Tasapainotus asiaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Viki91, 2.4.2020.

  1. Viki91

    Viki91 1st gear

    Kipeästi tarvis vähän jelppiä tän homman kanssa et projekti etenis edes vähän.

    Fordin Fe 390 kyseessä. Uudet männät (speed pro), kunnostetut orkkis veivit kampura (U2) hiottu . 10

    Yllämainitut on olleet viimevuonna koneistamolla ja tasapainotettu, mukaan annoin dampperin ja vauhtipyörän. Kun sain osat niin dampperissa ja vauhtipyörässä oli useampi reikä porattu. Joku merkki on vauhtipyörässä mikä piti asettaa samaankohtaan missä on merkki kampurassa (tussilla piiretty merkki).

    No ongelma on se että huomasin vasta tasapainotuksen jälkeen että dampperi on vaihtokunnossa, kumirengas on pahasti halki useammassa kohdassa.
    Nyt jos ostan uuden dampperin niin kusee toi tasapainotus vissiin?

    Nuohan pitäisi vissiin olla internally balanced nuo motit (suurinosa).
     
  2. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Sitä dampperia on varmaan hienosäädetty.

    Uuden dampperin voit käyttää mielenrauhan vuoksi tasapainotuksessa mutta ei ole pakko .
     
  3. Hai

    Hai Gearhead

    Riippuu miten tasapainotus on tehty.
    Jos "internally balanced" liikkuvat tasapainotetaan, ei periaatteessa tarvitse kiinnittää vauhtipyörää tai damperia ollenkaan, kun ovat jo valmiiksi nollassa.

    Toisaalta tasapinottajalla voi olla houkutus asentaa damperi ja vauhtipyörä ja porata vauhtipyörään ja damperiin reiät, kun ovat kauimpana ja silloin poraamisen tarve pienempi.
    Lopputulos on "external".

    Oikein tehtynä vauhtipyörä ja damperi tarkastetaan erillisinä nollaan ja tasapainotetaan kampura sopivin bobweightein, joko sisältäen damperin ja vauhtipyörän tai ilman.

    Parasta kysyä koneistamosta miten tekivät.
    Myös vanhan damperin epätasapaino voidaan kopioida uuteen.
     

Kerro tästä muillekin!