Tarvikevetoakselien laakerit MoParin 8 3/4 taka-akselissa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja BRAKE DRUM, 5.8.2008.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tarvike tai jälkituotanto tai "parempien" vetoakselien oheistiedoissa lukee usein ellei aina "Must use Green or Green type bearings". Tähän on varmaan joku syy, mutta mikä? Mikä estää käyttämästä esim. Yukon-akseleissa perinteistä factory type kartiorullalaakerointia?
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    Turvallisuus lähinnä .....
    Mittaa ensiksi rympin tiukkuus ja sen jälkeen mieti riittääkö se .....
    Mutta minusta ei ainakaan ole mitään estettä käyttää perinteistä laakerointia kunhan ei suunittele mitään rata-ajoa .....

    AM-Racing
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    noissa green type laakereis ihmettelin sitä että vetari pysyy paikallaan vain laakerin ulkokehällä olevalla lukkorenkaalla
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Us Parts mainostaa noita

    C875-32.0 Vetoakseli Mopar 8 3/4" / “cut-to-length” / 32" / A,B,E-Body ...139.00-

    Eli isojakovetarit. Noiden kanssa on käytettävä kuulalaakereita ("Green Bearing"), alkuperäiset kartiorullalaakerit ei käy. A-korisessa menee jarrut uusiksi tavalla tai toisella ja perän leveys kasvaa.
    _________________

    ylläoleva on lainaus keskustelusta vetoakselien lyhennys.
    Eli MIKSI alkuperäiset kartiorullalaakerit ei käy?
     
  5. rt68

    rt68 1st gear

    Johtuneeko sitten että jos noissa akseleissa on pituudessa eroja jolloin akseleiden välipalikka ei mahdu väliin tai sitten jää lyhyeksi tai akseleiden päitä ei ole koneistettu tasaiseksi?
    Niinpä joo, nuohan olikin noita lyhennettäviä eli syyksi epäilen juuri tuon pään tasaisuutta ainakin jos rälläkällä katkaistaan, sorvissa katkaistuille ei liene väliä kumpia laakereita käyttää.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Lainaus on minun kirjoittama. Yukon kirjoittaa "must use Green Bearings". Liittynee just kartiorullalaakerien säätämiseen tarvittaviin thrust blockkiin, säätöpyörään ja oikean mittaisiin vetoakseleihin. Yukonin akseleita saa myös valmiiksi pätkittyinä, ja ne saattaa olla alkuperäisiä vähän lyhyemmät, jottei tarttisi koko perää purkaa ja poistaa thrust block (=välitappi murikan sisällä)? Greenejä varmaan käytetään koska ne on yksinkertaiset. Mulla on kysely amerikan päähän hiukan "kesken".

    Green Bearing (alunperin Green Ball Bearing Company) on viitisen vuotta ollut Bearing Technologies Ltd yrityksen omistuksessa. Kuva moisista laakereista löytyy valikoimasivulta. Moparin kasikolmevarttiseen ja Dana 60:een sopii RP400. Lukkorenkailla kiinni tulevia laakereita käytetään muissakin perissä muitakin merkkejä (esim. SKF) ja malleja.




    Eikös se ole just toisin päin? Kuulalaakereita ei suositella "kanttaamiseen" kun ne ei kestä sivuttaisvoimia? Siis nyt kun ajatellaan perinteistä jäykkää jenkkiperää yhdellä kuulalaakerilla sisä- ja ulkokehineen / vetari.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    kiitos Tomaso. tuossa olikin jo vähän vastausta alkuperäiseen kysymykseeni.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei ainakaan mun greenbearingit oo tulleet millään lukkorenkailla kiinni. Noita tiataa olla kahen tyyppisiä, erillisellä kiinnityslevyllä olevia, sekä sellasia jossa on vaan kaikki yhdessä paketissa ja sitte krymppirengas. Mulla on ollut noita jälkimmäisiä, ekat tuli laitettua joskus '96. Mulla ei ole ollut niiden kanssa mitään ongelmia, noi on mm. "pakolliset" liki aina kun mennään levyjarruihin takana. Eivät siedä sitä vaihtelua sivuttaissuunnassa mikä tosta kariolaakerin säädöstä tulee. Joskus oli jenkeissä juttua tosta "sivuttaispidosta", että kartiolaakerit olis vahvempia sen suuntasille voimille kuin noi greenit. Niin varmaan onkin, mutta niin vaikkapa tofuelereissa käytettävät billetkampuratkin on vahvempi akun takoakampurat. Silti harvemmat laittaa siitä syystä niitä billettejä moottoreihinsa. Oon joskus prässännyt sekä noita greenejä, että kartioita ulos, ja kummankin grymppirengas vaati about saman verran (~10 tonnia) pettääkseen, itse laakerit oli kummassakin tapauskessa ton jälkeen ok ja menivät uusiokäyttöön. Noi '96 laitetut on edelleen käytössä, nyt siis toisissa akseleissaan.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nyt selvisi kiinteälaipallisen ja lukkorenkaallisen kuulalaakerin käyttökohteet.

    Lukkorenkaallista käytetään levyjarrujen kanssa. Kunnon levyjarrusarjassa on laakerin sivuun vastaava kiinnikerengas joka pultataan akseliputken laippaan yhdessä satulan ja mahdollisten kasijarrujen kiinnikkeiden kanssa. Levy ja satula tavallaan myös "varmistaa" vetarin paikallaan pysymistä.

    Rumpujarrujen kanssa tulisi käyttää laipallista laakeria, niin ei jää vetarin kiinnitys hennon lukkorenkaan varaan. Tai käytttää sellaista kiinnityslaippaa joka vastaa lukkorenkaan lisäksi laakerin sivuun . Green in RP400 on kiinteälaipallinen laakeri, jota löytyy ainakin Mopar Performancen paketissa.
     
