TBI --> Ei ehkä enää kaasariksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -Chiddy-, 3.4.2008.

  1. -Chiddy-

    -Chiddy- 1st gear

    Kokeilin jo hakua, mutta ei oikeen kaikenkattavaa vastausta löytynyt...eli:

    Mitä kaikkea pitää vaihtaa, kun heittään TBI:n tilalle kaasarin?

    Auto on tulihaahka -88, edellinen seppä vaihtanut 305:n tilalle 350TBI(ilmeisesti joku truckkimalli viilattuna?) motin, mutta ei ole saanut toimimaan, ja päästöjenkin kanssa ongelmia ollu. Ainakin nokka on vaihdettu jyrkempään "kuulemma", mutta laahurinokka on kuiteskin, sekä venat tehty & jäykemmät venajouset.

    Auto on seisonut 6 vuotta, pyörinyt viimeks 3 vuotta sitten. Kattelin johdotuksia / ruiskua jne, ja ei oikeen helpolla ainakaan saa soivaa pelia ruiskun kanssa... Tai lähinnä joutuis vaihtamaan kaikki anturit, tod. näk varmuudeksi vielä bensapumppukin, sekä käymään kaikki liitokset läpi ja jne, eli helpommalla ja halvemmalla sais kaasarimodauksella vaimolle tän kauppakassin kulkemaan...? Ja EI ole vähäpäästöinen, EIKÄ ole kattia otteessa. EIKÄ cruisea, EIKÄ ilmastointia. Laatikolle pitäs varmaan joku käskytysjärjestelmä rakentaa lukkoturbaanille kuitenkin. Eikös tähänkin jollakin ollu joku kikkavitonen, siis muu kuin nappikytkin?

    Vinkkejä / ideoita osavalinnoista? Valmiiksi olis performerin aluimari takakontissa...eli lähinnä kaasarin merkki / koko, jakaja, puola ym. mitä kaikkea sitten meneekään mietityttää.

    Ja KÄYTTÖautoa ollaan tekemässä, jolla ehkä pitäs ajaa talvellakin.

    Mielessä ittellä oli: sähköinen pa-pumppu(entinen mäkeen kun ei toimintavarmuutta), joku peruskaasari joka riittää tuohon kirnuun, katalysaattorit poies. Kuinkas helpolla tuollainen peruskombo menee leimalla päästöistä läpi?

    -c-
     
  2. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Voin ostaa ylimääräisen tbi-hässäkän pois pokseineen ja johtoineen. Paa hintap. yv:nä?

    Pienellä perehtymisellä kyllä saat sen tbi:n toimimaan. OD:lla käyty asiaa läpi monesti. Kytkentäkaavio löytyy netistä. Anturit voi tarkistaa mittaamalla, jolloin ei tarvii uusia kuin vialliset. Bensapumppu voi olla vaihdettava, mikä siellä nyt on? Laitoin omaan pirssiin tankin ulkopuolelle MSD:n jonkun tarvikepumpun. Ei ole pahanhintaisia.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laita vaan se ruisku...ei ole mitenkään mahdoton saada toimimaan jos kaikki osat...ruisku,imusarja,johtosarja,puola ja virranjakaja.

    Bensapumpuksi käy melkein mikä tahansa ruiskuauton bensapumppu...max paineet vain 15psi/ 1 bar...paluulinja vaaditaan tankkiin.

    Antureita saa helposti ihan tarvikkeena,eikä maksa maltaita nekään.

    Mikä sen boxin numero muuten on...onko se 1227477 ?

    Mikä kirjainyhdistelmä kannessa lisäksi on...ehkä ANLW ?

    Jos,niin yleisin truck boxi ja vakio perävälityksellä 3.08...

    Miksi muuten luulet että kaikki anturit rikki ?

