Takuu & takaisinkutsut USA-autoissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja vahvis, 10.3.2019.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Euroopasta, tai ainakin EU maasta tuoduissa autoissa on käsittääkseni edelleen takuu voimassa jos auto tuodaan Suomeen, ja myös siis takaisinkutsut korjataan jos jotain tulee. USAsta tuoduissa autoissa taas ei lähtökohtaisesti ole takuut enää Suomessa voimassa, varsinkaan sellaisissa malleissa joita ei ole EUssa ikinä myyty.

    Uusikorinen Mustangi voisi kiinnostaa ja niitä näkyy olevan molempia myynnissä, niin EU kuin USA autoja. Mikä on virallinen kanta onko takuu/takaisinkutsut voimassa Suomessa tällasessa autossa joka on tuotu Amerikasta mutta jota myös myydään uutenakin Suomessa? Jotain pieniä eroja autoissa on eri mantereilla mutta ei nyt perustavanlaatuisia.. Jos ei ole tästä tietoa niin onko muuten kokemuksia Fordin palvelusta, onko takuuasiat hoituneet tänne tuotujen only USA mallien kohdalla?
     
  2. PON1

    PON1 3rd gear

    Moi,
    itsellä 2012 Mustangi, josta kaksi kokemusta:
    -airbagin anturin takaisinkutsu hoitui täysin ongelmitta.
    -pieni bensatankin putken huohotusletku ei hoitunut takuuna. (letkun asennuksessa oli tullut kulmavirhe, eli letku olikin linjattuna hiukan liian lähelle pakoputkiston taka-akselin ylitystä. Joten olin ihan itse paistanut sen pikkuisen lyttyyn, ajamalla auton tulikuumaksi rataleikeissä).
    Mun poni on muuttoauto. Mutta kuulemma takuuasiat olisivat hoituneet, jos auto olisi ollut 2015 tai uudempi. Sillä niihin esim Laakkosella on koulutus ja kaikki varaosatiedot.
     
  3. eno

    eno Gearhead

    Suomen Fordilta tuli kesällä kirje, jossa pyydettiin viemään omatuotu 2007 Musse airbagin vaihtoon lähimpään Fordin huoltoon.
    Eli ainakin vakavat turvallisuuteen liityvät hoituu.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Foortista en mitään tiiä, mutta Challen airbag-recall hoitui Suomessa. Korjasivat samalla pari muuta Dodgen kamppisjuttua tehtaan piikkiin (ei turvallisuuteen vaikuttavia, tais olla ovenkahvat ja ikkunannostinnapit). Kysyin tuota suoraan Amerikasta FCA:lta, että miten hoituu, vastasivat että hoituu ihan missäpäin maailmaa tahansa, kunhan valtuutettu huolto vaan löytyy.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tesla ei hoida US-uitettujen autojen takuuta Euroopassa vaikka samat mallit on myynnissä myös täällä. Toki niihin US-versioihin ei kannata haksahtaa muutenkaan, lataamisessa merkittäviä ongelmia täällä Euroopan puolella...
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

    Fordilta kysyttyä, takaisinkutsut korjaavat jenkkiautoihin ja niihin hommaavat varaosat. Muuten ei suomen fordilta jenkkeihin varaosia saa, ellei ole Fordin maahantuoma niinkuin nämä uusimmat Musset. Sama koskee ilmeisesti takuuta, siitä ei ollu tarvetta kysellä.
     
  7. vahvis

    vahvis 1st gear

    Kiitosta vaan kommenteista. Ehkä sen USA mallinkin uskaltaa sitten ostaa jos hyvä kohdalle osuu. Mielummin ehkä kuitenkin EU malli niin on mittaristossakin kilometrit isommalla fontilla
     
  8. PON1

    PON1 3rd gear

    Rohkeasti vaan ostamaan just mieluisa malli, Huoletonta on ollut tän hevosmiehen elämä. Ostin 2012 Boss 302:n uutena Vancouverissa asuessa, oon antanut sille saapasta aika eläimenä rataleikeissä ja muualla. Nyt on yli 80 tkm mittarissa ja kaksi pikkuista takuun tarvetta ollut:
    -eka oli nariseva häikäisysuoja, eli oli liian tiukka käännellä (takuuna Kanadassa)
    -toka oli bensan täyttaukon tuuletusletkun osittainen lyttääntyminen 6 vuotta vanhana (en saanut Suomessa takuuna).
    P.S Kanada malleissa on kilsamittari ja muutenkin pohjoisten valtioitten varusteet kuten iso laturi yms.
     
