TBI modifiointia Megasquirtilla ja suuttimiakin nyt 8 kpl...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lofjussi, 11.12.2007.

  1. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tarkoitatko k-jetin lisäilmaluistia?
     
  2. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    No niin, vanha juttu nostaa päätään. Viime kesän yritin vielä TBI:llä, ei oikein toiminnu... Nyt on megasquirt ruisku ja edis suorasytytys paikoillaan ja päästy vähän sääteleenkin. Moottorihan on moinen:
    4-pulttinen pikkulohko, kooltaan 383cid puristus 11:1
    nokkana 305H magnum,Comp Cams
    Kansityö tehty, portattu rauta kannet 2,02 ja 1,60 venttiilit Victor Jr. imusarja suuttimet 8 kpl 65 lbs/hr
    ja manuaalitoiminen vahvistettu automaattivaihteisto(th700)

    Moottori vaikuttaa "hivenen" ylävireiseltä... alle 3500rpm voimaa ei niin tunnu olevan. Jos yrittäisin paikata tilannetta sytytysennakolla niin minkälaisia ennakkoja ko. moottori sietää milläkin kierrosluku alueella?
    Nyt on "vetokierroksilla" siis yli 3500rpm ennakkona noin 30° ja nakutukseen viittaavaa en ole kuullut... Tein kuulosuojaimiin letku virityksen joka menee pakosarjan yläpuolelle olevaan "köyhän miehen mikrofoniin" eli peltipurkkiin josta pohja pois ja letku kannesta. Moisen näin Harisella aikoinaan kun silloista autoani käytin säädettävänä.
    Kuuleeko nakutuksen herkästi SBC kun en ole ennen v8 moottoreita viritellyt?
    Kiitokset etukäteen?
    -Jussi-
     
  3. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Onko muilla okemuksia comp camsin 305H nokasta, ja onko ne tyhjäkäynnin alipaineet tosiaan noi huonot kuin 0.85-0.90kpa. Tuntuu vaan tuo megan säätäminen olevan ongelmallista kun alipaineet on noin huonot. Kertoisko joku kokemuksiaan... Myös sytkäennakkoja vois vertailla. Yläkierroksilla nyt 30 astetta ja vetää hyvin alhaalla parin kympin luokkaa ja vetoja ei juurikaan...
    -Jussi-
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kokemuksia tosta nokasta mutta googletuksen perusteella aika raju nokka, jos pitäis alhaalta asti toimia. Pari pykälää pienempi kärsä vois olla vähä parempi kadulle.

    (walmistaja sanoo näin: 305H Magnum™ should really be considered for Pro-Street type cars where actual streetability is not a major concern. The design of this cam also makes it ideal for all bracket racing engines. Major engine modifications are needed as well as transmission and driveline improvements. The 305H works best in large C.I. engines and has a radical idle. This is the only hydraulic cam in the series that does not have an advance made into it and will need to be degreed in)

    Näytti olevan 253 astetta @ .050 aukioloilla näytti olevan, joka on aika paljon. Itellä 236/244 @.050 rolleri 357cid ja alipaineita ei hirveesti. Toimii kyllä jotenki 1500rpm ylöspäin, parhaan alueen alkaessa jostain 3000rpm.

    Seikkaileeko se alipaine hirveesti kun kone käy tyhjää? jos lukemat pomppii, niin ne voi rauhottaa laittamalla alipaineanturille menevän letkun väliin kuristuksen. Mä laitoin muovisen bensafilsun jonka koneen puoleisen pään kuristin varmaan 1.5mm reijälle, filsun tilavuus vielä tasaa sitä alipaineen pulssitusta. Auttoi reilusti ajettavuuteen ja säädettävyyteen.

    Kokeile lisäillä sitä ennakkoa ja kuulostele niillä luureilla nakutusta. yläkierroksilla vois olla enemmänkin, ehkä jotain 36 astetta, riippuen vähä palotilan mallista ja sadasta muusta asiasta. Ennenvanhaan ajettiin kuulemma 40asteen ennakoillakin, mutta nykykannet ei tarvii niin paljoo.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ihan reipas ruttu 11:1 rautakansilla, et suattaapi olla aihetta olla aika tarkkana sen nakutuksen suhteen. Toi nokka on about härskein hydynokka, eli huono kompromissi kaiken suhteen, eikä toi Victorkaan oo kauheen tunnettu minään "dual purpose" imusarjana.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen joskus muinoin ajellu samaisella nenällä ja se on todella härski. Männät oli 2304F eli ruttu varmaan tota luokkaa ja tais tulla koitettua jopa 42asteen ennakkoa joskus. Toi nokka vaatii turbiiniin stallia ja paljon!!
     
