Tarviiko vanteisiin laittaa välttämättä ne muoviholkit??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Camaro-87 305TPI, 25.2.2003.

  1. Camaro-87 305TPI

    Camaro-87 305TPI 1st gear

    Ostinpa tässä appiukon(!) Vectraan Saksasta aluvanteet. Muuten käypäset, mutta keskireikä vanteessa on 72,5mm , kun auton napa on 65mm. Vanteisiin ei saa Suomesta sovitusholkkeja. Tarviikos niitä välttämättä olla jos on oikeanlaiset kartiopultit?
    -Mikko-

    Ps. Tässä EI nyt ole tarkoitus päästä appiukosta eroon...
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Eikös noi soviteholkit suorastaan kielletä lailla?
     
  3. whpracing

    whpracing 1st gear

    joo ei niit tartte olla... vanteet sovittuu hyvin itsestään ilmankin...
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    kyllä siellä aluissa oikeasti kuuluu olla ne soviterenkaat, sen sijaan irtonaiset lisälaipat on kielletty mutta äkkiäkös kätevä harrastaja ne kiinnittää uppokantaruuveilla napaan :wink:
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Soviterenkaat on kyllä lailliset, mutta joidenkin autojen kohdalla niistä voi koitua ongelmia.
    Vanteen asennus on myös tarkempaa soviterenkaan kanssa. Vanne tulee kiristää tasaisesti ja just suoraan, ettei rengas mene linkkuun. Ja aina momenttiavaimella, ei edes momenttivarrella.
    Kevytmetallisia soviteholkkeja on myös saatavana, vähän parempia kun muoviset, mutta nekin saa piloille kerran pulttikoneella kiristämällä.
    Paras vaihtoehto on valmiiksi navalle sovitettu vanne, mutta näitä saakin sitten metsästää tai laittaa merkin alkuperäiset vanteet.
    Ainiin, mitä se viallinen soviterengas sitten aiheuttaa? Jossain autoissa (esim. Avensis) tärinää enemmän sun vähemmän käsille tai takapuoleen, riippuen missä kulmassa vinossa oleva vanne on.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    joku ammattitaitoinen sorvari tehnee mielel-
    lään ne soviterenkaat.
    Minkä merkkiset ne vanteet sitten ovat jos Suomesta ei valmiita saa?
     
  7. Camaro-87 305TPI

    Camaro-87 305TPI 1st gear

    Vanteiden merkki on TRAXX. Löysin yhden rengasliiikkeen miljoonalaatikosta muoviset holkit jotka käyvät vanteeseen. Tosin sisähalkaisija on liian pieni Vectran napaan. Mut kyllä kai se sorvissa suurenee.. Taidan kuitenkin kokeilla ensin ilman holkkeja.
    -Mikko-
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    laita vaan holkeilla, Opeliski on muutenkin arka vannemuutoksille (ETn osalta)
     
  9. Razorass

    Razorass 1st gear

    Alumiinivanteiden soviteholkit on tarkoitettu autoihin joissa pultit/mutterit eivät keskitä vannetta. Monet tietty ajattelee että kyllähän ne pulteilla & muttereilla kiristyy, niissähän on (lähes aina) kartiot, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

    Perussääntönä voi sanoa että jos sopivat holkit jo on, ne kannattaa autoon pistää. Vaikkei muuta vaikutusta olisikaan, on pyörät ainakin helpompi pultata paikoilleen (pultit), kun vanne keskittää jo valmiiksi jotenkin.
     

Kerro tästä muillekin!