TBI modifiointia Megasquirtilla ja suuttimiakin nyt 8 kpl...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lofjussi, 11.12.2007.

  1. Teme76

    Teme76 1st gear

    Kun pistit megan kiinni, ni jätitkö sen originaali ecm:n sinne myös kiinni? Sitä vaan pohdit topicin alotuksessa...
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosiaan tosta huohtussysteemistä, että ensinnäkin siinä pitää olla takaiskuventtiili, ja toisekseen minäkään en laittais sellasta putkistolla ja äänenvaimennuksella olevaan vehkeeseen. Mulla oli sellaset moroson tsydeemit joskus, teoriassahan ton ohimenevän virtauksen pitäis tehä sellanen "lappoilmiö" joka imee niin maan perusteellisesti. Mut käytännössä niihin letkuihin tuli painetta, kerran meni yks letku puhkikin ja sit dynossa mitattiin painemittarin kanssa jonka jälkeen toi vapaahuohotus tuntu oikeen hyvältä idealta.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota miedompaa rullakeppiä kannattais kyllä ruveta tosissaan miettimään ja ettiä sopivaa vaikka CompCamssin ohjelmalla. Saat varmasti koneestasi enemmän irti sellaisella kun saa alakierroksille pikkasen enemmän potkua.



    Tai sitten extra koodi.
     
  4. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kyllä, vanha ecu on edelleen kytkettynä, jottei tuo koetaulu "mustene". Sytkä ja ruisku liittimet on irrallaan teipattuna konehuoneessa jos tulee katumapäälle :lol:
    Kaikki muu koetauluun liittyvä toimii paitsi kulutusmittari näyttää nollaa, sen kuin sais vielä joskus toimiin/kytkettyä niin oishan tosi hifistelyä. Nyt kyllä tuntuu olevan muutakin laitettavaa yllin kyllin.
    -Jussi-
     
  5. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Okei, pysyttelen nykyisessä huohotin systeemissä, puhaltaa auton alle. Jatkossa, joskus tikkaan imariin reiän jotta pvc systeemin saa eloon...

    Nokan vaihtoa pitää miettiä. Jotenkin vaan tuntuu kyllästyttävän koko kottero. Taitas olla viisaampi alkaa tekeen terassiin kaidetta...

    Taistellaan... Jussi
     
  6. Teme76

    Teme76 1st gear

    No "musteneeko" se, jos se nykii irti? Kulutusmittaus tulee ecu:lta, mut eiks ne muut tuu ihan antureilta, niinku "normi" mittaristossa?
     
  7. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Voit olla ihan oikeessa... Ajattelin vaan, että kaikki tieto menee ecun kautta mutta eipä se välttämättä noin ole...
    Tässähän on tosiaan anturit veden lämmölle niin eculle kuin mittaristolle ja vielä flektillekin oma anturi.
    Myös cruisekin toimii edelleen...
    Ehkä sen ecun vois heivatakin, mulla se ohjaa tuota flektiä kun en ole vielä megan kautta kytkenyt... ja saisinko lie lukkoturbiini kytkennän joskus oman ecun kautta vaikkakin siihenhän myydään sellainen jälkiasennus ohjain boksikin joka vois olla käypänen...
    Tosiaan ois kiva nuo kulutusmittarit sun muutkin sitten aikoinaan saada pelaan ja ilmastoinnin ohjaus menee myös ecun kautta, siitä mulla on nyt johdot vielä irti...

    Mutta, nyt olen tehnyt terassiin kaidetta... siinä hermo lepää... :D
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukkoturbiinia pystyy ohjaamaan kun rakennat output1 lähtöön samanlaisen transistoriohjauksen kuin laudassa oleva Fidle ohjaus on!!
    Sitten codebase and output functions kohdasta valitset output1.
    Sitten more settings välilehdykästä outputs ja sieltä määrittelet miten sen haluat toimivan, alipaineella, kaasunasennon tai kierrosten jne.
    Sähköflektiin pitää tehdä samanlainen trankun kautta toimiva erillinen tsydeemi!!

    Lukonohjaussolkku lootassa ei tarvii erillistä relettä, mutta flekti tarvii vielä releen jonka laudan ohjaama trasistori maadoittaa väliin.
     
  9. Macho

    Macho Gearhead

    Nimenomaan näin. Suurin osa mittaristosta toimii ihan kuten ennenkin!
    Ne mitkä ei toimi esim nuo kulutusmittauslukemat ovat Ecm:n ja mittariston yhteispeliä jonka koodia ei tietääkseni kukaan ole vielä kotikonstein onnistunut ratkaisemaan. Moni on kyllä etukäteen uhonnut ennenkuin on tutustunut tarkemmin..
    Eli kulutusnäyttö toimii vain alkuperäisen ecm:n kanssa. Megasquirtilta sitä tietoa ei voi mittaristoon yhteensopivana saada.
     