  7. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitokset vastauksistanne!
    Jahtasin vielä noita alipaineita ja jarrutehostimen kautta taitanee vähän falskata, laitan tuon tukkoon ja jatkan tunaamista...
    Teetin turbiinin toissa talvena juurikin tätä mottia varten. Mutta tekijä sanoi ongelmaksi limpun halkaisijan koska vakio halkasijaan ei saanut kuin 2600 vai olikos 2800 stall speedin tehtyä. Ajattelin kuiten, että lukko turbiini se olla pitäis. Tieten voisin soittaa tekijälle ja kysyä josko nyt vois saada korkeammalla staalilla lukko turbiinin. Vai oisko jollain tietoa mistä tuommoisen vois ostaa valmiina ja mikä pitäis olla stall speed noin´? Moottorin vetää selkeästi vasta kolmentonnin yli...
    -Jussi-
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on ~3500stallinen lukkolimppu
    [​IMG]
    Tehty silleen että siinä on 700limpun oma iso lukkolevy hiilikuitu pinnalla.
    Jos lukon haluat säilyttää niin tollanen on silloin ainoa vaihtoehto!
     
  9. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    No johan on limppu...
    Luuletko, että tuo stall speed 3500 olisi moottori spekseilleni sopiva...?
    Saako kauttasi ostaa moisia/missä noita tehdään?
    Ja vielä, mitähän moinen möhkäle kustantaa...
    Kiitokset!
    -Jussi-
     
  10. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Tota en olis kyllä uskonut lukevani Mega-maisterin kirjoittamana.
    Mikä 65sta (x8 ) suuttimista tekee vaikeat? Meillä on 90set eikä mitään ongelmia. Menee päästöistä läpi niin että heilahtaa. (auto vm.2002).
    Toiseen mottiin tulee 150set eikä niissäkään ole aiemmin ollut ongelmia tyhjäkäynnin suhteen.

    65x8 mieluummin kuin 83x4. Jos vaikka haluaa ajaa joskus E85lla esim.

    -Apu-

    PS MR ryhdistäydy hieman. Sun juttuja on kiva lukea kun ne menee niinkuin oikeasti kuuluu
     
  11. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Seuraavaksi pitänee muuttaa strategiaa tuon megan säätämisen suhteen. Koska alipainetta ei ole niin säätäminen/ kartat pitänee tehdä kierrosluvun ja ja kaasun asennon mukaan.
    Tuota.. jotenkin uusi asia minulle eikä oikein keltä kysyäkään, onkos tämmönen tavanomaista ns. katuautossa jossa hipo nokka?
    Ilmoittautuisko kukaan jolla moiset säätö "metodit" ja kertois kokemuksia...
    -Jussi-
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei kovin tavanomaista, mutta ei aivan mahdotontakaan. Kaverilla esim vw golf mikä piti kans toteutta tps pohjaisella säädöllä, imusarjan paine joutoköynnillä 88kpa eli ei käytännössä ollenkaan alipainetta. Vasta jossain 2000 kierroksen jälkeen kone jaksaa imeä normaaleja alipaineita, ja esim matka ajossa on enemään alipainetta ku joutokäynnillä. minkäänmoista vetoa siinä ei ole alle 4000 ja huipputeho tuntuis olevan noin 9000 lähettyvillä. Ihme kyllä tuon saa silti megalla läpäisemään 87 vuosimallin päästömittauksen co muistaakseni jotain 0.5 luokka ja hc 500, joo laihalla on mutta hc nousee lisää jos rikastaa. Itse säädön kanssa ei ongelmia, aivan samoin tottelee säätöä kuin map ohjattukin, ei ehkä aivan yhtä tarkka , joten lambda korjaus on kytketty toimintaan 2000rpm alkaen, alemmilla kierroksilla lambda sekoaa ilmeisesti putkeen kulkeutuu sen verran palamatonta seosta.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Megatunella boxiin ja sieltä valittet "control algorithm" kohtaan Alpha-N ja sitten säätämään.
    Ja mistä apuvoima on tekstiä lainannut??
     
  14. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    No niin laitoin alpha-N ja säätö onnistui jo paljon pareemmin...

