Tbi imusarjaan kaasari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.11.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos vielä gary grandille kakskurkkusesta!

    Mites noin niinkuin yleensä, kaasarin kurkut on 5mm kapeammat kuin imusarjan reiät? Eli 1.25mm jaettuna ympyrän sivuille.


    Voiko lyödä vaan peltisen sovitekappaleen vai meneekö virtaukset ihan vituiksi? Leveyssuunnassa on myös kurkut kapeammalla kuin imusarjassa.


    Keskikannakkeenhan vois ajaa auki niin tulis avoin kakskurkkunen ja sitten sopis adapteri.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hai tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kattos vaan missä taas oltas ilman odta ja hyviä neuvoja, kiitos!

    Mitäs sitten jos sit kannaketta ei voi poistaa ja kaasarin kurkut tulee kanankkeen päälle kun se on senverran paksu?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onkohan sitä mahdollista viistää pikkasen ja puoltuumanen korotus rengas siihen alle tuumasella ei varmaan ees tartteis pystyä viistämäänkään

    Eikö niitä ole ihan sovittimiakin joissa ne reiät vie melkein puolet sivuun
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vinguta rauhassa ei siinä välissä ole vesikanavaa.
    [​IMG]
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo sovitepalassa on viisteet sivuille justiinsa kun palaa kattoo imusarjan pituussuunnassa.

    Karskin näkönen toi viistetty, kumpi virtaa paremmin: viistetty adapteri vai tollanen luun mallinen plenum?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sanoisin että teet miten vain niin virtaa just niin paljon kuin kaasarin läpi mahtuu.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    365cfm lupas kaasarille mutta 2bbl mittaustapahan oli erilainen?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo laikka holikan 2221 ei näköjään käy kun tässä paljon pienemmät välit joka suuntaan. No eise ole probleema.


    Moni sanoi jenkkilän foorumilla että teho jopa kaasarilla (4bbl) lisääntyisi? Toki käytettävyys kulmikkaampaa. 500cfm tais olla tbin virtaus mutta voiko sitä sitten verrata mihin? Jos 2bbl kaasariin niin aika kova.


    Näköjään ton kaasarin kurkut melkein saman kokoiset kuin 750cm ensiöpuolella.. Ja 5mm isommt kuin 600cfm...

    Nyt ymmärrän kun luin selostuksen että 2bbl vastaa ainakin kulutukseltaan 2x kokoista 4bbllää kun ei toisio jelppaa.
     
    Muokattu: 16.11.2016
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös tuohon voisi laittaa tilalle ihan perus 4-reikäisen imarin ja kaasarin + vakuumi-ohjatun jakajan??? Tietenkin ne maksaa jotain. Imusarja Edelbrock 2104 jotain 270,-...
    Noita 500 - 600CFM kaasareita on jatkuvasti myynnissä käytettyinä, joten sen voi saada edullisesti. Jakajan joudut hommaamaan joka tapauksessa, jos et ole jo hommannut.
    Tuohon 2-kurkkuiseen nähden taitaisivat sekä tehot, että taloudellisuus parantua...
    Normaali ajossa vehje menisi enimmäkseen ensiökurkuilla ja sitten kun tarvitsee voimaa, kakkoset tulevat mukaan leikkiin! Arvelen, ettei menisi niin kovin kauaa kun tuo imarin hinta olisi kuoletettu bensakuluissa. Tai sitten olisi niin vietävän hauskaa, että bensaa kuluisi enemmän kuin ennen...;)
    Mulla tahtoo käydä noin keväällä kun saa Buickiin kesärenkaat alle ja Ponchon ajoon...
    Ensi kiimassa kuluu bensaa ihan tarpeeksi.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vakuumiohjattu jakaja juu tulee jokatapauksessa.

    Joo totta että varmaan 200 eurolla olis kaasari + imusarjapaketti.


    Jotenkin vaan kiehtoo tuo viritys :D varsinkin kun sen voi korvata jos ihan perseestä on. Eli eihän se oo kun grindata 4bbl imari kaasarin kanssa siihen tilalle.


