Tarviiko muutokatsastaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja kippo86, 27.5.2011.

  1. kippo86

    kippo86 1st gear

    Mitäs ootten mieltä, saako ajella 265/85R16 renkailla, jos on 235/85R16 vakiokoko??
    Siis jos miettii ihan sen säännön mukaa, et voi olla 30mm leveämpi rengas ku alkuperänen, ettei tarvis muutoskatsastaa..?
    Oli ehkä vaikeesti selitetty, mut jos joku hiffais ni olis hyvä.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei tarvi muutoskatsastaa
     
  3. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Jos vanne/rengas kombinaatio on yhteensopiva, eikä ota joustoissa tai ohjausliikkeissä mihinkään kiinni ja on ko. ajoneuvoluokkaan muutenkin sopiva (kantavuus, nopeusluokka, urasyvyys yms.), ja kulutuspinta pysyy lokasuojankaaren sisäpuolella ylhäältäpäin katsottuna, niin todennäköisesti muutoskatsastusta ei vaadita?
    Yksi askarruttava asia on rengaskoon muutoksen mukanaan tuoma kehänpituuden muutos, ja siitä aiheutuva nopeusmittarin virhe. Jos auto on vanhempi kuin -84, niin ei ole nopeusmittarivaatimusta, mutta uudemmissa se on ja tuo muutos saattaa aiheuttaa sen, että mittari näyttää todellista nopeutta vähemmän, ja sellaista ei sallita (ilman mittarinäyttämän korjausta). En muista onko katsastusmääräyksissa mainintaa kehän pituuden muutoksesta, mutta käytännössä ollaan sovellettu +/- 5% sääntöä. Valitettavasti ei ole nyt STRO-normi kirjaa lähettyvillä, jotta voisi tarkastaa tuon muutoksen suuruuden.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    30mm saa muuttaa ilman muutoskatsastusta, olet aivan oikeassa. Renkaat alle ja baanalle.
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä tuo 265/85R16 pitää muutokatsastaa, koska halkaisija kasvaa. Ja menee just rajalle, eli on 51mm korkeampi kuin 235/85R16 (kalkulaattorilla katottu, STRO:ssa voi olla hieman eri mitat)

    Tuo 30mm sääntö pätee jos halkaisija pysyy samana, ts. profiili on matalampi, eli tässä tapauksessa 265/75R16.

    Vaan kuka tekee 265/85R16 rengasta? Ei pikaisella kuukletuksella löytynyt.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole lakikirjassa tollasta vaatimusta.
    Tai jos on, niin linkkiä siihen pykälään.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Auto on muutoskatsastettava, jos:
    - vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
    - renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

    Tätä pienempiä muutoksia EI edellytetä muutoskatsastettavaksi.

    Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

    http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
     
  8. kippo86

    kippo86 1st gear

    Kysymys oli lähinnä teoreettinen, että olisko ylipäätään mahollista kun profiili on noin korkea...

    Suurin 85-profiililla taitaa olla tämä:
    http://www.camskill.co.uk/products.php? ... 4b0s2354p0

    Mut toihan menee jo ihan "heittämällä"..?


    Kiitokset vastauksista!
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Harvoinpa taitaa konttorilla tulla hylkyä tuon mittarivirheen takia?
    Tuskin edes se virkaintoisin alkaa tutkalla katsomaan näyttääkö mittari oikein.
     
  10. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kyllä kuule ammattimies alkaa epäilemään jo kokomuutoksen mukanaan tuoman kehänpituuden muutoksesta, että mittarivirhe lisääntyy ja "väärään suuntaan, ei noita tarvitse lähteä tutkailemaan.
    Kannattaa muistaa että he tekevät näitä työkseen, harrastajat vain satunnaisesti.
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mistäs se kaveri tietää, ettei mittarivirhettä ole korjattu?
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Siitä kun ei ole näyttää dokumenttia mittarin näyttämästä, jos katsuri epäilee mittarin näyttävän todellista nopeutta pienempää nopeutta, niin voi vaatia ko. todistuksen. Minä päätän tähän, menkää konttorille ja kokeilkaa, kunhan annoin vinkkejä kun kysytään.
     
  13. kristo33

    kristo33 1st gear

    terve!Laitetaan samaan otsikon alle,elikä,olis chevy steppari jossa papereissä lukee vaihtoehtoiset renkaat kohalla 275,niin saanko käyttä huoletta 295 vai onko see 275 jo niisanottu maksimileveys?
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Et voi laittaa isompia kuin 275 ilman muutoskatsastusta.
     
  15. sakkoa

    sakkoa 2nd gear

    Mun 89 sportside Z71 on ovipielessä ilmoitettu rengaskooksi 265/75-16 näin ollen alla pyörii laillisesti 285/75-16.
     
  16. spinneri

    spinneri Gearhead

    Juurikin näin. Vaihtoehtoinen rengaskoko ei anna minkäänlaista joustoa, ei suuntaan eikä toiseen.

    Kuten useampi jo mainitsikin, saa
    - renkaan leveys poiketa alkuperäisestä max 30 mm
    - vanteen nimellishalkaisija poiketa alkuperäisestä max. 26 mm (= tuuman)

    Jos siis rekisteröintitodistuksessa lukee suurimpana rengaskokona esimerkiksi 245/70-15, saa autoon asentaa ilman muutoskatsastusta renkaat, joiden leveys mahtuu arvojen 215-275 sisään ja joka on asennettavissa 14-16 -tuumaiselle vanteelle.

    Lisäksi tulee huomioida, että renkaan ulkohalkaisija ei saa kasvaa enempää kuin 51 mm, eikä leveys enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen verrattuna. Ulkohalkaisijaa muutettaessa tulee nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjata. Ulkohalkaisija muuttuu mm. profiilisuhteen muutoksen mukana.

    Mikäli rekisteröintitodistukseen on kirjattu vaihtoehtoinen rengaskoko (esim. aiemman muutoskatsastuksen myötä), ei tähän kokoon voida soveltaa edellä mainittuja sääntöjä. Koko on se mikä se on, VAIKKA se mahtuisi edm. sääntöjen sisään. Otetaan jälleen esimerkki. Auton alkuperäinen rengaskoko on 205/50-15. Siihen on muutoskatsastettu 215/40-17 renkaat (muutoskatsastuksen syy: vannekoon muutos enemmän kuin 26 mm). Autoon ei voi asentaa esimerkiksi 225/40-17 tai 215/45-17 renkaita ilman muutoskatsastusta! Sen sijaan siihen voi asentaa ilman muutoskatsastusta esim. 215/45-16 renkaat.


    Itsekin asian kanssa "paininut"

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  17. kristo33

    kristo33 1st gear

    kiitos,asja selve
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ja ettei olis liian selvä, niin jos se vaihtoehtoinen rengaskoko on valmistajan ilmoittama, niin sitä voi käyttää vertailurenkaana.

    Ja jos taas katsastuksessa hyväksytty, niin ei voi.
     
  19. kristo33

    kristo33 1st gear

    mist sen tietää?Papereis ei oo sanottu mitään muutoskatsastusesta.Jos on muutoskatsastetu niin tuleeks siitä merkintä papereihin?
     
  20. HMW

    HMW 3rd gear

    Onkos ihan turha ajaa konttorille jos halkaisija kasvaa yli 51 mm? :eek:

    Nimimerkki 68.8 mm :lol:
     

Kerro tästä muillekin!