Tasapainotuksen puute?

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja toyopet, 30.3.2019.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    Mitenkähän saattaisi ravistaa ilman tasapainotusta nokian 185/65r14 jollain ikiaikaisella mangelsilla?

    Onko kyllä hiluxissa ollut jotkut kiinanrenkaat niillä alkuperäisvanteilla, niistä tipahti painot jossain vaiheessa ja kuitenkin niillä pärjäsi. Painoa sillä rengas/vanneyhdistelmällä on varmaan tuplat tuohon mankeli-nokia yhdistelmään verrattuna.
    Mutta eihän ne ole vertailukelpoiset.

    Onko jollain kokemuksia vastaavista?
     
  2. f34

    f34 Gearhead

    No sehän ihan tuurista kiinni.
    Mutta joka kerran kun olen ilman tasapainotusta asentanut renkaat, niin jossain 80-110km/h kieppeillä on aina ravistanut.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Samaa mieltä, että täysin tuurista kiinni.

    Käytetyt kumit ja vanteet niin ei varmasti tule hyvä ilman painoja.


    20€ luokkaa se tasapainotus neljälle renkaalle taitaa olla? Ja ebaysta staattinen painotin 70€ tms?
     
  4. Sierra

    Sierra Gearhead

    Juu, ihan tuurista kiinni, mutta jos uusi rengas/vanne yhdistelmä ja maltillisesti vanhoja painoja vanteessa, poista ne. Jos taas puolikiloa painoja, niin sit ollut vanne väärä tai pahasti viallinen rengas, että sitten kokeilemalla.
    Jonkun sata rengasta kokeillut vanhoilla painoilla painottaa rengastyön jälkeen, ehkä 7% mahis että painot sattuu edes suurinpiirtein tontille eli aina ne tuommoisessa tilanteessa on päin vittua.
    Itse joskus tunkkasin renkaan ilmaan ja pyöritin vaihteella noin 80-100km/h mittarinopeutta ja jos täryytti, niin ulkokehälle vaan joku 30g paino, muutamalla kokeilukerralla löytyi oikea paikka ja sitten ei ajossakaan täräjänyt ollenkaan.
     
    Muokattu: 30.3.2019
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos vanne jumppaa tekee itse voihan niitä kokeilla kuulilla tasapainottaa, eli 50-100g kuulapyssyn kuulia renkaaseen ja vanteelle

    Pitäis saada aikaseksi itellä kokeiltua et toimiiko ne miten hitaassa vauhdissa, eli huomaako tasapainotus kone niiden vaikutuksen ja kuin pienessä renkaassa ne vielä kykenee toimimaan
     
  6. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä vain, vieläpä monesti saattaa ilmetä juuri siten, että ajaessa nopeusrajoitusten mukaan, tärinää ja ravistusta esiintyy.

    Mutta auta armias, kun nostat ajonopeutesi noin 10 - 15 kilometriä yli tiekohtaisen rajoituksen, niin auto usein tuntuu menevän kuin sukkasillaan.:odcool:
     
  7. Bukero

    Bukero 3rd gear

    nämä puntitus tapaukset jaksaa aina välillä ihmetyttää, väittäisin että eri autot/pyöränsepustukset ”sietää” aivan eri tavalla epätasapainoa.
    erittäin suuri merkitys on iskareiden kunnolla, ja se selittää usein ilmiön jota kuulee välillä.
    nimittäin usein käy niin että edellis kesän ihan ok olleet pyörät on talven aikana varastossa ajautuneet epätasapainoon tai ehkä harvemmin kaikki....mutta olisko vaikka parista oravat tms. käyneet varastoinnin aikana siirtelemässä puntteja piruillakseen ;)
     
  8. Bukero

    Bukero 3rd gear

    edelliseen jatkoa sen verran että ”uuskoppa” vani jolla tuli lähes kymmenen vuotta ajettua oli erittäin herkkä täristämään eri syistä, milloin oli jäätä ym epäpuhtautta vanteessa tai liimapuntteja ropisi kun välillä testailin että vieläkö kone kiertää nopeusrajoittimeen (100mph)asti..
    kun taas esim. tuo harraste moppe on aika tunteeton, etupyörinä korkeat goodridet weldprostareilla ja takana ridgestoonet ilman puntinpunttia eikä ainakaan nopeusalueella 0-200+ kmh täristä, iskarit on konit.
    myös vanissa oli etupäässä konit mut silti oli herkkä...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. cdi

