Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 17.1.2015.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kyllähän ne zj koppaa molemmat on, mutta kyllä se uudempi jonkin verran erilainen on sisältä.
    1995:
    [​IMG]

    1998:
    [​IMG]
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    no niimpäs on
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ristikoista kun oli puhetta niin itse olen leikkinyt reilun kymmenen vuotta -92 YJ Jeepin kanssa ja jokuset ristikot on etuakselilta paukahtanut.
    Monen merkkistä ristikkoa on tullut kokeiltua niin rasvattavaa kuin kestovoideltua ja ainakin tässä pikkujeepissä on molemmissa versioissa ollut rasvakanavat joten yhtä heikkoja ovat.
    Minun ääneni ehdottomasti siis rasvattaville.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hmm, rojektit jatkuu taas. Alkas tuo ristikkohomma olla ihan oikeesti edessä, ennenku nuo vanhat hajoaa alle.

    Näyttää kolmea kupin kokoa olevan mut eihän tuota vanhaa kuppikokoa mittaa vitullakaan ku on romut paikallaan, ku ei mahu ni ei mahu prkl. :mad:

    Heittäkääpä ehdotuksia mitä laitetaan tilaukseen ettei tarvii kaikkia kokoja tilata. o_O
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vetoakseliin vai? No Ei ole kuin kahta halkaisijaa ja Grandissä aina 30mm kuppi paitsi jos on vakionopeusnivel! Siis vetoakselissa. Tuota: http://jamant.fi/fi/tuote/2463403-ristinivel-xj-mj-yj-tj-jk-zj-wj-fsj-gm-ford-mopar-croj8126638 tai HD-versio: http://jamant.fi/fi/tuote/2467489-ristinivel-fsj-gm-ford-mopar-xj-mj-yj-tj-jk-zj-oa-alloy-11500

    Jos puhut kardaaneista, niin etukardaanissa on vain yhtä ristikkoa eli tuota: http://jamant.fi/fi/tuote/2463434-ristinivel-xj-mj-yj-tj-zj-wj-fsj-cj-gm-croj8130750 ja takakardaanissa joko sama ja sen erottaa siitä, että onko ulkopuolinen lukitus vai ei, jos on sisäpuolinen lukitus, niin on tuo: http://jamant.fi/fi/tuote/2463410-ristinivel-fsj-croj8126636 .

    Jos mikään noista ei käy, niin ei oo Jeepin alkuperäisiä osia käytetty!
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kiitän tiedoista! Joo, tosiaan unohtu mainita että etuvetareiden ristikoista on kyse.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt ois uudet etuvetareiden ristikot paikallaan. Eihän tuo paha homma ollu. Aika jumissa oli vaan pultit, joten hartaasti sai lämmitellä ennen ku ekaa kertaa kokeili auki. Vetarin kunkkupultit oli tiukassa, onneksi on tuo pulttikone nykyään ni ei tarvii paikkoja enää hajottaa. Mut kyllä seki aikansa niitä auki kilkatteli.

    Ei enää nylpytä rattia tiukissa käännöksissä.. :cool:

    Edittiä: ...niin ja tulihan se rempan jälkeen myös pestyä ja vahattua kunnolla. Sisustanki moppasin samalla ni kyllä nyt kelepaa prkl ajella.

    Löytyhän sieltä taas seuraavaa remppaa, tosin ei ole vielä onneksi ajankohtainen. Raidetankojen nivelien suojakumit molemmilta puolilta riekaleina. Ei varmaan mene enää montaa vuotta tommosina, itse nivelet ei vielä ole väljät, joten rasvaillaan jatkossa vielä pikkasen tiheämmin.. :rolleyes:
     
    Muokattu: 8.7.2017
    rane58 tykkää tästä.
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Joulukuussa tulee vissiin 3v täyteen Jeeppeilyä. Lystiä on ollu koko rahan edestä. Kilometrejä on tullu 40tkm vaikka pari kesää tais osittain olla pois liikenteestäki. Rahaa on menny korjauksiin jonku 800€ edestä korkeintaan, eli aika vähän loppujen lopuksi. Bensaan nyt tietenni on palanu vissiin joku tonni, vaan vitunko väliä.. :D
     
    rane58, tooke, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tänään metästin konehuoneesta tyhjäkäynnillä kuuluvaa semmosta vaimeahkoa ulinaa/sirritystä. Oletin että syypää ois jompikumpi niistä remmin ohjaripyöristä, tilasin jopa etukäteen yhen uuden ohjaripyörän..
    No eihän se prkl niistä ollu kumpikaan, vaan ilmastointikompuran hihnapyörä. Vapaakierrolla tuntuu ihan selvästi että laakeri tiensä päässä. Sehän on käsittääkseni vaihdettava se laakeri ja ei pitäis olla kummonen homma jos vaan se hihnapyörä lähtee kohtuudella irti.

    Rokkiautossa oli kahta laakerikokoa, oisko kellään tietoa kumpi ois oikea?
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=2602754&cc=1182103&jsn=376
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=219128&cc=1182103&jsn=377
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Itse ottaisin ehdottomasti molemmat. Eihän nuo kultaa ole varmaan materiaaliltaan ja homma etenisi vaikka ensin osuis väärä laakeri kouraan..

    Noita kompuroita on kovin monenlaisia. Jotkut lähtee nätisti ilman spesiaalityökaluja ja joistakin ei niilläkään oikeen..
    Jeepin käyttämistä kompuroista mulla ei ole kokemusta.
     
    palontie tykkää tästä.
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vanhan laakerin mukaan pitäisi löytyä liikkeestä misä yleensä laakereita myydään,eikä maksa paljon.
     
