Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 17.1.2015.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    No voi hevon v*tun helevetti! Kävin tuolla pakkasessa jeepillä pärryyttää. Ikkunat huurtu/jääty taas kovasti. Aloin ajaessa sitten rappaa ikkunoita ja pyyhkii paperilla ni vitun glykolipaskaahan se taitaa olla ku oli semmosta jankkia pyyhkiä :odrealmad:

    Jännä kun ei kopissa haise kuitenkaan glykoli ja ei kyllä nesteetkään prkl katoa. Tosin eipä se paljoa tarvii kenno vuotaa ni johan on glykolihöyryt ikkunoissa..

    Tuo kennon vaihto tais olla aika vittumainen, taitaa olla koko kojelaudan purku edessä. Liekkö oikotietä onneen olemassa?
    Ajoahan tuo ei varsinaisesti (vielä) haittaa kuhan pitää pakkasella rapan ja paperossit likellä. Tosin taitaaha se olla hiukkasen epäterveellistä hengitellä noita höyryjä pitemmän päälle.. :odeek:

    Kellään seikkaperäsiä ohjeita kennon vaihtoon? Näyttää olevan alumiinikennoja nykyään tarjolla. Alkuperäinen taitaa olla kuparikenno.. Liekkö tuolla sitten lopulta väliä kumpi se on?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    En tiä tosta vanhemmasta mutta ainakin wj:ssä piti kojelauta irrottaa. Juutuubista irrotusvideo luuriin pyörimään niin ei tarvi ettiä ruuveja. Silti meni kyllä useampi tunti ja vielä useampi olut siinä hommassa
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    etupenkit pois,konsolipois,tuulilasin alareunan muovi pois,rattiputki irti/alaslasku,alatuki pois konsolin kohdilta,kojelauta irti ja liittimet,sitten onkin lämppäritsydeemi jäljellä,siitä mutterit/pultit pois,muutama oli konehuoneen puolella,letkut irti ja AC putket,niissä pikaliitin,sitten koko hökötys tallin lattialle,sitten halki ja alaosa kennoista umpipaskassa,kannattaa vaihtaa AC kenno samalla.älä tilaa ennenkuin näet vanhat,manuaali ja automaatti säätöisessä erilaiset ja itsellä automaatti mutta manuaalin kotelo,tehdaslaittanut välillä mitä on varastossa ollut.automaattisen AC kenno olisi jouten.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Huokaus, kuulostaapa semmoselta hommalta taas että huhhuh. No kai tuo silti on tehtävissä..
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei se paha homma ole,vain aikaa vie ekakerralla enemmän,penkit ei ole kuin 4 kiinni,konsoli helppo nakki,sitten onkin tilaa tehdä loput,en kokonaan poistamut kojelautaa,pelkääjän puolen vedin ulos reilusti,töpselit ei mene sekaisin,takaisin laitto onkin helppoa.kuvan olisin voinut laittaa mutta tänne laitto on tehty ihmeen monimutkaiseksi verrattuna moniin muihin .
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    OK. Jospa se sitten onnistuis. Löytyhän noita kuvallisia ohjeita netistä jotka auttaa etiäppäin.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kusti polki rockauton paketin kotia. Tuli uusi lämppärinkenno, uutta letkua, öljyn- ja ilmansuodinta, kampuran takastefa ja öljypohjan tiiviste. Ei (kait) ollut kallis paketti, ~155€ kotia kannettuna.

    Ois varmaan saanut laadukkaampaakin kennoa vaan rahatilanne ku on mikä on ni näillä eväillä mennään. Tiivisteet otin Fel-Pro:na, jospa noilla öljyvuotoja sais edes vähän kuriin..

    Saas ny nähä meneekö suunnitelman mukaan taas tämäkään homma.. o_O
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuota noinnii nääs, ei lähe tuo kojelaudan runko millään irti. Missäs kaikkialla niitä pultteja pitäs olla, alhaalla laidoilla yhet, kuskin jalkatilan kupeesta kaks, nuo 4 ylhäältä ja mittariston kupeessa? Vieläkö jossain muualla?

    [​IMG]
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    molemmilla sivuilla päädyissä muistaakseni 2,keskikonsolin kohdilla apuraudat,rattiputken kiinnitys,kaikki on kyllä näkyvillä.
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu, lähti se lopulta irti. Joku oli laittanu rattiputken taakse piiloon lisäpultin. Helevetin hankala yksin tuuskata tuon kans ku piti molemmilta puolilta vuoron perää nitkutella..

    Vittu mikä savotta, ei kyllä voi suositella kenellekkään.. Saa nähdä toimiiko tuossa enää mikään ja yleensäki saanko tuota enää nippuun.

