Tarkkuus- vai nopeusajo, typerä kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zandmann, 12.6.2007.

  1. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Asiasta sen suuremmin mitään tajuamatta.
    Luettuani tuon Lehtimäen kirjoituksen ja siihen tulleet vastineet, tuli mieleeni kummallinen kysymys: Miksi noita indeksejä yleensäkään pidetään?
    Ok, luonnollisesti varmasti on osaltaan kysymys rahasta. Yleensähän se pärjää jolla on paksuin lompakko mutta silti. Eikös kiihdytysajot ole niinku sitä varten että ensimmäinen maalissa voittaa? Ei se joka ajaa tarkimmin.
    Periaatteessa sitä voisi osallistua jollain vanhalla diesel-Jetalla kisoihin, asettaa indeksin siihen johon tämä ko. huussi joka kerta pääsee ja valmis - tarkkuusajoissa voitto kotiin?

    Selittäkääs nyt tyhmälle tämä juttu, miksi noita indeksejä ja miksi ei vain ajeta loppuun asti lusikka pohjassa vaan aletaan jarruttelemaan ja ajamaan sitä omaa tarkinta aikaa. IMO tästä on kiihdyttely kaukana...

    -Janne-
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Indeksiryhmiä on varmaan sen takia että kisoissa olis kilpailijoita. Jarrupoljinta tarvitaan vasta maalin jälkeen. Sun kannattaa tulla sillä diesel-Jetalla vaikka Sportsman ET ryhmää kokeileen jos sua oikeesti kiinnostaa, ei se oikein muuten aukene. Jos vaan trollaat, niin ei sitten mitään.
     
  3. Impala71

    Impala71 1st gear

    Kylläpä noi indeksit taitaa olla kulujen karsimiseksi ja toisaalta saadaan samaan ryhmään paljon eritasoista kalustoa mutta silti kilpaillaan melko tasaväkisesti.

    Tän indeksi homman juoni ei kaikille ehkä avaudu, mutta tervetuloa kokeilemaan!
     
  4. tabi

    tabi Gearhead

    sekuntti

    hommaa sekuntti kello ja yritä päästa esim 5 sekunttiin niin että alle ei saa mennä. ensin katso näytöstä muutaman kerran ja sitten yritä niin että et nää ajan kulua. alkaa olla aika vaikeeta voit myös kokeilla pyydä kaveri avuksi ja mittaa vaikka 10m ja katso mitä kuluu aikaa siihen ei tohon edes tarvita sitten autoa voi vaikka juosta. ja kokeilla mikä indeksiin pystyy tarkimmin ottamaan ei muuten ole helppoa voi sanoa että hyvä auto ja huono kuski ei pärjää ja ei kun kokeilemaan.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja onpahan v*tun mielenkiintoista :poff: Yhtä hyvinhän tota vois harrastaa ilman kuitenkin kallista kalustoakin, tarvii vaan ton sekunttikellon josta yrittää sit sitä kattomatta arvata ja klikata milloin on kulunut joku sanotaan nyt vaikka kymmenen sekuntia :wink:
    Tosin siinä olis yleisölle vielä vähemmän katottavaa kuin tossa indeksiajelussa :rotfl:
     
  6. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Ei tämä ei ollut trollli ja ei, ei aukene vieläkään mitä tekemistä tuolla tarkkuusajolla on kiihdytysajon kanssa.

    Indeksit ovat olemassa erilaisia ajoneuvoryhmiä varten - hyvä. Ja kulujakin karsitaan - hieno homma.
    Mutta silti: Eikös tuo silti ole tarkkuusajoa? Kuten BB Chevy sanoi: Voisi sitä harrastaa myös pelkän sekuntikellon avulla, kuten Speden Speleissä aikoinaan. Tosin näkemistä katsojalle olisi huomattavasti vähemmän (tai enemmän, riippuu osallistujista).

    Ei aukene ei... kiihdytysajo, omasta näkökulmastani: Yhtaikaa lähtö, kumpi ensin maalissa - voittaa. Simppeliä? Noita luokkia voitaisiin sitten rajata erinäisillä muilla kriteereillä.

    En vissiin vain sitten ymmärrä.