    Jos päädyt silti kaasariin,niin myy kerralla koko ruiskusarja sitä haluavalle,älä pilko mitenkään sarjaa...menee kun kuumille kiville,koska haluttua kamaa...ostajia on jonoksi asti. 8)
     
  4. -Chiddy-

    -Chiddy- 1st gear

    No voi perkele, jotenkin arvasin että hirveesti vinkkejä tulee ruiskun pitämiseen, eikä juurikaan siihen kysymykseen...No:

    Autoon on siis vaihdettu kone, mutta säilytetty alkuperäinen boksi(ilmeisesti). Myös laatikko on napattu jostakin koneen kanssa, nyt th700. Kone on saatu pyörimään, jonka jälkeen seisonut 4 kk ja ei pyöriny kunnolla, paukkui vaan. Myöskin kun pyöri, niin oli päästöongelma(kuulemma aika huomattava), johtuen vaihdetusta nokasta ja / tai päin helevettiä toimivasta ruiskusta, tai itse boksista, tai jne...Viimeksi pyörinyt 3 vuotta sitten.

    Eli muuttujia on aika paljon, mitä pitäs eliminoida että sen sais ruiskulla toimimaan, ja toimiiko sittenkään tuolla nokalla / boksilla / antureilla mitä on paikoillaan(nostoo kuulemma nokalla "jotain 280"), antureiden alkuperästä tai minkä boksin kanssa alunperin ei mitään tietoa... niin eipä ole mitenkään kauheen varmaa. Ja kun tuota asiaa alkaa selvittelemään ja uusimaan koko ruiskua bokseineen(tai ohjelmoimaan uusiksi tai vaihtamaan nokkaa jne...) antureineen päivineen, niin veikkaanpa että kalliimmaksi tulee kuin kaasarikonversio kunnon osilla.

    Jos jollakin teistä on oikotie onneen, tai kiinnostaa alkaa leipomaan k.o. vehjettä kuntoon noilla ruiskukamoilla, niin käsi pystyyn vaan. Maksan kyllä korvauksen.

    Tää nyt on vaan minun mielipide, mutta mielummin annan vaimolle ajoon pomminvarman kaasariauton, joka ehkä vie enemmän bensaa ja on käsiryyppy, kuin keskinkertaisesti toimivan ruiskuvehkeen jossa on sähkö / käynti / päästö ym. ongelmia? Ja jos nyt oikeen olen käsittänyt, niin ei tuo TBI urheiluautoon muutenkaan mikään paras vaihtoehto olis...? Tehollisesti siis.

    Ja niitä ruiskuja olis peräti kaks, eli tilanteesta, vinkeistä, ehdotuksista riippuen niitä on joka tapauksessa myynnissä ainakin yksi. Ehkä?

    Edelleen, niitä ideoita, ehdotuksia yms? Oikeesti jos on joku ruiskuguru etelä-suomessa, joka voi takuuvarmasti sanoa että saa sen toimimaan ja leimasta läpi, niin tarjolla on, eikä ole kiire. Tämä tietty edellyttää että k.o. remppa tulee edes lähellekkään samanhintaiseksi kuin se kaasarin vaihto.

    Ja tarjouksia saa esittää niistä TBI-kamoista, jos kiinnostaa. Ehkä sen boksin ja johtosarjan pidän kuitenkin, ne voi kuitenkin vaikuttaa laatikon, flektin, mittareiden ja jne toimintaan...luulisin? Jos nyt ekana sais ton kiulun edes tulille jotenkin, kaasarilla tai ilman.

