Tarvias tietoa Aspenin etu ja takajousista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja 440 SIX PACK, 25.8.2011.

  1. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Eli mistä löytys sellanen sivu josta löytyy tiedot 8/6 auton etu jousen paksuudet ja numerot näyttää olevan jousen päässä niinkun muissakin kun tarvias katsastus setälle 8/6 jousen eron pystyä osoittamaan, ja käykö aspeniin pituudeltaan minkä muun vehkeen takajousi pakat kun ei tunnu saavan uusia, omien mittauksien mukaan A ja B korin jouset on liijan lyhkäsiä. Kiitos etu käteen tietäjille.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Etukiinnikkeiksi tuollaiset MOPP4120081 ja Super Stock-jouset kaveriksi. SS-jousien etusegmentti sama kuin A-bodyn jousissa...

    Vai onko minulla jäänyt jotain huomioimatta... :eek:
     
  3. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Hu Huu autasko joku ja laittas linkkiä mistä sais tietoa aspenin etu jousista et onko eroa 6/8 jousilla niin ois jotain esittää katsastus setälle :eek:
    Ja oisko kellään tietoa miten C-korin taka jouset pituudeltaan sattus Aspeniin :oops:
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eikös Aspeneissa ja muissa FMJ koppasissa ollut "kutosen" vääntösauvajouset vain vuonna 1976? Sen jälkeen Std ja hd jousia sekä kutosten että kasien kanssa? HD jousia lähinnä takseissa ja poliisiautoissa ja farkuissa?

    Varaosakirjat ja tehtaan korjaamokäsikirjat olisi luotettavimmat lähteet. Pari lehtijuttuakin on vääntösauvajousien jäykkyyksistä olemassa...

    Lehtijouseksi taakse lähin on '87-'96 Dakotan jousi, jossa etusegmentti sama kuin FMJ koppasissa eli 24". Takasekmentti on sitten Dakotassa 2" lyhyempi (32" vst 34"), eli vaatisi FMJ kiinnikkeen tuomista eteenpäin. Dakotaan saanut 3 jäykkyyttä: löysin olisi hyvä sedaniin, keskimmäinen farkkuun ja jäykin ratakurvailuun.... A-koppasessa 20"/35". SS jousissa sekä 20"/35" että 20"/36".....kait.

    Jousien valmistajat tekee sellaiset jouset kun tarvitset, esim. Vallilan Takomo Helsingissä ja Pajakulma Tampereella. Niin joo ja tuli mieleen, että uusi jousia on ollut "massatuotannossakin" kun jenkkifoorumeilla A-koppasiin jousia tilanneet olivat alkaneet saada F-koppasten jousia...
     
  5. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Etu jousien osalta pitäisi juuri se varaosa kirjan sivu saada kopioitua missä mainitaan tuo et samat jouset 6/8 ja noi HD jouset sekä selviäis millä numerolla ne on kun minulla on kahdet etu jouset ja toiset on paksummat sekä eri numerolla ne on suomi le baronista mut se että on paksummat jouset esittää ei riitä katssastus setälle vaan pitää olla paperia josta numerot selviää,
    taka jouset on niin loppu et noista ei kannata edes ruveta takomaan mut noi Dakotan jouset ois aika helpot soveltaa itselläkin on uudet XHD ja SS A-korin jouset mut ne tosiaan vaatis aika pitkän etu korvan tai pientä hitsaus muutosta etukiinnitys kohtaan,uusia F-korin jousia ei ainakaan Us-partsin puhelin myynti tunnustanu et sais kun kesällä kyselin,pitää soittaa ja kysyä et saako uusia Dakotan jousia heidän kautta tai ihan maahan tuojan kautta nuo A-korin jousethan oli halvimmat maahan tuojalla aikoinaan.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    3-4 vuotta sitten Chrysler puuttui tarmokkaasti nettisivuilla julkaistuihin korjaamokäsikirjoihin ja sivut hävisi melko tehokkaasti, esim. imperial clubin sivuilta ('81-'83 Imperial = J koppa), Hamtramc rekisterin sivuilta jne, jne. Korjaamokäsikirjoja ja osaluetteloita on saatavilla CD levyillä, esim. eBayssä.

    Dippy.org sivustolta löytyy vielä kirjoitettua tynkää (Diplomat = M koppa)

    Aspen ja Volare sivuilla liitteenä lehtijuttu jousituksesta (viestissä nr 25), mutta vaatii rekisteröitymisen, jotta kuvat avautuisi suurempina.
    Toinen http://www.aspenandvolare.com/showthrea ... on-Article

    Tästä tehtaan opuksesta vuodelta 1979 löytyy vääntösauvojen osanumeroita, mutta ei paksuuksia (sivu 5). Sama taulukko on vuoden 2000 alustakirjassa ilman osanumeroita.

    Jousipajat tekee myös kokonaan uudet lehtijouset.
    Uusia lehtijousia on USA:ssa tarjolla, mutta tuskin US Partsin tavarantoimittajilla.
     
  7. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Kiitos kaikille tietoa jakaneille tarvittavat tiedot saatu lahdesta.
     

Kerro tästä muillekin!