tarvis pikaista TIG -neuvoa (suojakaasuista)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mussemaan, 3.1.2012.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mä oon vaan juottanu tigin kanssa... :D
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tigillä sulatteluhan ei ole juottamista, vaan hitsaamista. Paitsi jos käytetään lisäaineena tavaraa, mikä sulaa ennen perusainetta. as in juottaminen.
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    joo-o, täällä varmaan pitääkin kertoa kaikki vastauksissaan ettei jää porsaanreikiä... :D Fosforikuparia käytin niin eikös se silloin ole juottamista?
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    sillon juu, se o muute suht häröä, ite hopealla koitin, Paljon helpompaa happi-astetilla.

    Kuparia olis joskus mukava päästä hitsaan, en oo vaa lisäainetta saanu mistään.
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    joo, tossa hommassa minkä tein se oli helppoa kuin mikä, muuten en oo kokeillukkaan...

    Vuoden verran juottelin kaasullakin lämpöpattereita nippuun, hurjaa hommaa ku 800L suutin ja hanat kaakossa... :D
     
  6. El 60

    El 60 Gearhead

    Onko kukaan muu miettinny miksi Mison Ar ei muka sovi juurensuojakaasuksi?? Heikentääkö tuo 0.03% NO olennaisesti juurta?
     
  7. JesseX

    JesseX 1st gear

    Miksei sovi? Kylläkai minä oon aina käyttäny
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    sama täällä, argonia ja toisinaan formieriä käyttäny juurikaasuna enkä eroa ole kyllä huomannu...
     
  9. El 60

    El 60 Gearhead

    Joo puhdas argonihan käy kyllä.. mutta Agan sivuilla lukee että Mison Ar ei käy juurensuojaksi. En mäkään silmämääräisesti mitään eroa ole huomannu.



    MISON® Ar
    Ar + 0,03 % NO
    Soveltuu useimpien metallien ja seosten TIG-hitsaukseen.
    Antaa helposti syttyvän, vakaan valokaaren.
    Soveltuu myös alumiinin sekä runsaasti seostettujen ruostumattomien terästen (kuten superduplex ja superausteniittinen teräs).
    Myös kuparin ja nikkeliseosten MIG-hitsaukseen.
    Sopii myös galvanoidun teräksen MIG-juottoon.
    Ei sovi juurensuojakaasuksi.
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    Joo, en huomannukaan tuota eroa kun ite käytän Woikosken Argonia...
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Hitsatessa perusaine ja lisäaine seostuvat keskenään,juottamisessa ei.Se on enemmänkin "liimaamista". Ei ole väliä tekeekö sen lämmön sitten migillä,tigillä tai kaasulla.
    Olen nähnyt tapauksia missä esim.migin kaarijuottamisesta on saatu väärällä metodeilla tehtyä hitsausta,missä perusaine ja lisäaine meni sekaisin.Ns.hävisi se kaarijuoton etu siinä touhussa...

    Ite olen kanssa käyttänyt juurikaasuna Mison Ar:ää ja kyllä se on toiminut ihan ok. Siinä on varmaan sellainen homma,että sitten kun mennään vaativiin esim.ydinvoimaloiden putkihitsauksiin,niin siellä on syytä käyttää formieria tai muuta speksit 100% täyttäviä kaasuja.

    Hitsitalossa on ainakin ollut puhtaan kuparin tig lisäainetta hyllyssä,tän hetkisestä tilanteesta ei ole havaintoa.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    AGA-kaasupumaskan sivulta kopsattuna:

    MISON-suojakaasuja ei suositella käytettäväksi ruostumattomien terästen juurensuojaukseen, koska niillä on taipumus aiheuttaa juuripinnassa värjäymää
     
  13. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Enpä tiiä soveltuvuuksista, ppääosin olen käyttänyt tigillä vain puhdasta argonia, misonilla joskus kokeilin mutta jätti rankan mustan pinnan saumaan jonka kiillotus oli aika työläs.
    Mustia rautoja hitsaillessa olen huomannut että jos sauma alkaa sylkemään, kukkimaan tai syntyy huokosia, kyseessä on ollut epäpuhtaudet. Jos raudat on pessy kunnolla, rälläköiny pinnat puhtaaks niin sauma onnistuu varmasti.
    Mustien ja kirkkaiden rautojen sekoittelu taas tuo ongelmaksi sähköparit joissa ruostumattomat aineet antavat kunnolla kyytiä ruostuville osille. Tämän huomaa parhaiten autoissa, veneissä yms joissa on käytetty rst osia mikäli verrataan vastaakaan vekottimeen josta puuttu rst osat
     