    -c-
     
  5. smuige

    smuige Gearhead

    ainoa käytännön nogelma mikä mulle tulee mieleen on imusarja, tbi koneessa kun on nen keskimmäiset pultit eri kulmassa kuin vanhoissa kaasarikansissa. Kyllähän noita saa imareita mitkä sopii ruiskukansien kanssa mutta saatavuutta ja hintaluokka en osaa sanoa. Imusarjan muokkaaminenkaan sopivaksi ei välttämättä olisi kovin vaikeaa. Bensapumpun paikkaa ei kai lohkossa ole ollenkaan joten joku perussähköpumppu kehiin. Jakajaksi laittaisin uuden tarvike HEI jakajan, yksi johto ja toimii. Kaasariksi 600 edelbrock/carter. Kun sulla kerran on th700 laatikko niin olishan se näppärää saada turbiinilukot ym. toimimaan niin siihen joudut jonkun ohjauksen väsäämään jos et käytä ruiskua. Niitäkin saa kaupasta.
     
  6. kimmoli

    kimmoli 3rd gear

    Re: TBI --> Kaasariksi

    Itsekin yrittäisin sen TBI:n viritellä kuntoon, mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus. Vaihtoon menee:

    1. Imusarja kaasarimalliseksi. Varmista imusarjan ikä. Keskimmäiset kiinnityspultit vaihtuvat v. -87
    2. Virranjakaja pitää vaihtaa alipainesäätöiseksi. Nykyisen tietokonejakajan saa toimimaan yhdistämällä pari piuhaa yhteen, mutta ennakko on silloin kiinteä.
    3. Laatikon turbiinin ohjaukseen jokin viritys. Tai sitten vaan ajaa ilman lukkoa.
    4. Bensapumppu vaihtoon tai jokin regulaattori väliin. TBI:n pumppu taitaa puskea liian kovan paineen kaasarille.

    En keksi muuta mitä pitäisi vaihtaa....
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi tietokone hei antaa kiinteän 10 asteen ennakon kun nyppää tietokoneelle menevän liittimen irti. Tai saahan ton ennakon mihin vaan kun säätää perinteiseen tyyliin.
     
  8. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Onnea vaan matkaan, suunnittelemasi muutokset kuulostaa melko hurjille.
    Mä en itse lähtis repimään nykyaikaista konetta ajassa kolmee kymmentä vuotta taaksepäin.

    Kuulostaa pikkasen sille, että nyt on tullu ostettua joku kikotin ja noussu vitutus ja epätoivo päälle.
    Ihan vinkiks seuraavia kommentteja:



    - Antureita siin koneessa ei ole alunperinkään kovin montaa
    - jos siihen on edellinen omistaja vaihdellut antureita, niin niihin paikkoihin ei sovi mitkään Toyotien tai moottorisahojen anturit, eli ne on oletettavasti samat ku pitäs ollakin
    - varmuuden asialle saat vilkaisemalla jonkun muun TBI-auton konehuoneeseen ja vertailemalla
    - Jokatapauksessa, mikäli anturit ei ole uusia, ne kannattais uusia, eikä ne maksa paljoo. Niillä on kaikilla oma käyttöikänsä ja vaikka ne ei hajookaan ihan totaalisesti, ne kuluu ja antaa pikkuhiljaa väärää tietoa. Ne kannattaa vaihtaa jo polttoainetaloudenkin nimissä tietyin väliajoin
    - Nokan voi vaihtaa ruiskukoneeseenkin ja TBI-oikein toimiessaan osaa säätää seoksen nuuttuneiden kokka-arvojen mukaisiksi tietyissä rajoissa
    - ”Tietyissä rajoissa” tarkoittaa sitä, että en usko lainkaan että siihen koneeseen olis laitettu 1000 euron rullanokkasarjaa, johon ei ruutan säätöskaala enää riittäsi.
    - Boxi on sama TBI 4,3 V6 motissa, 305 cid, 350 cid ja 454cid moteissa. Siihen johtonipun liittimeen ei edes sovi muut boxit

    Ja minä taas en missään nimessä enää nykyään suosi kaasarikoneita saati tekis semmosta vaimolle ajoon. Ruisku lähtee aina käyntiin kylmänä tai kuumana, ei tartte ryyppyjä ja kaasupolkimen lirputteluja kylmänä, ei tartte lämmittää konetta ennen liikkeelle lähtöö, ei kastele tulppia kuumana, ym. ym.
    Väännä avaimesta käyntiin ja lähde ajamaan saman tien.
    Ja koska GM:n boxi on itse opetteleva, se säättää konetta koko ajan ja muistaa säädöt. Ei tartte painia joka katsastuksessa päästöjen kanssa.

