talvi tulee....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 19.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuinkas moni meinaa ajella talvella harrastepelillänsä?mä ainaki attelin cruisailla talvellakin..paitti en nyt ihan pahimmilla pakkasilla,mutta siinä 10-15 asteen pakkasella
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...täytyy muistaa tiettyjä asioita ennen kuin laittaa aarteensa talviteloille...nesteet vois valutella pois,ja akku kannatta irroittaa..en tie sitten kannattaako auto laittaa pukeille "roikkuun" vai antaisko olla pyörillään..ainaskin nivelet ei kuoleennu talvella jos on pukkien päällä..ehkäpä näin on,ainakin olen kuullut moisia huhuja.lämmin tallihan olis paras vaihtoehto,ja jos muita hommia tehdään samassa allissa kannattaa auto suojata kokomittaisella peitteellä,ei ainakaan esim. rälläkän kipinät ym vaurioita autoa
     
  3. Matti

    Matti Gearhead

    minäpäs ainakin aion kurvailla koko hiton talven koska on jäänyt 2 kesän cruisailut väliin!!! nyt otetaan takas sit:)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    millaiset kuviot on ns.jokasään renkaissa,eli millä ajetaan ympäri vuoden?eikös ne ole aika yleisiä ameriikan rasseissa?
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kuvioitahan niissä voi olla monenlaisia, mutta renkaan kyljestä pitäis löytyä merkintä M+S.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    onkos tuosta mitään haittaa jos puottaa nesteet(jäähdytys) pihalle? Ei varmaan pääse ainakaan ruoste iskemään niin helposti kanaviin jos sattu olemaan huonot nesteet.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    eihän siitä haittaa oo,ei iske korroosio eikä tarvi murehtia pakkaskestävyydestä,ja keväällähän on helppo puhdistaa jäähdytyskanavat kun ei ole nesteitä..elikkäs termostaattikoteloon puutarhaletkulla kevyellä paineella vettä ja antaa valua alavesiletkun päästä.saa vähän aikaa antaa veden juosta..jäähdyttäjän voi pestä kevyellä paineella päästämällä vettä syylärin läpi...mulla ainakin jäähdytys parani huomattavasti!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikö se oo sama laittaa vaikka syylarin yläletkusta,joka menee konees vettä sisään ja syylarin ala letku irti. kone voi kai olla käynnissä samalla kunhan vetta muistaa ruiskuttaa koko ajan ja tarpeeksi
     
  9. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Nyt menee pojat metsään että raikaa.

    Varmin konsti ruostuttaa ja siis pilata moottori on nesteiden poisto.
    Jos säilytät autoasi ulkona yli talven on paras tae että koneesi säilyy ehjänä ja puhtaana että moottori on puhtailla nesteille suojattu, eli siis puhtaat pakkasnesteet ja öljyt koneeseen nimenomaan ennen seisomaan laittoa on ehdottoman tärkeää. Jäähdytys neste sisältää pakkasenkestoaineen lisäksi myös RUOSTUMISEN ESTO ainetta ja siksi myös kesällä pitäis käyttää jäähdytysnestettä eikä pelkkää vettä.
    Muista että oikea seos-suhde on tärkeää, maximi teho saavutetaan 50/50 seos-suhteella, tässä ei pidä pelata"varman päälle" sillä jos pakkasnestettä on seoksessa enemmän kuin 50% seoksen pakkasen kestävyys LASKEE. Siis jos olet epävarma niin vähän enemmän vettä kuin pakkasnestettä ei toisin päin. Jo 40% seos kestää yli 30 asteen pakkasen ja paljon kovemmassakin pakkasessa tällainen seos ei jäädy vaan muuttuu hyhmäksi joka ei vaurioita moottoria eikä esim poksauta pakkasproppuja lohkosta.
    Kun ostat pakkasnestettä lue huolella astian etiketistä paljonko seos sisältää pakkasenkesto ainetta, erot ovat huimia, joku myy 100%:ta ja joku 40%:ta joten ole tarkkana mitä ostat ja millä hinnalla, Tässäkin pätee vanha totuus Halvalla ei saa hyvää.

