
    [/quote]

    Onko tiedossa, sisältääkö tuo paketti koko sen keskusmötikän, jonka sisällä tasauspyörästö on?

    näyttäisi siltä, että tuo tosiaan sisältää tasauspyörästön rattaatkin. Senkun vaihtaa tuon keskusmötikän? Ei tarvitsisi vaihtaa niitä nyt atomeiksi menneitä tasauspyörästön rattaitakaan, kun uudet tulisi tuon sisällä.[/quote]

    Kyllä. Tuo lukkoyksikkö vaan pultataan lautaspyörään, kasaat perän ja ajoon.
    Kuva omastani: http://public.fotki.com/Granaatu/ford9_ ... y_006.html
     

Kerro tästä muillekin!