takapainoset jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja juhhi, 25.9.2008.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Autossa on alkuperäiset levyt/rummut, ei tehostinta.Jarrupääsylinteri ei todennäköisesti alkuperäinen. Jarrut on selvästi takapainoiset. Laitoin jo siihen semmosen venttiilin takapiiriin josta saa 53% vähennettyä takapiirille menevää nestettä. Ei tuntuvaa vaikutusta. Otin takaa rummuista automaattisäädön pois ja säädin kengät tappiin asti pienelle. Ei vaikutusta muuta kun että poljin menee normaalia alemmas ja brake valo syttyy taulussa...Mitäs nyt, oisko jotain kikkaa vielä miten vois takapainosuutta korjata. Mietin tossa jo jarrutehostimen laittoa, vai..?
     
  2. jaketin

    jaketin Gearhead

    yksi keino on laittaa taakse isommat jarrusylinterit. kuulemma ei kerkeä niin nopeasti mukaan takajarrut ja näin vähentää takapainoisuutta :eek: :eek:
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Rumpujarrun enskakengän itsetehostusta saa vähennettyä, toisin kuin yleisesti luullaan, säätämällä hihnat mahdollisimman lähelle rumpua.

    Onko se säädin nesteen virtausnopeussäädin vai oikeasti paineenalennin, molempia myydään paineensäädin nimikkeellä.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei hyvää päivää, tai sit lukkopihdit jarruletkuihin niin kyllä lakkaa olemasta takapainoiset :rotfl: :rotfl: :poff:

    Siis laitoit minkä venttiilin, sellaisen joka pienentää PAINETTA 53% vai sellaisen joka pienentää VIRTAUSTA 53 prosenttia????

    Eli ota se virtausta pienentävä venttiili sieltä pois, jarrut ei ole se paikka missä laitetaan sellaisia osia sinne, mitkä ei sinne kuulu.

    Jos säädät rumpujarruissa kengät KAUAS pahennat jarrujen takapainoisuutta, koska kenkien itsetehostus lisääntyy kun ne säädetään liian kauas.

    Pääsylinteri tai tehostin ei vaikuta mitään etu ja taka jarrujen väliseen suhteeseen.

    Niistä jarruista tulee ihan hyvät, kun puhdistat ne ja uusit jarrukengät (jos on tarvetta) ja säädät ne oikein.
    Jos siitä huolimatta jarrut on takapainoiset (jenkeissä ne usein on hiukan liian tehokkaat, silloinkin kun kaikki on kunnossa) on vain kaksi mahdollisuutta.
    JARRUPAINEEN säädin, joka pienentää takajarruille menevää painetta tai vaihtaa PIENEMMÄT jarrusylinterit jolloin jarrujen teho pienenee.
    KAIKKI MUUT KONSTIT ON VÄÄRIÄ JA LAITTOMIA.(ainakin melkein)
     
  5. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

  6. mcB

    mcB 1st gear

    heh heh, samoja vaivoja sentään muillakin. samalla asialla tossa Probotion valve otsikon alla.
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mulla oli ongelmana takapainoiset jarrut. Ongelma korostui entisestään kun vaihdoin etulevyt/palat ja taakse sylinterit, on siellä uudet jarrukengätkin ja tietty puhdistin kaikki tuossa hiljattain. Ongelma oli se kun joku oli aikoinaan vaihtanut rumpujen tilalle eteen levyjarrut eikä siellä jarruputkissa ollut tietenkään mitään venttiileitä jotka asennetaan automaattisesti tehtaalla autoihin joissa on levyt/rummut. SSBC:n säädettävän venttiilin laittamalla taakse menevään jarruputkeen sai säädettyä sitä systeemiä niin ettei kotipihassa suoritetuissa kokeissa enää takapyörät lukkiutuneet jarruttaessa. Eli selvää parannusta, vielä puuttuu sellainen kuin metering valve etujarrupiiristä jonka pitäisi vähentää etujarrujen kulumista ja keulan nyökkäämistä jarruttaessa. Sekin normaalivaruste tehtaalta levyt/rummut systeemillä varustetuissa autoissa.
     
  8. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    juhhille vielä, mitenkäs se brake-valo syttyy sen takia kun poljin menee syvemmälle nyt? Eikö sen pitäisi syttyä silloin jos toisessa jarrupiirissä on vuotoa? Ja toinen juttu, ovatko etulevyt ja palat tarpeeksi hyvässä kunnossa? Jolleivat niin silloin tuo jarrujen takapainoisuus korostuu entisestään.
     
  9. jaketin

    jaketin Gearhead

    älä nyt, luin sen vielä jostain :D

    en ole kylläkään kokeillut...
     
  10. RacingUSA

    RacingUSA 1st gear



    Siis se on kyllä niinpäin, että pienemmät sylinterit taakse, niin takapainoisuus vähenee.
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead

    samaa mieltä minäkin olen. kuulostaa toi jokseenkin hullulta tuo,mitä aikasemmin kerroin. ajattelin, että jos joku vahvistais tuon väitteen todeksi, että onko asia oikeesti noin :eek: :eek:
     
  12. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Takapainoiset jarrut

    Etujarruihin on olemassa erikovuisia jarrupaloja, pehmeämmät tarttuu vahvemmin, mutta kuluvat nopeammin... kovemmat kestää pidempään mutta kuluttavat levyä enemmän ja saattavat nostaa esiin ongelmia takapainoisina jarruina. En tiedä onko asbestittomuus muuttanut jarrupalojen kitkaominaisuuksia? Molemmilla akseleilla kitkapintojen kovuudet tulisi olla balanssissa, varsinkin vanhoissa pre-ABS vehkeissä. Tarkemmat säädöt voi tehdä proportioning-valvella, itelläni on wilwoodin venttiili takalinjassa toiminu hyvin.

