Taunukseen 2.8 motti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Roadrunner, 10.11.2001.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Mitäköhän joutuisi tekemään, että saisi mk1-mk3 Tanariin 2.8 tai 2.6 v-6 koneen. Olen jostain kuullut, että 2.6:seen riittää pelkästään 9" rummut taakse, pitääkö paikkansa? Ja entäs sitten 2.8 kanssa.
     
  2. Sittana

    Sittana 1st gear

    Viimeisimpään korimallin taunukseen saa laitettua myös tuon 2.8 koneen. Siinä on ollut alkuperäisenä tehokkaampi 2.3 V6 kuin kahdessa aiemman korimallin taunuksessa, joten tuo 2.8 mahtuu vielä prosenttien sisään. Ysituumaiset jarrut täytyy vaihtaa jos koneena on ollut 1.3 tai 1.6. 2.0-> malleissahan on jo valmiina ysituumaiset takajarrut. Etujarrut on kaikissa malleissa samat. Vaihteistoksi pitää vaihtaa V-koneeseen kuuluva malli. Tässä tärkeimmät. Olis helpompaa neuvoa, kun tietäisi mikä tekniikka autossa on valmiina.
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    Taunus I-II vertailumoottori (2.3):
    2293cc; 108hv; 165kg
    -> suurin sallittu:
    2866cc; 130hv; 198kg

    Taunus III vertailumoottori (2.3):
    2293cc; 114hv; 165kg
    -> suurin sallittu:
    2866cc; 137hv; 198kg

    2.8 V6 (kaasarikone):
    2792cc; 135hv; 169kg

    Eli 2.8:n saa asentaa III-koriseen Taunukseen, I-II-korisissa tehoraja ylittyy 5hv:lla.

    Mutta jospa vaihtaa esim. 2.6:sta (2551cc)kannet 2.8:aan? Tehonhan katsotaan tällöin muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa, tulokseksi saadaan 123hv tarkkojen iskutilavuuksien mukaan laskettaessa.

    Onkin sitten toinen juttu, miten todistat katsastusinsinöörille kansien olevan 2.6:sta...
     
  4. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Elikkä peltisatseille ei ole enää varaa?
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Mikäli moottoriin on tehty ilmeisesti tehoa lisääviä muutoksia, on tarvittaessa tehosta esitettävä luotettava selvitys...

    Eli jos peltipakosarja katsastusmiehen mielestä lisäisi tehoa yli sallittujen rajojen, voitaisiin katsastus keskeyttää ja käskeä tulla takaisin dynopapereiden kanssa.
    En muista kuitenkaan kuulleeni kenellekään näin käyneen...?
     
  6. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Teoriassa homma on juuri noin, mutta käytännössä en ole koskaan kuullut/nähnyt että olisi katsastusviranomainen vaatinut lisä selvitystä vaikka olisi millaista putkea ja monikaasutin järjestelmiä kiinni. Kyllä ne nyt turbon erottaa, mutta eipä muita.

    BTW: 2.8i koneessa on auto mallista riippuen 150-160 hp
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä Escorttia rekisteröinti/muutoskatsastaessani ollut ainakaan mitään ongelmia "ilmeisten tehon lisäämiseksi tehtyjen muutoksien" takia
    [​IMG]
    (näkyviä muutoksia siis tuplakaasarit ja peltipakosarja)

    Toisaalta Taunuksen ja 2.8:n tapauksessa, jossa autoon vaihdettavan moottorin teho jo vakiokunnossa on lähes suurin sallittu, voisi kuvitella katsastusinssin katsovan muutokset tarkemmin - mutta kai hänkin tietää että moottorista kuin moottorista saadaan varmasti penkitettyä sopivan matala tehokäyrä erinäisiä säätöjä tekemällä...

    Mutta jos vaikka puoliso on ollut aamulla huonolla tuulella, niin mikäs sen mukavampaa kuin ajeluttaa ihmisiä paikasta toiseen...

    Niin, 2.8 ruiskukoneista Taunusta ei ainakaan nykyään saa tehdä.
     
  8. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    En mitään ruisku konetta oo ajatellukkaa. Kaasari sen olla pitää :smile:
     
  9. Junnu

    Junnu 3rd gear

    mutta eikös ne max. tehot ja tilavuudet lasketa mallisarjan tehokkaimmasta tai isokoneisimmasta vehkeestä???

    vai olenko ihan pihalla?
     
