Talviseisontaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä laitettaessa auto talviseisontaan? Auto seisoo toukokuuhun asti. Olen tässä ensimmäistä kertaa laittamassa autoa talveksi seisomaan, jää ihan pihalle pressun alle. Ja ikkunat tietysti jätän rakosilleen, varmaan takapaksinkin. Mutta mitä muuta tehdä? Tankki täyteen vai tyhjäksi (eikös tämä nykyinen bensa vanhene?)? Akku pois ja kellariin? Entä muuta? Autoa kannattaa varmaan käynnistellä talvella, mutta onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa laittaa auto käymään -30 asteessa...?
    Kertokaapa kikkakolmosia...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tankki ainakin tyhjäksi, nykybensa ei kestä seisottamista. Ja hanki itelles talli, mikään ei ruostuta autoa yhtä hyvin (mitä kummallisimmista paikoista) kun pressun alla seisottaminen.
    kasikonetta lienee viisainta käynnistellä vähintään kuukauden välein ja käyttää se lämpimäksi, ei siis vain käyntiin ja seis. ja tuskin haittaa jos samalla ottaa vähän eteen ja taakse automaatillakin.

     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ostin kerra Chevy kakkosen jota oli pidetty pressun alla. Ja seuraavaa löyty, sisältä aivan homeessa, moottorissa ja lootassa pari litraa vettä lattiat ruosteessä ym..

    En kyllä omaa autoa laittaisi pressun alle mistään hinnasta joko katoksen alle tai ihan vaan pihalle on paras jollei tallia ole. Koneesta tulpat pois ja öljyä pyttyihin ja tulpat takaisin ei se muuta tarvii. välillä käynnistely kannattaa unohtaa se kun kerää vain vettä koneeseen ja putkiin.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Itse en ole huomannut mitään ongelmia ylivuotisen bensan kanssa. Koska vajaa tankki hikoilee ja bensa pääsääntöisesti kallistuu aina vaan olen aina syksyllä ottanut tankin täyteen.
    Jousien väsymistä voisi yrittää vähentää laittamalla pukit auton alle, ei välttämättä renkaat irti maasta vaan hieman normaaliasennosta koholleen. Itse olen joskus käytellyt konetta ja joskus antanut seistä koko talven koskematta, molemmat tavat ovat osoittautuneet paremmiksi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala1968 2002-09-16 09:05 ]</font>
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    "Eikös tämä nykyinen bensa vanhene?"

    Hei öljyinsinöörit, mistä tuo johtuu?

    Joskus tuli luettua, että bensaa "säädetään" vuodenajan mukaan: eli herkemmin syttyvää talvella ja paremmin puristuskestävää kesällä.

    Ainakin joskus Toyotalla (12 valve high tek) keväisin huomasi armotonta nakutusta, kun kelit nopeasti lämpeni.

    Että jos tammikuun pakkasilla kaadat "ruohonleikkuribensaa" tankkiin tai käynnistelet autoa, joka on tankattu kesähelteillä, ei ole ihme jos ei heti käynnisty.
     
  6. JR

    JR Gearhead

    Itselläni on auto ollut talvet "hyvin tuulettuvassa" ladossa, eikä ruoste ainakaan mainittavasti ole lisääntynyt. Mielestäni pesu on kannattavaa ja kumimatot pois lattiasta. Jonkunlainen ilmankierto voi olla homeen yms. estoon ihan hyvä järjestää (esim. tuuletusikkuna raolleen tms.).
    Olen kokeillut molempia tapoja, eli käytellä välistä ja olla käyttämättä, enkä mitään eroa ole huomannut. Samanlailla hörähtää käyntiin. Bensaa olen aina jättänyt tankkiin, ettei tarvi keväällä pelata kannujen (bensa...) kanssa, ja hyvin tuntuu talven jälkeen toimivan.
    Sähkölaitteisiin kannattaa varmaan lykätä jotain kosteuden estoa, kun niiden kanssa on ollut joka kevät enemmän kuin vähän ongelmia. Toi pukeille nosto säästä renkaita (pysyy ainakin pyöreinä) ja jousia, mutta ei ole tullut enään sitä harrastettua, että on helpompi siirtää jos on tarvis.
    Toivottavasti saa hankittua joskus oikein lämpimän tallin pihaan, niin ei tarvi aina tehdä kauheaa projektia tosta auton talvi seisonnasta...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JR 2002-09-16 19:26 ]</font>
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jep, avainsana säilytyksessä on ilmanvaihto. Miten tahansa homman tekeekin pitää ilman päästä kiertämään. Jos välttämättä haluaa pressua käyttää kannattaa tehdä kehikko auton päälle ja sen päälle pressu (kts. esim. eyeball products - heh heh -talli). Yks tuttu on säilyttänyt t-birdiä vuosia ihan taivasalla, hyvä vahaus syksyllä ja pihan perälle seisomaan, ei ole kärsinyt mitenkään.

