talvirenkaista käyttökokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 13.10.2003.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Nokian 1:t kaksi talvea alla ja päinvastaiset kokemukset. Pitää hyvin, ei pahan äänekäs ja tukeva ajaa. Kahden talven ja noin 15000 km:n jälkeen toisesta takarenkaasta kolme nastaa kadonnut, kaikki muut kiinni eikä vielä pahasti edes reiät väljistynyt. Ajosta suurin osa sulalla moottoritiellä, loput sitten kaikissa mahdollisissa keleissä ja oloissa. En vaihtaisi pois ellei jostain todellakin löydy parempaa. Ja eikös toi 10 ole jo aika vanha malli ???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on hyviä kokemuksia nokian ykkösistä 235/75R15. Kulkee äänettömästi, pito on hyvä ja kyllä nastat on pysynyt. Nyt on vissiin joku kaivannut vanhat kympit esiin suulista jos on nastat irtoillut. Talvirengas on talvirengas 4 vuotta valmistumisen jälkeen ja sitten se on jotain muuta. Jos toistakymmentävuotta vanhat kummit heittää vanin alle niin ei ihme jos ongelmia tulee...
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Dodgessa (ram van B250) on kolmatta talvea alla hakkapeliitta 10:t. 235/75 x 15.

    Ehkä en sitten tiedä paremmista tai en osaa rankaista autoa kunnolla, mutta kaikki(!) nastat on tallella, renkaat ei ole juurikaan kuluneet. Ja sillä "autolla" ajetaan päivittäin.

    Mutta ne kympit olikin halvat, kun ne on DA:t.

    Kannattaa ostaa halvat renkaat eikä odottaa niiltä niin paljon. Voi yllättyä positiivisesti.
     
  4. Pasi

    Pasi 1st gear

    Econolinessa on Nokian Hakkapelitta LT nastarenkulat (245/75 R16), munmielestä ihan hyvät renkaat. Suhtkoht hiljaset, ja pito on kans ihan hyvä. Pari talvea ne on tossa alla ollut, eikä kovinkaan älyttömästi ole vielä kulumista havaittavissa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    noksut toimii ihan hyvin ja vaneihin nyt ei ole sellaisia renkaita mitkä kestäis sen nokan alla. Samat gummit mitkä kestää capriceissa ja pick-upeissa vinkuu ja kuluu vaneissa eli niissä saattaa olla ongelmaa nokialaisen kanssa vaikka saattapi olla ettei niissä toimi sen paremmin mikään muukaan
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    noksut toimii ihan hyvin ja vaneihin nyt ei ole sellaisia renkaita mitkä kestäis sen nokan alla. Samat gummit mitkä kestää capriceissa ja pick-upeissa vinkuu ja kuluu vaneissa eli niissä saattaa olla ongelmaa nokialaisen kanssa vaikka saattapi olla ettei niissä toimi sen paremmin mikään muukaan
     
  7. kimim

    kimim 1st gear

    vanin alla yheksän talvee kympit ja hyvin meni. Nyt laitoin ykköset...
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Capricessa on Cooperit alla, piti ostaa ne kun olivat halvimmat mitä löyty, mutta hyvin on tuntunu pitoja riittävän.
     
  9. Konte

    Konte 1st gear

    Tila-Chevroletissa Nokian NRQ 215-65R15(eli kitkarenkaat) alkutalven muutamilla jääkaljuilla pitäneet yllättävän hyvin (autossa ABS + TCS-luistonesto). Lisäks kivana etuna näin lumettomana syksynä hiljaset rengasäänet :grin:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maasturin alla kaksi talvea BFG:n All Terrainit. Pito jäällä aika heikkoa, mutta lumella ihan kelvollista. Kolmantena talvena alkoi esiintymään pidon lievää suurempaa heikkenemistä (tyypillistä tuollaisissa renkaissa) pinnan "lasittumisen" takia, ja kenties niissä materiaali siellä syvemmällä kumissakin on huonommin pitävää, mene ja tiedä? Siinä vaiheessa oli ajettu n. 50tkm ympäri vuodet.