    -Janne-
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Et oo Zandmann yksin :wink:
    Sinänsä tajuan kyllä syyn tai ainakin jonkun selittelyn miks indeksejä on keksitty mut mitään järkeä siinä ei oo kun homman kustannusten kurissa pitämisen vois tosiaan hoitaa kuten muissakin moottoriurheilulajeissa erilaisilla teknisillä rajoituksilla ja luokkajaoilla jolloin jokaiselle löytyy sit kyllä omiin resursseihin sopiva luokka jossa on varaa kilpailla.
     
  8. SG480

    SG480 1st gear

    Rakentavaa palautetta kaivataan;

    Katsokaa vaikka tulevan viikonlopun kisan osallistujat ja tehkää niista ehdotus kuvitteelliseksi luokkajaoksi. Me jarrumiehet odotamme mielenkiinnolla kuinka meistäkin saadaan mielenkiintoisia.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Myöhäistähän se on pyristellä kun paskat on jo housuissa eli homma ja monen kalusto on jo niin pitkään muokkaantunut tohon malliin ettei läheskään kaikkia nykysestä kalustosta voi kuvitellakaan soveltuvan heads uppiin.
    Eikä tarvikaan kun toi indeksijuttu on muokkaantunut osaks tätä lajia mut se ei tarkoita sitä etteikö se vois vaikuttaa hölmölle, etenkin katsojien näkökannalta tarkkaillen.
    Mut onhan noissa jarruttelevissa autoissakin silleen katsomista että moni niistä on autoina hyvinkin komeita ja ajosuoritukset on sinänsä näyttäviä kun ainahan se on komeaa kun kunnon koneet laulaa 8)
    Ja kisalähtöjäkin voi jännittää jos joku tuttu on ajamassa kun näkeehän sen sit taululta tai kuulee kuulutuksista miten homma meni vaikkei siinä ajosuorituksen aikana juttu selviäiskään.
    Enkä kiistä sitäkään etteikö joku indekseillä ajaminenkin vois olla vaikeaa ja niinhän se varmaan onkin mut se on jotenkin itteä kummastuttanut että onks se sit kivaa :odroll:
    Joten mm. noiden fiilisten takia meidän tiimi jatkaa vaikka hännänhuippuna heads upeissa ja ihan vaan sen takia että se tuntuu mukavammalta ja kilpailullisesti järkevämmältä :wink:
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    on olemassa kahdenlaisia indeksejä:
    ensiksi kiinteä ryhmäindeksi, joka on kaikille sama ja jota ei saa alittaa.
    ja nämähän on sitä kustannusten pienennysryhmiä joissa jarrutellaan.

    ja toiseksi ajoneuvokohtaiset indeksit jotka lasketaan auton painon ja moottorin tyypin ja tilavuuden mukaan (esin comp)
    tämä mahdollistaa sen että hyvinkin erilaiset ja tehoiset autot voivat ajaa samassa ryhmässä.
    periaatteessa näissä ryhmissä ajetaan täysillä loppuun asti, (paitsi jos sekoillaan indeksin kiristämisen kanssa).

    eikö toi ole ihan selvä asia?
     
  11. turbo

    turbo 3rd gear

    FHRA:n sääntökirjasta...

    Compin indeksijärjestelmällä saadaan se euroopan nopein isolla ja tehokkaalla V8 moottorilla varustettu B/D dragsteri kilpailukykyiseksi sitä maailman nopeinta ahdetulla 2-litraisella nelosmoottorilla varustettua DT/D dragsteria vastaan kilpailtaessa ilman, että autoa tarvitsisi virittää yhtään nykyistä nopeammaksi.

    Uusi vuodelle 2007 tullut Compin indeksinkiristysjärjestelmä todellakin takaa sen, ettei kulkupuoleen tarvitse enää satsata. Tästä tuli kerrasta econo-laji.

    Lisäksi on huomattava, että comp-ryhmässä on pudotuskisassa käytössä henkilökohtainen indeksi, joka kiristyy heti seuraavaan lähtöön jos ajat 0,5 s indeksiäsi kovempaa.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös tota harrastettu joskus telkkarissakin speden speleissä? Oli viiden, kymmen ja oliko myös 20 sekan indeksiajot...
     
