Tarkkuus- vai nopeusajo, typerä kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zandmann, 12.6.2007.

  1. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Aivan. Joku tässä netissä sen tekee, kun ei tällaista tuolla kentällä huomaa. Tääkin keskustelu valui taas sille linjalle että oon samaa mieltä kuin:
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Minusta on taas kiva jos kisoissa on jännitystä ja nuo indeksit juurikin mahdollistavat että erilaiset autot voivat silti kisata tasaväkisemmin. Eli kuten nyt esimerkiksi Lehtimäki. Sitäpaitsi se on jotenkin komeampi tunne jso se isomoottorinen paahtaa siellä loppumetreillä ohi, vertaa jos eroa tulee puolet radan mitasta...
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jokainen headsup-luokka, jossa on todella kova taso, esim Pro Stock, vaatii myös vähintäänkin yhtä tarkkaa ja tasaista suoritusta joka kierroksella kuin bracketluokatkin.
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    No onpa turinoita!!

    Kyllähän toi koko laji on ton dial inin kautta muuttunut melkoisesti. Alkuperäinen ideahan noissa indekseissä oli se Mustangin ja Kuplan tasaväkinen kilpailu. Eli ettei "rahalla pääse voittoon (välttämättä)". No toi hommahan toimi silloin 70- ja 80-luvulla viellä hienosti kun indeksit oli niin kovia, ettei niiden alle juuri kukaan ajanut ja sen vuoksi kaikki ajoi aina "täysillä" eli heads up. No sit joku "keksi" et ameriikassa osataan tääkin homma paremmin ja alko tuontikilpureiden-aikakausi. Suomalaiset rupes pärjään myös Mantorpissa ja ja saatiin jopa se Motoparkki aikaiseksi ja kaikilla meni kovaa ja yleisö viihty. No siinä vaiheessa alkoi toteutua ilmiö, jossa tulosluettelo oli jo ohjelmassa valmiina; eli parhaat indeksin alittajat oliva lähes aina voittajana, no onneksi nekin joskus hajosivat, mutta kuitenkin...

    Sen seurauksena otettiin "ameriikan säännöt" käyttöön ja sportsman-luokat siirtyi joko Dial-in säännön tai kiinteiden ryhmä indeksien piiriin break-out säännön kera. Homma meni kuljettajan taitojen piikkiin noin pääasiassa ja hyvä niin. Nyt tää on "vesittynyt" kun autot on "yliviritettyjä" indeksiinsä/dial-in :sä nähden ja menoa jarrutetaan tavalla tai toisella. Eikä ne ees enään kuulosta "miltään", kun ei tarvitse "piiskata niitä raivopäänä" loppuun asti/alusta asti. Toki kalusto on paljon paremmin kasassa pysyvää, ja kulut varmasti paljon pienemmät ja hyvä niin.

    Nyt tulee kuitenkin mieleen, myös tuo Lehtimäen Timon kirjoitus: Pudotetaan kaikkien indeksiä sekunnilla (tai jollain sopivalla ryhmästä/luokasta riippuen) niin jo täytyy ajaa "lappu lattiassa" ainakin suurin osa matkasta. Ja kun ei liiallisuuksiin mennä, niin eiköhän ne vielläkin kestä paremmin kuin silloin 70-80 luvun taitteessa. Ja ameriikan malliin kiristetään sitten koko luokan indeksejä kun kiristämään aletaan, eikä mitään henkilökohtaisuuksia. Samalla myös "viereisten" luokkien, jotta pysyvät linjassa muihin nähden (porsaanreiät pois taulukosta)

    Sitä vaan edelleenkin kaipaa jotain +10 000 rpm parkuvia pikkulohkoja viivalle. Oli niissä sitä menemisen meininkiä kun sellaisilla ajettiin aikanaan "täysillä" alusta loppuun.

    Nimimekillä 70-luvulla aloittanut
     
  5. chevy -64

    chevy -64 1st gear

    niin. mielipide on kuin perseenreikä jokaisella on omansa.
     
  6. Drag-on

    Drag-on 1st gear

    Minäkin luulin, että ideksit ja bräketit on ihan höpöö. Mut mut kun jaksaa vähän olla hereilla siellä radan varressa, niin se onkin jopa mielenkiintoista ja jännittävää.

    Silti katselisin mielummin heads-up menoa...
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mä lähen ainaki Alastaroon jarruteleen.... :rotfl: :rotfl: :poff: Mut jos en muistakkaan jarruttaa, ni diskataankohan mut ku ajan jarruluokassa mutten jarruttanutkaan... :eek: Nim: jarrutinko turhaan.
     
  8. kaasua

    kaasua 1st gear

    ja mulla vielä harmeja jarrujen kanssa!!! jumittaa päälle!!! eli ei tarvii ees jarrutella :wink:
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Sut laitetaan automaattijarruluokkaan. Siinä on automaattinen jarrutus :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kuulin tämmöisen kommentin hyvinkään katsomosta: Olisi ollut mielenkiintoisempaa seurata jos sille 3 sek hitaammalle olisi annettu tasoitusta.

    Eiköhän se ole siinä :poff:
     
  11. kaasua

    kaasua 1st gear

    sinne sit... ku ei tuo näköjään näytä minnekkään menevän...(paitsi kotia) :wink:
     

Kerro tästä muillekin!