Talliprojekti a'la Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 2.7.2018.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Spu ja Finnfoam on eri tuotteita täysin.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Styroksi lattian alla eristeenä ja sen alla tosiaan nyt 20cm 0-16mursketta ja sen alla minimisäänkin ~80cm jyrättyä soraa, "syvässä" päässä ~2m soraa.

    Ja ainakin täällä on ollu noita viemäröinti/kaivoseuraamuksia kun on menty tekemään uutta tontille. En viiti ottaa riskiä koska vanhojen paskakaivojen korvaus uusilla pöntöillä/kunnallistekniikkaan liittyminen on useamman kympin homma ja siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

    Ja edelleenkin saan sen käsienpesuveden lämpimänä talliin sillä tynnyrillä ja pikalämmittimellä ;)

    Plus vältyn lvi-kuvilta jne. :D
     
    Rusty ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Juu, toinen on polystyreenia ja toinen polyuretaania, ja molemmat on vielä tuotemerkkejä.. meni kirjainyhdistelmät sekaisin, eli XPS (finnfoam, niitä kun on muitakin..)

    No kyl on hankalaa... ei ne paskakaivojen uusimisetkaan
    maksa mitään kymppejä... onkohan nyt luuloja vaan, oletko kysynyt paikallisesta rakennusvalvonnasta?
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Älä laita nolla mursketta styroksien alle, niistä menee eristyskyky.
    Itse laitoin pestyä kivee, joitain 10-20 (betonitehtaalta) oli halvempaa, kun nolla pohjainen murske! Pysy pakkasessakin jäätymättä klimpiksi.
    Huom! kosteus nousee kapillaarisesti nollapohjaisessa materiaalissa. Kapillaarikatko kannattaa laittaa. Jos suodatinkankaan laittaa soran, ja kapillaarikatkon väliin, niin vielä parempi.
    Nuo on sellasia juttuja, että kun rakennus on päällä, niin hyvin vaikee noita pohjia on muuttaa.....Betonivaluun ne, mitä siihen pitää laittaa...... valuvaiheessa, tai ennen.
    Nytkannattaaottaa selvää ajatuksen, ja tietämyksen kanssa, ettei harmitamyöhemmin.
    Mulla ei 80m2 hallin lämmityskulut menny neljän vuoden aikana kuin yhden kuukauden aikana yli 50 euron, ja se on jatkuva kulu. Vähän oon kikkaillu, mutta joka arkipäivä on ollut noin 15 astetta lämmintä.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kyl se äkkiä maksaa, jos joutuu liittyy kunnallistekniikkaan. Hintahan on sit alueesta ja etäisyyksistä kiinni.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Vantaalla se maksaa "liittymismaksun" perustuen lisääntyneisiin neliöihin,, liitit sinne talliin sitten vedet, tai et.

    Aivan sama hinta.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Jännä kun tuon murskeen urakoitsija itse esitti parhaaksi sinne alle. No sillä mennään, ja suodatinkangas on sen soran ja alla olevan maa-aineksen välissä. Tuntuu olevan pohjien teossakin yhtä montaa tyyliä kuin on tekijää, itse lähinnä uskonut vaan "viisaampia" lähipiiristä ja toiminut tähän asti lähinnä lompakkona.

    Ilmeisesti tolla murskevalinnalla oli jonkinverran tekemistä tuon tukevuuden kanssa (tällä valitulla perustustavalla) mikäli mä nyt jotain oon ymmärtäny tallin piirtäjän ja maaurakoitsijan puheista o_O

    Enkä mä ton lattialämmön kanssa oikeestaan ole huolissani maasta nousevasta kosteudesta kun tulee ympärivuoden lämpimäksi niin siinähän se kuivaa vaikka vähän styroksin läpi nousisikin kosteutta? :)
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ymmärsin että ollaan haja-asutus alueella??

    Pohjat pitäis tehdä aina tapauskohtaisesti, monesti vaan mennään sieltä missä aita on matalin ja yritetään säästää heti lähdössä vaikka siellä rakennuksen alla ne tärkeimmät rakenteet on, niitä kun ei sitten korjata ikinä millään vaan ois syytä mennä kerrasta oikein. Periaatteessa sinulla ei ole nyt kapilaarikatkoa ollenkaan koska 0-16mm on oikein hyvä imemään kosteutta.
    Siihen onko sillä juuri tässä tapauksessa merkitystä en osaa sanoa mitään, varmasti urakoitsija on sen tarpeellisuuden miettinyt...
    Just tällä viikolla tehtiin 300m2 hallin pohjaa johon tuli ainostaan 0-32mm kalliomurske hiekkatäytön päälle, täyttökin tehtiin hienolla hiekalla asiakkaan toiveesta, se kun oli halvinta :D
     
    Muokattu: 3.7.2018
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ettei vaan kävis kuitenkin, teit tai et? Taitaa mennä niin, että jätevesijärjestelmät uusitaan, jos *kiinteistölle* tehdään rakennuslupaa vaativia töitä...
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Taajaman ulkopuolella ja lähin kunnallistekniikka ymmärtääkseni minimissään 500m päässä kun eivät ole tuolla tielle moista ajatelleet vetää.