  9. vahvis

    vahvis 1st gear

    Tämä menee jo otsikon ohi mutta ketjun aloittajana otan vapauden

    PON1 tai kuka tahansa muukin joka on talviautoillut kehyksettömillä laseilla varustetuilla autoilla: Onko ollut ongelmia lasin jäätymisessä tiivisteisiin jos on ollut ulkosäilytyksessä? Eikös Mustangissakin lasi laske ensin hieman ulos tiivisteistä kun oven avaa? Saako Mustangissa ovea auki jos lasi ei syystä x laske?

    Kauan sitten Audi TT muistan kun ovea avatessa se laskutoiminto ei aina toiminut mutta ovi silti avautui & sulkeutui vaivatta. Jotain BMW palstoja lueskelin (Google haulla "kehyksetön lasi talvella" tulee paljon BMW palstojen kirjoituksia hakutuloksena) niin siellä meinataan että jos lasin tiiviste jäätyy alareunasta, niin ovea ei saa auki jos ei putsaa jäätä hyvin pois tai "taivuta" lasia yläreunasta avatessa. Jonkun verran lasinnostimen moottoreitakin kai hajonnut. Siksi kiinnostaisi miten Mussessa jos (JOS) sillä talvellakin ajaisi ja joskus ulkona joutuisi pitämään..

    Lisävarusteena varmaan telestartti lisälämmittimen kanssa olisi melkoinen mukavuuslisä. Auto pa käyttöisellä lämpimäksi ja jos on paljon lyhyttä ajoa ja pelkää akun loppuvan, niin telestartilla käymään sopivasti ennen lähtöä.
     
  10. atalvit

    atalvit 3rd gear

    Autotehtaiden takuukäytönnöissä on eroa... Tesla nyt muutenkin sortaa tee-se-itse -miehiä, sitä ei kannata ostaa EU-mallinakaan uutena eikä käytettynä. Ja hinnat näyttää pomppivan 2-suuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän pääjohtajan oikkujen mukaan.

    Vahviksen kysymykseen; ajelin 6 vuotta Gen 4 Camarolla kesät talvet, en muista siinä olleen mitään erityisempää ongelmaa lasin tiivisteiden kanssa. Mutta Camaron tiivisteet olikin kunnollista kumia, toisin kuin vaikkapa -86 El Caminossa jossa ne oli jotakin vaahtomuovin ja kumin yhdistelmää, ne tuppasivat kovettumaan talvella.
     
  11. PON1

    PON1 3rd gear

    Ei ole ollut lasinlaskun ongelmia. Tosin kyllä hoidan autoa hyvin ja mm. käsittelen tiivisteet kuminhoitoaineella.
    -Jos lasi ei laskisi, niin Mustangissa ovi kyllä aukeaa, mutta lasi kolahtaa muoviseen ylälistaan ikävästi. Automiestä harmittaa "turha paukutus".
    -nää ponit on aika robusteja vehkeitä, eikä niin hienostuneita kuin Audi tai Bimmeri.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. PON1

    PON1 3rd gear

    Vahvistan 'atalvit' kokemuksen Camaron laseista. Mulla oli Coloradossa käytössä 2012 SS, jonka sain muutaman kerran kaivaa lumipaakun alta. Hyvin pelas lasit ja muutenkin tykkäsin vetää esim. Kalliovuorilla. V8 ja automaatti, mutta läppävaihteet - niin oli oikein hauska runtata menemään.
    Mutta Camarosta näki aika huonosti taakse ja erityisesti takaviistoon, joka teki Denverin cityajeluista hiukan jännittävämpiä kuin esim ponilla.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mulla on japanista tuotu explorer, kilsamittarilla ja ohjaus vasemmalla... Ja pohja on kuin uudessa autossa vaikka ikää on 11 vuotta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!