Tasapainotustarkkuus? Kk. pultteja vaihtamassa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 3.2.2015.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tarkistin kolariauton koneesta parin kiertokangen laakerit, ja tilasin noihin pariin kankeen uudet pultit. Uudet pultit vähän erinäköiset kuin aiemmat, näyttää varaosanumero muuttuneen, ja noissa on parin gramman painoero per pultti.

    Ilmoitettu venyviksi/vaihdettaviksi pulteiksi. Ylemmät vanhat, alemmat uudet, uudet näyttävät selkeästi venyviltä, vanhat eivät niinkään.

    Mikä yleisesti on tasapainotustarkkuus kireämmissä V8 koneissa, haittaakko tuollainen 4 gramman heitto kahdessa kangessa mitään? Kyseessä 3gen Hemi 6.1.

    [​IMG]
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei haittaa. Tai jos riittävästi asioita hierotaan niin ehkä se henkisesti voi haitata, mut käytännössä tuskin huomaat mitään eroa. Jos asia ihan kauheesti haittaa, niin voihan vaikka männäntappiin sit heittää noihin vähän lisää. Mut jos se kone on muuten tehdaspuntissa niin neljä grammaa on iaka kevyttä kauraa
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Mut jos vähän saivarrellaan, niin kiertokangen pultit on pyörivää massaa ja männäntappi edestakaista massaa...
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös pyöriviä massoja pyritäkkin keventämään :lol: .
    Viimeks kun niputin stroukkialakerran niin kaikki osat oli 2g sisällä olevinaan, männät, veivit jne. Tostakun laskee niin toleranssi on melkoisen suuri.
    Pienestä heitosta tulee 8k jenkoilla jo melkonen massa mutta näkyy ne kestävän.
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tehdaspuntissa ja jokusen kympin ajettu vakio kone. Tosta oli öljynsuodatinjalka poikki, ja kurkkasin paria laakeria varotoimenpiteenä öljypohjaa vaihtaessani, ennen kuin pulttaan auton nokalle..

    Laakerit kuin uutta, joten ei ollut aikomuksena purkaa yhtään tuon enempää, ja sillä en noita pulttejakaan ottanut kuin kahteen kankeen.

    Mulla vaan ei ollut mitään käsitystä onko näissä tehdaspunnitus gramma vai 50g joten piti kysyä. Tuleehan tosta nyt kokonaisuudessaan 8g eroa ja vielä samalla puolen kampuraa, ei sentään yhdelle kaulalle.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kilpaauton konetta kun kasattiin pakottavassa tarpeessa niin olikohan peräti 90 grammaa eroa parissa veivissä muihin kuuteen verrattuna ajettiin sillä yhen kerran 7.6s vartilla
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos ihan tarkkoja ollaan ni puntitus tapahtuu bobweightien mukaan, kiertokangen alapäää kertoimella 1 ja yläpää sekä mäntä ym hilut kertoimella 0.5. Sen kummemmin puntitus ei muutu ylä ja alapäiden vaihtelujen mukaan jos vain bob weight on sama. Eli jos lähtee 2 grammaa alapäistä niin periaatteesa vaatis 4 grammaa yläpäähän lisää et oltais tasossa. Mut tuotantomoottoreissa noi puntitukset on mitä sattuu, veivien ja muidenkin osien painot hieman vaihtelevat ja kampurat lyödään "peruspunttiin" jonkinlaisella tarkkuudella. Mopar performancen moottoriraamatussa luki kutakuinkin että "moottorit on taspainotettu tehtaalla, mikäli käytetään tehdasosia ei tarvita uudelleen tasapainotusta, tehdaspainotus on riittävä. Isoin ero mitä mä oon moparimoottorissa nähnyt veivien välillä on 70 grammaa, yks veivi oli parikyt grammaa klveymepi kuin kuus jotka oli parinkymmenen gramman sisällä, ja yks sit 50 grammaa muita painavampi. Meinas mielikuvitus loppuu ku sitä settiä puntitti et mist siitä yhdestä uskaltaa veistää. Mä muuten kasasin tollasen 6.1:n ihan kaikilla vanhoilla pulteilla.
     
  8. fury poika

    fury poika 3rd gear

    90 grammaa 7000 rpm=1000 kg no ei ihan kai
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kuten sanottu, monenmoista on nähty. Wanhoina hywinä aikoina kun motti rempattiin vaikka jollain TRW:n takomukeilla, niin ei niitä yleensä puntitettu, eihän koko maassa ollut kun jokunen paikka missä V-motin akselin tasapainotus ylipäätään onnistu. Ne saatto olla sata grammaa painavampia kuin orkkikset ja aikalailla tyytyväisinä niilläkin laitteilla ajeltiin. Nytkin oon kasaamassa yhtä buickia johon tuli perusremppasrjassa valumännät, nekin oli lähes 100g orkkiksia painavampia. Kuinka moni tollasiakaan rupee puntittaa?
     
  10. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Joskus ostin scatin valuakselin ja pistin suoraan paikalles ja ajelee. Kysyinki vielä myyjältä, et voinko pistää suoraan koneeseen juu sinne vaan.Mistään painoista en osaa sanoa tyhjäkäynnistä 2000 tärisi. 2tonnin jälkeen sitä ei ainakaan enää huomannu. Ja hyvin kesti tosin laakereista näki, et kaik ei ollu kunnossa. 2tonnin pinnassa tärinä tuntui siltä, et koko auto leviää muttereiksi.
     