    Plus että kun ei ole sitä ylimääräistä edes tonnia vaan todnäk. Jää vajaaksi vielä tuo 30ke niin kaikki ylimääräiset kulut on pois tallista. Ja kyllä siihen yli 10ke saa varata ennenkun siellä on uudet pöntöt maassa ja imeytyskentät tehty jne.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Vain mikäli tehdään viemäröintiä vaativia uudisrakennuksia. Tämä on ainakin viimeisin tieto viime vuodelta.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pitää vissiin tulla urakoimaan teille päin, 10ke päivän työstä 2000€ tarvikkeilla on aika jees liksa, paineviemärin rakentaminen ja liittymä on sit tietysti jo kalliimpi juttu jos siihen pakotetaan automaattisesti.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu en tiiä sen kummemmin mutta pointti on kummiskin että juoksevaa vettä ja virallisia viemäröintejä ei ole eikä tule :D
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaa itsekkin ajatella jotain, ja ottaa selvää, ettei ole kaikkien vietävissä.:)
    Murske kantaa ilman nollaakin enempi, kuin styroks.
    Kostunut styrox ei eristä lämpöä niin hyvin, kuin kuiva.
    Kannattaako lattialämmityksellä lämmittää maata? Siellä pyrkii olemaan aina se +4, ilman lämmitystäkin.
    Minulla on 150mm styroksia, ja lisäksi pinnassa ohuin Finnfoam.
    Tekijä päättää aina toteutuksensa, ja on siihen tyytyminen, vaikka myöhemmin jotain haittaa olisikin. Kaikissa nykyrakennuksissa, jotka luvan saa, ja menee tarkastuksista läpi, pystyy touhuamaan kaikenlaista. Rahaa hyvät ratkaisut ei vie sen enempää, kuin huonotkaan. Pitkän päälle voi tulla merkitävästi edullisemmaksi se hyvä ratkaisu.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ei ole tarkoitus maata lämmittääkkään siksi sinne tulee se 100nen styroksi ja todnäk.keskelle 150nen kevennyksen kohdalle. Ihan ei ole vielä lyöty lukkoon että tehdäänkö kevennys uudella sora/murskekuormalla vai paksummalla styroksilla. Ajatuksena pitää laatta talvella ~10asteisena niin on jo semmoinen miellyttävä lämpötila touhuta.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä pidän kans vähän ihmeenä sitä 0- murskeen valintaa. Perin oudolta kuulostaa.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Toki pitää muistaa että siinä on tuo murske vaan pinnassa (~20cm) ja alla sora joka kyllä on vettä läpäisevää. Että liekkö urakoitsija sitten vaan halus vahvemman päälikerroksen tms. Ei tullu puheeksi kun ei itse ole maaraksasta mitään hajua ja kai sitä pitäs ammamiehen puheisiin pystyä luottamaan o_O

    Että kaiketi sillä joku funktio siellä on vaikkei äkkiseltään ymmärräkään :D
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toimivuus riippuu nyt sen soran karkeudesta ja hienojakeen pitoisuudesta. Kyllä se voi olla läpäisevää, mutta silti pidättää kosteutta, jos on liian hienoa tai sisältää liikaa hienoja jakeita.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mutta kun se on joillekin niin vaikeaa hyväksyä että joku tekee erilailla kuin itse.. :confused:
     
    karhu01 ja palontie tykkäävät tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Rakennusteknisiin yksityiskohtiin en osaa puuttua, mutta tekisin itsekin niin kuin suunnitelmat on olleet, ja mihinkä arvelee että rahkeet tällä erää riittää, ja lopputulos vastaa omaa tarvetta tyydyttävästi, vaikka kompromisseja on tietoisesti joutunut tekemään. Ja tekee niin että siitä on hyvä jatkaa sitten kun tilanne sallii.

    Tehkööt muut sitten talliinsa vaikka saunabaarin, uima-altaan, tanssilattian ja kellotapulin, siitä vaan. Se olis jo paljon kun ois betonilattia, seinät, sähköt ja lämpökin.
     
    Muokattu: 4.7.2018
    palontie, Jussi289, tooke ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!