    Pelkässä käynnistelyssä ei ole mitään järkeä. Jos käyntiin laittaa pitää antaa käydä kunnolla ja pitkään, mieluusti ajaakin hieman. Kun itse tuota harrastelin annoin käydä jotain puoli tuntia ja sen jälkeen ajelin tallin pihalla rinkiä vähän aikaa. Jos on tiukat venajouset voisi olla hyvä hieman kääntää konetta välillä ettei jouset kuoleennu mutta senhän voi tehdä käsivoimin tai antamalla startilla pieni näpäys.
     
  8. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    tuosta auton peittämisestä sanoisin sen verran et yritä peittää auto mahdollisimman ilmavasti, pahin on jos auto seisoo nurmikolla, josta nousee kosteutta ja joka ruostuttaa pohjan helposti, itselläni seisoo amazoni hiekkamaalla, joka on kuivaa, ja auto on peitetty, niin et tuuli pääsee puhaltamaan pohjan alta...avonainen katos olis aika jees jos ei tallia ole mahdollista tehdä..
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No niin, viimeinenkin pick up on laitettu talviunille...

    -Ilmotus Trafiin seisonnasta
    -Öljyt ja suodatin vaihdettu jo joku aika sitten.
    -Tankki täynnä, stabilointi aineet tankissa, n.80L ajettu aineen kanssa.
    -Pakkaskestävyys mitattu, - 35C
    -Kumimatot pois
    -Akku pois
    -Kosteuden kerääjä keskellä hyttiä, kaikki säilytyslokeroiden kannet auki ja turhat romppeet pois.
    -Säilytys ulkona hiekkapohjaisessa pressutallissa, jossa ilma pääsee kiertämään alta sivuilta ja päältä päädyistä, käytännössä siitä siis tuulee läpi.
    Nyt voikin sitten keskittyä rauhassa muihin harrastuksiin :pinup:
     
  10. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Tankki täyteen, varmasti 98E bensa kestää yhden talven ja auto lähtee käyntiin jos kaikki on kunnossa.
    Viinat juodaan ja bensat tankkiin ;-)
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ostin kämppään claas Ohlsonilta kosteudenpoistajan. Ajattelin kokeilla tuota jossain autossakin, eli pariksi tunniksi autoon pörisemään niin saa syksyn turhat kosteudet pois.
    Tämä siis sähkötoiminen laite. Voi käyttää ainoastaan plussakelillä.

    Oma teoriani on, että koska lämpötila- ja kosteuserot pyrkivät tasoittumaan, ja koska ei-täysin-suljetussa säilytystilassa (lato) molemmat vaihtuvat jatkuvasti ja auton sisätilat tulevat perässä, aikaansaa tämä ilman virtausta autosta ulos ja sisään.

    Ja ilman lämmetessä ilmasta tiivistyy kosteutta auton sisälle kylmiin pintoihin ja valuu mahdollisesti kankaisiin. Näin auton sisäilma kuivuu, jolloin ilman kylmetessä ulkopuolen kosteaa ilmaa virtaa autoon ja sama kierre jatkuu. Kosteutta siis pumppaantuu korkean ominaislämpökapasiteetin omaavien materiaalien kautta autoon, kuten metallit ja paksut muoviosat.

    Tähän perustuen pidän lato-olosuhteissa kaikki ikkunat tiukasti kiinni. En ole nähnyt toistaiseksi syytä toimia toisinkaan. Korkeintaan hyvin kuivalla, esim. pakkasen lauhtuessa,voisin harkita hetkellistä tuuletusta.

    Tai sitten pitäisi pitää ovet täysin selällään ettei kosteutta pääse varastoitumaan.

    Hyvin siivotut autot eivät ole homehtuneet. Kaikki paperi ja muu kosteutta sitova talveksi pois autosta.

    Ja auto pitäisi saada säilöön kuivana, ei sitten kun se on seissyt 2 viikkoa vesisateessa. Muutenkaan harrasteautoa ei kannattaisi pitää vesisateessa kun pressutallitkin on niin halpoja.
     