    Kuulemma nuo tbin kannet pirun tukkosat ja 4000-4500rpm jälkeen ei tapahdu oikeen mitään? Joten 2bbl pitäisi riittää. Toki 4bbl varmaan vähän paremmin tekee kaiken.

    Mulla oli kerran silti oldsin 350 2bbl virityksellä kun oli lätkällä 4bbl imusarjan päällä. Joo kuulostaa karulta.

    Se veti nätisti, kumikin palo ja kulutus oli mielestäni vallan kohtuullinen.


    Onhan tossa jokunen milli eroa jos ajelee ensiöläpillä 4bbl vs toi 2bbl.


    Tehoreserviä tolla 2bbl riittää vaikka varmasti jo 4bbl suoraan antaisi enemmän mikä onn yhtälö mikä pitää vaan mun kokea.


    Jos jollain nippelitietoa tai muuta sanottavaa tosta 1968 bbd? Ball ball carterista niin mielellään kuuntelen.

    Tuntuu noita isompia olevan vähemmän kun pienempiä löytyy dart/aspen kutoskoneisista.


    Eikös periaatteesaa suuttimien ja kurkkujen yhtäläisellä koolla 2bbl ja 4bbl mene rauhallisessa ajoss samaan? Sellaisessa missä ei toisiot aukea.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Enempi vääntöä vartenhan nuo tbi kannet on, mutta voi niitäkin vähän parantaa... ihan dremelillä onnistuu itse vähän parantaa esim. kiillottamalla ja imukavavaa kasvattamalla. Ja tiivisteiden kohdistus. Ei niistä "kisakansia" saa, mutta jos tykkää näpertää niin on tekemistä, ja vähän hyötyäkin.
    E: ei siis imukanavia kiillottamalla, tai ei peiliks, siistii kanavat mutta ei kiillota. palotilat ja pakotilat sopii kiillotella...
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Monilla tuntu noiden pienten sähköpunppujen kanssa olevan ongelmia jo alkup kaasarivehkeessä jos punppu liian ylhäällä.

    Tbin linjathan menee paljon ylemmäs ja suoraan koneen päälle.

    Laittaisko linjaan sähköpumpun vai orig pumpun kaveriksi paineensäätinen? Piru kun tuo 1bar tbin vakiopumppu vähän liian raju suoraan käyttöön.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Paluulinjallinen regulaattori orggispumpun kanssa toimii hyvin. Pumppukin pääsee helpommalla kun vaadittava paine on pienempi.
    Näin olen tehny useaan kaasarointiprojektiin, ja myös kahdessa omassakin ex-TBI:ssä.

    Lainaus eräältä jenkkifoorumilta: "Parasta mitä voit tehdä vanhalle TBI:lle on korvata se kaasarilla.";)
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon voi lisätä myös TPI koneen:eek:.
    [​IMG]
     
    Substitute ja PauliR tykkäävät tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aijai miten on kaunista!

    Muistinkin juuri että tallilla on joutilas tpi-sarja, taidan lähteä tutkimaan miten siihen istuis kaksi kaasaria...:p
     
    PauliR tykkää tästä.
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No nyt oli hieno modaus.. :confused:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    http://s7.photobucket.com/user/Lippyp/media/Truck/Manifold change/S6002378.jpg.html

    Tää skenaario jos en hommaa spread bore - > square bore adapteria vinoilla porauksilla.


    Kuinka päin vittua menee asiat jos noin kun kuvassa laittaa? Olettaen että ei tule vuotoja. Vanerista tein koekäyttöön keskeltä neliön mallisen palikan että saan edelbrockin tohon quadran imusarjan päälle.


    Myöhästä nyt enää vingulla avarrella...
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikka tuo ei kovin ihanteelliselle näytäkään, niin kaasari vaan päälle ja menee täydestä kuin väärä raha.
    Tosiaan jos ei vuotoja ole niin kyllä se noinkin käy ja kukkuu.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on Firebirdissä joku tollanen spread to Square laippa. On toiminut 305n kanssa jo 12 vuotta. Kaasarina edelin 600 vakuumi.
     

Kerro tästä muillekin!