Tbi bensapumppu ja mahdoton mysteeri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Karpov, 24.7.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt viisaat gurut neuvoja!

    350 tbi. Sähköjä tullut vedettyä uusiksi ja nyt tällainen ongelma:

    Virrat kun lyö päälle pumppu käy kokoajan. Paineen tehtyä tietysti rauhoittuu mutta käy.

    Pumppu sammuu kun ottaa gages sulakkeen irti. Muut sulakkeet kuten fuel pump ei vaikutusta.


    Pumppu toimii myös rele ja öljynpaineanturi irtonaisena. Ilman relettä tämänhän ei pitäis käynnistyä.


    Eli jossain on piuha nurinpäin.

    Ecm töpselit irti myöskin pyörii.


    Öljynpaineanturiin tulee valkoruskeaan piuhaan 12v vaikka töpseli irti. Se siis saa jostain virrat. Suoraan pumpulta piipparilla katottuna öpaineanturin valkoruskea on yhteydessä pumpun johtoon.


    Öpaineanturin valkoruskea on yhteydessä piipparilla gages sulakkeeseen mutta pumpun piuha suoraan ei ole.



    Tässä ei ole kyseessä siis rele tai anturivika vaan johtosekoilu.


    Valkoruskea piuha löytyi myös tulipellin läpiviennistä mutta ei ole yhteydessä pumppuun liittyviin valkoruskeisiin. Tässä kohtaa jotain?


    Koska valkoruskea menee öpaineanturilta pumpulle toimiessaan ja myös antaa signaalin ecmmälle. Virrat päällä ennen starttia pitäs kuitenkin mennä releen kautta.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja ettei liian helpoksi menis niin gages sulakkeen takana johdot ok ja pinkkimusta lähtee mittaristolle pariin paikkaan. Pinkki antaa virran joka oikein myös.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onkos tää ny se, missä pora lipes johtosarjaan? Jos on, nii jokuhan siellä parsinnassa tais mennä vikaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On (rotfl) :D

    Joo mutta mikä? Oon yksin sata kertaa käynyt kaikki läpi ja kaverinkin joka sähköistä jotain tietää.


    Kaikki johdot korvattu kaavion mukaan ja katkenneet joissa pituutta riittää liitetty oikein ja oikean värisiin.

    Joku ei sitten olekaan mutta jännä ois tietää mikä se joku on.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, kun on johtojen kans paljon pelannu, niin yksi, mikä usein yrittää hämätä, on kaksiväriset johdot, joissa toinen väri on kapee raita. Ahtaassa välissä ja lyhyestä näkyvästä pätkästä osaa se raita jäädä helposti näkymättä. Ja sit vuosien nokeema/likaama johtonippu näkyvältä osin muuttaa lähekkäiset värit sen verran, että teipin/nauhan alta kaivettu johto saattaa mennä likasessa väärään väriin. Jos nyt vaan yrittäs loogisia arvauksia...
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Konetilasta revitty suojaputkea letkujen päältä niin että pari haalistunutta näkyi oikeassa värissä. Myös sulaketaulun takaa hyvässä valossa varmistettu johdot kaavion kanssa myös raidalliset.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sittenhän tossa melkein jää jäljelle se, että terä on tehny oikosen huonoon väliin niitä johtoja rikkoessaan ja jotain on kärähtäny rikki. Kun onhan siel sellasiakin, missä on sähköö aina jos akku on kiinni. Jos akku(akut) oli irti, niin sit menee mystiseksi.
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Plus vielä että siellä voi olla esim. ruskea valkoisella raidalla, ja valkoinen ruskealla raidalla. Vältämättä se raita ei ole hirveän paljoa kapeampi kuin pohjaväri, ja menee piuhat sekaisin.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo värit on kyllä varmat. Akku oli kiinni juu. Monessa siellä menee virta tuli huomattua. Paksut johdot on täysin saletissa koska niitä oli vain viis kuusi. Ohuita ei kyllä. Mennyt vaihtoon niinkään paljon.

    Jännintä tuo gage sulakkeen yhteys kun oon ne johdot seurannut loppuun asti mitä sieltä lähtee. Eikä sulakepesässäkään oo karvat yhdes.
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos vaikka tätä kuvaa katsoo

    [​IMG]

    niin virta ei voi kulkea kuin releen, öp-anturin tai sit tuon fuel module:n kautta pumpulle.
    Anturin ja releen oot koettanut niin jäljelle jää tuo moduli tai sit ECM:n pump signal-nastan kautta pitää kulkea virta vastakarvaan.

    Tai sit jossain on esim. joku hyppyjohto vedetty pumpun syöttöpuolelle.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toimii myös ilman ecmmää kuten aloituksessa tokaisinnnn.


    Auttais paljon jos tietäis mikä väri menee sulaketaulussa/konetilassa pumpulle. Oranssia se näyttää mutta ei oikeen iske. Pumpulta itseltään lähtee harmaa mutta vaihtuu varmaan tosi äkkiä kun sellaista ei näy missään.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, nyt ton kuvan ja sun ekan viestin mukaan loogisesti päätellen toi fuel module on kypsynyt oikkariin.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Fuel modulen näin joskus. Johtonippu sinne meni ja oli jossain muovikotelossa mistä oli toinen pää auki ja piirikortti näky. Ihan kuin googlen kuvisss. Vaan missähän se oli? En muista eikä osunut enää silmään.
     
  14. kelmi

    kelmi 1st gear

    ootkos kurkannu ALDL pistokkeen A ja G nastat?
    A on maa, G on P-A pumpun testi piiri, ne jomppaamalla pakotetaan pumppu päälle, normi tilanteessa ei pidä olla yhdessä
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu siellä ei ole hämminkiä.
     

Kerro tästä muillekin!