Tasavirtalaturin debuggaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Olds-mään, 14.5.2003.

  1. Olds-mään

    Olds-mään 1st gear

    Moi,

    Oisko semmoista suoraviivaista ohjeistusta mistä aloittaa ja mihin lopettaa jos rupeaa itse tutkimaan tasavirtalaturin kuntoa vaikkapa yleismittarin kanssa.

    Tilanne on:
    -laturin valo palaa, ei heikkene tai vahvistu kierrosten noustessa.
    -hiiliä näkyi olevan
    -piuhat kiinni laturissa
    -ei lataa tai tosi huonosti (yleismittarilla
    akun yli 12.1V)

    -Jukka
     
  2. 59

    59 Gearhead

    No ei siis lataa, jos jännite on 12,1. Tsekkaa latausreleen kunto, onko kärjissä piikkiä, näyttääkö kärynneeltä yms. Laturin pitäisi vetää latauspiirin kärki kiinni latausjännitteen noustessa. Kokeile painamalla kärki kiinni nouseeko jännite akulla. Todennäköisesti sulla on kuitenkin itse laturi palanut. Katso onko ankkuri tai kenttäkäämit kovinkin mustia ja rapiseeko lakkaus niistä irti.

    Helpoimmalla pääset, kun kiikutat laturin mittaukseen autosähkökorjaamoon.
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Laturi kiinni ruuvipenkkiin, akusta kaapeli laturin päävirtanapaan, kentäkäämille sähköä (tai maata, riippuu siitä onko laturi sisäisesti vai ulkoisesti maadoitettu)jolloin laturin pitäis pyöriä moottorina. Pyöritetään porakoneella hihnapyörän mutterista, jos lataa vika on säätimessä, jos ei laturissa. Kenttäkäämin mittaus:etsi käämin päät, toinen pää on hiilisillassa tai rungossa, riippuen maadoituksesta toinen pää erillisessä liittimessä, ei sa vuotaa maahan, ainakaan paljoa, tietysti jos maadoitettu sisäisesti maadoitus täytyy irroittaa testin ajaksi, ottaa virtaa pari amppeeria kunnossa ollessaan. Ankkurin käämit: ei saa vuotaa maahan, eikä oikosulkua eri käämien välillä, tuo oikosulku on lähes mahdoton mitata, joten silmämääräinen tarkastus riittää.
    Laite on niin yksinkertainen että pienen miettimisen jälkeen toimintaperiaate selviää ja vika on helppo läytää.
     
  4. 59

    59 Gearhead

    Tuo vanha automiesten konsti tasavirtalaturin kokeilemiseen, eli antaa virtaa sille, jolloin laturi alkaa pyörimään ei ole 100 % varma. Esim. mulla oli laturi kasttu uudella ankkurilla ja kenttäkäämillä ja ei pyörinyt virtaa antaessa, mutta penkissä mitatessa virtaa tuli 30 A. Jos laturi kuitenkin pyörii, niin sen pitäisi pyöriä melko hitaasti ja vaivalloisesti, ei siis esim. niinkuin startti pyörii virtaa antaessa. Mutta tämä tarkastus tosiaan kertoo vain sen, että laturi saattaa toimia, näin kertoi sähkökorjaamon mies 30 vuoden kokemuksella.
     
  5. Olds-mään

    Olds-mään 1st gear

    Kiitokset vastauksista.

    Kampean auton alle ja irroitan laturin. Katotaan mitä sieltä selviää :wink:

    -Jukka
     
  6. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Mutta elä missään nimessä luovuta ja vaihda uuteen vaihtovirtalaturiin!!!
     
  7. Olds-mään

    Olds-mään 1st gear

    Huumorimiehiä :wink:

    En luovuta en. Tarkoitus on saada auto museokilpiin ja vaihtovirtalaturi murskaa sen idean.
     

Kerro tästä muillekin!