  14. Kolmekakkonen

    Kolmekakkonen 1st gear

    Putken hitsauksessa juuri kaasuna on formieri ehdottomasti paras. Halvempi kuin argon ja varmempi. Formierissa on vetyä ja typpeä jolloin putken sisällä mahdollisesti oleva happi palaa pois. Putkesta ei tarvitse huuhdella suojakaasulla kaikkea happea pois jolloin kaasua säästyy. Olen käyttänyt argonia ja formieria juuren suojauksessa todella paljon. Molemmilla homma onnistuu mutta formieri on paljon parempi. En lähtisi sekoittamaan lisäaine lankoja mustalle kirkasta lankaa jne. Ohut seinämäinen musta alkaa porisemaan ja kuplimaan helposti mutta kun hoitaa juuren suojauksen niin se loppuu. Tigillä hitsatessa ohutta (alle 2mm) levyä tai putkea saadaan omilla lisäaineilla homma onnistuun kun käytetään juurikaasua tai juuritukea. Jopa kirkkaassa maetriaalissa juuri ei hapetu pahasti juurituella (pahasti=musta parta). Ainoastaan sinertää. Juurituki pitää saada ihan kiinni ennen kuin se toimii. Mustassakin kupliminen loppuu. Ja nyt puhutaan aine vahvuuksista 0,5-2mm. Tig kolvissa käyttäisin ainoastaan argonia.
     
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Vaikka harvemmin,mutta joskus vika voi myös olla perusaineessa. Blokkasin kerran 3mm teräslevyä laarista,minne nakattiin kaikki ylijäämät mitä tavallisesta 52:ta teräksestä tehtiin. Selvisi myöhemmin miksi se oli nakattu sinne paskalaariin.
    Kiehu tigillä hitsattaessa aivan perkeleesti. Ei tullut heftauksesta eikä tulppa hitsauksesta yhtään mitään,ihan sama mitä lisäainetta tarjosi ja pinnatkin oli hierottu valssislagista puhtaaksi.
    Meinasin että nyt kaasussa tai jossain jotain vikaa ja otin pulssimigin kouraan.Tulos oli ihan sama. Levyn seos oli vaan aivan kuraa eikä sitä pystynyt kunnolla hitsaamaan.
    Tohon musta/ruostumaton ongelmaan on olemassa ratkaisu. Siinä pitää käyttää 309L tai 309Mo lankaa.Tavallisella rst(308L)t tai hst(316L) lisäaineella tulee kertomasi ongelma.
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Simonssin pakoputkitavara kiehahtelee kans ihan arvaamattomasti, voi mennä pitkänaikaa hyvin, sit tulee vaa SHOWWSH ja semmosta kiehuntakuohuntaa. (siis se pinnottamanton musta putki)
     
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Perus-pertillä muodostuu ongelmaksi pakosarjojen tai pakoputkien ym.autonrappauksissa kustannukset.
    Ei ole oikeasti mitään järkeä käydä vuokraamassa lisäpulloa pelkästään juurikaasua varten. Niin isoa etua sillä formierilla ei saavuteta verrattuna argoniin. Aika iisiä haaroittaa siitä yhdestä argon pullosta juurikaasu ja rahaa säästyy vaikka tallikaljoihin. Argonilla saavutetaan taatusti oikein juurikaasutettuna ihan riittävä laatu autohommissa. Laitos/labra ym.teollisuus putkistot on sitten asia erikseen.Vaan tiedän sielläkin paljon käytettävän argonia juurena. Tosin silloin kun sitä paljon joudutaan käyttämään,eikä homma ole ihan yhdestä eikä kahdesta pullon vuokrasta kiinni,tulee formier kaasu halvemmaksi.Maksaa muistaakseni noin puolet argonin hinnasta.
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Paskaa matskua.Sitä se teettää kun kaikista kurkkupurkeista,sardiintölkeistä ja corolloista kierrättämällä "jalostetaan" uutta terästä. Tod.näk.siellä on niin paljon hiiltä seassa että kiehuu.Tää ei ole tosin faktaa.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    näin olen itsekkin päätellyt asian.
     
  20. masajee

    masajee 1st gear

    Perus-pertti voi käyttää juuren suojaukseen myös juurisuojatahnaa.
     

Kerro tästä muillekin!