    Tuollainen Mudracerin turbiinihan se pitää laittaa...´
    Kun en tiedä niin pitää kysyä. Onko se nyt noin kun laittaa moisen 3500/4000 stall speed turbiinin niin polinta potkaistessa moottori hyppää välittömästi oikealle tehoalueelle ->3500rpm ja kyyti on sen mukaista?

    Nyt kun kokeilin jarrua vasten niin 2000 voi kierrokset nostaa, sitten alkaa takarenkaat pyörimään...

    Vai pitäiskö se miettiä kesymmän nokan laittoa. Katupelihän tässä kyseessä jolla ajellaan/poljetaan omaksi iloksi.

    Kiitokset vastauksistanne!

    -Jussi-
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä laittaisin nykyaikaisen rullanokan tohon, niin tulis toimivuutta ja alavääntöä lisää ja huipputehoakin. Maksaa tietty vähän. Halvempi vaihtoehto olis miedompi laahurinokka. Varmaan paranis ajettavuus ja suorituskykykin nykyisellä turbiinilla. Eli ei tarttis välttämättä uutta turbiinia.

    Ja se turbiinihomma menee just noin, eli jos sulla on 3500rpm stallia, niin sinne nurkille ne rundit nousee ja sit on renkaat tulessa ja rundit on salamana rajottajalla!
     
  16. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Minkämoista nokka pakettia suosittelisit/-sitte?
    Puristukset 11:1, 383cid, victor jr. portatut rauta kannet 2.02/1.6 ja lyhyet hooker peltisarjat, megasquirt edis suorasytkällä tuollaisille specseille.
    Kyllä, jos nokan vaihdan, niin rullanokka lienee asiaa kestävyydenkin kannalta...
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Esim jotain tällästä, compin XFI sarjasta.

    http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... d=176&sb=2

    Tää vaatis kans jo turbiinin vaihtoa.

    Tai:

    http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... d=175&sb=2

    Jälkimmäinen on selvästi miedompi paperilla, mut vois olla aiika maukas ajossa ja menis vakioturbaanilla. Sulla on tietty tota puristusta aika paljon(onko ihan mitattu?) että asteita sais kyllä olla jotta en nakuttais niin herkästi. Toisaalta jos päästöt pitäis mittaa niin miedompi nokka ois ystävällisempi. Ja vielä semmonen että noi oli retrofit roller nokkia vanhempaan lohkoon, mut jos sulla on uudenmpi lohko missä alunperinkin rullanokka, niin noi osanumerot ei täsmäis.
     
  18. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitos volvo_5.7!
    Joo, mulla on vanha 70 luvun nelipulttinen lohko.

    Yritän taistella nyt itseni kaa, että mitä autolle tekis, turbiini vai nokan vaihto... toisaalta haluttais päästä vähän ajaankin tuolla kotterolla.

    Laitan noita perusjutskia kuntoon ja jatkan säätö hommia. Ennen kuin tilaan lisää osia...
    Moottorin huohotukset meinasin vetää pakoputkeen, eli mikä ois sopiva putken koko/sisähalkaisija jotta putkeen tulee imu kun sen natsan viistoon hitsaa tuohon kytkinkopan tietämille. Putki jota pitkin "huohotukset moottorilta tulee" on sisähalk. 25mm. Mutta saako se enää noin paksuun putkeen alipainetta?
    Vai kertoisko/havainnoisko joku miten tää tehdään, ettei tarvis tätäkin kahteen kertaan tehdä...

    -Jussi-
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos tykkäät ajella paljon, niin vois olla viisaampaa vaihtaa se nokka. Tai tunnustele nyt loppukesä, saatko sen säädettyä ajettavaks ja itteäs miellyttäväks muuten, jos saat niin sitte talvella vaihat turbiinin niin saat paikaltaan lähdönkin kohdalleen. Jos taas toisin niin vaihat sen nokan.

    Huohotusta en laittais pakareihin, aika moni on kokeilujen jälkeen siirtyny takas muihin vaihtoehtoihin. Ne kollektoreihin tulevat ykssuuntaventtiilit kait niissä on kovilla ja hajoaa? Ja sulla kun on ruisku niin lienee myös lambda siellä putkistossa ja huohotuskaasut sotkee varmaankin lambdaa ja seoksia. Laita orkkistyylinen pcv systeemi, se on mun mielestä paras vaihtehto.
     
  20. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    tuolta=>

    Topikki: tää sama
    Kirjoittaja: MR
    Pvm: 18.12.2007 (no onhan mieli jo muuttunut kaiketi?)
    aika:12:25
     

Kerro tästä muillekin!