Taka-akselin kaventaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja J-peg, 18.12.2001.

  1. J-peg

    J-peg Gearhead

    Miten tämä kuuluisa kaventaminen tapahtuukaan? Mitä täytyy ottaa huomioon jne.?
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Noh, vastatkaa, on täällä muitakin epätietoisia!
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No yritetään. Pro-tapa on sorvata akseliputkien ja perämutikan väliset saumat auki ja lyhentää akseliputkia sopivasti sisäpäästä.
    Putket paikoilleen alkuperäisiin paikkoihin ja uudet kuonat päälle niin vot.
    Perän kiinnityskorvat yms täytyy siirtää tietysti oikeisiin paikkoihin ellei siirrä jousiakin(lehti..) sisäänpäin samalla.
    Tapa b on katkaista akselin ulkopäästä sopiva pätkä ja siirtää vaan laakeripesät ja jarrukilvet sisäänpäin, korvakkeet jää paikoilleen mutta tulee ylimääräiset saumat.
    Vetarit täytyy teettää uudet tai katkaista alkuperäiset ja jyrsiä uudet poorit. Jos aikoo ajaa kovaa kannattaa hankkia suosiolla kunnon vetarit.
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kuorien katkaisu vannesahatyyppisellä onnistuu helpoiten.
    Hitsaus seevit tarvitaan, jotta kuori kestää tulevaisuudessakin.
    Hitsattaessa kuoret on huolehdittava siitä, että linjaus säilyy, eli vetareita ja laakereita hyväksi käyttäen, myös hitsausjigin tekemistä kannattaa harkita.

    Itseasiassa kuoret ovat se helpoin osa, vetareiden lyhentämiseen on vain ne kaksi vaihtoehtoa (aina ei ole kuin yksi) eli ostaa uudet lyhyemmät tai lyhentää nykyisiä.
    Lyhennys onkin sitten hankalampi homma, vetarit kun ovat suhteellisen kovaa matskua ja ne pitäisi boorien jyrsinnän jälkeen vielä lämpökäsitelläkkin.
    Eli helpompi, mahdollisesti kalliimpi tapa on ostaa tunnetun valmistajan lyhyemmät vetarit.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kiitos. Palautteeksi Herb Adamsin alustakirjasta vinkki: jäykkäänkin taka-akseliin saa pienen camberin kun pillillä puhaltaa putkien päältä punahehkuun sopivan matkan ja antaa jäähtyä.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jep, tuo oli 60-luvulla nascar-autoissa yleinen "alustansäätö"
     

Kerro tästä muillekin!