    Aina ulkopuolisella teetetystä työstä saa maksaa, ellei kyseessä ole talkootöitä tekevä sukulainen yms. Vaikka vaihdatat sen kaasariks ulkopuolisella, saat maksaa siitä rahaa.

    Ja jos nyt oletetaan, että mun olis muutettava toi sun auto kaasarivehkeeks, niin en todellakaan jättäis alkuperäistä johtosarjaa autoon, saati sitten sitä boxia!!
    Olis aika unelma lähtee sitten neuvomaan sitä vaimoo sinne Prisman parkkikselle, jonne se laite olis kastellu tulpat ja sulattanu jotkut piuhat oikkariin, kun joka puolella roikkuu kilometerittäin ylimääräisiä ruiskuvehkeen johtoja ja irtonaisia johtojen liittimiä. Yksikään kaveri ei takuulla tule auttamaan semmosen laitteen kanssa. Tai tulee, mutta niille saa maksaa ihan Oikeesti.

    Jos kaasarimuutos olis Pakko tehdä, repisin kaikki johdot autosta veke ja tekisin ne uusiksi. Siis kaikki Johdot etulampusta takalamppuun.
    Eipä jäis mitään tarpeetonta johtonippua mihinkään piiloon.

    T: Kaveri joka laittaa joka paikkaan ruiskun
    - ´55 Chevy + 461 cid V8 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´55 Chevy + 4,3 litr V6 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´84 Chevy Van + 4,3 litr V6 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´99 Harley + ahdettu ja ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - käyttö Toyota ´98 ruiskulla (on ollu alunperinkin)
    - ja nyt on rakenteilla uusi ´55 chevy johon ei todellakaan tule kaasaria!
     
  9. -Chiddy-

    -Chiddy- 1st gear

    Perkele! Olipa oikeesti hieno ja asiantunteva mielipide, ja vielä hyvin perusteltu. Kerrankin ihan faktaa eikä "mutu"-fiilistelyä.

    ..jopa siinä määrin hyvin perusteltu, että tuon jälkeen aloin aika vakavasti harkita sen ruiskun pitämistä. :D

    Ja oikeessa olet, että on tullu ostettua "joku kikotin", ihan sananmukaisessa merkityksessä. Vissiin aika monta "seppää" on vääntänyt sitä uutta tekniikkaa keulille, ja mitään faktoja ei ole uudesta tekniikasta eikä oikeen siitäkään mitä vanhasta säilytettiin, ja miksi projekti jäi seisomaan ja mikä ei toiminut ja jne...Usko pois, olen yrittänyt kysellä niiltä tyypeiltä mitä ja miksi, mutta kuuden vuoden takaiset tapahtumat ei oikeen vissiin muistu mieleen... Ainut syy miksi tuon murheenkryynin ostin, on se että se on ystäväni auto(ei siis itse ole kikostellut) ja haluttiin että se pysyy "perheessä". Toinen syy oli se että se oli halpa, ja kolmas se että vaimo halusi firebirdin.:odroll:

    Väärässä olet siinä, että olis noussu vitutus ja epätoivo päälle, enhän mie ole kuin vasta kerran aukaissut konepellin ja vilkaissut nopeasti. :rotfl:
    Joka tapauksessa nyt toi suurin työ, eli vehkeen saaminen pyörimään, pitää teettää ulkopuolisella, syystä että itte lähden työmatkalle kuudeks viikoks ja haluan että projekti etenee sinä aikanakin. K.o. tyyppi joka autoa tulee laittamaan on sellainen keneenkä luotan, ja ihan OIKEA autonasentaja. Ja tottakai siitä(kin) pitää maksaa, mutta haluan että laite on kesäksi ajossa. Todennäköisesti hän kuitenkin tarttee vinkkejä mistä hankkia mitäkin osia, sekä mitä kaikkea tarvii ruveta uusimaan...mikäli pystyt asiassa neuvomaan vaikka yv:llä tai luurin / spostin välityksellä, niin arvostaisin sitä ainakin väkijuomalekan ellei kahdenkin verran?

