Tallin lattian pinnoittaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja laakkius, 15.5.2007.

  1. late991

    late991 3rd gear

    Mulla on nyt 2 vuotta ollut tuo bilteman epoksi lattiassa, 5 kerrosta laitoin ja ensinmäisen ohensin ihan liruksi, ei ole mennyt miksikään vaikka on raahailtu ja tiputeltu vaikka mitä romua lattialle ja välillä nastarenkaillakin ajeltu.
     
  2. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Juu, ihan ok tahnalta vaikuttaa. Nyt on varattu konevuokraamosta hiontakone maanantaille. Sitä ennen pitää tyhjätä talli johonkin, huoh.
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jälkihoitoaine on tuo mitä laitetaan valmiin valun päälle niin ei kuivu liian nopeasti. Itse laitoin viimeksi lattia valun päälle muovin ja sen päälle vettä vaikka laitettiin jälkihoitoainekin. Eipä ne näin kesäkeleillä ainakaan liian hitaasti kuivu.
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Primeriä ehdottomasti!!!
     
  5. meteor

    meteor Gearhead

    Nyt kun lattiasi on 7 vuotta vanha niin älä ota siihen lattiahiomakoneeseen mitään santapaperilaikkoja, ne vaan kahisee alla eikä poista sitä sementtiliimaa. Kivilaikalla saat parhaiten se pehmeän pinnan pois.
     
  6. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Joo kivilaikalla tulee. Ja hain ne Bilteman mömmöt nyt sitten. Ja primeriä nappasin mukaan myös.

    Ajattelin sekoittaa siihen epoksiin vähän hiekkaa mukaan, ettei tulis niin liukasta lattiaa. Solmasterilta löytyy ihan liukuestehiekka hienossa purkissa ja hienolla hinnalla. 16 eur kilon purkki. Onko kokemusta tuosta "hiekottamisesta"? Biltemassakin oli hiekkaa samalla raekoolla kuin tuo Solmasterinkin.
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    No mä luulisin et se hiekka ei sitä liukkautta vie pois koska se ei mun mielestä jää siihen kalvon pintaan vaan uppoaa
    sinne massaan, ainut asia mitä siitä on hyötyä on pienten betoni halkeamien ja kolojen täyttö siksi ei tarvitse käyttää
    niin rajusti itse sitä maali tai sidosainetta.
     
  8. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Ne on sen verran isoja hippuja, että jää näkyville osittain, halkaisija 0,1-0,6 mmm. Saa olla aika isoj koloja olla, jos niitä hiekalla täytettäis. Mulla on toi betoni ihan koloton kyllä.
     
  9. jenkula

    jenkula Gearhead

    Hio se liima pois karkealla laikalla se tekee siihen sellasen pinnnan missä ei liukastu.Jos lattialla tavaraa niin tee puolet kerralaan.

    Ja jos peset vedellä lattian ennen maalausta niin katso että on varmasti kuiva ennen maalausta,muuten voi kuplia ja irtoilla maali pois.
     
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Se hiekka on vain täyte aine jolla säästetään itse pinnoitteen menekkiä , jos sitä karkeutta / luiston estoa haluaa
    saada kannattaa ostaa ihan normi puhallus hiekkaa vähintään 1,0 ja ylöspäin.
    Eikä todellakaan 16€ kilon purkki.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Mikähän pinnoite tuossa oman tallin lattiassa on kun pinta onkuin lakattu?
     
  12. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Hioin tänään lattian. Hyvä tuli. Huomenna kunnon imurointi ja vielä happopesu ja primerit niskaan, jos ehtii kuivua. Kova homma siinä on, jos kunnolla tekee.

    Nyt näyttää tältä:

    [​IMG]
     
  13. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Vedin nyt kolmannnen kerroksen tuota Bilteman epoksilattiamaalia. Tuon yhden setin piti ohjeen mukaan riittää noin 15 neliöön. Mulla on riittänyt suunnilleen puoli settiä tuohon koko 40 neliön talliin. Eka kerros vei pikkasen enemmän, mutta oli siinäkin primerit alla. Ostin kolme settiä tuota. Pystyn tuolla määrällä vetäseen 5 kerrosta. Toi lattia ei kylläkään ole mikään perunapelto vaan täysin halkeamaton ja koloton. Yksi sekoituserä meni piloille, kun sotkin siihen hiekkaa joukkoon ja ei se oikein lähtenyt tasaisesti tasoittumaan. Ripottelin toiseen kerrokseen hiekkaa märälle pinnalle vähäsen ja tämä tuntui hyvältä konstilta. Nyt pinta on juuri sopivan karhea.

    Eli ei pahaa sanottavaa tässä vaiheessa. Huomenna vetäisen neljännen eli viimeisen kerroksen. Lattia näyttää pirun hyvältä. Se näyttää ihan siltä, että siellä talvehtisi jotain hienompiakin autoja... Sitten kun vielä pysyisi lattiassa tulevat vuodet. Jos tuohon nyt joskus erehdyn jollakin nastarenkaisella ajamaan, niin haen motonetistä kyllä sellaiset kumimatot alle.
     
