Taputusta, kolahtelua ja jurinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja whiic, 16.12.2001.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Mun Triumphin voimansiirrosta löytyy useampia vikoja. Epäilyksiä on, mutta uudet katsontakannat ei ole pahitteeksi eikä vahvistus epäilyksiin, jotka perustuu osin arvailuun.

    Voimansiirron tietoa: takaveto, manuaali, tavallinen (ei-lukko)perä. Ei niin yksinkertaisessa konstruktiossa enempää mainittavaa olekaan.

    Vikalista:

    1. Takaaosasta kuuluu taputtavaa ääntä voimansiirron ollessa vähän kuormitettuna ja auton liikkuessa. (oma epäilys: taaempi kardaanin ristinivel tai toinen taka-akselin ristinivel on liian kulunut)

    2. Takaa kuuluu kanssa vaimea kolahdus, kun pistää vääntöä päälle. (oma epäilys: sama ristinivel joka pitää taputusta aiheuttaa äänen)(isä papan: ehkä akselissa ittessään vikaa)

    3. Perästä (eli tasauspyörästöltä) ei kuulu vonkumista/naukumista tai muutakaan ääntä edes kääntyessä, mutta kun nopeutta nostaa yli 80 km/h niin alkaa perästä kuulua jurisevaa ääntä. 100 km/h nopeudessa tärinän voi tuntea selvästi jo persuuksissa vaikka penkki ei ole läheskään yhtä kova kuin ZIL:in sikaosasto. Eli mistä kummasta tuollainen aiheutuu? (isäpapan epäilys: perän laakerointi)(oma epäilys: ei harmainta aavistustakaan)

    Todellakin kaikki nämä äänet kuuluu auton takaosasta. Vaihdelaatikko pitää omat vonkumisensa, mutta se on tavallista ja ollut vakiovarustus jo 60-luvulla.
     
  2. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Kolahdukset vois aiheuttaa mikä tahansa (neljästä?) ristinivelestä tai loppuunpoljettu perävälitys. Jurinat taas vois aiheuttaa em. ristikot tai kiero tai epätasapainoinen kardaani. Autossahan on erillisjousitettu taka-akseli, eli Isojen Poikien mukaan "retkuperä". Kuulemma uutena erinomaiset ajo-ominaisuudet, mutta sis. sikamäärän liikkuvia osia jotka vanhemmiten voi aiheuttaa kolinoita. Oletkos muuten lukenut Mobilisti 2/95 jossa on kattava Herald-historiikki suunnittelusta Suomen olosuhteisiin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kyseessä olisi ollut jenkkiauto, niin "jurina", "vonkuminen" ja "taputus" olisivat varmasti kuuluneet takapenkin rytmiryhmästä :lol: ...ainakin jos alan harrastajien stereotypiaa käy uskominen.
     
  4. whiic

    whiic 1st gear

    Luin mä sen joskus ennen Heraldin hankintaa. Eikös se sisällä Heraldin kehitystä ja edeltäjiä. Elikkä Zebuja, Zoboja ja 4-ovisia Gazelleja (jota tosin myytiin vain Intiassa), joista on ollut paljon juttua esim TCCF:n jäsenlehdissä.
    *LUKEE ARTIKKELIN* Mitään tähän aiheeseen liittyvää en artikkelista löytänytkään (tosin scippasin noi Vitesse-osiot).

    Meinaatko tuota "Heraldismi Suomessa" sivulla 41? Siinä ei juuri muuta todettu tästä aiheesta kuin se, että runkoon pulteilla kiinnitetty korin (mikä on entisöijän kannalta ihana asia) aiheuttama nitinä ja natina oli vakiovaruste jo uusissa Heraldeissa ja senhän minä tiesin ennestään, sen verran jo saanut kuunnella sitä :smile:.
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Neljähän niitä. Mikä tahansa voi olla viallinen paitsi kardaanin etummainen. Se ääni, kun ei tule siitä kuskin penkin vierestä vaan takaa. Hankaluus on siinä, että taka-akselin ristejä on vaikea (ei sentään kai mahdoton) vaihtaa purkamatta akselistoa. Jos moiseen urakkaan ryhdyn niin paras ois kai vaihtaa kaikki samalla niin ei täydy uudestaan purkaa. Ja hyvähän se olis, jos vikaa olisi vaan ristinivelissä, nuo kun eivät maksa kuin alle 50,- mk käyttämättöminä (ja nekin on jo ennestään hankittu).

    Jos jollekin tulee vielä lisää ehdotuksia, mistä viat voivat aiheutua niin kertokoon niin autoa korjatessa (vaikka vian aiheuttaja löytyisikin) tarkistan nuo muutkin mahdolliset (/tulevat) vianaiheuttajat. Nuo ristinivelethän on hyvin varmasti perseellään. Saa välillä aina kuulla juttua siitä kuinka jonkun Heraldin ristinivel on pamahtanut poikki kesken ajon ja kuinka rumaa jälkeä siitä on syntynyt.
     

Kerro tästä muillekin!