    Tuossa oli oikeasti niin paljon ja hyvää asiaa, siis sellaista mitä olen yrittänyt etsiä mutta suoraa vastausta ei ole tullut vielä keltään muulta. Eli kiitos ja kumarrus. Se väkijuomalekatarjous on voimassa, jos siis pystyt vinkkejä heittämään kunhan tuota vehjettä ens viikolla ruvetaan tutkimaan tarkemmin.

    -c-
     
  10. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Lyhyesti, olen just duuniin lähdössä.

    Helppo konsti saada toimimaan
    - Kaikki vanhat ja epävarmat ruiskunjohdot veks (säästä se ja myy eteenpäin)
    - tilaa ja vaihda uudet anturit
    - uusi johtosarja kokonaisuudessaan tuolta (ellei kaverisi ole jo ennen selvitelly tollasen ruiskuvehkeen johtoja) http://www.painlessperformance.com/webc ... +Harnesses
    - uusi bensapumppu
    - senkun tökkii piuhasarjan töpselit kiinni
    - JA NAUTI AJOSTA
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Komppaan Pro`55:sta täysin! :)
    Viimekesän 1942 Aerosedan+ 350Tbi:llä ajelin (alunperin kaasari). Kulutus vajaa kymmenen parhaillaan ja toimii kuin junan vessa. Turbiinilukko varmaan vähentää kulutusta tänä vuonna lisää.
    Tbi ei vaadi sähköinsinöörin koulutusta, jos tämmönen tyhmänlivakka autopeltiseppäkin sai sen toimimaan autossa ,missä alunperin hieno elektronisin laite oli lämmityslaite :rotfl:
    http://www.handen.us/ Noista sivuista on meikäläiselle ollut apua sillointällöin tbi:n saloja tutkiessa
     
  12. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Juu, täältä kans ääni TBI:n puolesta!

    Oli se hienoa viime talvena jos oli vaikka aamulla 10 pakkasta ja meni laittaan auton lämpiämään niin eipä muuta kun ovi auki, avain virtalukkoon ja 1 sek startin jälkeen käymään, polkimiin koskematta ja kävi perkele viä tyhjäkäyntiäkin! :rotfl: Autona '85 Caprice Vanin 350 ruutalla.

    Ja sit pieni OT:
    tuntuu toi tyhjäkäynti aika kovalta kylmänä, laskee sit kyllä normaaliks. Kuuluukohan asiaan?
     
  13. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kuuluu asiaan, compuutteri pitää "ryyppyä" päällä hetken aikaa.
     
  14. capri2

    capri2 1st gear

    ja 50% TBI ongelmista johtuu ilmavuodoista (joko imu tai pakopuolen), 25% EGR venttiilistä, ja loput 25% muista antureista tai liian pienestä polttoainepaineesta.

    Imaise kytkentäkaavat, ja hommaa yleismittari niin ei tarvitse maksaa "asiantuntijalle" turhasta.
     
  15. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kirjoitat auton seisseen kuusi vuotta.

    Nyt taas neljä kk seisontaa lisää. Miten on bensan tuoreuden laita? Nyky bensa menee vanhaksi muutamassa kuukaudessa, eikä se pala enää kuin Brigg&Strattonissa.. Pahalta haisten, kun lopulta lähtee käyntiin. Kevyet tisleet haihtuvat ja bensa muuttuu 76 oktaanisen petroolin kaltaiseksi ärpätiksi. Samalla lisäaineet kovettuvat ja tukkivat suuttimet , suodattimet yms.. Oliskos uusi bensa, uusi suodatin ja suuttimien putsaaminen halvin tie kokeilla?

