Takavalolinssin korjaaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Bomber#1, 8.9.2011.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Tuli ostettua haastajaan uudet käytetyt takavalot ja eikös toisesta lasista puuttunut sormenpään kokoinen pala. :(

    Eli kysymys kuuluu onko kukaan hitsaillut/liimaillut onnistuneesti muovisia takalampunlaseja tai onko tiedossa firmaa joka korjaisi näitä?
    Periaatteessa löytyy toinenkin rikkinäinen lasi, josta voisi varmasti leikata tuon puutuvan palan.
     
  2. jannis

    jannis Gearhead

    vastaus

    Kuten huomaat, ei kysymykseesi ole paljon vastailtu, koska se on aika naiivi ja itsestäänselvä. Autosi merkki ja malli jäi epäselväksi, vaikka oletan sen olevan Dodge Challanger. Takalampunlasejasi myydään pilvinpimein netissä.
     
  3. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Re: vastaus

    Ziiisus, tämä olikin vastaus mikä tuli ihan puun takaa ja selvitti kaiken. :eek:

    Tiedoksi muillekin että rikkinäistä autoa ei kannata korjata koska ehjiä saa kaupasta...
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Leikkaa siit toisest valost sopiva palanen ja liimaa epoxilla, pikaliimalla tai polyesterihartsilla kiine. :wink:
     
  5. Teddy81

    Teddy81 1st gear

    Itse olen kans epoksi liimalla korjannut laseja. Tulee siisti,kun leikkaa just eikä melkein sopivan korjauspalan. Kirkkaassa osassa olen huomannut ajanmyötä pientä kellertymistä liimasauman ympärillä.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Viel kun vahaa sen vaakapinnan muottivahalla, niin ylimääräiset purseet lähtee kätevästi. Kellastuminen taas johtuu siitä, että tuubiepoksi ei ole UV-suojattua. UV-suojattua epoksia saa alan erikoisliikkeistä. Nyt en oo ihan varma saako ns. nopeaa epoksia ( kuivuu alle 30 mins ) uv-suojattuna lainkaan.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aika´naan Mobilisti lehdessä oli artikkeli koko takavalon lasin valamisesta.. Vanha muotiksi ja helv.. siistin olivat saaneet tehdyksi. Amerikasta ilmeisesti saa aineet hommaan.Viisaammat selventäköön. :lol:
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  9. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Kiitos kaikille oikeille HARRASTAJILLE hyvistä vastauksista, juuri tätä toivoinkin.
    Tarkoittaako weijari erikoisliikkeellä jotain autopuolen puljuja vai ns. askartelukeskuksia mistä uv-suojattua epoxia löytyy.

    Täytyy alkaa leikkelyhommiin...

    Niin tilasin tosiaan virheettömät melkein neljän huntin hintaiset takavalot netitse, mistä sit yllätykseksi toisesta linssistä puuttui sormenpään kokoinen pala.
    Ihan vähän ahdisti. :mad:
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite korjasin sillee et laitoin vähän isomman palan toisesta linssistä takapuolelle epoksista. Vähän riippuu siitä kuinka huomaamaton kohta toi on, mut tollee tuli kuitenkin siistimpi mitä tod näk olis tullut jos olisin yrittänyt räpeltää siihen oikeen kokosta ja muotosta palaa. Se olis todennäköisesti ollu sitten lapsuusvuosien koottavien näkönen. :rotfl:
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Veistä se lasissa oleva reikä pyöreäksi tai mieluimmin neliskulmaiseksi esim dremelillä, jos on sellaisessa paikassa että voi muokata ja siihen onkin sitten huomattavasti helpompi tehdä sopiva pala reikää täyttämään.
    Minimoi liiman tarve sovittamalla korjauspala tarkasti ja päälle vaikka kirkaslakkaa suojaksi. Parhaiten paikka istuu, jos saat tehtyä leikkauspinnoista pikkasen viistetyt ja korjauspalassa sitten vastaavasti toisinpäin. Pysyy paikallaan pikkuisella liimatipalla ja tarvittaessa kirkaslakka peittämään leikkuuarven.

    Se lasissa oleva taustakuviointi kannattaa passata samansuuntiaseksi ja samalaiseksi, ettei erilainen kuviointi tai sen asento paljasta korjausta.

    Tutki tarkkaan mahdolliset leikkaussauman paikat ja jos lasissa on vaakasuoraa tai pystysuoraan rivotusta, niin leikkaa niitä pitkin.

    Tuli taannoin tehtyä useasta risasta ilmastointisuuttimesta yksi ehjä keskisuutin tuohon -71:sen kojetauluun ja noissahan on se nahkajäljitelmäkuviointi ja saumojen häivyttäminen on aika haastava homma. Takavalon lasi on mielestäni helpompi tapaus, kun kuviointi on geometrinen, varsinkin, jos kerran korjauspalan saa samanlaisesta lasista. Samoin toi minun kaiutinritilä syntyi yli 30 osasta, kun vanha oli ihan silppuna.

    Tossa muutama kuva:
    http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... suuttimet/
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Epoksit yms olen hommannut Kevra Oy:stä. Toinen paikka on Bang & Bonsomer, mutta en tiedä onko niillä enää vähittäismyyntiä.
     

Kerro tästä muillekin!