    cdi Gearhead

    Mä teen joka kevät ja syksy painotuksen. Ja huomio on sama ,vaikka painoja menis sama määrä paikka on vaihtunut yleensä 5-10 cm yks misukka vaati pirusti painoja ja kesän kulumisen jälkeen vielä 5g lisää ,kun kehitys yhtäkkiä ajatellen luulis menevän toiseen suuntaan.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    En ole huomannut tasapainotuksella olevan mitään vaikutusta. Jos on tärrännyt ja koittanut puntittaa niin ei muutosta. Toisaalta jos juuri (turhaan) puntitetusta repinyt puntit pois, niin ei ole alkanut täristään.
    Kerran tai kaksi olen tosin saanut tärräyksen loppumaan repimällä kaikki painot pois.
    Onko sitten autoista, ajonopeuksista vai tuurista kiinni, mutta olen tuominnut käytännössä koko touhun rahastukseksi.
    Jos puntituksella on ollut jollekin hirmu merkitys, niin en sitä kiellä.

    Jos hankkis omat painotusvehkeet ja tekis homman tosissaan oikein niin mieli saattais alkaa muuttumaan.
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyllä painotuksen merkitys vaan iso on ei sitä voi kieltää!

    Esim pontiakissa oli kesärenkaat omilla vanteillaan. Ei tärrännyt mutta kulu loppuun. Vaihdoin samoille vanteille tuoreet kumit ja kaverilta oli alupainot loppu joten jäi painottamatta. 70-120kmh paskaa tärinää. Pitää puntittaa kyllä nyt keväällä ne.



    Ja renkaat oli toisessa autossa puntitettuna myös hyvät.



    Voi olla, että rungollinen auto missä jäykkää akselia ym, ei ole niin nirso tasapainotukselle mutta kyllä nää mcpherson+tukivarsi on.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Juu tämmösiä on lähinnä olleet.

    Niin piti sanoa että kerran pari olen saanut auton rengasputkasta ulos maksamatta tasapainotuksesta eli sitä ei tehty, mutta yleensä kieltäytyvät. Minusta on ryöstöä maksaa 80 rahaa työstä mitä ei tarvittu ja mikä kestää 2 minuuttia per rengas. Kyllä, olen itsekin tasapainottanut normi koneella renkaita.
     
    Muokattu: 31.3.2019
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä varastorenkaita laittelen autoihin alle, niin en enää edes viitti tarkistaa tasapainoa, painotta suoriltaan uusiksi vaan.

    Ykskään ei ole mennyt tarkistuksella, muutamasta on pitäny punttia poistaa, useimpiin siirrellä 5-10g;n eroilla

    Mä väittäisin et renkaat kuluu autossa ollessaan sen tärinän mukaan ja syö renkaan siten ettei täristä, mutta jos ottais vaikka syksyllä täristämättömät kesärenkaat ja kääntäis 90° niin luultavasti alkais vapistamaan

    Mutsilta puhkesi transitin eturengas ja samalla tuli eteen uudet ja toinen etunen taakse nypityn nastasen tilalle
    Yhtään ei täristänyt ajellessa, mutta taakse siirrettyä koko koppero vapisi ku mummo avannossa. Takanen alta ja tasapainotukseen, painoja piti siirtää ja 15g lisätä
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Suuresti epäilen että mikään normi kone on noin tarkka ts tuo on kohinaa. Vaikka näyttäs nollaa puntin jälkeen, mutta jos ajaa ja sitten laittaa uudestaan koneeseen niin...
     
    Muokattu: 31.3.2019
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    80 on paljon. Suomessa tosiaan n 20€ 4kpl. Jäähän siihen vielä katetta, mutta ei toi nyt joskus paha ole.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    80 per sarja piti sanoa, mutta siis aikas samoissa kuin suomessa.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    80 cad per 4 rengasta? Puolet enemmän?
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ai kappas se oli suomessa 20 euroo per koko sarja, no se ei tosiaan ole paha. En sen takia alkais itsekään niuhottaan.
    Joo, 20 cad rengas!!
     
  19. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Jopa eroaa kokemukset ihmisillä. Omasta puolesta sanoisin ehkä max yksi viidestä renkaasta tarvinnut tasapainottaa. Yleensä teen niin että väännän vanteelle ilman puntteja, ja sit jos tarvetta ilmenee niin vien painotukseen, kun ei ole tuota painotuskonetta itsellä. Kaikenlaisissa akselirakenteissa. Nytkin pihalla kaksi autoa joissa ei vanteissa puntin punttia ja ei ole sellaista nopeutta löytynyt että ravistaisi. Renkaita laitettu uutena sekä käytettynä.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Ehkä se että ei ilmene tarvetta tasapainotukseen tarkoita ettäkö sitä ei olisi. Varmasti auton osat pääsee vähemmällä kun tasapainottaa kunnolla.​
     
    Nikuzai ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!