  10. OpaS

    OpaS Gearhead

    Mallisarjan suurimmasta/tehokkaimmasta/painavimmasta
    Eli Taunuksessa (2.3 V6 on suurin jolla Taunuksen on saanut kaupasta):
    Iskutilavuus 2293cc + 25% = n. 2866cc
    Teho 108hv + 20% = n. 130hv (-71...-79)
    tai 114hv + 20% = n. 137hv (-80...-82)
    Paino 165kg + 20% = n. 198kg
     
  11. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jospa 2.3 kannet laittais 2.8 ruiskuvehkeeseen (150hv), iskutilavuuksien suhteessa laskettaessa tehoksi tulis 123hv... Mitenkähän ne tähän keksii suhtautua konttorilla...
    :razz:?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli mitä mun täytyis tehä jos ostaisin 2.0 taunuksen (mk3) ja haluasin laittaa siihen 2.8 kaasari koneen?

    mutta toisaalta 1.6 taneja saa aikapaljon halvemmalla että onks niitä isompia rumpuja vaikea laittaa? sopiiks ne niinku ihan suoraan ettei tartte mitään akseleita vaihdella..?

    että riittääks pelkkä muutoskatsastus?
    tartteeks mitään lupia?
     
  13. Slas

    Slas Gearhead

    Vaikket joutuisikaan vaihtamaan akseleita tai muita alustan osia niin voit joutua osoittamaan muutoskatsastuksessa että 1.6:n osat vastaavat 2.0:n osia; katsastusmiehen kukkanenmaisuudesta riippuen korikehikkoa myöden. Itse muutokseen riittää pelkkä muutoskatsastus. Erityistä muutoslupaa ei tarvita ja jos tarvittaisiin, sellaista tuskin myönnettäisiin. Kannattaa lukea ajatuksella Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2002-01-09 10:54 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta etelä-afrikassa tehtiin taunuksia(cortina) 3 litrasilla. Muistaakseni ainakin 3-koppasta . (cortina mk5)
     
  15. Slas

    Slas Gearhead

    Ja Australiassa tehtiin samaa koria Cortina TE:nä (Type E) 4.1-litraisella (250cid) suoralla kutosella. Meikäläisittäin asialla on harvinaisen vähän merkitystä, koska tämänhetkisen voimassaolevan AKE:n tulkinnan mukaan vertailumalleiksi kelpuutetaan vain Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetut mallit. kts. http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=140
    Asia voidaan kiertää tuomalla ulkomailta Suomeen tuollainen valmiiksi isommalla moottorilla oleva, vihjeenä tässäkin mainittakoon että moista kannattaa etsiä valmiiksi jonkun toisen EU-maan rekisterissä olevana, lähinnä englannista.
    Toinen vaihtoehto on että joku riitauttaa AKE:n tulkinnan ja ratkaisee asian lakituvassa. Suomen Laissa kun ei mainita sanallakaan markkina-aluerajoituksista vertailumoottorien kohdalla, vaan kyseessä on AKE:n oma tulkinta.
     
  16. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Biltemassa myytävät Taunuksen 9" Rummut olisivat halvat, mutta luettolossa lukee "ei v6" eli ne käyvätkö ne kutoseen vai eivät, ja jos ei käy niin miksi? Kokemuksia?
     
  17. OpaS

    OpaS Gearhead

    Taunuksessa pitäis ysituumasia rumpuja kyllä olla vaan yhdenlaisia, maahantuojan mukaan halkaisija 228,6mm ja "kokonaisjarrutuspinta-ala" 638,5cm2

    Mutta eihän 8" -> 9" muunto onnistu pelkillä rummuilla, tarvii vaihtaa myös jarrukilvet +sylinterit ja tietysti kengät...
     
  18. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    No ne bilteman tavarat voi olla vaikka puusta veistettyjä, ainaki melkeen. rumpuineen, sylintereineen, mäntineen ja kenkineen se tulis maksamaan kai joku 700-800mk jos tilais biltemast noi osat.
     
  19. Slas

    Slas Gearhead

    Älä unohda jarrukilpeä jonka tarvitse myös 9" jarrulle. Niitä ei taida Biltemasta saadakaan.
     
  20. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    No eiköhän nyt yhden kilven aina jostain saa, toivottavasti.
     

Kerro tästä muillekin!