  10. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Tarkoittanet varmaan tätä pakettia Mopar Performancelta?
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

    Olis tarkoitus tuota omaa 8 3/4 perää laittaa talven aikana ja ruveta keräilemään osia jottei rempassa mene sitten tuhottomasti aikaa kun huomaa tilanneensa vääriä osia tai tarvitsee jotain lisää ja toimituksissa kestää. Sen tiedän, että lukkomurikat käy myös 741 caseen, mutta kun vielä tietäis etukäteen tilata kaikki pikkuhilppeet ym ja oikeat laakerit sinne että tulis kerralla valmista.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    tuolta Summitin sivulta löytyi tämmöinen lause.

    These rear axle bearing sets are specifically designed by Mopar Performance Parts to eliminate the production bearing retainers and axle end play adjuster.

    eli on vain yksinkertaistettu rakennetta originaaliin verrattuna.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Moser mainostaa Mopar Muscle lehdessä (November 2008) uusia replacement axles akseleita Mopareihin. A-koppaan on tarjolla 3 versiota:
    27-11/16" pituisia vakiorummuille 4" jaolla,
    27-11/16" pituisia vakioille uudelleen poratuille rummuille 4,5" jaolla ja
    28" pitkiä 4,5" jaolla

    Eli nyt olisi myös sopivia jälkituotantovetareita '65-'72 A-koppaisten kapeisiin rumpuihin. Onkohan napa myös pienempi? Hinta $215 pari ja $315 pari laakereilla ja pinnapulteilla. Paremmasta materiaalista ("seostettu" - alloy axles) tehdyt on satasen kalliimpia. Web sivulta ei löytynyt noita eikä uutta 875 kuorta eikä uutta kasikolmevarttista tasauspyörästöä.

    http://www.moserengineering.com/
     
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Not for vehicles used for towing or hauling heavy loads or pick-up trucks.

    tommonen varoitus oli yhellä eepäykauppiaalla green bearingseista.
     
  15. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    vihreil ollaan vallan menty..ja pari kautta radallakin..
    Ensin rummuilla ja sit levyillä. (SSBC) Laakerit pysy samoina niiku vetaritkin...
    Rupes kyl takapyörä lenksuttaa yhen kerran, mut sen kyllä laskin enempi sen Bemarin syyksi kun törmäs suoraan siihen...

    Oli sinäänsä hauska juttu että kun vetarin otti pois ja prässiin niin se laakeri lumpsahti takas paikalleen...ei ollu enää kiero. Tietty vaihdon varmuuden vuoksi.

    Jos oikein muistan ni tosiaan on kahdenlaista vihreää. Se Mopar performance mikä on yleisempi ja toinen joka oli...öööö Moser??? Eikä käynyt ristiin. Jälkimmäistä tartti Wilwoodin sarjan kanssa... Kantsii tilata laakerit samaan aikaan kun tilaa levyjarrusarjan ni tulee oikein.

    Tosin eri asia mix pitää olla levyt, eipä nois rummuiskaan ollu mitään vikaa..Etujarrut on kuiteskin about 70%
     
  16. kmovat

    kmovat 1st gear

    löytisiköhän itä-suomesta (Lappeenranta-Imatra) tekijää tuollaiselle laakerimuutokselle? tulossa wilwoodin levyt ja pitäs tuo laakeri type vaihtaa ja muutama kysymys arvelluttaa että rupeisi itse tekemään.

    yv.tä tai 0500496597 Ari

    jk. tottakai korvaus menetetystä vapaa-ajasta hoidetaan
     
  17. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    Vanha aihe, mutta oma ropleema osuu niin lähelle että lainaan tätä ketjua...

    Eli työn alla on perän kavennus. Amerikan Joelta tuli uudet lyhyemmät akselit, ja niiden mukana myös uudet laakerit.
    Tarkasti sanottuna setti on tämä:
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

    Vanhassa akselissa oli matkustajan puolella pituussäätö laakereiden päittäisvälykselle, mutta nämä uudet laakerit on molemmilla puolilla samat?
    Miten näillä hoidetaan tuo päittäisvälyksen säätö?
    Onko banjon kavennus vaan tehtävä tarkasti mitaten? Vai lyhentääkö banjoa reilusti, ja sitten lyhentää akselit tarkan mitan mukaan? Booreja näissä uusissa akseleissa on reilusti...

    Vai onko niin, ettei tämän tyyppiset laakerit tarvitse tuota kyseistä säätöä laisinkaan?

    Nimim: Lyhensinkö liikaa :oops:
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noissa on kuulalaakerit, niitä ei tarvitse säätää.
     
  19. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    KYLLÄ ton perän kavennus kannattaa ja täytyy tehdä jigissä jos haluut hyvän.Jos laakeripesät jäävät vinoonja kun työnnät akselin paikalleen niin mikä vääntö siihen jää kun toinen pää rihloilla ja toisessa päässä laakeri ohjaa itteensä.
    Rahaahan tekijätkin haluavat mut eipä tarvii sen jälkeen murehtia.
    En tiedä jos Imatran suunnalta nim; SIX PACK 440 tekis omaa jigin ja teki minulle ja hyvä tuli.
     
  20. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    Kiitos vastauksista.

    Eli banjon pituus ei ole niin tarkka, kunhan katsoo ettei 'trust block' lukon sisällä jää kantamaan.

    Jigi tuolle banjon lyhennykselle on jo olemassa, samalla tulee pinjonin kulmakin tarkastettua. Jousien kiinnityslevytkin menevät uusiksi lehtijousien siirron myötä.
     

Kerro tästä muillekin!