Takarumpujarru lukitsee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja rkr, 13.4.2010.

  1. rkr

    rkr Gearhead

    Missähän on vika kun pelkääjän puolen rumpujarru vetää lukkoon kovassa jarrutuksessa? Sylinterit, putket ja rummut on uusia. Kengät ja jouset pari vuotta vanhoja. Ilmattu on parin desin edestä nestettä ulos paineilmatoimisella laitteella. Käkkärikin on suurin piirtein säädoissään. Auto on 86 Firebird. Lisää ilmausta vai? Kengät on koottu haynesin ohjeen mukaan eli lyhyempi (primary) aina sinne puolelle missä on käkkärin "vipu".
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Hmm. tiedä tuosta "käkkärinvivusta", mutta lyhyt eteen, siis keulan suuntaan, niin ei pure liian äkäisesti ja itsetehostus toimii suunnitellusti.
     
  3. rkr

    rkr Gearhead

    Hmm, tuossa tulee käkkärin vaijerit toinen edestä ja toinen takaa. Menee kiinni siihen vipuun/kampeen mikä sitten liikuttaa tankoa kenkien välissä. Haynesin mukaan tuo lyhyempi tulee siis tuon kammen puolelle jolloin toinen lyhyt on edessä ja toinen takana. Onko tuo nyt siis väärin koottu eli pitäisikö molempien lyhyiden olla auton keulan puolella?
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Molempien lyhyempien pitää olla auton keulan puolella.. Tai muuten puree se toinen liian äkäisesti, jossa lyhyt on perän puolella.
     
  5. textex

    textex 1st gear

    njoo

    jos pelkääjän puoleinen jarru ottaa liian äkäisesti,niin aiheeseen tulleen tekstin mukaan pelkääjän puoleisen rummun sisällä kengat juurikin väärinpäin.....
     
  6. rkr

    rkr Gearhead

    Kiitokset vastauksista, testataan auttaako tuo kenkien kääntäminen pelkääjän puolella.
     
  7. rkr

    rkr Gearhead

    Ongelma korjaantui, nyt lukitsee sitten etupyörä :-?
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No hyvä että korjaantui ja hyvä että' uusi ongelma ilmestyi? Muutenhan olisi päässyt ns. harrastamisen sijaan jo ajamaankin! :poff:

    Tätä se tuntuu itselläkin olevan..
     
  9. 370

    370 Gearhead

    Tervetuloa rumpujarrujen pyhään veljeskuntaan. Tänään tein remonttia rumpujarruille, joihin oli koskettu viimeksi 11 vuotta sitten. Edellisessä leimauksessa (10v sitten) harrastajaystävällinen inssi polki jarrua pää punasena ja meinas viedä ratinkin mennessään saavuttaakseen tasalukemat. Leima tuli.
    Tänään tosiaan otin jarrut auki ja oik. puolella edessä kengät väärinpäin.
    Tarkkana tämän asian kanssa, hyvät veljeskunnan jäsenet.
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Kumpi puoli edestä? Jos se on vasen, niin silloin pitää irrottaa vasen satula ja sisempi jarrupala vaihtaa keskenään oikeanpuoleisen etujarrun ulomman jarrupalan kanssa. Ensimmäiseen palaan merkitään tushilla tai kaivertajalla numero 2 ja oikeanpuoleiseen nro 4. Paloja vaihdettaessa pitää aina työstettävää satulaa vastakkaisella puolella oleva satula lukittava puristimella siten, ettei mäntä pääse tulemaan ulospäin. Seuraavaksi jarrut kasaan, poljintuntuman hakemista pumppaamalla ja varovainen noin 10 km lenkki.

    Seuraavana on vuorossa samat vaiheet kuin edellä, mutta nyt vasemmalta ulkoa irrotettava pala numeroidaan ykköseksi ja oikeanpuolinen kolmoseksi, jarrut kasaan ja tuntuman hakeminen sekä lenkki.

    Seuraava toimenpide on huomattavasti helpompi kuin kaksi edellistä, koska siinä voidaan vaihtaa kaikki palat takaisin niiden omille paikoilleen, numerointi auttaa siinä. Sitten haetaan tuntumaa ja ajetaan lenkki. Yleensä tässä vaiheessa etujarrukin toimivat hyvin ja luotettavasti.

    Auttaako siihen palojen kierrättäminen? Ei, mutta siinä jumpassa satulat, niiden liukuholkit ja männät ovat saaneet niin paljon liikettä että jarrupalat eivät enää "nojaa" jarrulevyyn. Fiksu osaa oikaista ja tehdä lyhyemmän lenkin.
     
  11. rkr

    rkr Gearhead

    Joo, levyjen kanssa on tullutkin jumpattua ja tuo lukitus tuli sen verran tiukassa jarrutuksessa että on jo melkein normaalia. Luulen että vien sen leimalle noilla jarruilla kunhan saan sytkäpuolen kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!