  13. hejo

    hejo 1st gear

    Sitä samaa ollaan harrasteltu nimellä kännykkä rätketti....se ainakin oli pirun mukavaa puuhaa,siinä ajojen aikana sai siemailla ohrapirtelöä ja nauttia vaan reilusta kilvanajosta...Muutaman kerran ollaan ajeltu ihan sitten sitä rehellistä ja kovasti mainostettua Ree-ryhmääkin,silloin pelivälineinä kännykän sijasta tyhjä vessapaperi rulla,villalankaa ja leikkiauto...V*tun mielenkiintosta mutta, ei kovinkaan totista touhua,toisin kun täällä keskusteluissa tämä jatkuva vääntäminen. :odroll:
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Tuosta linkistä selviää indeksi luokat/säännöt joilla Suomessa ajetaan http://www.fhra.fi/pdf/saanto2007.pdf siitä vaan valitsemaan diesel-Jetalle sopivaa ryhmää jossa saa ajaa täysiä eikä tarvi jarruttaa kuin vasta radan päässä.
    Listasta puuttuu dyhmä REE joka meinas unohtua.
     
  15. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Itekkin tota vähä ihmetelly muuta nyt selkeni edes hiukan- Ei muutakun capricen kanssa baanalle :D
     
  16. Kyllä tota indexi touhua on tullu ihmeteltyä , ei vaan meikäläisellekään aukene , ei..

    Olin katsomassa kisoja pitkästä aikaa motoparkissa joku aika sitten ja aika väsyneen tuntuista touhua oli (?) mutta ajakoon kuka jaksaa noita indexejään vastaan.
     
  17. askut

    askut 1st gear

    no niin apinat seuraavaks ottakaa jo junnut mukaan tähän kun nää "katumiehet"jotka tässäkin topikissa kirjottaa onneks ajaa vain näköjään autoineen näillä sivuilla ja arvostelee muita mä en ainakaan jaksa vuostolkulla sahata samoja 11-10 tai ees 9 sekunnin aikoja sopii tulla
    joskus koittaan ajaa "vain kahdeksan sekunnin aikoja" jarrutellen loppunopeuden ollessa yli 260 kmh mua ei henkilökohtaisesti v***n vertaa
    kiinnosta mitä muut ajattelee noista luokista eiköhän jokainen itse ole valinnut luokkansa missä ajaa ja mitä yleensäkin tekee onhan jotkut jopa homoja
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vaan JOS tuolla Street-luokissakin haluaa ajaa voitoista ja kärkisijoista eikä vaan hyvän fiiliksen takia harrastellen niinkuin meitin tiimi niin yhtälailla noita kasejahan sielläkin on kyettävä menemään jo ihan katuautollakin.
    Mut tää topikkihan alkoi eka kirjoittajan ihmettelystä koskien indeksien järkevyyttä ja kun tää sattuu olemaan vapaa maa ilmaista ja kirjoittaa mielipiteitä niin vastauksia on tullut ymmärrettävästi niin puoleen kuin vastaankin eikä niistä kummankaan koulukunnan mielipiteistä kannata vetää herneitä nenään :wink:
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllähän lajin tuntemus täytyy olla aika hyvä, että noista brakettiluokista jotain ymmärtää. Uskoisin, että about 90% katsojista ei niistä tajuu just mitään, eli kutakuinkin kaikki ne, jotka ei oo brakettia ajaneet tai lajia todella aktiivisesti seuranneet. Eli siinäkin mielessä noi on todella kuljettajan ryhmiä; keskivertokatsojien ryhmiä ne ei ainakaan ole. Näin se vaan on, halus tai ei; kuljettajan kannalta jännää, mutta useimmille katsojille vaikeesti aukeevaa touhua.
     
  20. SG480

    SG480 1st gear

    Selväksi on lienee käynyt että keskivertokatsojaa kiinnostaa vain heads up eli sillehän ei voi mitään. Jos otetaan taas esimerkiksi tuo tulevan viikonlopun osallistujalista ja napataan sieltä kaikki indeksiluokat pois niin onko keskivertoja katsoja tyytyväinen näkemiensä autojen määrään?
     

Kerro tästä muillekin!