Talvisäilytyksestä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 29.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaako auto aina nostaa pukeille rungostaan talven ajaks? Vai tuleeko mitään hallaa jos auto on pyörillään koko talven ajan?
    Mitäs muuta kannattaa tehdä ennen seisontaan laittoa? Pesu ja vaha varmaan ihan hyvä juttu, akku pois...mitäs muuta?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Glykolit koneeseen, tankki tyhjäks?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun huussi ei ainakaan kymmeneen talveen ole ollut pukkien päällä enkä ole huomannut mitään ongelmia renkaiden kanssa. Silloin kun alla oli kuoleentuneet jouset niin huomasi jos kone oli ollut pidempään pois nokalta että keula jäi hieman ylemmäs kun aiemmin. Sama vaikutus jos on pukkien päällä?

    Tuon tankkihomman mä teen päinvastoin, otan syksyllä tankin ihan täyteen, ei jää kondenssivedelle niin paljoa tilaa (kylmä talli) ja se pirun bensanhinta nousee kuitenkin talven aikana. Mitään "pilaantumisongelmaa" bensalla en ole havainnut, hyvin pelaa taas keväällä.

    Glykoolia mulla on joku 30% seos, ei jäädy köntiksi mutta hyhmään saattaa vetää. Miksi 30? No kun ei ollut silloin pari vuotta sitten enempää raakaa nestettä :smile:

    Öljynvaihtokaan ei kait ole hullumpi ajatus?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse olen viimeiset viisi vuotta pistänyt myös tankin piritäyteen. Hyvin se palaa keväällä vieläkin, mitänyt pakokaasut pikkaisen pahalta (samantyylisiltä kuin kuin perusryssä 76:sta poltettaessa) haisevat. Lienevät hapettajat ja ohuimmat tisleet haihtuneet. Vanha 1965 mallinen polttaa vanhaakin nykybensaa ihan OK. Tiedä sitten millaiset noi saastepäästöt sitten ovat, mutta en usko yhden tankillisen pölläyttelystä olevan suurempaa haittaa?

    Ja öljyt olen vaihtanut vasta keväällä..
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Hyvin lähti mulla auto käyntiin 3 vuotta vanhoilla bensoilla enkä huomannut mitään eroa kun kävin tankkaamassa. Öljyt vaihdan vaan syksyllä.
     
  6. BonneMan60

    BonneMan60 Gearhead

    pesu + vahaus, tankin täyttö, lattiamattojen irroitus (kosteutta) ikkunat raolleen tuuletusta varten ja muutama rotanloukku lattialle sekä syylarista pakkasenkestävyyden tarkastus, näillä on pontiac tähän saakka säilynyt talven yli kylmässä tallissa
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    laitoin juuri -huokaus- vanhan vessan seisontaan ja nostin pukeille koska viime vuonna oli rengas tyhjennyt jostain syystä talven aikana. seuraus: tyhjenneestä renkaasta meni kudokset, syy siihen että alla on nyt tuorehko rengaskerta...
    öljyjä ei voi vaihtaa liian usein. ei muuta lisättävää. itse vaihdan syksyllä ennen seisontaan vientiä niin voi sitten huoletta päräytellä keväällä käyntiin.
    bensa on niin kallista etten sitä ole katsonut viisaaksi säilytellä varastossa. pilaantumisen olen huomannut ainakin pienemissä laitteissa (moottorisahat, ruohonleikkurit, isoäidin kupla etc.)
    kevään tullen vien jerryllä tankkiin "uutta bensaa" ja apuhuikka kaasariin ennen sahailuja; avot laaki ja vainaa!
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, kyllä toi bensa pilaantuu jo yhden talven aikana, sen oktaanipitoisuus laskee. Jos oktaanai on bensassa alkujaan riittävästi, niin eihän tuo silloin haittaa, mutta jos mennään rajoilla, niin...
     
