Tallin lattian pinnoittaminen

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja laakkius, 15.5.2007.

  1. No H2O

    No H2O 3rd gear

    Onkos kukaan laittanut tätä tämmöistä lattiaan? https://www.byggmax.fi/kylpyhuone/laata ... maa-p06240

    Mulla on pohjana semmoinen heikosti onnistunut betonilaatta, joka oikeastaan pitäisi piikata pois mutta kun siinäkin on oma urakkansa niin ajattelin tuommoista?
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Saattais murustua, jos pajavasara putoaisi.
     
  3. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Kivilaatta ois hyvä, mutta täydellinen se ei ole sekään.

    Normikäyttäjälle kyllä ihan varmasti kiitettävän hyvä. Mutta esim. yllämainittu "pajavasara-case" on sitä normaalia tallielämää. Samoin jos (KUN!) putoaa valurautaimusarja kulmalleen jne. tms.

    Ja kuulemma kaakelisaumoista imeytyy öljy, bensa, tiesuolamössö jne. tms. läpi. Sano isot pojat joillon henskelit. No on on vaikka mitä epoksisauma-aineita sun muita mitkä maksaa ku faan...

    No, saivartelu sikseen, kivilaatta ois hyvä.
     
  4. markoyt

    markoyt 2nd gear

    Viimen pyhänä oman tallin lattian maalasin.Vanha n 20v betonilattia aika karkealla liippauspinnalla.Maali Teknoplast HS 150 epoksimaali.Meni n 15l 40m pinta-alalle.Värisilmä myy.hinta n 150€/10l(sis.kovetin).Huolellinen harjaus ja imurointi...levitys telalla.Oon tehnyt reilu vuosi sitten yhden toisen lattian samalla tavalla.Se on huomattavasti kovemmalla käytöllä ja hyvin on pysynyt.. Siksi tein omani tuolla.
     
  5. Tomas C5

    Tomas C5 2nd gear

    Aika paljon nykyään esim. autokorjaamoihin tehdään kuivapuriste laatoista lattiat, saumaus tehdään epoksilla.
    Eräässä kohteessa oli juuri 2-vuotis takuutarkastus, hyvin oli kestänyt.

    Pohjat täytyy olla hyvät.
     
  6. No H2O

    No H2O 3rd gear

    Joo... Näin pähkäilinkin tällä muutaman huoneen laatoituskokemuksella. Pitänee ottaa testiin tuota muutama neliö ja katsoa käykö tarkoitukseeni? 8)
     
  7. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Kestääkö tuo autolla ajon yli?
     
  8. WBBC

    WBBC Gearhead

    Yks kaveri laittoi 20m2 tallinsa lattialle laminaatin, kun oli vahingossa tilannut asiakkaan olohuoneeseen liiikaa.
    Tuli hiton hieno. Tosin tällainen ratkaisu ei sovi kun harrasteauton säilytykseen.
     
  9. nalli2

    nalli2 1st gear

    Paperitehtaissa käytetään kuusikulmasta punertavaa laattaa.
    Kestää ainakin ajaa trukilla, tietysti pohjan pitää olla
    kunnossa. Varmaan muitakin värejä on.Niissä on pieniä
    nystyröitä liukkauden takia.En tiedä missä ko tavaraa myydään.
     
  10. Mutku

    Mutku 3rd gear

    ^noin. Sitte kun ottaa vielä viiskulmasen laatan, ni sehän on JUMALAINEN MOOPPARIN LOGO!!!

    [​IMG]

    Eiku kauppaan ("... ja saako tätä Hemi-oranssina"...).
     
  11. nalli2

    nalli2 1st gear

    Siis?
     
  12. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Anteeksi jos olin kömpelö ja/tai epäselvä (TAAS!).

    Eli:

    - paperitehtaan pienehkönkokoinen kuuskulmainen lattialaatta epoksisaumoilla on pakko olla hyvä (huono kuva tuossa:) [​IMG]
    - siis kestävä ja kaikkea
    - en tietenkään tiedä, mutta luulo on (TAAS!) kova
    - ja saumat kullankallista mutta öklöäimemätöntä epoksisauma-ainetta

    Sitten vielä Kolmesta Suuresta Detroit-valmistajasta (GM-konserni, Ford-konserni, Chrysler-konserni) sen noista kolmesta pienimmän eli Chryslerin/MaMoopparin kannattajana ehdotin kolmen kaljan kumarassa, että josko sen ylläesitellyn paapperitehtaan kuusikulmaisen lattialaatan korvaisikin vielä viisikulmaisenmuotoisella laatalla -> lopputuloksena eri hyvä lattia harrastetilaan, ja kaupanpäälle (...kalliin kaupan...) vielä oman merkin logoja tsiljoonittain koko lattia täynnä.

    Eli kuuskulma (EIKU VIISKULMIO) kaakelilattia rules, siis. Parempaan selvennökseen en nyt pysty.
     
  13. No H2O

    No H2O 3rd gear

    Heh... No mulla on nyt puolessa tallissa laminaatti ja ihan kiva materiaali, liukas kuin perkele kun on lunta jaloissa mutta helppo pitää puhtaana. Jäi lankomieheltä joutilaaksi kun uusivat laminaatin...