    Paikallisesta pikkusesta autosähköliikkeestä löyty kaikki kojelaudan polttimotki, jopa se pienen pieni muovikantalamppu. Jos nyt sais samalla kaikki kopin tuikutki pelaa ettei tarvii pimeessä roplata..
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    helpompi kasata ku purkaa.itse lämppäri systeeemissä on muutama mutteri konehuoneen puolella paloseinässä.
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt tulee koppiin kuumaa ja alko tarkenee! Oli vaan aika paska homma vaan tulipahan tehtyä..
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    On kyllä ollut makia ajella jeepillä ku pysyy koppi lämpimänä ja ikkunat kirkkaana! Pakkasta ei vaan ole juuri -10 enempää ollu, mut jospa se lämpö riittäisi jatkossa kovemmillakin pakkasilla.

    Seuraavakin homma on tiedossa. Etupäässä kuskinpuolella kuuluu neliveto päällä epämääräistä rutinaa, joten ristikkohan sieltä tietenkin on antautumassa. Mitään tutinoita ei rattiin kuulu suoraan ajettaessa.

    Sittepä taas seuraavaksi tyhmiin kysymyksiin:

    - mitäs ristikoita tuonne kannattaa laittaa, nipallisia vai kestovoideltuja? Jotenkin tuntuisi nipalliset omaan mieleen järkevimmiltä.. Tietenkin niitä pitäs muistaa sitten aina rasvata, mut toisaalta kestovoidelluissa ei ole niitä rasvakanavia(?) siellä sisällä joten luulisi niiden olevan kestävämpiä. Meikällä tämä käyttö on pääasiassa kevyttä maantieajelua, eikä mitään metässä rypemistä tai vetohommia joten vois kestää heikommatki. Kalliitahan nuo rockauton ristikot ei ole ku acdelcon ja moogin ristikoita kattelin. Ois tuolla dana-spicerin 6:n settiki näköjään.. Käykö nuo sitten joka paikkaan?

    - nuo etuperän stefathan pitäs vaihtaa samalla. Vaan sitten pitäs vissiin käyttää koko tasauspyörästö pois että ne pystyy vaihtaa, vai häh? Eihän se tietenkään ole ku poskilaakeripukit auki, ja ku vetarit on jo pois ni syliinhän se sieltä pitäs tipahtaa.. Shimmejähän siellä taitaa olla joten ku ne laittelee samalla lailla ni pitäshän se sitten taas pelata ku ennenkin, kait?

    - tarviikos tuossa hommassa mitään erikois työkaluja kuten ulosvetäjiä tms? Muuta huomioitavaa/tarkistettavaa eka kertalaiselle?
     
    Muokattu: 3.2.2017
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    nyt kun oot harjotellu,ni voisit minunkin Jeeppiin vaihtaa lämppärin kennon :)
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hmm, ei perkule, on vielä liian tuoreessa muistissa tuo homma. Meinaa nähä vieläki painajaisia aiheesta.. o_O

    Nyt kun jälkeenpäin ajattelee tuota hommaa niin aika näppärä homma se oli. Tosin mähän tein tuon homman hieman erilailla, mitä se kuuluis oikeasti tehdä.. :rolleyes:
    Samalla tuli siinä harsittua hajonneita kojelaudan muoviosia nippuun epoxilla ja jb-weldillä. Lisäksi sieltä puuttu varmaan 20ruuvia, joten ei ihme että natisi kauheasti. On vissiin tainnut muutkin joskus ropata pintaa syvemmältä tuota kapistusta..
    Nyt on mukavan hiljainen koppi, ja pimeällä loistaa kojelauta ku joulukuusi ku pelaa taas kaikki valot. :cool:

    Tuntuu vaan että ei tuo tehtävälista lyhene millään, ku aina tulee uusia tilalle. Tiedä sitten onko tää ihan normaalia Jeepin omistajille. :D
    No väliäkö tuolla, silti helevetin hyvä kampe ja pidetään kyllä talossa forever..
     
  16. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kerkiää vaihtaa kesälläkin :) ei ole kauhian lämmin ja pikkasen neste tuoksahtaa,onneksi on webasto jos kovia pakkasia vielä pitelee
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Minkä ikäinen se sun jeeppi on? Ja onko neekerimalli vai joku limitedi?
     
  18. cuda69

    cuda69 Gearhead

    -98 grantti 5.9 veekasi limited lx
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

  20. cuda69

    cuda69 Gearhead

    eikös 95 ja 98 ole samanlaisia
     

Kerro tästä muillekin!