  9. whiic

    whiic 1st gear

    Jotakin erillisiä ajatuksia tuli:
    - kannattaako huikkaa antaa vaikka sillä saisi moottorin käynnistymään välittömästi? Halutaanko me kone käyntiin sahaamatta, kun öljyjäkään ei ole kierrätetty koneessa kuukausiin?
    - onko öljyjen vaihtaminen syksyllä välttämättä parempi? Toki vähentää syöpymistä talven aikana ja kuonan/sakan muodostumista, mutta olisihan se vähän ikävää, kun keväällä olisi 'uudet' öljyt, jotka ovat talven aikana kerännyt kylmässä tallissa kondenssivettä, eivätkä kilometriäkään ajamatta silti ole enää priimakunnossa ja tarjoaisi käyttöönotettaessa enää parasta mahdollista suojaa mekaaniselta kulumiselta.
    - korkeaviskositeettista moottoriöljyä varastointirasvaksi sylintereihin moottorin ollessa kylmä (jotta ei valu alakertaan välittömästi)?
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Seisonnan aikan kone kannattais käyttää lämpöseks öbaut kerran kuukaudessa. Ei kai öljy niin kallista ole, voihan ölkit vaihtaa vaikka ennen ja jälkeen seisonnan?
     
  11. JR

    JR Gearhead

    Enpä tiedä onko iloa. Minulla on tuo laitos ollut talvet kylmässä ladossa viime vuodet, ja viime talvenakaan en käyttänyt kertaakaan. Aikaisemmin olen kyllä vähän pöräytellyt, mutta jotenkin arveluttaa pakkasella mennä vääntään seissyttä konetta käymään, kun tulee muutenkin käytettyä hieman jäykkiä öljyjä. En kyllä mitään eroa toiminnassa huomannut, mutta ehkäpä pitemmän päälle... Joskus nostin pukeillekin, mutta enpä sitten enään ole viitsinyt. Semmoinen juttu tuosta ilmeni, että auto tuntui jäävän korkeammalle keväällä, kun syksyllä oli.

    Seisontaan laittaessa en yleisesti ottaen ole muuta kun katsonut jäähdytinnesteet, pessyt ja kuivannut auton, sekä jättänyt jotain tuuletus reikää vähän auki että ilma kiertää. Niin, ja tankannut kyllä olen, kun bensa kuitenkin kallistuu talven aikana :smile:
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla seiso pirssi myös kylmässä viime talven, ja käynnistelin noin kuukauden välein sillon kun oli plus-asteita. Enemmän siitä varmaan on haittaa kun hyötyä jos jäykillä öljyillä väkisin veivaa käymään pakkasella...
     
  13. whiic

    whiic 1st gear

    Jos käyntiin veivaa, niin todellakin kannattaa tehdä se lämpimällä säällä ja/tai mahdollisesti esilämmittämällä esim. sähköisellä puhallinlämmittimellä (hiustenkuivaajalla ei kannata yrittää). Mutta melkosen turhaa sitä on käyntilämpötilaansa tyhjäkäyttää talvella, oli sitten tallissa tai pihassa, eli lähinnä käynnistämisellä on terapeuttinen merkitys eli harrastajan suupieliä nostava asia. Jos todellä haluaa kondenssivedet pois öljystä niin autolla täytyisi ajaa päälle sadan km yhtämittaisia reissuja talven mittaan. Kuukausittain tai viikottain höräyttämällä (vaikka antaisi pari minuuttia tyhjäkäydä termostaatin avauduttuakin) taitaa vain lisätä kondenssiveden määrää verrattuna siihen, että käynnistäisi ensimmäisen kerran keväällä. Samalla tuo jatkuva tyhjäkäyttäminen karstoittaa konetta, nokeaa tulppia ja ohentaa moottoriöljyä kylmästartattaessa öljytilaan valuvalla bensiinillä (lisäksi voi miettiä paljonko sylinteriseinämät kuluu, kun ryypyn antama 'bonusbensa' huuhtelee öljykalvoa pois moottorin käydessä vajaalämpöisenä).