    Muutama reikä tullut hitsatessa ja pari kertaa jokin painavampi tipahtanutkin siihen ja tullut lommo lattiaan, ei muuta...

    Ihmeen hyvin kestänyt oikeastaan :lol:
     
  14. WBBC

    WBBC Gearhead

    Onhan noissa laminaateissa suuria eroja kestävyydessä. Valitsee sellaisen, joka on tarkoitettu julkisiin tiloihin, mikäli joku innostuu talliinsa sellaista laittamaan.

    Suurin haaste on, että alustan pitää olla aivan tasainen.
     
  15. Mutku

    Mutku 3rd gear

    ^tuotatuota... olen antanut kertoa itselleni, että mikään laminaatti ei kestäis vettä tai yleensä siis mitään nestettä. Eli pestystä autosta valuu vettä sinne tanssiparketille eikun autonsäilytystallimme laminaatille, ja kupliikorkkaahan se laminaattilattia sitten.

    Eikö? No sitten olen väärässä. Aikuistenoikeesti luulin, että siis laminaatti vaan ei kestäis vettä.
     
  16. Tomas C5

    Tomas C5 2nd gear


    Kestää.
     
  17. Tomas C5

    Tomas C5 2nd gear

    Julkissa tiloissa käytetään nykyään useimmiten vinyyliä, joka on hyvin saman näköistä kun parketti tai laminaatti.
    Eräälle ABC asemalle teimme vinyylilattian joku aika sitten.

    Ja edelleen pohjat pitää olla kunnossa.
     
  18. timberman

    timberman 1st gear

    Sen betoni pinnan saa puhtaaksi aiv ja vesi seoksella jos tarttuvuutta haluaa.Kuivuttuaan sit vaan imurointi ja mitä nyt kukin laittaa? tosin siinä on aikansa melko höyryt ja katku.olipa se uusi tai vanha betoni pinta.
     
  19. Anjin

    Anjin 1st gear

    Nostellaas wanhaa ketjua, nyt kun immeisille on kertynyt jo useamman vuoden käyttökokemus omasta valinnastaan, eli antakaa palautetta menikö putkeen vai tuliko susi!

    Oma talli (reilut 70m2) piirretty, pinnoite valitsematta, toteutus toivottavasti tämän vuoden puolella. Maanvarainen betonilattia, jossa lattialämmitys (tulee omakotitalon kellarikerrokseen). Kahden auton + mönkkärin päivittäiskäyttöä ja perushuoltoa, ja tallin nurkkaan / syvennykseen tulee pienimuotoinen puutyö-/maalarinverstas emännän harrasteita varten. Autot toki ajellaan ulos ennen kuin aletaan suihkimaan Mastonin mattamustaa.. toivottavasti :D

    Eli lattian pitäisi kestää nastarenkaita ja sulamisvesiä, sekä mielellään pesun painepesurilla.. Onko oikea valinta uudelle lattialle edelleen Mastertop, ja jos on, mikä niistä (100/450/800/joku muu)?
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on Mastertop, vaalean harmaa.
    Vaikka se on sileeks liipattu (ei oo silti liukas), niin se kerää jaloista pölyä, joka kannattaa poistaa aina silloin tällöin, ettei leviä joka paikkaan. Itse lattiasta ei irtoo mitään.

    Kolme pientä koloo on tullu.
    40kg:n alasin, puutukin kanssa, kaatu kärki edellä lattiaan. Tuli semmonen kolmen neliösentin, ja 3mm syvä kolo, ei muuta.
    Sitten Volvon orkkis vetokoukku putos 1,5m:n korkeudesta kulmalleen. Siittä ei tullu, kuin ihan pieni jälki lattiaan.
    Pajavasara putos pöydältä. Siittä ei tullu, kuin pieni naarmu.
    Öljytonsaanu pyyhkimällä, ja jarrukliinerilläpois. Toki Dieselin alla pidän semmosta matalareunasta alustaa.

    Se lattialle tekemisistä, ja kulkemisista kertyvä pöly on ainut, mutta se kerääntyy kaikille lattioille. Mastertopin päällä se hieroutuu vaan hienommaksi. Mulla on joka paikassa kohdeimurit, joten saan pölyt muuten pysymään poissa. Keskuspölynimuri, tai joku, joka puhaltaa ulos, on hyvä laite.
    Nastoista ei tuu koloja lattiaan. Näkee kyllä, jos olen kääntänyt pyöriä auton ollessa paikoillaan. Enempikin jää renkasta mustaa.
    Ruostejälkeä on vaikea saada pois, kuin hiomalla.
    Pyörillä olevissa laitteissa on kaikissa harmaat, tai valkoset muovipyörät. Mustista kumipyöristä tulee jälkiä.
    Yli viis vuotta on nyt ollu korjaamokäytössä, ja vielä on lattia ihan siisti vaalean harmaa.
    Edelleen laittasin Mastertopin. Maali vois monesti olla liukas?
     

Kerro tästä muillekin!