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Toinen nuista laakereista on NDn kompuraan ja toinen Sandenin.
    Olisko siinä kompurassa mitään mikä auttaisi tunnistamaan valmistajan?
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hah, löytyhän sieltä sittenki kaikkien paskojen alta erittäin kulahtanu kilpi joka sano että ND 10PA17C on malli eli tuo toinen pitäs olla se oikea. Heti tilaukseen..

    Ois pitäny taas tarkemmin katella ennen ku alkaa kyselee prkl.. :oops:
     
    Ranee tykkää tästä.
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nuo originaali jeeppi valssit tuli nyt kesäkäyttöön niin piti sitte yrittää hieman siistiä niitä. Aivan hirveän näkösethän ne ole ku oli se lakkapinta rikki ja hapettunu alumiini aivan ruvella pinnan alla.

    Työmenetelmät nyt oli mitä oli, ehkä meni väärin ehkä ei.. Siistiyty nuo nyt kuitenni jonku verran.

    Lähtötilanne vasemmalla. Oikea jo vähä putsailtu.
    [​IMG]

    Välissä vitusti hiomista ja kiillotusta ja päästiin jo teippaamaan maalausta varten.
    [​IMG]

    Pohjamaalit niskassa.
    [​IMG]

    Väri ja lakkaki jo vedetty.
    [​IMG]

    Teippauksien poiston jälkeen näki lopputuloksen ja tuli aivan välttävä mulle. Tuo motonetistä randomilla otettu tumma harmaa sävykin sattu aika hyvin.
    [​IMG]

    Vloppuna vahat niskaan ja renkaat alle. :cool:
     
    12345678910, rane58, Make500 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hyvät tuli!
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Pikkasen piti hierasta hiomavahalla eka ja päälle vahaa lisäksi. Alko ne vähä jo kiiltääkki vaan sitte loppu aineet ja kiillotusliinat ni piti lopettaa siihen. Olokoon sitte siinä prkl..

    [​IMG]
     
    eilhik, palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hieman kyllä koomista laitella kesäkumeja alle kun täällä kuUSAmossa on lunta vielä joka paikka täynnä. Onneksi tiet on jo pääasiassa sulat ja ei yöaikaan tarvii liikkua. Eiköhän noilla pärjää ku ajelee sievästi.. :rolleyes:
    Oulussa varmaan parin viikon sisällä lumet katoaa täysin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.4.2018
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tulipa erikoinen ongelma Jeepin kans kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Ei meinaa neliveto lähteä pois päältä vasta ku pakittelee pari kertaa eestaas..
    Päälle se kyllä kytkeytyy hyvin. Lisäksi se tuntus jakis (command-trac) ääntävän lujempaa nelikko kytkettynä.. :confused:

    Oma epäilys ois nuo renkaat kun ne on akseleiden välillä nyt erilaiset. Edessä uudet kesäkumet ja takana vanhahkot talvikumit. Molemmat on kokoa 235/75R15 ja kun niiden halkaisijoita mittailin ennen alle laittoa niin ehkä 1cm on niiden halkaisijassa eroa. Eli ei paljo paskaakaan..
    Navasta tallin lattiaan mitattuna eroa 2-3mm akseleiden välillä.

    Jakolootan öljyjä en vielä kattonu, mutta pari kk sitten siellä kyllä ainetta oli kun tsekkailin kaikki öljyt. Ja se nelikko pelasi männä viikon aikana Kuusamossa aivan normaalisti ja ilman ylimääräisiä ääniä.
    Ainut mikä nyt on muuttunu on nuo renkaat. On prkl herkkä kampe jos noin pieni ero vaikuttaa niin että alkaa heti vehkeet vittuilee. o_O

    Eipä tuolla kesäaikana ole vitunkaan väliä kun en edes koko nelivetoa käytä. Jos vaikka suomen suvi ois sen verta vähäluminen että selviäis ihan takavedollakin. :rolleyes:

    Alko vaan ihmetyttämään..
    Juu, ja tiedän että pitäs aina kaikki kumet uusia kerralla ja varsinkin nelikkoon. Persaukisena piti tehdä näin tällä kertaa..
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siinähän se selitys...en ite uskaltais laitta noin...mutta Jamant varmaan kertoo kohta kuinka se Jeep:n jakotoosa toimii ja mitä se hyväksyy.

    Omassa käyttiksessä (Volvo AWD) ei saa olla yhtä milliäkään kulumaeroa renkaissa...siihen kun tulee lisäksi renkaiden paine-erot ja kuormaus yms. tekijät vaikuttamaan.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jatkuva nelikko on varmasti tarkempi. Tuo jeeppi on tosiaan kytkettävä nelikko (part-time) ni ei sen pitäs takavedolla ajaessa olla moksiskaan.. Ainakaan mun käsityksen mukaan.

    Kuusamossa piti tosiaan nelikkoa vähä käyttää että pääsi mökiltä pois kun tuppas yön aikana 15cm lunta. Siinä vaan sitte ihmettelin kun ei kotipihalla lähteny normaalisti enää pois vaan piti vähä eestaas venkslata..

    Voihan se prkl olla että joutuu tässä ostaa ne toisetki samanlaiset kumekset.. Viddu.
     

Kerro tästä muillekin!