  11. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Mikko, sun koneesi ei ehkä ole enää tehtaan ajattelemassa tasapainossa, jos lisäät yhden veivin alapäähän 4 grammaa massaa - Varsinkaan, jos käyttävät vähääkään samaa toleranssia mitä me Sporttiautossa käytämme kampiakselin tasapainotuksissa katukäyttöön (360 gmm). Tuo noin neljän gramman epätasapaino menee toleranssin sisään, jos se on nyt tarkalleen nollassa. Mutta jos nyt lisäät pohjilla mahdollisesti olevaan neljän gramman virheeseen toiset neljä, silloin ollaan jo pois alueelta. Milloin se sitten alkaa haittaamaan? Kokeilemalla selviää! Mutta helpoin varmaan tässä kohdin tehdä massat samoiksi ja minimoida murheet jatkossa.

    Fury poika: 90 grammaa kampiakselilla kiertokangen kaulalla (esim. tyypilisellä 76mm säteellä) ja 7000 rpm:llä vastaa 374000 g ja tämä jysähtää noin 117 kertaa sekunnissa.

    Mitä tulee kymmenien grammojen eroihin veivien ja/tai mäntien massoissa alkuperäiseen verrattuna, ja tarvitseeko silloin kampiaksli tasapainottaa uudelleen: Totean, että säännöllisesti teemme tällaisiin kesän ajettuihin tasapainottamattomiin koneisiin tasapainotuksia ja omistaja vaihtaa samalla loppuun kuluneet laakerit uusiin.

    Eli tiivistetysti: V-koneen männät, kanget ja kampiakseli on aina kokonaisuus ja tasapainotettava kokonaisuutena. Tuolta löytyy lisää aiheesta: http://sporttiauto.com/index.php?p=tasapainotukset
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Aiheeseen löyhästi liittyen:

    Joko siitä on saatu jonkunlainen konsensus aikaiseksi, että kuinka pitkä pätkä kiertokangesta lasketaan pyöriväksi massaksi ja kuinka pitkä edestakaiseksi??
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mun tietääkseni edestakanen massa punnitaan siten että veivin alasilmä lepää esim. ohuen ketjun tai laakeroidun rullan varassa
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ketju ei kyllä toimi koska sillä veivejä ei saa koskaan samaan paikkaan vaakaan nähden.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eli veivien ala ja yläsilmien keskilinjat vaakatasossa, ja sit punnitaan ylnnsä alapää, yläpää on sit se mitä jäljelle jää kokonaispainosta. Kampiakselin kaulalle asennettavat bobweightit lasketaan 90 asteen veekasissa siten että painoks per kaulapari tulee 2 x kiertokangen alapää + laakerit, 1 x yläpää, mäntä, tappi, lukot, renkaat. Lisäks laitetaan joku arvio öljymäärälle, yleensä muutama gramma. En oo ite pitänyt tota järin eksaktina tieteenä enkä koskaan sitä sinänsä ymmärtänyt, mut jollain lailla kait toi olettamus pitää paikkaansa, miten se sitte mittaus toteutetaankaan. Sit jotku hifirakentajat puntittavat tarkoituksella "yli2 tai "ali", ja hakevat sillä ilmeisesti jotain.
     
  16. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    When it comes to balancing “tricks” some performance engine builders will slightly overbalance or underbalance the crankshaft in an attempt to minimize vibrations and harmonics within a specific rpm range.

    Some say that slightly overbalancing a high revving engine helps dampen harmonics that may occur above a certain rpm. Those who use this technique claim it makes an engine run smoother and makes more power.

    Those who swear overbalancing works typically recommend overbalancing 1 percent (using 51 percent of the reciprocating weight) if the engine revs above 8,000 rpm, 2 percent if it revs to 9,000 rpm, and 4 percent if it revs to 10,000 rpm.

    Engine Builder Magazine: http://www.enginebuildermag.com/2013/11 ... ease-life/
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Niinhän se olikin että ensin alapää ja loput on edestakaista niin mäkin tein joskus aikoinaan moottorikoneistajan ohjeilla rakensin veivien painotuslaitteet ja sitten vain punnitteen ja hiomaan ainetta pois mukava projekti ekaa moottoria rakentavalle
     
  18. xp

    xp Gearhead

    Joo ja entäs kun HD hommissä käytetään "tasapainotuskerrointa" 50 - 60 % tms.
    Eli edestakaisista massoista lasketaan vastapainoksi "joku" prosenttiosuus. Vanhassa vakiossa esim 50%, ja viri pelissä esim 60%. Sitten voidaankin sanoa että tämä tasapainotus heittää nyt x grammaa. Ainiin käytetäänkin kerrointa 58 %. A vot, tosi tarkasti puntissa.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Harley 45 asteisena on oma lukunsa, mutta joitain noita laskennallisia kaavoja niihin löytyy.

    Mut sit kun mennään näihin Japsien 62 astetta tai jotain, niin siinä vaiheessa kotimaiset tasapainottajat nostaa kätensä pystyyn.

    Aikoinaan yks V-MAX tehtiin isommalle reijälle, niin ainoo joka ois suostunu vanhoihin romuihin vertailuarvolla yrittämään tasapainoitusta oli R-Koneistus, mutta kun se tapa ei oikein vakuuttanut, niin sitten lähetettiin koko alakerta sumujen saarelle.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    On sekin tarkkuutta jos on tarkasti väärin!
     

Kerro tästä muillekin!