  10. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Jatketaas tarinaa...
    Säätöjä haettu megaan ja parempaan päin mennään, välillä kyllä kompuroidaankin. Olen istuskellut tuossa apukuskin paikalla aikasen paljonkin kun autoa on säädetty, siis naputtanut karttoja. Noin parin tunnin vaihtelevan ajon jälkeen auto pelaileekin aika hyvin. Varsinkin osakaasu aluuella, koska säädön painopiste on ollut aluksi siinä. Reissun päätteeksi on myös kokeiltu vauhtivaroja, ja voimaa tuntuu olevan aika reilusti entiseen verrattuna.
    Se vaan tässä on nyt ongelma, että kun autolla lähtee seuraavana päivänä säätään/ajeleen, niin tuntuu kuin mikään ei pelais, en nyt puhu kylmäkäynti rikastuksista. Vaan autolla pitää ajaa parinkymmenen kilometrin lämmittely reissu jotta alkaa pelaan. Muuten tuntuu säätö olevan vuoroin laihalla tai rikkaalla, yleensä laihalla osakaasulla, paukkuu imusarjassa. Tänään paukku imarissa 2500rpm osakaasu kiihdytyksessä, vaikka laajakaista näytti rikastakin seosta(lamda 0,9)(moottorin lämpö 85°C). Puoltuntia ajettaessa auto taas alkoikin sitten toimiin. Tieten sytkätkin olen laittanut noin 30 asteeseen 2500rpm, jotta alas on saatu voimaa.

    Onko nyt niin, että viileämmällä koneella ei kestä pitää noin suurta ennakkoa vaan alkaa aivasteleen? Oikeesti lämpimänä sitten kyllä pelaa.
    Nakuttamaan moottoria (detonaatio)en ole saanut korva kuulolla.

    Vai onkohan mulla jotain muuta tuossa autossa pielessä? Ei kait tuo kieli imuventtiili vuodosta? Seetit ja venat uusia ja säätääkkin yritin huolella.
    Alipaineet on tosiaan niin huonot, että tyhjäkäynnin tippuessa 700rpm jarrutehostus katoaa ja jarrut huonot...
    Tuntuu tie aika kiviseltä...
    Ohivuoto mittaus taitais selventää, tekeekö motonetin ohivuoto sarjalla mitään?
    Kertokaahan vinkkiä elämään, kiitos etukäteen!
     
  11. 74

    74 Gearhead

    Ei varsinaisesti mikään vastaus, mut missä kohtaa sulla on toi lambda-anturi?
    Oon alkanu epäileen et mulla se ei aina näytä oikein. Mulla se on lyhkäsessä pakosarjassa kiinni joten vois kuvitella et se on tykänny vähän huonoo liiasta lämmöstä, vai onko se mahdollista?
     
  12. darpen

    darpen Gearhead

    Lambda-anturia ei haittaa moottorin pakokaasujen lämpö. Ei sieltä pitäis liian kuumaa tulla missään tilanteessa. Monessa vakiosarjassa autosta riippumatta anturi sijaitsee just ennen pakoputken lähtöä.
     
  13. 302TT

    302TT 1st gear

    Ja mm. 4wd Cosworth Sierrassa lambda on turbon pakopesässä.
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Kyllähän ainakin laajakaistalambdoissa tulee raja vastaan lämpötilan kanssa jossain vaiheessa. Pakokaasun lämpötila saa olla kyllä luokkaa 1000C, mutta itse anturin runko-osa ei sais kuumentua hirveesti yli 600C. Esim. Innovaten LC-1 paketin ohjeissa neuvotaan tekeen jäähdytyselementti anturille, jos lämpötila menee yli 500C. Veikkaisin kuitenkin, ettei toi ylikuumeneminen tule käytännössä ihan heti ensimmäisenä ongelmaksi.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eikö sulla mega ohjaa sytkää? Jos ei niin laita ihmeessä niin saat ennakot kohdalleen joka alueella.
     
  16. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Joo, kyllä ohjaa. Ja isot ennakot laitoin alakierroksillekin jotta voimaa olis nokko. En vaan heti tajunnut, että se voi ennakon takia räkiä imusarjassa kun kuumempana toimii hyvin...
    Katoin tuossa venttiilin kantamiset sun muut ja mittailin ohivuodot. Sieltä vikaa ei löytynyt vaikkakin kylmällä moottorilla ohivuoto on melkoinen kampikammioon.
    Nyt tarvisin työkalun jolla sais vaihdettua venttiiliohjurin kumit, sellainen iso vipumalli ei mahdu vaan pitää olla hmm. kiristettävä malli. Mistä semoisen vois ostaa tai vuokrata?

    Kyllä, säädään sytkiä alhaalta myöhäsemmälle kun saan kumit vaihdettua

    -Jussi-
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    lisää kylmäkäyntirikastuksia myös
     
  18. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Moottori nostaa lämmöt melkosen heti normaaliin(85C ) ja normilämpösenä rykii takasin. Noin puolen tunnin ajon jälkeen motti toimii sitten tuolla isollakin ennakolla.
    Luulisin/en tiedä vaikuttaako imuilman lämpeneminen asiaan. Imuilman otto on vähän kesken, kone ottaa kuumaa ilmaa konehuoneesta kun en ole vielä kerinnyt puukottaa koneen ilmanottoa paremmaksi.
    -Jussi-
     
  19. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Saiskohan tuommosella nuo jouset kasaan ja kumit vaihdettua, kun ei ole oikein muunlaisia puristimia tarjolla? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5203
    Ei ole kyllä oikein meinaa avautua miten nuo toimii mutta ei ole hinnalla pilattukaan.
    Onko kellään sbc kokemuksia moisista?
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    kokeile säätää karttaa karvan rikkaammalle. Onko sulla laajakaistalambda? ms1 vai 2? Mulla oli diyautotunelta ostetussa ms2 purkissa hieman väärät vastusarvot lämpöantureille oletuksena.
     

Kerro tästä muillekin!