    Sitten katso vikakoodit, niin näät herjaako alipaineita eli map-pia.. Jos herjaa, niin silloin nokka voi olla liian raju - tai map on paskana.. Palaako ses-valo?
     
  16. kma68

    kma68 Gearhead

    Eikös tuo paukkuminen käydessä viittaisi sytytyslaitteistovikaan?
     
  17. audiq

    audiq Gearhead

    Ei muuten tunnu palavan oikein niissäkään, varsinkin jos ovat niitä uudempia kumituttihuikalla olevia koneita.
     
  18. raggar

    raggar Gearhead

    Joo, tuossa vaihdoin yhteen tbi-koneeseen jakajankannen niin johan herkes paukkumasta! Oli kyllä päässy v*tun huonoon kuntoon...

    Mutta multakin ääni tbi:lle, on sata kertaa luotettavampi kuin kaasari. Ja vielä yksinkertaisempikin...
     
  19. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jos olisin ekana vastannut alkuperäiseen aloitusviestiin niin vastaukseni olisi varmasti ollut hyvinkin kaasarimyönteinen.
    Pro`55 heitti kuitenkin sen verran asiantuntevaa ja realistista repliikkiä väliin että täytyy ottaa muutama askel taakse asenteissani.

    Itselläni on projektina tuollainen ruiskusta kaasariin laite. Toisin sanoen ruiskuna on itseaiheutettu, megaskruutta-ohjattu tbi jonka hapettuneet kytkennät sekä omatoimiset johtolinkitykset kojelaudan sisällä ovat jo saaneet aikaan kaasuttimen/imusarjan hankinnan, johtojen irroituksen (kaikki pois, siis todella KAIKKI) ja jonkinasteisen projektin repeämisen..

    Tottahan tuo käteen jäänyt megaskruutta systeemi olisi hyvä ainakin tiedonkeruu järjestelmän osalta. Mutta kun sähköt menee joka tapauksessa ihan täysin uusiksi niin ne voisi rakentaa ihan silmälläpitäen mahdollista tulevaa ruuttatekniikkaa. Nyt kuitenkin tulee kaasari paikalle ja sillä aloitetaan kunhan saadaan laitos tulille!

    Henkisesti olen kuitenkin jotenkin 60-luvun tekniikkaan mieltynyt että kaasari omaan -79 cutlassiin edustaa jonkinlaista ränttätänttä meininkiä. Toisin sanoen riittää kun käyttöauto käyttäytyy kellonvarmasti ja se harrastepeli saa ollakin eräänlainen, jännittävä, kaasupolkimella ohjattava muinaismuisto.. :lol: ..toistaiseksi.
     
  20. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Mulla on vanhempia. Tuorein Stiga ostettiin keväällä 1989. :poff: Hyvin joikkaa yhä :odroll:

    Ihan totta. Onko toi omistaja vaihtanut bensaa? Ei olisi ihme, ettei toimi 6v. vanhalla bensalla. Selittäisi syttyongelmat ja päästöongelmat. Tilanne olisi jopa lähes sama 4kk vanhalla bensalla. Samanikäinen tietsikkaohjattu GM vittuilee bensan takia jo talven seisomisen jälkeen..

    Olisi kyllä kautta aikain paras syy vaihtaa kaasariin vanha paska bensa. Eipä se kaasarikaan silla paskalla joikkaisi.. :odroll:

    Siis kesksustelunaloittaja oletko vaihtanut bensat ja ennen kaikkea putsannut systeemin tuon 6v seisonnan kiteytymistä?
     

Kerro tästä muillekin!