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Välttämättä huono ajatus ei olisi myöskään jonkunlaisen lämmönlähteen sijoittaminen autoon talviseisonnan ajaksi. Talvella ja syksyllä kun ilmankosteus on kuitenkin aika korkea ja vuorokausittainen lämmönvaihtelu saa välillä ilmankosteuden auton sisällä muuttumaan kastepisteen huonommalle puolelle. Esim 60W hehkulamppu sisätiloja lämmittämässä ja kuivaamassa maksaisi 0.06 kW * 24 h * 30 d * 6 kk * 0.1 Eur/kWh = 26 Euroa kaudessa.
     
  13. Damned

    Damned Gearhead

    SPORT TRUCK:ille joku palkinto vanhimman aiheen esillekaivamisesta?

    Onhan tätä talviseisonta-asiaa jauhettu kyllästymiseen asti täällä. Käyttäkää hakua niin ei tarvitse TAAS tehdä uutta ketjua aiheesta.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    :rotfl: :poff:
     
  15. Damned

    Damned Gearhead

    No niinno niin.

    Lähinnä tavoittelin tällä ajatusta ketjuista, joissa asiaa on laajasti jo käsitelty.

    Huonosti tavoiteltu. Hävisin internetin.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitämitä? Tämä ketjuhan on 100% OD:ia :poff:

    Tuollainen muuten oli se hankinta, tosin sattui ulkomaansivu

    http://www.clasohlson.com/uk/Cotech-20- ... tings=true

    Yksi työpäivä hurisemassa kämpässä keräsi säiliöön n. 2 litraa vettä. Ollut ongelmana yli 65% nouseva kosteus syksyisin (elukoita ziljoona ja kaikki ikkunat peitetty tukkoon viherkasveilla). Nyt pysynyt sentään 50-55% välillä tuon laitteen ansiosta.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näin olen joskus tehnytkin, mutta nykyisessä paikassa en ole uskaltanut jyrsijöiden pelossa. Olen ajatellut että autosta tulee varsinainen hiirihautomo. Pelkotila voi olla aiheetonkin, mutta olen huomannut että niitä tuppaa ilmestymään ajon jäljiltä lämpimään autoon. Konehuoneestakin niitä on löytynyt, aika huvittavaa kun sbc:n imusarjan päältä toljottaa hiiri vastaan. Yksi tais oikeen muuttaa autoon pysyvästi ja vähät välitti vaikka autolla ajoi työmatkat.

    Omia olen käyttänyt lämpimäksi silloin tällöin, siis oikein kunnolla lämpimäksi niin että pakoputkikin on loppuun asti kuuma, ja samalla lämppäri täysillä. Koneeseen jonkin verran kierroksia ja ehkä 15-20 minuuttia "ajoa". Sisällä kosteudenpoistajaa tietysti myöskin. Mahollisuuksien mukaan kuivapohjaisessa katoksessa, autopeitteen alla ulkona, tai jopa lämpimässä tallissa.
     
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    monta talvea oon kaikkiin autoihin.. käyttiksiin ja harrasteisiin laittanut noin säkillisen "kissanhiekkaa" siis sitä muovirouheen näköstä ja mallista tavaraa. se kun imee kosteutta ihan ok. sehän on teoriassa samaa silica gel tavaraa mitä löytyy esim joistain kaupasta ostetuista takkien jne taskuista pieni pussukka. pikku boonuksena tietenkin tälläisellä aineella on että se myös imee hajuja itseensä. :)

    keväällä sitten joko imuroinut murut pois jos heitin lattialle tai penkille.. käyttiksessä ne ovat olleet sellaisessa sisal tms sisustuskorissa talven ajans etteivät ala kaikkialle leviämään.. seisonnassa olevassa autossa ne pysyykin tarpeeksi hallitusti siellä mihin ne jättää. ja jos murut muuttuvat talven aikana läpinäkyviksi vaihdetaan tai lisätään uutta tavaraa. (saahan ne kuulemma kuivattaakin ja uusiokäyttää jossain uunissa tms mutta en ole siihen hommaan viitsinyt lähteä.)
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    ikkunat vielä ravolleen ja ovetkin jos ei ole hiirivaaraa niin lämpötilavaihtelu ei pumppaa kondensiovettä hyttiin niin paljon.
    Kaikkein paras olisi laittaa hyttiin vaikka 60 watin roikkalamppu palamaan talven nollakeleillä tai vaikka kokoajan niin se pitäis lämpötilan kastepisteen yläpuolella.

    Edit: jaa tästä oliki jo jutskaa, no turhakin kertaus on turhaa.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    sitäkin oon harrastanut, että pitänyt nollakeleilla harrastetta lämpimässä tallissa ja pakkasilla ulkona,
    käyttistä säilönyt luonnollisesti toistappäi.
     

Kerro tästä muillekin!