    Nyt alla on toista talvea Nokian Hakkapeliitta LT 265/75R16 ja pito on ollut oikein hyvä sekä jäällä, että lumella. Nastoja ei ole kadoksissa kuin muutama, ja tärkeää nastarenkaissa onkin niiden "sisäänajo". Eli ensimmäiset ainakin pari sataa kilometriä oikein rauhallisesti, vältellen rivakoita kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja etenkin sudittelua! Tällä varmistetaan nastojen "paikalleen asettuminen", joka taas on ehdoton edellytys nastojen säilymiselle. Näin ainakin Nokialaisissa, kuulemma. Kulumista en ole havainnut kovin paljoa, ajomääräkin on vasta n. 15tkm. Tosin tästä siis "kuivilla" (siis märillä, suolatuilla) teillä suurin osa, talvet täällä etelässä kun ovat mitä ovat.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ekaa talvea alla Continentalin kitkat ja hyvin on toimineet.
     
  12. harri60

    harri60 Gearhead

    BFG:t Pontiacissa 235/75/15 varustettuna nastoilla. Ei probleemeja.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laitatinpa tuossa Coolrichit(oliko oikein kirjoitettu?)-Uskomaton, miten ovat hyvä ajaa.Viime viikonlopppuna tuhat kilometriä,Rovaniemen jälkeen uraisia teitä,auto pysyi tiellä kuin juna,oli jopa kaiken loskan keskellä nautinto ajaa.
    Eivät olleet kalliit eli hinta/laatu suhde toimii!
    (Tietysti pitää autossa iskarit,jouset,aurauskulmat,ilmanpaineet jne.olla myös kunnossa!)
     
  14. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Continentalin nastarenkaita voin suositella. Cooperin Lifelinereillä ei päässyt liikkeelle märällä asfaltilla yhtä nopeasti kuin nyt lumella. Tänään laitoin kyllä pienen hiekkalaatikon steppari Chevyn lavan perälle painoksi.
     
  15. Mikey

    Mikey 1st gear

    Hakkapeliitta 10 ovat aika mielenkiintoiset renkaat... Kesällä ja märällä pitävät sairaan hyvin ja sohjossa myös. Lumessa ja jäällä ei mitään toivoa saada auto kulkemaan suorassa...
     
  16. Konte

    Konte 1st gear

    Lahden seudulla tuli ennen joulua lunta melkein tupaan asti ja nyt sitten on jään pinnalla vettä. Pihastamme ei ole normaalilla talvikelillä lähtenyt Volvo, Volkkari, Opeli eikä moni muukaan pikkuauto nastarenkailla (ylämäkeä heti liikkeelle lähdettäessä). Chevyssä nuo Nokian NRQ-kitkat ja TCS niin kummallakin mainitulla kelillä mentiin hienosti pihalta maailmalle :lol
     
  17. weripuo

    weripuo Gearhead

    Olen ajanut viime talven GOOD-YEAR 400 piti hyvin mut nastat ei tahdo pysyä edessäkään.
    nyt ostin UNIROYALIT nastat on pysyneet hyvin ja pito parempi kuin edellisillä
    olen ajanut myös BFG winter slaalomeilla mut silti tuntuu et nää nykyiset toimii paremmin. NOKIAN 10 oli myös hyvä kunhan ei ole jäätä, lumella toimii rengas kokona 235/75-15 autona vani
     
  18. JR

    JR Gearhead

    Itsellä on SC:ssä nuo Good Yearin "ultra grip 400":set (olisko koko jotain 215/60/15"), ja takarenkaista on kanssa melkeinpä kaikki nastat kadonnut. Tosin en ole niitä uutena käyttööni saanut, etten tiedä mimmoista kenkää on tullut... Pito tosin tuntuu silti olevan ihan kohtuullinen. En renkaita haukkumaan ainakaan menisi.
     
  19. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mulla SC:ssa on ne "neliönastalliset" testivoittaja-renkaat, olikos ne Nokialaaset, muistaakseni.

    Auton voimavaroihin/raskaaseen maiharijalkaan suhteutettuna tarjoaa loistavaa pitoa näin talvisaikaan!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    C-4 vette+ZF6, Dunlop SP Winter Sport, 255/45-17, ei nastoja. Kiihdyttäessä ei pitoa tunnu olevan mutta jarrutuspito ok (on ABS/ASR). Pärjäilee mutta nastoitettu olisi 10 kertaa parempi.
     

Kerro tästä muillekin!