  14. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Voila!

    [[​IMG]
     
  15. jenkula

    jenkula Gearhead

    Lähtee kulumaan helpoiten just siitä karkeasta kohdasta.En laittanu itse mitään hiekkaa joukkoon,lattia on nyt kuin leikkaus-salissa,eli hyvä.
     
  16. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Yksi tuttu ei kanssa pistänyt hiekkaa yhtään joukkoon. Talvella kun siinä lattialla astelee ja on vähän lunta jalkapohjien alla, niin se on liukkaampi kuin luistinrata. Siinä on tullut monta läheltäpiti-tilannetta jo viime talvena. Mulla on sitä hiekkaa ihan inasen, mutta sen verran että tossu pitää ihan eri lailla.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    Erittäin hienon olonen tuo Teemun talli. Thumbs up.

    Samanlaiselta kuulostaa tuo kiiltäväksi ja tasaiseksi jätetyn epoksilattiapinnan talvinen liukkaus kun omassa EP-10 -lattiassa. Se oli tosiaan lumisten kenkien alla talvella niin liukas, että ajattelin ihmiskunnan vihdoin keksineen aineen, jolla kitka poistetaan. Rankkaa mekaanista rasitusta tuo epoksi ei ainakaan omassa käytössä kestänyt, mutta autojen säilytystalliin ja/tai "kevyeen harrastamiseen" ihan täydellinen vaihtoehto.
     
  18. Luulija

    Luulija Gearhead

    Oman tallin verstaspuoli on vuosimallia 194x, laajennusosa (=autotalli) vuosimallia 196x. Öljyä, rasvaa ja likaa on eri osissa betonilattiaa vaihtelevasti. Sorvin alta lattia on mustana ekaksimainitusta, kahta jälkimmäistä siellä täällä. Paikoitellen lattia on aivan puhdas.

    Pinnoitusta olen miettinyt, mutta arveluttaa eri pinnoitematskujen hengittävyys - rakennus on ihan maapohjalle tehty ja paikoitellen todnäk valettu suoraan kallion päälle.

    Maakosteutta tuolla siis riittää eikä näin jälkikäteen kannattane ajatella kapillaarikatkoja ja salaojituksia tuonne alle lisäävänsä. Tuli vaan mieleen että jos öljyisimmän osan lattiasta piikkaisi pois ja uusintavalun yhteydessä hieroisi mastertopit tms pintaan niiltä osin. Eräs lattiatöitä tehnyt 'asiantuntija' tosin sanoi että epoksit voi vetää vaikka öljyisen betonin päälle, mutta ihan kaikkea tuskin paranee uskoakaan.

    Tosin oman yhtä saastaisen tallinlattiansa oli epoksilla peittänyt, on siellä pysynyt jo viitisen vuotta aivan hyvänä. :odroll:
     
  19. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Tuohon liukkaus-asiaan vielä. Että tuolla mun kaverilla on juurikin tuo Solmasterin pinnoite, ja on todellakin vaarallisen liukas talvella. Kaveri soitti, kun olin tekemässä tätä lattiaa, että pistä hyvä mies sitten hiekkaa joukkoon. Ei kai sitä silloin tarvitse, jos kulkee talliin aina sisäkautta reinoissa. Mutta minullakin on tuo käyntiovi ulkokautta. Olisin halunnut kyllä käynnin talliin suoraan asunnosta, mutta hallitus oli eri mieltä.
     
  20. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Tuollaista tuli kyseltyä aiemmin. Ja erilaisia vastauksiakin tuli. Kuluneena kesänä tein ratkaisuni ja pinnoitin lattian. Toimenpiteet olivat suunnilleen seuraavat: Mastertopille en tehnyt mitään, eli ensiksi ruiskutin liuottimen lattiaan ja pesin pois höyrypesurilla. Lattian kuivuttua levitin happopesuaineen ja huuhtelin pois painepesurilla. Jälleen lattian kuivuttua poltin vielä töhöllä öljyjälkiä pois. Seuraavaksi telasin lattiaan Solmaster LP2 liuotinohenteisen 2-komponenttiepoksin, kolmeen kertaan. Ekan kierroksen ohensin n.10%, seuraavat suorana seoksena. Ammattilaiset olis varmaan vaan lastalla levittäneet maalin lattiaan. Itse olen ainakin tyytyväinen lopputulokseen tällähetkellä. Lattiaan ei enää imeydy öljy eikä mikään auton pesusonta. Laittian puhtaaksihuuhtelu on kyllä erittäin helppoa. Levityshommassa raitisilmamaski on pakollinen varuste, sen verran väkevät käryt tuli.
     

Kerro tästä muillekin!