    Toinen tärkeä neste on öljy, vaihda seisomaan jäävään moottoriin puhtaat öljyt ja uusi suodatin ja käytä moottoria vähän(jopa 1 minuutti riittää)näin joka paikassa on puhdas öljy kerros joka suojaa metallipintoja parhaiten. Vanha jo kulunut öljy sisältää epäpuhtauksia ja bensaa sekä vettä jotka erottuvat pitkään seisovassa moottorissa ja aiheuttavat korroosiota ja osien takertumista moottorin sisällä.
    Sitäpaitsi jos käytät moottoria talven aikana se lähtee paremmin pyörimään ja siis käyntiin puhtailla öljyillä, lisäksi keväällä kun otat autosi jälleen liikenteeseen ei tarvitse heti olla oljynvaihtoa tekemässä. Muista että jos käytät moottoria seisonnan välillä niin anna sen käydä riittävän pitkään että kaikki osat myös pakoputkisto lämpiää kunnolla muuten jää putket täyteen syövyttäviä vedensekaisia myrkkyjä jotka ruostuttavat putket sisältäpäin yllättävän nopeasti puhki.

    Ulkona tai muuten kylmässä seisova auto tuppaa keräämään sisälleen kosteutta joten olis hyvä laittaa auton sisään kosteutta sitovaa ainetta esim. monissa sähkölaitteiden kuljetus pakkauksissa on pieniä pusseja jotka sisältävät tällaista kosteutta sitovaa jauhetta, vastaavaa ainetta saa ostaa useista autotarvike liikkeista sopivassa astiassa. Pieni kulu siihen nähden ettei tarvii kesällä haistella hometta.
    Ajellen tai säilöen tee se tyylillä ja oikein.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Suolapussit on hyviä kosteuden sitojia, kannattaa myös kysyä asuntovaunu kauppiailta.
     
  11. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Joku kysyy ympärivuoden ajettavista renkaista.
    Tarkoitat varmaan niin sanottuja All season renkaita joita useimmat jenkkirenkaat ovat, eli kuvio on kuin missä tahansa kesärenkaassa noin päällisinpuolin. Ero on siinä että kuvio on yleensä vähän avoimempi kuin perinteisissä kesärenkaissa(tosin nykyään jo lähes kaikissa rengasmerkeissä alkaa vesiurat olla enemmän ojia kuin uria).
    Kumiseos on all season renkaissa hieman pehmeämpää kuin vain kesäkäyttöön tarkoitetuissa näin saavutetaan parempi kitka myös kylmällä tienpinnalla.
    Tällaisissa joka kelin renkaissa on kyljessä merkintä M+S kuten tulee olla kaikissa talvikäyttöön hyväksytyissä renkaissa. Yksi selkeä ero on että näitä ei voi nastoittaa kuten esim. useimpia kitkarenkaita taas voi.
    Kitkarengas on kuvioinniltaan lähempänä perinteistä talvirengasta mutta kumiseokseltaan selvästi pehmeämpi juuri paremman kitkan saavuttamiseksi, josta taas seuraa että kitkakumi kuluu varsinkin lämpimänä nopeammin ja siksi esim. keväällä kun asfalttitiet ovat sulat ja aurinko lämmittää tienpintaa kannattaa vaihtaa kesärenkaat ajoissa koska pehmeä kitkarengas kuluu yllättävän nopeasti varsinkin raskaan auton alla.
    Noista All season renkaista kannattaa huomioida että niiden nopeusluokitus ei ole lähellekkään sama kuin "oikeilla"kesärenkailla, nykysäännön mukaanhan renkaan nopeusluokan tulee vastata auton valmistajan ilmoittamaa huippunopeutta eli jos autosi virallinen suorituskyky on esim.240km/h on renkaiden oltava nopeusluokitukseltaan riittävä huolimatta siitä ettei esim.Suomessa saa ajaa niin lujaa, loogista eiks vaan.
    Keep it on roll.
     

Kerro tästä muillekin!