    Takapainoisen rumpujarrun kengistä voi sitä kitkapintaa lyhentää, mutta sitä pintaa pitää poistaa oikeasta kohdasta... en sitä oikeata kohtaa osaa sanoa.

    Jos rummussa sylinteri vuotaa jarrunestettä kitkapinnoille niin yllätysyllätys se hihna tarttuu kiinni PAREMMIN. Tsekkaa onko kuivat.
     
  13. jublomb

    jublomb 1st gear

    Kyllä se poijjaat perustuu ihan tosiseikkoihin,toi isompien sylinterien vaihto.

    Siihen isompaan sylinteriin kun tarvitaan isompi määrä nestettä,tietyn paineen saavuttamiseksi,ja koska se pääsylinterin "antama" nestemäärä on joka polkasulla sama,niin teoriassa paine on pienempi isommilla sylintereillä.

    Jos 1/3l kaljapulloon sulloo litran kaljaa,paine on suurempi kuin,jos sen litran heittää ämpäriin...
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ehe ehe eh heh heh, huono vitsi.
    Oletkos koskaan kuullu sellasesta kuin fysiikan lait, kannattais tutustua joskus. :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Joo ei voi ämpärillä ottaa jos on kahvikupilla annettu :rotfl: :rotfl:

    Toikin on urbaani legenda.
     
  15. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    Unohdetaan hetkeksi kaikki paineenrajoitusventtiilit yms. "turha".

    Jos pääsylinterin männän koko ja käytetty poljinvoima pysyy vakiona, tuotettu paine pysyy vakiona (paine = voima / pinta-ala). Kun tässä tapauksessa etujarruihin halutaan tietty voima, pääsylinterin tuottaman paineen täytyy pysyä vakiona=> isommat sylinterit vaihtamalla polkimen liike vain kasvaa aavistuksen.

    Seuraavaksi käännetään em. kaava muotoon voima = paine x pinta-ala, ja mietitään, mitä takajarrussa tapahtuu. Jarrukenkiä levittävää voimaa pitäisi pienentää ja kun paine pysyy vakiona, ainoa vaihtoehto on pienentää pinta-alaa (pyöräsylinterin halkaisijaa).

    Pelkkää fysiikkaa ja matematiikkaa :poff:

    Toinen vaihtoehto on etsiä muuten samalaiset, mutta kapeammat jarrukengät
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Luehan sieltä fysiikankirjasta se kitkapinnan koon vaikutus siihen kitkavoimaan. :rotfl: :rotfl:
    Ei taida kapeammat kengät kovin paljoa vaikuttaa.
     
  17. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    Totta toikin...
     
  18. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Niin, mitenkäs ne fysiikan lait menee, jos se kuppi onkin pääsylinteri ja työsylinteriksi laitetaan ämpäri? :eek:

    Pääsylkässä on kaksi erillistä piiriä.
    Pääsylkkä tekee tietyn pituisen liikkeen.
    Pääsylinterin eri piirit ja kummankin piirin työsylinterit pitäis olla mitoitettu siten, että sillä tietyn pituisella liikkeellä menee tilavuudet suurinpiirtein tasan.
    Kun esim edessä palat kuluu, niin työsylinteri vaatii lisää tilavuutta jotta saataisiin sama jarrutusteho.
    Pääsylinterin pitäisi puskea enemmän tavaraa työsylinterille, mutta kun ne takapiirin mehut ei mahdukkaan minnekään, niin ne tulee rajoittavaksi tekijäksi. Seurauksen tästä takapiiriin meneekin korkeampi paine kuin eteen koska etupiiriin on jarrupalojen kulumisesta johtuen tullut lisää tilavuutta.
    Kun taakse laitetaan isommat sylinterit, niin sama pääsylinterin liike kuin ennen liikuttaa kenkiä vähemmän.
    Vai miten ne fysiikan lait menee?
     
  19. 9000

    9000 Gearhead

    Mulla on ainakin autossani jarrunestesäiliö josta tulee uutta nestettä tilalle
    työsylinteriin kun palat edessä kuluu. Pinta-ala ei muutu miksikään sylinterissä vaika nestetilavuus lisääntyykin eli kuluminen ei vaikuta tähän asiaan. Selvähän se että kun takajarrusylinterin halkaisija kasvaa niin se liikkuu vähemmän samalla nestemäärällä mutta voimaa on enempi.
     
  20. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tuleehan sieltä jarrunestenestesäiliöstä tavaraa, mutta eihän sinne työsylinterille mistään mene jarruttaessa enempää nestettä, kuin mitä pääsylinterin liike sitä työntää. Eli rajoittavana tekijänä on se, kummastako piiristä loppuu liikevarat ensin. Tietysti isommalla sylinterillä voimat kasvaa, mutta ei se auta vaikka kuinka voimalla työntää jos liikkeen pituus ei riitä, kun etupiiri jo rajoittaa polkimen liikettä.
    Eikös se juuri riitäkin, että liikkeen pituutta takana lyhennetään aiempaan, niin että etupiirissä tulee ensin rajat vastaan.

    Noin kai se fysiikka toimii, mutta menee mekaniikan kanssa säätämiseksi saada molempiin päihin toimivat jarrut, että varmaan helpommin onnistuu ropaamalla niitä jarruja ihan alkuperäisten palikoden kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!