    Eikä sen nyt talven aikana pahasti pitäisi ehtiä ryytyä, jos ei käynnistelisikään... ja voihan sitä varmistaakseen todella laittaa pari tippaa öljyä männänrenkaille, ja keväällä pyöritellä konetta varovaisesti ennen käynnistystä varmistuakseen, että mikään tönäri ei ole juuttunut. Sitten vaan höräyttää käyntiin ja baanalle, öljyt kuumaksi ja heti vaihtoon. Talven kondenssivedet pois koneesta mahdollisimman pian.
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Itse olen suunnitellut starttailevani autoa n. kerran kuussa, jotta ilmastointi pysyisi toimintakunnossa. Käsittääkseni ilmastointisysteemin tiivisteet ei tykkää käyttämättömyydestä. Moottorissa on semmottinen nesteen lämmitin syylärin paluuletkussa, kaitpa sen käyttö vähän helpottaa starttausta.
     
  15. Duster

    Duster 1st gear

    Itse laitoin tankin täyteen, kunnon myrkyt syyläriin ja akku pois ja eikun talviunille.
    Keväällä sit pyöritti startilla useampaan otteeseen ja eikun huikkaa kaasariin ja tulille.
     
  16. whiic

    whiic 1st gear

    Hmm... tuosta tankista ajattelin, että voisi tänä syksynä jättää tankin tyhjäksi, mutta jättäisi samalla tankin pohjapropun auki (käsittääkseni sieltä semmoinen löytyy), jos se ei ole ruostunut kiinni tai hitsattu jonkun edellisen omistajan toimesta. Tietenkin on vaara, että jos sen avaa, niin tiivistäminen käy sen jälkeen ongelmallisemmaksi. Saisi kuitenkin mahdolliset roskat ja veden ulos tankista, eikä täytyisi pelätä kondensiota eikä myöskään bensiinien kevyemmin haihtuvien ainesosien haihtumista talven aikana (ja siitä seuraavaa huonoa kylmäkäynnistymistä ensimmäisellä tankillisella).
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    laita tankki täyteen, vaihda öljyt, käytä konetta uusilla öljyllä, esim: aja se talvisäilytyspaikkaan. Pese ja vahaa auto. Puhdista auto myös sisälta; pölynimuriakin kannattaa käyttää. Ikkunat parin millin raoille, käy katsomassa autoasi parin viikon välein . Laita virta päälle.Anna valojenkin palla muutaman minuutin. Lataa akku akkulaturilla. Älä käynnistä konetta. Juo pari keskaria ja kas kun kori on tyhjä on kesä jo ovella. Jee kuiva asfaltti ja v8!
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Mitä tohon koneeseen tulee, joku wiisas sanoi , että sitä kannattaa silti ehkä pyörittää - siis ei välttämättä käyttää. Ainakin kun on nostoa 0,537" nokassa, niin ei ehkä ole venttiilijousille hyvää jäkittää niitä samassa asennossa koko talvea. Viriviriäijät
    kertonee sitten, onko asialla käytännön merkitystä. Ja terapiana se kyllä toimii,
    kun jysäyttää auton 15 sekunnin sahauksen jälkeen tulille ja halli pauhaa. Silloin on orastava päänsärky murheista pienin!
     
  19. Öhman

    Öhman 1st gear

    Hyvät harrastekolleegat , auttakaa vinkeillä.
    Tänä talvena joudun säilyttämään yhden helmistäni ULKONA (taivasalla)...
    Miten auto pärjää yli talven parhaiten ,
    ei saisi kai peittää liian tiiviisti vai
    tulisiko peittää ollenkaan ?
     
  20. xtremer

    xtremer 1st gear

    eipä tullut pestyä eikä tankkia täytettyä ja keväällä vaihdan öljyt, mutta ilmanpaineella olen puhdistellut vedet tiivisteiden välistä ja joistain liitoksista ja vettä oli muuten yllättävän paljon !!
     

Kerro tästä muillekin!