Taka-akselin tuennat

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Bätmobiili, 15.1.2002.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Jaa-has nyt on koneen rakennus-suunnitelmat selvillä! Ja sitten tarttis saada tehot tiehen! Neli-linkki ei onnistu katsastuksessa, joten jotain muuta pitäisi katsoa.
    Olen suunnitellut käyttäväni stock-kilpurien tapaan calvertin tukirautoja. Tai siis tietysti teen ne itse "unipaaleilla" vai onko tietoa tehokkaammasta tavasta siirtää painoa taka-akselille?????
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    :???:
    Tarkennatko?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ihmettelen myös miksi ei 4-linkki käy?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    =jousitustyypin muutos, jos autossa alkujaan pitkittäiset lehtijouset. Pitää olla painavat perusteet, jotta tuo muutos olisi mahdollinen.
    Mun käsittääkseni nelilinkeille ei oo enää vuoden 98 jälkeen myönnetty lupia ollenkaan.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, eihän jousia saa muuttaa mutta eihän se estä 4-linkin tekoa, voihan sen tehdä lehtijousien kaveriksi varsinkin jos kyseessä on 37 ford jossa on poikittainen lehtijousi.
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ei kai tämä ole mihinkään muuttunut(?)

    "Sovellusohje"
    Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä.
     
  7. OpaS

    OpaS Gearhead

    Completos ainakin myy MkII Escorttiin 4-linkkisarjoja sekä näiden kanssa käytettäväksi tarkoitettuja "Slipper" -lehtijousisarjoja. Näissä jousissa näyttäisi olevan toinen pää suora, siis ei mitään silmukkaa ja sitten samassa kuvassa on jonkinlaiset rullat, joilla jousen toisen pään kiinnitys koriin tehtäneen uivaksi.

    Tällaiset havainnot tuli tehtyä Comletoksen VIRITYSOSAluettelosta sivulta 47-48...
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Rodiini tulee uudempi perä ja sen mukana kaksi lehtijousta pitkittäin asennettavaksi. Tälläinen muutos on sallittu rodeissa.
    Olen muistavinani että jossakin rakentelusääntöjen versiossa kiellettiin neli-linkit, mutta en ole siitä aivan varma. Täytyy tarkistaa.

    Jos neli-linkit ovat sallittuja (mikä olisi todella mahtava juttu) niin saako ne pelaamaan lehtijousien kanssa vai täytyykö laittaa coil-overit ja muuttaa lehtijouset n.s "uiviksi" ??? Koska rakentelusäännöthän määräävät että jousitustyyppiä ei saa muuttaa!
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    Tuossa aiemmassa siis yritin vihjailla että tuollaisen "slipper" -systeemin varmaan saa modifioitua mihinkä tahansa pitkittäisiin lehtijousiin... Periaatteenahan siinä kai on, ettei jousi rajoita akselin liikerataa, kun toisen pään kiinnitys on uiva. Ei kai se sitten mitään muita jousia vaadi :???:
     
  10. Kimi

    Kimi 1st gear

    "Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus."

    Tässä vielä hieman jatkoa Eyetechin lainaamasta sovellusohjeesta. Eli mikä tahansa virveli itsetehtynä tai kyläsepän takomana ei kelpaa, vaan kyseessä pitää olla luotettava tarvikeosa. :smile:
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Hyvä Kimi! :smile:

    Tässä jälleen osoitus siitä, että pelkästään yhden pykälän lukeminen ei auta.
    Tässäkin tapauksessa varsin merkittävä...
     
  12. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    No joo! Ei välttämättä vaadi muita jousia mutta säädettävyys lehtijousilla on kutakuinkin pyöreä nolla! Säädettävyyttä helpottaisi jos koko lehtijousi olisi täysin merkityksetön ja coil-overit hoitais jousituksen!

    Mutta jos nyt ajatellaan käyttää lehtijousia pystyykö kukaan antamaan seikkaperäistä selvitystä tästä uivasta systeemistä? Riittääkö pelkät lehtijousen riipukkeet vai minkälainen kiinnitys ko. systeemissä tarvitaan?
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näin pöllönä ymmärtäisin että lehtijouset laitetaan paikoilleen ilman ohjaustappia akselissa joten ne vaan kannattaa painon mutta ei muuten tue akselia, se muu tukeminen tehdään sitten 4-linkillä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sinne etupäähän rakennetaan kaksi päällekkäistä rissapyörää, joiden välissä lehtijousi liikkuu pitkittäisellä vapausasteella ja takapään sakkeli poistetaan. Siihen kun jättää vain yhden lehden ja laittaa coiloverit, niin se ei ole vielä jousitustyypin muutos=hoituu muutoskatsastuksella.

    Jari Vasarainen
     
  15. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    OK!kiitoksia vinkistä!

    Mutta eikä lehtijousen etupään holkkiin tule mitään kiinni?

    Onko väliä mistä materiaalista pyörät rakentaa?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    jokku tekee lehtijousen "alumiinista/lasikuidusta" koska coiloverithan sen jousituksen hoitaa. "lehtijousethan" on pidettävä tosiaanki paikoillaan ettei jousitustyyppiä muuteta. rullat kannattaa tehdä esim männäntapista yms kovasta materiaalista tai sitten on olemassa sellaisia puslia jossa "pultinreikä" on pitkittäisesti isompi joten lehtijousi pääsee tekemään eteen/taaksepäin suuntaista liikettä (autoracingilla on noita mkII escorttiin)
     

Kerro tästä muillekin!