Takajarruongelma GM B- body 1977-90

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rocket engineer, 16.8.2009.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Auto oli poissa ajosta joku kuusi - kahdeksan viikkoa pukeilla rempan takia keula ilmassa aika korkeassa kulmassa. Kun otettiin auto ajoon, hierottiin leimalla jarrudynolla takajarrut ottamaan lain rajaan tasaisesti lievän puoltamisen sijaan. Siis jarruttelemalla aika tovi taka-akselia dynolla, kunnes heitto oli lain rajojen sisällä jarrujen lämmittyä. Kyllä niitä asiallisia katsastusmiehiäkin löytyy! :p

    Epäilen lievän heiton johtuvan siitä, että paremmin pitäneellä puolella on uusi (vuosi sitten vaihttu) pyöräsylinteri. Toisella taas vanha.

    Ongelmat sitten alkovat vasta muutama päivä katsastuksesta, kun Brake-valo syttyi. Vilkaisin jarrupääsylinteriin, jossa takajarrujen säiliö oli typötyhjä ja ilmeisesti takapiiri on haukannut ilmaa?

    Jarrut ottavat takana kyllä ihan tasaisesti ja taka-akseli menee lukkoon asfaltillakin.

    Ajattelin aloitella ensin ilmaamisella, mutta se kadonnut neste hivenen ihmetyttää. Osa on voinut vuotaa kannen välistä auton ollessa keula ilmassa viikkotolkulla ja osa vajua kovassa toistuvassa polkemisessa dynolla?

    Kävin alla tutkimassa ja ainut paikka mistä jarrumehua oli tullut ulos löytyi siitä kuskin jalan tienoilla rungossa pääsylkän alapuolella olevasta paineroventtiilistä (combination valve). Tuossa kuva:

    [​IMG]

    Mikä siinä voi oikein vuotaa? Liitokset, vai se sähköliittimen (Brake-valo) tienoo?

    Jollakulla oli hieno linkki noiden rajäytyskuviin? Vai hommaanko suosiolla uuden?

    Auto on tällä hetkellä eri paikkakunnalla ja tein vain pikadiagnoosin rajallisella ajalla tunkin ja pukin varassa. Auto ei ole ajossa, eikä ilmausta ole vielä tehty ja kokeiltu , vuotaako palikka yhä. Onko muilla käynyt vastaavaa?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eikös yläpuolella olevissa jarruputkessa ja vaijerissa on valumajälkiä? Tiputtanut ylempää? Pääsylkkä vuotanut nesteitä tehostajan sisään?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ettei vaan olisi pääsylinterin ja painesäätimen väliset putket ruostuneet läpi? Siinä missä ne menevät rungon päällä on sellainen otollinen ruostumiskohta.
    Kai se neste voi siitä roiskua muuallekin ja näyttää vuotavan eri paikasta.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo kuvassa näkyy jotain siellä ylempänä, mutta kädellä kokeillessa ko. kohdissa ei ollut jarrunestettä tai muuta kosteutta. Ovat jotain muuta mekaanista massaa irrottanutta jälkeä. Sinne ylöspäin kun itsekin arvelinvuodon sijoittuvan? Combination valven pinnassa taas oli ihan jarrusiirappia märäksi asti ja pisaroiksi alapäässä.

    Ylempänä ei myöskään näkynyt tai tuntunut valumiskosteutta. 90% todennäköisyydellä se vuoto alkaa tuosta jakopulikasta.

    Jarrupääsylkky on uusi, tai siis vuoden vanha. Jälkiä vuodosta ei näy, enkä usko vuotavan tehostajan sisäänkään.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hmm. Tuo kyllä voisi olla mahdollista.. Pitää tarkistaa, kunhan taas pääsen auton kimppuun. Se vuoto voi olla jarruputkessa ihan tuon jakoventtiilin lähellä?

    Itse combinationvalvessako ei ole mitään, mikä voisi alkaa vuotamaan? Tai siis, joka tuppaisi iän myötä vuotamaan?
     
  6. moimoi

    moimoi 1st gear

    mulla katkes jarruputki tuolta combination valven juuresta
    oli sellasessa paikassa että ei olis huomannu jos toinen ei olis ollu
    painamassa jarrua ja itte oli kattomassa auton alla.
    tällänen kuva? http://www.ucalgary.ca/~csimpson/Tech/Combo.jpg
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos kuvalinkistä. Tuota juuri metsästin. Mulla voinee olla hyvin sama ongelma, eli jarruputki on sanonut adjöö mollukan juuren läheltä?
     

Kerro tästä muillekin!