Takapyörädynotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja shr1, 21.2.2018.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Tästä on kai useampaa koulukuntaa, automaattivaihteisen vähän tehokkaamman härvelin dynotuksessa rullilla. Kotimainen turbiinivelho oli sitä mieltä, että ehdoton nou nou. Sitten taas isot pojat ameriikoissa mähistelee noita tavalla tai toisella ahdettuja surutta rullilla renkaat soikeana.

    Omaa autoa on säädelty rullilla, turbiinin stalli noin 3500rpm. Enempi tai vähempi on limppu säätelyissä luistanut ja yksi on hajonnutkin, tosin ei suoranaisesti penkissä vaan sen jälkeen radalla, eli on voinu rikkoutua ihan muutenkin heikkouttaan.

    Dynottajat ei pääosin taida kuitenkaan arastella ottaa pyörä- tai napapenkkiin tollasta raikkaampaa ahdettua automaattiautoa. Kokemuksia ja tietoon perustuvia mielipiteitä tosta hommelista? Vai onks toi sillain taitolaji, et toiset tietää miten homma pelaa ja toiset ei? Tällä kertaa turbiini on varmasti asiallinen PTC:n 9,5", joka tässä kokoonpanossa tarraa kiinni 4000rpm paikkeilla. Moottoridyno ei nyt tule kysymykseen. Onko paree unohtaa koko rullittelu, vai penkkiin vaan kylmin ilmein....?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Anteeks tyhmyyteni mutta jos se rullilla kuormaa vasten ajetaan niin mites se eroaa normaalista ajotilanteesta? :confused:

    Sen ymmärrän ettei turbaani varsinaisesti tykkää jos paikallaan kierrättelee varsinkaan jos aski on mallia jossa öljy ei esmes kierrä p-asennossa o_O
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En osaa vastata kysymykseen, mutta itse soittaisin asiantuntevaan rulladynotuksia tekevään yritykseen ja kysyisin sieltä asiasta enemmän.
    Tässä topicissa varmaan löytyisi suosituksia alan firmoista?
    (itseänikin kiinnostaa nimittäin)
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ellei sitten kuumuus tee kipeää; ei ihan sama, mutta laitettiin -70 Novaan ls-6 isolohko, ja vaikka sillä oli ehditty cruisailla, sulasi isolta alalta pohjamassat dynossa kuumuuden takia.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos lodjun jäähdytys on kohillaan ja mittarit/dynottajat ajantasalla niin en näe mitään syytä miksei vois dynotella? o_O
     
    Rotten ja hantta tykkäävät tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, yritän vain haarukoida, mikä käy limpun päälle dynossa ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Keme

    Keme Gearhead

    https://www.google.com/maps/d/viewe...I&ll=63.11908282683913,25.608341249999967&z=6

    Tossa on ainakin listaus suurimmasta osasta Suomen dynoista. Siitä voi katsella lähimpiä paikkoja ja kysyä suoraan dynottajalta.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Kyl vaan. Kaksilla rullilla auto on käyny ja kolmanteen paikkaan olis tarkoitus mennä, jahka moottori valmistuu. Ei sen takia, että lukemat ei olis olleet mieluisia aiemmin, vaan muista syistä.

    Sillä just meinasin et onko toi jonkunsortin salatiedettä, kun pro-turbaaniukko sanosis enempiä perustelematta ettei sais dynoon mennä, kun se on limpun surma. Sen verran on kyselyjä noihin paikkoihin tehtynä, että stallin yläpuoliset mittaukset kuulemma onnistuu.

    Ajattelin et olisko täällä sellasta väkeä, jolla omakohtasta kokemusta hiukan vääntävämmän patin mittailuista ja noista mahdollisista riskeistä turbiiniin liittyen...
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ahdetuilla LS-moottoreilla ei ole ollut takapyörädynossa ongelmia, oli sitten vakiolaatikko/turbiini tai rakennettu laatikko/viriturbiini.

    Mutta nää on vain mun kokemuksia pattiarallaa 10:stä takapyörädynosta ympäri Suomea ja osa ulkomailla. Autoja tietenkin enemmän. Dynotettu on sekä ilman turbiinilukitusta että lukituksen kanssa.

    Kovin korkeastallisista turbiineista ei kuitenkaan ole ollenkaan kokemusta.
     
  10. El 60

    El 60 Gearhead

    Mitenhää voitelu / jäädytys laatikossa kun tuupataan vapaalle jostain +250kmh vauhdeista.. kiertääkö atf vapaalla. Yhtään turbaanosta ei oo antautunnu rullilla mutta öljyt on kyyllä saatu pilattua.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mikäs sen voitelun estäis ? Ja voihan sitä d päälläkin kaiketi rullailla? o_O
    Vai joutuuko jollain askilla muka alamäkiin heittämään vapaalle? :confused:
     
  12. El 60

    El 60 Gearhead

    Tehonmittauksessahan vedetään rajottimelle ja sit vapaalle ja tulos riippuu penkin softasta ja korjaimista joita käytetään huomioinaan luistot.. välitykset.. renkaan koko jne... säätää toki voi kuormaa vasten.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Viestin aloittaja kysyi kokemuksista.

    Saa toki vastata kysymyksillä.

    No, nykyään nää foorumit ovat toki hiljentyneet siitä mitä ennen olivat ja ehkä nykyään onkin paree että täytetään ketjuja edes tällä tasolla, eli että keskustelua sentään on.

    Ja takaisin asiaan: toki takapyörädynossa se flekti ei niin paljon jäähdytä kuin ajoviima, mutta vedot on kuitenkin aika lyhyitä.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mut onko sillä käytännön merkitystä vaikka sen himmaakin vaihde päällä? En oo ainuttakaan omaa autoa penkittäny mutta mun järkeen ei mahdu etteikö penkissä voi ajaa ihan yhtälailla kuin kadullakin :confused:
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Anna mennä vaan. :)
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eikös aivoriihessä pidäkin kyseenalaistaa vähän kaikkea ja pohtia miksi jokin on niin kuin on? Varsinkin kun tässäkin lähtökohtana oli että joku turbiiniexpertti on sanonu yhtä ja kuitenkin iät ja ajat on penkattu kaikenmoisia vermeitä ilman ongelmia :rolleyes:
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Oliko tässä rivien välissä vastauskin jossain? :poff:
     
    Rotten tykkää tästä.
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Tämä on rohkaisevaa tietoa, hyvä. Noi El 60:sen kokemukset sitten taas vähän erimoisia...

    Turbiinia kun korjattiin, niin siinä yhteydessä asia ja varoituksen sanat tuli esille. Sieltähän oli tosiaan sisuskalut kääntyneet nurinniskoin, eikä se limppu nyt aivan hinnat alkaen malli kuitenkaan ollu.

    Kai se on luotettava, että romut säilyy noiltakin osin ehjinä tosta tempauksesta...
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites mekaaninen vapaakytkin kardaaniin dynotuksen ajaksi, onko sellanen miten mahdoton tehtävänä

    Siinähän tulisi se vapaalla rullaaminen ja d-päällä jarruttaminen,

    Mut mites eiks öljypumppu pyöri aina kun turbiini pyörii riittävästi, jolloin pyörien nopeuden matkassa ois sama laskea kierroksia vaikka loota vapaalla oiskin
     

Kerro tästä muillekin!